Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Exact dat, ja. Mijn ex is ook zo, ik heb de openingspost zelfs 2x moeten lezen omdat er bijna griezelig veel overeenkomsten zijn met zijn situatie.Klinkt nogal als iemand met redelijk wat mentale problemen. Is er eigenlijk nooit een diagnose gesteld? Is hij ooit psychologisch begeleid geweest? Hoe je hem beschrijft komt bij mij wat over als iemand met enkele van mijn eigen ADD-symptomen maar dan x1000.
(Enkele mogelijke gevolgen van AD(H)D zijn bvb: verslavingsgevoeligheid, relaties niet kunnen onderhouden, familie -en vriendenrelaties laten verwateren door gebrek aan initiatief, slecht beheer van financiëen, moeite om jobs te behouden, rommeligheid) Allez, het komt eigenlijk bijna perfect overeen.
Ja, ik kan dat. En het vooruitzicht van wat geld zou hem waarschijnlijk overtuigen ook. Maar dan slaapt hij binnen het jaar onder een brug vermoed ik.Kan je uw broer niet uitkopen van die ouderlijke woning?
De overeenkomsten lijken inderdaad groot, het drinken bijvoorbeeld.Exact dat, ja. Mijn ex is ook zo, ik heb de openingspost zelfs 2x moeten lezen omdat er bijna griezelig veel overeenkomsten zijn met zijn situatie.
Daar afstand van nemen was ongelofelijk moeilijk, want ik wist dat die het alleen niet kon. Ik help hem nog heel soms, zo eens een zak kattenvoer meebrengen als het in de aanbieding staat, of eens zijn was doen (want hij heeft geen afwasmachine). Hij staat op het punt om zijn huis kwijt te raken en in het begin voelde ik mij daar heel schuldig over (want als ik was gebleven, was de hypotheek wel telkens betaald geweest), maar ondertussen heeft hij helemaal uit zichzelf al zo'n domme beslissingen gemaakt dat ik daar wat afstand van kan nemen.
Ik heb daar (tijdens onze relatie) ook €10.000 ingestoken om schulden etc af te betalen, maar het heeft geen zin want hoe meer geld hij heeft, hoe meer hij drinkt. Ik heb nu de indruk dat hij minder drinkt net doordat hij minder geld heeft.
Maar zo'n mensen moeten vooral zichzelf helpen, het enige wat je idd kan doen is ze naar professionele hulp doorverwijzen. Ik heb dat toen ook gedaan, naar het OCMW doorverwezen, waar hij ook het deksel op de neus kreeg 'want je hebt een eigendom'... Ik heb toen een beetje geweend, wel.
Werken doet hij, op die periode ziekenkas na, nu wel van zijn 18 jaar. Dat is eigenlijk het trieste, hij heeft door ervaring als technieker zowat werkzekerheid, en ook een degelijk loon, maar geeft gewoon stelselmatig meer uit als er binnenkomt en stopt dan eerst met de belangrijkste dingen te betalen.Niet echt simpel omdat het toch je broer blijft.
Zoals meerdere het hier al zeiden: geen geld meer geven.
Heeft hij honger, geen geld, zegt dat hij moet werken!
Hij heeft eigenlijk nog niet veel moeten doen voor t geld, mooie erfenis, heeft hij geen geld dan gaat hij efkes bij z'n broer langs. Hij weet maar al te goed, dat jij er bent.
Aan de leeftijd van 52j zal t niet makkelijk zijn om hem nog veel te doen veranderen.
Van de drugs zou hij af zijn sinds meer dan een jaar. Natuurlijk ben ik niet bij hem thuis de kasten gaan leegmaken, en vind ik het ook wel ongeloofelijk hoe je anders zoveel geld kan uitgeven. Anderzijds ben ik er wel van overtuigd dat hij zonder drugs evengoed makkelijk schulden maakt. Ik weet niet wat het is, is het die ADHD-diagnose, is het drugs, is er een ander mentaal probleem...het is gewoon vrij ontmoedigend om te zien hoe iemand consistent slechte beslissingen kan nemen. Toen er geld was, is hij voor 20000 EUR zilveren munten gaan kopen die hij met sterk verlies van de hand heeft gedaan toen er weer geen geld was. Nu hij aan de grond zit, heeft hij honderden EUR betaald voor een dure operatie van een van zijn geadopteerde katten. Enfin, het beeld is wel duidelijk denk ik.Ik ben hier snel eens doorgelezen door de reacties dus excuses als het toch al vermeld is. Openingspost wel goed gelezen.
Mij lijkt het hier vooral over een drugsverslaving te gaan en de bijhorende problematiek.
Gaat het over cocaïne? Alcohol?
Het is moeilijk om zo iemand te laten vallen want in se wil die persoon ook zelf dat probleem niet.
Indien drugsproblematiek of onderliggende psychische aandoening volledig uitgesloten en gewoon van slechte wil, zou ik het hoofdstuk makkelijker kunnen afsluiten.
Sommige mensen hebben zelf nodig om eerst eens goed tegen de muur te lopen eer er enig besef komt. Bij andere gaat er nooit besef komen dat het ook anders kan/moet.Van de drugs zou hij af zijn sinds meer dan een jaar. Natuurlijk ben ik niet bij hem thuis de kasten gaan leegmaken, en vind ik het ook wel ongeloofelijk hoe je anders zoveel geld kan uitgeven. Anderzijds ben ik er wel van overtuigd dat hij zonder drugs evengoed makkelijk schulden maakt. Ik weet niet wat het is, is het die ADHD-diagnose, is het drugs, is er een ander mentaal probleem...het is gewoon vrij ontmoedigend om te zien hoe iemand consistent slechte beslissingen kan nemen. Toen er geld was, is hij voor 20000 EUR zilveren munten gaan kopen die hij met sterk verlies van de hand heeft gedaan toen er weer geen geld was. Nu hij aan de grond zit, heeft hij honderden EUR betaald voor een dure operatie van een van zijn geadopteerde katten. Enfin, het beeld is wel duidelijk denk ik.
Ik denk dat hij al meermaals tegen de muur is gelopen maar het weinig uithaalt. Gesprekken zijn er al geweest maar daar komt weinig concreet uit, er is ook wel wat zelfbeklag mee gemoeid altijd. Het is mijn indruk dat dit zelfs meer en meer het geval is, mogelijk omdat het werkt om van mij geld los te krijgen.Sommige mensen hebben zelf nodig om eerst eens goed tegen de muur te lopen eer er enig besef komt. Bij andere gaat er nooit besef komen dat het ook anders kan/moet.
Niet om u in een hulpverlenersrol te duwen tov uw broer, maar ooit al het gesprek aangegaan wat hij zelf wilt van zijn leven?
Niet om u in een hulpverlenersrol te duwen tov uw broer, maar ooit al het gesprek aangegaan wat hij zelf wilt van zijn leven?
vanuit hulpverleningsoogpunt , zeker niet. Zijn gedrag kan een uiting zijn van bijvoorbeeld een overwerkt trauma, waar zijn broer niets van weet. Door de jaren heen (middelengebruik) kunnen er ook psychische klachten erbij komen, waardoor een persoon zelf de link niet meer zelf krijgt gelegd van zijn huidige situatie met een gebeurtenis van jaren geleden. Maar het kan inderdaad zijn, dat door de hele geschiedenis enkel handhaving het hoogst haalbare is.Die kerel is 52 is het niet wat te laat voor die vraag? Dat schip is al lang gezonken, nu is het gewoon een kwestie van niet te veel anderen met zich mee te sleuren.
Ik zit ook met een familiale situatie waarvan mijn vrouw het beu is en afstand neemt en ik toch ook met die "het is en blijft familie"-stelling zit. Het gaat bij ons niet om fysieke bedreigingen, psychologische spelletjes of financiële schuldenputten. Eerder het feit dat we alles in een doofpot steken en bedekken met de mantel der liefde en opkroppende frustraties niet ter sprake kunnen brengen. Dat zorgt voor ongemakkelijke familiefeestjes die mijn ouders maar willen blijven geven om iedereen samen te krijgen en omdat de kleinkinderen zo flink samen kunnen spelen.Relatief gelijkaardige situatie hier, alleen zonder het schulden-gedeelte. Maar na de zoveelste emotionele chantage, valse beloften en vooral het fysiek bedreigen van mijn ouders heb ik een drietal jaar geleden alle contact verbroken met mijn broer. Nog altijd de beste beslissing die ik kon maken en geen seconde spijt van gehad. Ergens wel jammer dat hij bv. mijn zoon nooit heeft gezien en dat ik zijn twee (schatten van) kinderen niet meer zie, maar ik heb om mijzelf te beschermen die keuze gemaakt.
De 'het is en blijft familie'-redenering snap ik niet, laat staan dat je bepaalde zaken daardoor moet blijven tolereren. Hopelijk komt het nog goed, maar aan uw bericht te lezen lijkt me dat vrij naïef.
Echt een heel akward kort gesprek.Dit doet mij denken aan mijn biologische vader. Altijd stomdronken, nooit geen geld, altijd smeken bij de familie. Met het enige verschil: Hij had blijkbaar nooit een job, daarvoor was hij te lui.Gegroet,
Ik zit al een tijdje met een lastige familiesituatie, waarover ik hier toch eens in betrekkelijke anonimiteit wat meningen zou willen horen. Het gaat over mijn broer, die simpel gezegd gewoon niet met geld kan omgaan. Situatieschets over het verleden, in grote lijnen om het toch voldoende anoniem te houden, vrij lang:
Je hebt 'm al geld gegeven en ook nu nog zit hij in een huis dat half van jou is zonder huur te betalen, dat is imo al ruim voldoende qua financiële steun. Qua contact, ik zou dat persoonlijk op een laag pitje houden, het moet van 2 kanten komen vooraleer het werkt.Soit, voor zij die het niet allemaal willen lezen: uiteindelijk woont hij in het ouderlijk huis. Geen huur of hypotheek, en het is half van mij dus ik betaal nog de helft van de RV. Hij heeft een vrij ok betalende job, waardoor hij nog 1300 EUR over heeft na loonsbeslag. Kortom, ik zie niet in waarom ik altijd zijn stommiteiten moet sponsoren. Hij is 52 en het lijkt erop dat het nooit gaan beter worden. Hij sukkelt van schuldenberg naar schuldenberg, en van stommiteit naar stommiteit. Dus ik ben ook van plan hiermee te stoppen, en de schulden als verlies te zien. Ik heb hem aangeraden naar het OCMW te gaan, en reageer verder nogal kort en droog op zijn klagende berichten. Uiteindelijk hebben we beiden dezelfde opvoeding gehad, en dezelfde (mooie) erfenis. Maar natuurlijk knaagt het dat ik mijn eigen broer op deze manier moet behandelen, en voor de (sowieso al beperkte) familieband is het waarschijnlijk dodelijk. Mijn dochter heeft hem op twee jaar misschien 5 keer gezien, wat ik ook spijtig vind. Maar ik heb hier zo'n "am I the asshole"-gevoel bij, zouden jullie dit laten aanslepen?
Maar ik heb hier zo'n "am I the asshole"-gevoel bij, zouden jullie dit laten aanslepen?
.