Hoe veel bracht jouw aanvullend pensioen op?

Valkuil

Active member
Eind augustus dus de aanvullend pensioenbrieven vallen hier weer in de bus.
Volgens de Tijd schommelen de opbrengsten tussen de 1.75 en (meer dan) 13 procent voor 2023.
In 2023 legden de 162 Belgische pensioenfondsen een gemiddeld rendement van 9,8 procent voor, blijkt uit cijfers van sectorfederatie Pensioplus.
De vier minst presterende fondsen haalden in 2023 een gemiddeld rendement dat lager lag dan 6,9 procent. De vier best presterende fondsen haalden meer dan 13 procent.
Over een periode van 39 jaar boekten pensioenfondsen een gemiddeld rendement van 6,2 procent per jaar.

Hier waren de opbrengsten (verschillende potjes door verschillende jobs):
- 1.75% (verzekering, (sub)standaard opbrengst)
- 14% (fonds, één van de beste cfr. artikel de Tijd?)

Ergens wel tenenkrullend dat de werknemer de strategie niet zelf kan kiezen.

Eind augustus dus de aanvullend pensioenbrieven vallen hier weer in de bus.
Volgens de Tijd schommelen de opbrengsten tussen de 1.75 en (meer dan) 13 procent voor 2023.

Hier waren de opbrengsten (verschillende potjes door verschillende jobs):
- 1.75% (verzekering, (sub)standaard opbrengst)
- 14% (fonds, één van de beste cfr. artikel de Tijd?)

Ergens wel tenenkrullend dat de werknemer de strategie niet zelf kan kiezen.

In een beursjaar zoals 2023 krijg je inderdaad zeer grote verschillen tussen verzekeringen en fondsen, in 2022 was dat net omgekeerd.

Zelf zou ik ook liever kunnen kiezen hoe/waarin dat geld belegd wordt. Die verzekeringen bieden natuurlijk meer kapitaalsgarantie wat voor pensioenen een groot pluspunt is, maar van die verzekeringen die 0,5% gegarandeerd rendement bieden, zullen na inflatie over een lange periode niet veel voorstellen...

Ik zal mijn fiches dit jaar eens bekijken als ze binnenkomen :) Ik heb dat altijd beschouwd als iets waar ik zelf toch geen invloed op heb - en pas binnen 20+ jaar van zal zien hoeveel het oplevert.

Van 2010 tot 2024 2269euro aanvullend pensioen best weinig.
Dit is alleen van het werk, niets anders.
Mijn werk is pas begonnen in 2010 met aanvullend pensioen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan