Hoe zijn je smaak/ eetgewoonten doorheen de jaren veranderd?

BidonTV

Active member
Zijn er eetgewoontes of smaken die doorheen de jaren bij jezelf veranderd zijn?
Aangezien OP begint:

-Vroeger moest het vooral veel zijn (denk aan de jumbo spaghetti, all you can eat toestanden) terwijl ik de laatste jaren veel meer kan genieten van eens een exclusiever etentje.
-Misschien niet zozeer smaak maar eerder bewustwording, mijn standaard ontbijt waren ontbijtgranen, hoe ongezonder hoe beter. Denk hierbij aan frosties, coco pops , zelfs occasioneel eens US cereals bestellen.
Ik probeer dit nu bewust te minderen en ga al eens voor gezondere alternatieven of ander ontbijt.

Gewoontes lijken me niet helemaal hetzelfde als smaak.

Qua smaak uiteraard tijdens het volwassen worden wat minder zoete rommel en complexere smaken. En mijn vrouw leren kennen, die zowel Mexicaans is als een kok, waardoor ik veel gevarieerder eet dan vroeger op vlak van kruiding en ingrediënten.

Qua gewoontes en bewustwording eet ik wat minder vlees vooral. Ik ben geen fan van "fake" vlees, maar van de traditionelere zaken ben ik wel fan van seitan. En peulvruchten: linzen, bonen, kikkererwten. Veel minder broodmaaltijden ook, wat toch ook iets typisch van hier is: brood, brood, en nog eens brood. Vroeger at ik ook meer, hing wat samen met veel krachttraining en wedstrijden, en stijgen in lichaamsgewicht.

Qua smaak: meer (gematigd) pikant, Mexicaans, Oosters.

Qua gewoontes: ook minder vlees, ik kan me helemaal aansluiten bij geen fan zijn van fake vlees en eerder kikkererwten o.i.d. (of kaas) gebruiken.
Ik ga ook weer vaker naar de frituur dan de afgelopen 10 jaar of zo, en aan het ander eind van het spectrum ook echt culinair gaan eten wat ik bv. 10 jaar geleden niet zou gedaan hebben. En sushi eet ik ook wel 1 keer in de maand of zo, dat is ooit begonnen met veel in het buitenland te werken.

Qua smaak: meer (gematigd) pikant, Mexicaans, Oosters.

Qua gewoontes: ook minder vlees, ik kan me helemaal aansluiten bij geen fan zijn van fake vlees en eerder kikkererwten o.i.d. (of kaas) gebruiken.
Ik ga ook weer vaker naar de frituur dan de afgelopen 10 jaar of zo, en aan het ander eind van het spectrum ook echt culinair gaan eten wat ik bv. 10 jaar geleden niet zou gedaan hebben. En sushi eet ik ook wel 1 keer in de maand of zo, dat is ooit begonnen met veel in het buitenland te werken.
Ah ja, kaas, dat is hier niet veranderd: hoe meer hoe liever.

Olijven, koude soep, thee en venkel. Dat zijn vier dingen die ik vroeger nooit at of dronk. Olijven, thee en venkel vind ik nu heel lekker. Met koude soep kan ik leven.

Qua smaak is er toch nog veel hetzelfde vermoed ik. Als ik mijn goesting zou volgen, zou ik elke dag curryrols, chips, nootjes en Aldi-pizza kunnen eten, ook al vind ik mijn gezondere maaltijden telkens heel lekker. Once the floodgates open... daarom probeer ik die floodgates met steeds langere periodes gesloten te houden.

Vroeger at ik heel graag pikant, maar nu lukt me dat niet meer. Zelfs pikante chips zijn niet meer te doen :cry:
Ik heb wel ontdekt dat er een aantal groenten/fruit zijn dat ik tot een aantal jaren terug echt niet lustte, maar ik nu wel zal eten. Vb spinazie en champignons, mango
Ook meer veggie, maar toch wel nog steeds (te) veel vlees. Enige vlees dat ik echt niet meer over m'n hart krijg om te eten is konijn, ook al at ik dat heel graag

Vroeger vond ik aubergine echt mèh, maar toen heeft mijn vriendin eens een pasta gemaakt met sgyve aubergine uit de oven en omg sindsdien is aubergine uit de oven absoluut de hemel voor mij ik denk zelfs nog beter dan kaastaart ofzo want zodra ik aan die aubergine denk vergeet ik echt al de rest zelfs interpunctie.

Van smaak ben ik niet zoveel geëvolueerd. Ik ben nooit een moeilijke eter geweest en lustte ook als kind al zeer veel. Ik was het kind dat aan de ontbijttafel vroeg wat we 's avonds gingen eten. Ik denk niet dat er veel zaken zijn die ik pas op latere leeftijd ben "leren" eten, maar ik ontdek wel graag nieuwe dingen. Ik ben me vooral meer bewust van de meerwaarde van kwalitatieve ingrediënten. Bvb. de betere pastamerken (De Cecco!) en geen Pamesello-poeder meer maar een blok parmezaan of pecorino dat ik zelf nog moet raspen. Dat kost me meer geld, maar ik eet met meer smaak dus dat is mij het geld wel waard. Eten is voor mij véél meer dan iets louter functioneel.

Kappertjes: vroeger de grootste vuiligheid, vandaag een zegen.

Voorts eigenlijk niet. Alleen kan ik nu minder genieten van vettig eten, ik heb daar nu wel een beter evenwicht in gevonden.

Terug
Bovenaan