utolor.
Well-known member
Ik ben al een tijdje bezig met gipsplaten af te werken in een slaapkamer to be. Heb veel werk gestoken in de afwerking, omdat ik nogal perfectionistisch ben. Elk putje etc. dat ik tegenkwam, wou ik dichtgesmeerd hebben. Mijn vriendin heeft dan verschillende primer en verflagen gezet en het resultaat ziet er goed uit qua putten etc., maar toch zijn de voegen tussen de gipsplaten (ABA) nog steeds zichtbaar (bij bepaalde lichtinval, maar gezien we een zeer grote raam hebben waar vroeger een garagepoort was, heeft 1 muur vaak de verkeerde lichtinval). Het zo laten is voor mij geen optie, dus ik ga alle voegen opnieuw doen, maar ik ga eerst een andere ruimte afwerken en zou het daar graag van de eerste keer goed doen. De platen zijn mooi tegen elkaar geplaatst trouwens zonder niveauverschil, dus daar zou het probleem niet mogen liggen.
Ik heb dit filmpje als basis gebruikt om de voegen af te werken, maar aangezien ik nog niet zo handig was in het smeren van jointfiller heb ik wel moeten schuren tussen de lagen (mogelijk onbewust teveel weggeschuurd?):
Als ik online lees, zeggen sommigen dat je de voegen altijd zal zien (door het verschil van materiaal) tenzij je de volledige muur van een laag finisher voorziet. Dat vind ik precies wat overdreven, aangezien je dan beter gewoon de muur kan gaan pleisteren in plaats van met gipsplaten te werken. Is er echt geen andere manier? We hebben alles geprimerd, dus ik ga er vanuit dat het verschil van materiaal dan niet meer mag spelen?
Ik gebruik deze kant-en-klare pasta die zowel voor het opvullen als afwerken van de voegen gebruikt kan worden, dus 2 in 1:
www.hubo.be
Die krimpt niet en schuurt goed, dus is op zich wel een goede pasta imo. Werkt ook perfect waar ik krassen en putten weggewerkt heb, niets meer van te zien. Volgens mij ligt het aan een gebrek van kennis en kunde aan mijn kant.
Heb dus eigenlijk 2 hoofdvragen:
Sorry voor de vele vragen in deze post, maar de moed zakt me een beetje in de schoenen. Ik dacht dat we eindelijk een goed resultaat gingen hebben (zeker gezien de tijd die we erin gestoken hebben), maar het valt me nu echt tegen met die voegen... Beide ruimtes zouden deze maand afgewerkt moeten zijn, dus ik heb ook niet veel tijd meer.
Ik heb dit filmpje als basis gebruikt om de voegen af te werken, maar aangezien ik nog niet zo handig was in het smeren van jointfiller heb ik wel moeten schuren tussen de lagen (mogelijk onbewust teveel weggeschuurd?):
Als ik online lees, zeggen sommigen dat je de voegen altijd zal zien (door het verschil van materiaal) tenzij je de volledige muur van een laag finisher voorziet. Dat vind ik precies wat overdreven, aangezien je dan beter gewoon de muur kan gaan pleisteren in plaats van met gipsplaten te werken. Is er echt geen andere manier? We hebben alles geprimerd, dus ik ga er vanuit dat het verschil van materiaal dan niet meer mag spelen?
Ik gebruik deze kant-en-klare pasta die zowel voor het opvullen als afwerken van de voegen gebruikt kan worden, dus 2 in 1:
Knauf Voegpasta Filler Pasta 17l | Hubo
Filler Pasta van Knauf is een smeuïge, makkelijk te gebruiken en krimparme pasta die geschikt is voor zowel het vullen als het afwerken van voegen tussen
Die krimpt niet en schuurt goed, dus is op zich wel een goede pasta imo. Werkt ook perfect waar ik krassen en putten weggewerkt heb, niets meer van te zien. Volgens mij ligt het aan een gebrek van kennis en kunde aan mijn kant.

Heb dus eigenlijk 2 hoofdvragen:
- Hoe kan ik de voegen op de reeds geschilderde muren het best onzichtbaar wegwerken? Was zelf aan het denken om een goede laag jointfiller op de voegen te smeren (breder dan de afgeschuinde kanten) en dan in plaats van alles te schuren, enkel de zijkanten van de laag filler te schuren zodat je een zachte overgang hebt in plaats van de hardere overgang waar de afgeschuinde kanten beginnen.
- Wat is de beste manier om de voegen af te werken bij de ruimte waar ik nog aan de afwerking moet beginnen? Toch alles bedekken met een laag finisher? Zo ja, kan dat dan met dezelfde pasta die ik nu gebruik (werkt fijn)? En hoe vermijd je dan dat je oneffenheden krijgt op andere plaatsen (aangezien gipsplaten vlak zijn en je daar dus overal een laag overzet met kans op oneffenheden)?
Sorry voor de vele vragen in deze post, maar de moed zakt me een beetje in de schoenen. Ik dacht dat we eindelijk een goed resultaat gingen hebben (zeker gezien de tijd die we erin gestoken hebben), maar het valt me nu echt tegen met die voegen... Beide ruimtes zouden deze maand afgewerkt moeten zijn, dus ik heb ook niet veel tijd meer.

Is natuurlijk wel iets duurder, maar viel op zich nog mee (40 euro voor 10 liter). Alleszins bedankt voor de tip!
), dus ik mag sowieso niet te veel fouten meer maken.