Hoe voegen ABA gipsplaten onzichtbaar afwerken?

utolor.

Well-known member
Ik ben al een tijdje bezig met gipsplaten af te werken in een slaapkamer to be. Heb veel werk gestoken in de afwerking, omdat ik nogal perfectionistisch ben. Elk putje etc. dat ik tegenkwam, wou ik dichtgesmeerd hebben. Mijn vriendin heeft dan verschillende primer en verflagen gezet en het resultaat ziet er goed uit qua putten etc., maar toch zijn de voegen tussen de gipsplaten (ABA) nog steeds zichtbaar (bij bepaalde lichtinval, maar gezien we een zeer grote raam hebben waar vroeger een garagepoort was, heeft 1 muur vaak de verkeerde lichtinval). Het zo laten is voor mij geen optie, dus ik ga alle voegen opnieuw doen, maar ik ga eerst een andere ruimte afwerken en zou het daar graag van de eerste keer goed doen. De platen zijn mooi tegen elkaar geplaatst trouwens zonder niveauverschil, dus daar zou het probleem niet mogen liggen.

Ik heb dit filmpje als basis gebruikt om de voegen af te werken, maar aangezien ik nog niet zo handig was in het smeren van jointfiller heb ik wel moeten schuren tussen de lagen (mogelijk onbewust teveel weggeschuurd?):

Als ik online lees, zeggen sommigen dat je de voegen altijd zal zien (door het verschil van materiaal) tenzij je de volledige muur van een laag finisher voorziet. Dat vind ik precies wat overdreven, aangezien je dan beter gewoon de muur kan gaan pleisteren in plaats van met gipsplaten te werken. Is er echt geen andere manier? We hebben alles geprimerd, dus ik ga er vanuit dat het verschil van materiaal dan niet meer mag spelen?

Ik gebruik deze kant-en-klare pasta die zowel voor het opvullen als afwerken van de voegen gebruikt kan worden, dus 2 in 1:

Die krimpt niet en schuurt goed, dus is op zich wel een goede pasta imo. Werkt ook perfect waar ik krassen en putten weggewerkt heb, niets meer van te zien. Volgens mij ligt het aan een gebrek van kennis en kunde aan mijn kant. :p

Heb dus eigenlijk 2 hoofdvragen:
  1. Hoe kan ik de voegen op de reeds geschilderde muren het best onzichtbaar wegwerken? Was zelf aan het denken om een goede laag jointfiller op de voegen te smeren (breder dan de afgeschuinde kanten) en dan in plaats van alles te schuren, enkel de zijkanten van de laag filler te schuren zodat je een zachte overgang hebt in plaats van de hardere overgang waar de afgeschuinde kanten beginnen.
  2. Wat is de beste manier om de voegen af te werken bij de ruimte waar ik nog aan de afwerking moet beginnen? Toch alles bedekken met een laag finisher? Zo ja, kan dat dan met dezelfde pasta die ik nu gebruik (werkt fijn)? En hoe vermijd je dan dat je oneffenheden krijgt op andere plaatsen (aangezien gipsplaten vlak zijn en je daar dus overal een laag overzet met kans op oneffenheden)?

Sorry voor de vele vragen in deze post, maar de moed zakt me een beetje in de schoenen. Ik dacht dat we eindelijk een goed resultaat gingen hebben (zeker gezien de tijd die we erin gestoken hebben), maar het valt me nu echt tegen met die voegen... Beide ruimtes zouden deze maand afgewerkt moeten zijn, dus ik heb ook niet veel tijd meer.

Bedankt! Hij lijkt wel een ander probleem te hebben, nl. voegen die te dik liggen. De voegen bij mij zijn iets ingezonken. Maar de methode die hij gebruikt om het op te lossen, kan ik wel proberen alleszins. Wel spijtig dat het weer zo breed uitgesmeerd moet worden.

Die Knauf filler pasta mag je niet op een geschilderde ondergrond aanbrengen. Die hecht namelijk niet goed op verf en je zou hem er tijdens het schilderen kunnen 'afrollen' met uw verfrol. Dalapro medium is daar bv. wel voor geschikt.

Hoe breed heb je de voegen eigenlijk opgevuld en in hoeveel lagen ?
Ik smeer altijd 2 lagen filler en 1 laag finisher, en telkens breder dan de vorige laag.

2 lagen filler, op de lange voegen hoeft dat zelfs niet breder te zijn dan de gyproc uitsparing.
Finisher 1 laag erop.

Ik heb dat zonder tussen schuren gedaan en de lange voegen zijn nergens meer zichtbaar.
De kopse voegen heb ik iet meer werk aan gehad

Ik heb alle plafonds in mijn woning gedaan, in fases. Telkens op een andere manier. Het beste resultaat, die ook nog steeds geen barsten vertoont, was de methode in slaapkamer van mijn dochter.

2 lagen filler, 1 laag finisher, met papieren voegband (in plaats van zo'n zelfklevend netje)
Je kan filmpjes online vinden om zo'n papieren voegband aan te brengen, is iets moeilijker dan een zelfklevende voegband. Maar laat je niet afschrikken, 't valt heus wel mee eens je bezig bent.

Ik ben ook (te) perfectionistisch.

O ja, niet tussenschuren inderdaad.

Die Knauf filler pasta mag je niet op een geschilderde ondergrond aanbrengen. Die hecht namelijk niet goed op verf en je zou hem er tijdens het schilderen kunnen 'afrollen' met uw verfrol. Dalapro medium is daar bv. wel voor geschikt.

Hoe breed heb je de voegen eigenlijk opgevuld en in hoeveel lagen ?
Ik smeer altijd 2 lagen filler en 1 laag finisher, en telkens breder dan de vorige laag.
Heb 3 volle lagen gesmeerd denk ik en dan nog onvolmaaktheden bijgesmeerd (omdat ik op de duur stukjes papier van de gipsplaat meehad die strepen trokken). Altijd de filler gebruikt aangezien die ook gebruikt kan worden voor het afwerken van voegen en geen/weinig krimp geeft. Ik heb de laatste laag ook breder gesmeerd dan de uitsparingen van de voeg, maar bij het schuren bijna volledig terug weggeschuurd. Misschien moet ik iets minder schuren en is het minder erg om een verhoging te hebben met zachte overgang dan dat ik alles vlak wil schuren (waardoor je de voegen terug ziet).

Die Dalapro is niet overal zomaar te krijgen precies, dus zal online zijn dan. Is die makkelijk schuurbaar? Ik wil vermijden dat ik uren moet liggen schuren zoals bij bvb. Goldband Reno.

2 lagen filler, op de lange voegen hoeft dat zelfs niet breder te zijn dan de gyproc uitsparing.
Finisher 1 laag erop.

Ik heb dat zonder tussen schuren gedaan en de lange voegen zijn nergens meer zichtbaar.
De kopse voegen heb ik iet meer werk aan gehad
Zijn alleen lange voegen. De finisher laag heb je ook niet breder uitgesmeerd dan de uitsparing?

Ik heb alle plafonds in mijn woning gedaan, in fases. Telkens op een andere manier. Het beste resultaat, die ook nog steeds geen barsten vertoont, was de methode in slaapkamer van mijn dochter.

2 lagen filler, 1 laag finisher, met papieren voegband (in plaats van zo'n zelfklevend netje)
Je kan filmpjes online vinden om zo'n papieren voegband aan te brengen, is iets moeilijker dan een zelfklevende voegband. Maar laat je niet afschrikken, 't valt heus wel mee eens je bezig bent.

Ik ben ook (te) perfectionistisch.

O ja, niet tussenschuren inderdaad.
Heb overal een netje gebruikt, ook de ruimte die ik nog "moet beginnen" heeft al een eerste laag gehad met bandje. Dat kan ik dus niet meer veranderen. :p Maar dat lijkt me dan eerder tegen scheuren en niet om de voegen onzichtbaar te maken? De netjes zie je nergens meer door de voegen. Wat heeft die finisher eigenlijk als voordeel? Een finisher krimpt toch zeer hard waardoor je juist sneller kuilen krijgt?

Wanneer je stukjes papier van de plaat trekt tijdens het voegen denk ik dat je ofwel veel te hard op uw messen duwt of veel te weinig voegmiddel gebruikt. Of een combinatie 😉

Zoals je zelf zegt is het beter om een kleine verhoging te hebben dan dat uw voeg nog invalt. Na het schilderen zal je een bolle voeg bijna niet zien, maar een holle voeg zie altijd. Zeker met scheerlicht.

Dalapro is zeer goed schuurbaar. Enige minpunt is dat het een grijze plamuur is. Deze kan je krijgen bij de verf speciaalzaak maar zal online waarschijnlijk goedkoper te krijgen zijn.

Ik ben schilder en plaats/voeg minstens 500m²/jaar. Dus heb wel wat ervaring met het voegen van Gyproc.
Wanneer ook de professionele Gyproc plaatsers elke voeg breed uitvlakken dan zal dit wel zijn nut hebben denk ik 😉

Zijn alleen lange voegen. De finisher laag heb je ook niet breder uitgesmeerd dan de uitsparing?

Nee, niet bewust breder gesmeerd dan de voeg
Is een kwestie van de juiste druk op uw mes uit te oefenen en de juiste hoek uw spaan zetten , denk ik
Ik gebruikte ook gewoon een plakspaan van 30cm btw
Ge kunt nog licht door de grondverf de lange naad zien, maar na afwerking zal die niet meer zichtbaar zijn.
Met de vlakke hand erover wrijven voel je ook geen reliëf meer

voor

& na primerverf

Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik een dikkere en bredere laag gelegd op de voegen, maar nu is er natuurlijk wat meer schuurwerk. Nu vroeg ik me af hoe jullie dit schuren. Ik schuurde altijd met het schuurblokje omhoog en omlaag (in de richting van de voeg) omdat dat zo in de filmpjes voorbij kwam, maar om te vermijden dat je te diep schuurt, kan je toch beter van links naar rechts schuren zodat je over de voeg schuurt in plaats van in de voeg?

Vlakschuurmachine bij veel werk en alles geplakt en schuurgaas.
Schuurblokjes en papier verstoppen te snel.

Vlakschuurmachine bij veel werk en alles geplakt en schuurgaas.
Schuurblokjes en papier verstoppen te snel.
Ik gebruik zo'n blokje waar schuurgaas van Gyproc zelf opzit, dus dat verstoppen valt wel mee.
Dat schuurgaas op een vlakschuurmachine steken heb ik nog niet geprobeerd, kan ik idd eens proberen.

Het beste resultaat ga je halen met een Wandschuurmachine (flex giraffe, festool,....) maar ik neem aan dat je dit niet bezit. Wanneer je dit toestel niet gewoon bent kan je daar ook nog serieuze beschadigingen mee in de plamuur maken.

Daarna zou ik een excentrisch schuurmachine aanbevelen boven een vlakschuurmachine omdat deze ronddraait en constant in beweging is. Ook zelf het schuurmachine altijd in beweging houden, nooit laten stilstaan op 1 plek.

Met een schuurblok met gaas kan je de voegen ook schuren, maar ook hier raad ik aan om een ronddraaiende beweging te maken over de voeg. Zo heb je minder kans om te diep te schuren.

Laatst bewerkt:
Het beste resultaat ga je halen met een Wandschuurmachine (flex giraffe, festool,....) maar ik neem aan dat je dit niet bezit. Wanneer je dit toestel niet gewoon bent kan je daar ook nog serieuze beschadigingen mee in de plamuur maken.

Daarna zou ik een excentrisch schuurmachine aanbevelen boven een vlakschuurmachine omdat deze ronddraait en constant in beweging is. Ook zelf het schuurmachine altijd in beweging houden, nooit laten stilstaan op 1 plek.

Met een schuurblok met gaas kan je de voegen ook schuren, maar ook hier raad ik aan om een ronddraaiende beweging te maken over de voeg. Zo heb je minder kans om te diep te schuren.
Gisteren was ik begonnen met de eerste laag brede laag te leggen met die Knauf voegpasta, maar die was op dus heb dan maar ineens die Dalapro besteld. Vandaag verder gewerkt met de Dalapro pasta en moet zeggen dat die nog fijner werkt dan die Knauf pasta. De Dalapro is iets lopender en werkt dus makkelijker. Als die nu nog even makkelijk schuurt en ook niet krimpt, is het de ideale pasta. Dat zal ik één van de volgende dagen kunnen zeggen. 😁 Is natuurlijk wel iets duurder, maar viel op zich nog mee (40 euro voor 10 liter). Alleszins bedankt voor de tip!

Die Dalapro Medium kan je in principe ook voor de eindlaag gebruiken he?

...
Die Dalapro Medium kan je in principe ook voor de eindlaag gebruiken he?

Ja dat kan, maar ik vind wel dat een 2de laag dalapro niet zo vlot/fijn aan te brengen is als de eerste laag. Maar het voordeel is dat hij zeer gemakkelijk schuurt.

Ben je nu met dalapro nieuwe voegen aan het plamuren of alleen diegene die je al had geschilderd ?

Laatst bewerkt:
Ja dat kan, maar ik vind wel dat een 2de laag dalapro niet zo vlot/fijn aan te brengen is als de eerste laag. Maar het voordeel is dat hij zeer gemakkelijk schuurt.

Ben je nu met dalapro nieuwe voegen aan het plamuren of alleen diegene die ja al had geschilderd ?
Ben begonnen met de "nieuwe voegen" in de wasruimte. Die waren ook al deels opgevuld nadat ik overal al een gaasband had aangebracht, maar die hadden nog één of meerdere lagen nodig. Ik wil eerst in de wasruimte proberen voor ik de slaapkamer terug ga doen.

Als het er nu te dik zou opliggen en het is zichtbaar na verven, zit ik met een groter probleem aangezien bulten wegschuren moeilijk is eens er verf opzit. Dus liever dat ik fouten maak die moeilijk op te lossen zijn in de wasruimte met een kleine raam dan in de slaapkamer met een gigantische raam. Als het in de wasruimte in orde is wanneer ik er met een zaklamp op schijn, kan ik met een gerust hart de slaapkamer opnieuw doen.

Mijn vriendin is het schilderen ook kotsbeu (en ik mag het niet doen want ik kan dat niet goed genoeg volgens haar 😅 ), dus ik mag sowieso niet te veel fouten meer maken.

Je moet het breed smeren en dan schuren. Waar de plamuur de gips plaat raakt, moet je het schoon vlak krijgen. Mag je overgang niet voelen. Maar int midden niet teveel schuren want als de rand van de inkeeping zichtbaar wordt, zit je al te diep.

Wij wonen in een houtskelet en heb zelf gans ons huis geschuurd (plakken is gebeurd door een proffesional). Ik heb Bosch M480 schuurpapier gebruikt. Allé, eigenlijk een soort netje. Die zijn speciaal om met afzuiging te werken en dat marcheert zeer goed. En dat op een langenek schuurmachine met afzuiging voor de grote stukken en op een Mirka Deros 6.5" voor de kleine stukken of om het op het einde nog eens wat stakker te zetten. Met die lompe machine is het niet altijd even perfect. Maar schuren zonder stofzuiger is bijna niet te doen. 1 hoekje met de hand maakt meer stof als een hele muur met afzuiging.

Ik heb zo’n Powerplus “giraf” schuurmachine.

3 lagen goed dik zetten, 1X erover schuren met die giraf Dia 23cm en hop klaar.

ook voor plafond is dat ideaal, uiteraard met stofzuiger mee aangekoppeld.

Terug
Bovenaan