Hoe zou jij de begroting in orde brengen?

Besparen of belastingen?

• Besparingen

• Belastingen

• Besparingen en belastingen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Brt

Banned
Alle dagen in de krant: begrotingstekort en het wordt erger en erger.
De werkloosheid wordt beperkt in tijd, ziekteverzuim wordt sterker gecontroleerd maar zelfs met de impact van deze maatregelen zal het niet lukken.

Hoe zou jij de begroting in orde brengen? Besparen of extra belastingen? En concreet op wat besparen en wat extra belasten?

PS: @ moderators: dit onderwerp niet verplaatsen naar pol want dan kan ik niet reageren omwille vd zoveelste ridicule ban....

Modedit: onderwerp verplaatst naar p&a

Laatst bewerkt door een moderator:
Mogelijke opties:

-Indexsprongen voor uitkeringen
-duurder doktersbezoek dus remgeld omhoog (overconsumptie tegengaan + inkomsten)
-medicatie minimumprijs van 5 euro (ontstekingsremmers/bloedverdunners voor 2 euro, crazy....overconsumptie tegengaan)
-deftig belasten vh grootkapitaal (de 1% heeft 30% vh bnp?)
-meer belasten van inkomsten uit kapitaal
-hogere btw op niet levensnoodzakelijke consumptieproducten

Met opbrengsten begroting in orde brengen en als er overschot is de lasten op arbeid naar beneden....

Besparen op:
- sterke beperking in tijd van werkloosheidsuitkeringen (max 2j)
- afschaffing kindergeld
- afschaffing van subsidies zoals bv met el wagens, zonnepanelen, ...
- afschaffing van sociale tarieven
- pensioen pas na 40j gewerkte voltijdse jaren

Belastingen op:
- belasting op 2e woningen verhogen
- meerwaardebelasting op aandelen vanaf 5k (vervalt bij termijnbelegging vanaf 15j)
- zwaardere belasting op uitbetaling van dividenden (of eventueel achterpoortje sluiten om via een 'holding' alles aan te kopen en zo ook erfbelasting etc te ontwijken).

Veel van deze punten zouden me effectief zeer doen, maar is wel nodig als mijn kinderen nog deftig pensioen/socitzekerheid zouden willen...

Mogelijke opties:

-Indexsprongen voor uitkeringen
-duurder doktersbezoek dus remgeld omhoog (overconsumptie tegengaan + inkomsten)
-medicatie minimumprijs van 5 euro (ontstekingsremmers/bloedverdunners voor 2 euro, crazy....overconsumptie tegengaan)
-deftig belasten vh grootkapitaal (de 1% heeft 30% vh bnp?)
-meer belasten van inkomsten uit kapitaal
-hogere btw op niet levensnoodzakelijke consumptieproducten

Met opbrengsten begroting in orde brengen en als er overschot is de lasten op arbeid naar beneden....

Probleem is dat dat allemaal geen fluit opbrengt tgo de put die er is.

We hebben 30mrd pensioenen, 30mrd gezondheidszorg (waarvan een kwart tot de helft gespendeerd/verkwanseld wordt in de laatste 6-12-24mnd van het leven wat rekken), en nu nog een put voor defensie.

Pensioenen mag je blijkbaar niet aankomen, de gezondheidszorg wil niemand over spreken en defensie moet want putin staat in onze achtertuin.

Er zijn maar weinig manieren. Er gaan drastische fundamentele keuzes moeten gemaakt worden ipv rommelen in de marge.

Besparen op:
- sterke beperking in tijd van werkloosheidsuitkeringen (max 2j)
- afschaffing kindergeld
- afschaffing van subsidies zoals bv met el wagens, zonnepanelen, ...
- afschaffing van sociale tarieven
- pensioen pas na 40j gewerkte voltijdse jaren

Belastingen op:
- belasting op 2e woningen verhogen
- meerwaardebelasting op aandelen vanaf 5k (vervalt bij termijnbelegging vanaf 15j)
- zwaardere belasting op uitbetaling van dividenden (of eventueel achterpoortje sluiten om via een 'holding' alles aan te kopen en zo ook erfbelasting etc te ontwijken).

Veel van deze punten zouden me effectief zeer doen, maar is wel nodig als mijn kinderen nog deftig pensioen/socitzekerheid zouden willen...

- Waarom vanaf 5k en een 15j termijn? nachtmerrie voor implementatie en handhaving. Keep it simple.
- Belasting op 2e woningen die verhuurd worden, zijn al redelijk hoog. EN er is een tekort aan huizen. Lijkt me contraproductief.
- dividenden nog zwaarder belasten ? We zijn op zwitserland na al kampioen, we moeten niet overal kampioen zijn. sluit de poortjes die er zijn

Mijn voorstel zou zijn - stop met geld uitdelen waar niet nodig
- Stop met studentenarbeid mogelijk te maken tot 3003030303 uren per jaar. Duw studenten naar 4-5y studeren en focus op studeren. Niet beetje werken aan 0 tax en ondertussen 6-7-8y studeren
- stop met flexijobs uit te breiden
- stop met forfaitaire onkosten en ander zaken die het systeem uithollen (vb mgmt vennootschappen, IP rechten, ...)
- stop met allerlei verlofstelsels waar je uitkeringen voor krijgt en stop gelijkgestelde periodes voor allerlei uitkeringen
- pensioen vanaf 40y gewerkt en enkel gewerkte periodes
- neem dappere beslissingen op einde levensbehandelingen. Chemo's van enkele 100k om er 3mnd bij te lappen, i am sorry, out of money
- rationaliseer in de gezondheidszorg, loon dokters naar beneden en niet meer prestatiegebaseerd
- pak fraude eens deftig aan
- schrap allerlei btw verlaging cadeaus (warmtepompen, renovatie van afbraak, electriciteit, ... whatever we nog allemaal aan 6% gezien hebben recent)
- schrap alle wooncadeaus (woonbonus en allerlei aftrekken)
- verhoog registratierechten naar 2-3-4%. 10-12% was te veel, maar nu is het zo goed als niks... Dat is ook niet nodig.
- stop aftrekken kinderopvang en dienstencheques
- hervorm kindergeld

Ik zou het eerder zoeken in de richting van megalomane projecten die veel te veel kosten.
Meer controle op uitbestedingen. Er is daar nog altijd te veel vriendjespolitiek.

- Waarom vanaf 5k en een 15j termijn? nachtmerrie voor implementatie en handhaving. Keep it simple.
- Belasting op 2e woningen die verhuurd worden, zijn al redelijk hoog. EN er is een tekort aan huizen. Lijkt me contraproductief.
- dividenden nog zwaarder belasten ? We zijn op zwitserland na al kampioen, we moeten niet overal kampioen zijn. sluit de poortjes die er zijn
-Die 5k en 15j zijn om de kleine belegger wat te vrijwaren en die 15j om het pensioensparen niet te hard te raken. Minder regels is inderdaad beter maar vrees dat er niet veel meer aan pensioensparen gaan doen als ze op het einde van de rit een grote sloef moeten betalen.
-Met die 2e woning snap ik je punt wel.
-Die dividenden die ik bedoel is voor degen die een constructie opstellen (is dat een bvba?) om zo hun woningen, bedrijven, auto's in onder te brengen en zichzelf een 'laag' dividend uitkeren als loon. Op papier hebben ze bijvoorbeeld weinig inkomen maar in praktijk 2 huizen en appartement in Knokke. Dat achterpoortje moet dicht.

- Stop met studentenarbeid mogelijk te maken tot 3003030303 uren per jaar. Duw studenten naar 4-5y studeren en focus op studeren. Niet beetje werken aan 0 tax en ondertussen 6-7-8y studeren
- stop met forfaitaire onkosten en ander zaken die het systeem uithollen (vb mgmt vennootschappen, IP rechten, ...)
- stop met allerlei verlofstelsels waar je uitkeringen voor krijgt en stop gelijkgestelde periodes voor allerlei uitkeringen
- neem dappere beslissingen op einde levensbehandelingen. Chemo's van enkele 100k om er 3mnd bij te lappen, i am sorry, out of money
- rationaliseer in de gezondheidszorg, loon dokters naar beneden en niet meer prestatiegebaseerd
- schrap allerlei btw verlaging cadeaus (warmtepompen, renovatie van afbraak, electriciteit, ... whatever we nog allemaal aan 6% gezien hebben recent)
- verhoog registratierechten naar 2-3-4%. 10-12% was te veel, maar nu is het zo goed als niks... Dat is ook niet nodig.
- hervorm kindergeld
Imo moeten de overheid ook eens wat meer gaan bekijken wat hun kerntaak is en snoeien in alles wat niet tot de kerntaken behoort.

Ik zou het eerder zoeken in de richting van megalomane projecten die veel te veel kosten.
Meer controle op uitbestedingen. Er is daar nog altijd te veel vriendjespolitiek.
Dit moet volledig hervormd worden maar kost een pak meer op korte termijn. Nu wint vaak de goedkoopste aannemer en niet de beste. Zie je goed in de wegenbouw... Hierdoor is het goedkoop en snel gefixt maar worden vaak minderwaardige materialen gebruikt.

Besparingen in de uitgaven, in België is de belastingsdruk al torenhoog ivg met andere landen (2.5x zo hoog als in Zwitserland voor veel belastingen bijv.).

Mogelijke besparingen:
- Werkloosheidsuitkeringen beperken tot max 6 maanden
- Stopzetting indexeringen voor allerlei uitkeringen (ziekte, werkloosheid, ...)
- Stop aftrekken kinderopvang/kindergeld (alloceer die kosten aan de verbruikers)
- Ziekte-uitkeringen maximaal 6 maanden lang laten gelden, na die datum terug de bewijslast van de ziekte bij de steuntrekker leggen (en niet iemand permanent op de ziekenkas laten staan zonder deftige terugkerende controles)
- Alle kosten van gezinshereniging of partners uit het buitenland naar België te halen te verhalen op de familie hier (in de US is dit al langer zo).
- Halvering budget NMBS, Lijn,
- Stoppen met dure projecten zonder reëel economisch rendement (energie-eiland, megalomane stationsgebouwen, ...)

Inderdaad besparen op uitgaven, het schrappen van niet-kerntaken, stoppen met ego-projecten die bakken geld kosten zonder rendement (incl. zaken die helemaal geen kerntaak zijn zoals dat Vlaams culinair centrum)
Reduceren van het aantal ministerposten, kabinetten, etc. want hoe meer volk er ingezet wordt op elk van die deelverantwoordelijkheden, hoe meer geld er uitgegeven wordt. Ook teveel overlap op nationaal, federaal, etc. niveau waar je uiteindelijk met teveel chefs zit.

Nog teveel budgetten die gebaseerd zijn op hoeveel er vorig jaar uitgegeven werd, dan werk je een negatieve spiraal in de hand waarbij in de laatste maanden van het jaar geld uitgegeven wordt "want anders zijn we volgend jaar het budget kwijt". Amerikaanse staten beseften dat 50 jaar geleden al.

Bij openbare aanbestedingen veel meer gebruik maken van data: wat is een redelijke kost per km, m²,... op nationaal niveau om belachelijk dure projecten op voorhand tegen te houden.

- hervorm kindergeld
En waarom denk je dat dit de put wel zou delven? Wat levert dat hier allemaal op?

Het grootste probleem is dat we blijven denken in simplismen: besparingen en belastingen. Daarmee kom je er gewoon niet, en vooral, je zorgt er niet voor dat dat de maatschappij er beter van wordt. We blijven in dezelfde structuren vasthangen, de begroting gaat nog altijd scheef lopen, maar dan met mindere dienstverlening en hogere kosten voor de bevolking.

Kijk naar de arbeidsmarkt en de bijhorende sociale zekerheid. We moeten meer mensen aan het werk krijgen en ze langer aan het werk houden, maar we komen daar zelden verder dan de pensioenleeftijd verhogen of mensen labelen als profiteurs. De beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd is een al wat meer ingrijpende maatregel, maar zelfs dat is eigenlijk gerommel in de marge. Onze arbeidsmarkt moet grondig hervormd worden, en dat kan niet alleen door de overheid gebeuren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan deeltijdswerken combineren met een uitkering (ziekte, pensioen, ...), dat zou allemaal heel eenvoudig vanuit de overheid gefaciliteerd moeten worden, maar bedrijven moeten daar ook voor open staan.

En ja, ook in onze staatsstructuur kan er veel efficiënter gewerkt worden. Vlaanderen is internationaal vele te klein, en realistisch gezien verliezen we Brussel als we voor onafhankelijkheid zouden gaan. Schrap de gewesten en gemeenschappen, regel alles terug federaal en je schrapt meteen een leger aan politici en bureaucratie.

Ik ga iets obsceens zetten hier: :p Want met de meeste voorstellen dat ik hier lees ga je nooit je begrotingstekort inhalen :p.

1. pensioenen/sociale zekerheid
- Eerste pijler: Pensioenen verlagen tot het leefloon met betrekking tot de eerste pijler
Je krijgt dat pensioen voor per jaar voltijds dat je "onderworpen bent aan sociale bijdragen" of equivalent eraan. Geraak je aan 40 jaar, dan krijg je het. Heb je bijvoorbeeld deels in het buitenland gewerkt,, dan moet je je pensioen maar ook deels daar opvragen.

- Tweede pijler: Verplichte tweede pijler daarnaast om pensioenopbouw vooral meer "personaliseren" en om "werken" te renderen. Verplichte groepsverzekering voor iedere werknemer/zelfstandige/ambtenaar in België. Iedereen zelfde systeem? -> wordt defacto je pensioenopbouw waar de overheid dan rendement op geeft. Bij partner zonder inkomen wordt verplicht een deel ervan aan de partner toegewezen (om partner te garanderen een degelijk pensioen te garanderen wanneer de één thuisblijft voor te zorgen voor de kinderen en de ander gaat werken.
Op die manier heeft de overheid eigenlijk een 40 jaar lening waar ze rendement op geven en dat ze kunnen gebruiken voor infrastructuur.

- Optionele tweede pijler waar de werkgever meer mag geven dan verplicht en via private markt (want je moet je banken nog ondersteunen :p).
---> Vervang je ook je ambtenarenpensioenen mee. Wil de overheid zijn ambtenaren meer betalen, dan moeten ze maar direct meer groepsverzekeringpremies betalen. In plaats van die uitgave dertig jaar in de toekomst te steken.

- Derde pijler Je houdt nog wat rommel voor de derde pijler pensieoen sparen om je banken te ondersteunen. :p

Onrealistisch tot en met maar het lijkt mij een stuk duurzamer dan het huidig systeem waar je voor ieder gepensioeneerde moet hopen dat je genoeg "actieven" hebt.

Ik zou dit principe ook toepassen voor werkloosheidsuitkeringen:
- basiswerkloosheidsuitkering = leefloon
- indien gewerkt- Werkgever betaalt verplicht % verzekering om extra werkloosheidsuitkering. Hoger percentage bij interimwerk. Waardoor je een hoger werkloosheidsuitkering krijgt achteraf.
- Werkgever mag optioneel meer geven. Hogere premie, hogere werkloosheidsuitkering.

Dan nog:
Afschaffen van alle ziekenfondsen en vervangen door 1 organisatie (nutteloos in mijn ogen dat er 10 verschillende organisaties bestaan die voor 99% hetzelfde doen maar waar er toch eigenlijk nauwelijks marktwerking is.)

Afschaffen van 90% van fiscale voordelen. Principe invoeren: Voor iedere subsidie die men wil bijcreëren, drie bestaande schrappen. Ieder nieuw fiscaal voordeel in de tijd beperken tot één legislatuur. Geen fiscale voordelen meer die oneindig in het tijdperk gaan. Politiek moet iedere 4 jaar allles opnieuw stemmen wat ze willen behouden.

Afschaffen van personen ten laste en huwelijksquotient en dat geld geven aan de regio's voor onderwijs of kinderopvang of kinderbijdrages (hoe zij het willen spenderen.) Altijd onlogisch gevonden dat veel te veel niveaus voordelen geven voor 1 onderwerp. Precies een politieke cultuur op dit moment waar de ene niveau Kerstman speelt, de ander speelt Sinterklaas en nog een andere de Paashaas... 1 onderwerp is 1 niveau. Personen ten laste is voor mij regionale materie dus enkel zij mogen beslissen wat ze met het geld doen met betrekking tot dat onderwerp.

1 gezamenlijk tarief voor alle roerende inkomsten én meerwaarden. Moet gedaan zijn met al die speciale systemen zoals auteursrechten, tien verschillende soorten dividenden,... Veel te complex, veel te kostelijk, veel te ontransparant,...

50% tarief schrappen. Het idee zou moeten zijn dat voor een inkomen/winst van 100 euro dat iemand daar minstens 50euro moet aan overhouden.

Laatst bewerkt:

Deze toch nog eens onder de aandacht brengen, want ik heb het gevoel dat dit geruisloos is gepasseerd (is het omdat de media mee aan de subsidietiet hangen?)

Gezien we met een gigantische put zitten, per direct alle subsidies opschorten en alles terug opnieuw laten aanvragen, dit keer mét opvolging.

Als je ziet wat er in andere landen met hoge belastingsdruk mogelijk is met de centjes, kan het niet anders dat er bij ons gigantisch mee gesmost wordt.

En ja, ook in onze staatsstructuur kan er veel efficiënter gewerkt worden. Vlaanderen is internationaal vele te klein, en realistisch gezien verliezen we Brussel als we voor onafhankelijkheid zouden gaan. Schrap de gewesten en gemeenschappen, regel alles terug federaal en je schrapt meteen een leger aan politici en bureaucratie.
Maar ik denk dat je daar amper een "draagvlak" voor gaat vinden. Op vlak van cultuur en media zijn de twee taalgroepen al zowat aparte landen, en de politiek doet ook met veel plezier mee aan de verdere vervreemding. Neem daar nog een (misschien uitstervend) gevoel van rivaliteit bij tussen de bevolkingsgroepen en dat lijkt me niet zo haalbaar.

Enfin, voor mij de constante in al de posts die inefficiëntie en uitdeelpolitiek aanklagen wij, de bevolking, zelf. Hier zullen er nog een paar zo ver denken om tegen hun eigen belangen in te gaan (nuja, in woorden toch), maar uiteindelijk wordt "de overheid" aangestuurd door "de politiek", en die wil vooral herverkozen raken. Dan krijg je dus een overheid die allerhande belastingskortingen en subsidies invoert, terwijl fraude bestrijden toch niet zo'n prioriteit lijkt te zijn. En zaken zoals dit:
Altijd onlogisch gevonden dat veel te veel niveaus voordelen geven voor 1 onderwerp. Precies een politieke cultuur op dit moment waar de ene niveau Kerstman speelt, de ander speelt Sinterklaas en nog een andere de Paashaas...

Stom voorbeeld van de, in mijn ogen, uitdeelpolitiek. Ik zit bij de CM, dochter staat bij mij. We laten haar zwemlessen (nuja, watergewenning) volgen. Dat is ocharme 120 EUR voor zo'n 3 maand. Na de activiteit kan ik dan een attest afprinten en dat met zo'n sticker in de bus van de CM steken om 20 EUR terug te krijgen. Ik snap dat dit soort zaken ooit als een goedbedoeld initiatief mensen moest aanzetten tot sporten, maar zijn dat soort leukigheden nu nodig volgens de huidige financiële toestand van het land? Idem met @DogFacedGod zijn opmerking rond de mutualiteiten, hoe lang moeten we nu eigenlijk de verzuiling blijven meeslepen, in een land waar die grote ideologische stromingen op sterven na dood zijn dan nog. Terwijl we daarover denken, waarom hebben wij nog altijd twee parallele onderwijsnetten, die dan beiden toch vooral in gebouwen zitten die waarschijnlijk niet in orde zouden zijn volgens de Vlaamse wooncode.

Laatst bewerkt:
Ik ga iets obsceens zetten hier: :p Want met de meeste voorstellen dat ik hier lees ga je nooit je begrotingstekort inhalen :p.

1. pensioenen/sociale zekerheid
- Eerste pijler: Pensioenen verlagen tot het leefloon met betrekking tot de eerste pijler
Je krijgt dat pensioen voor per jaar voltijds dat je "onderworpen bent aan sociale bijdragen" of equivalent eraan. Geraak je aan 40 jaar, dan krijg je het. Heb je bijvoorbeeld deels in het buitenland gewerkt,, dan moet je je pensioen maar ook deels daar opvragen.

- Tweede pijler: Verplichte tweede pijler daarnaast om pensioenopbouw vooral meer "personaliseren" en om "werken" te renderen. Verplichte groepsverzekering voor iedere werknemer/zelfstandige/ambtenaar in België. Iedereen zelfde systeem? -> wordt defacto je pensioenopbouw waar de overheid dan rendement op geeft. Bij partner zonder inkomen wordt verplicht een deel ervan aan de partner toegewezen (om partner te garanderen een degelijk pensioen te garanderen wanneer de één thuisblijft voor te zorgen voor de kinderen en de ander gaat werken.
Op die manier heeft de overheid eigenlijk een 40 jaar lening waar ze rendement op geven en dat ze kunnen gebruiken voor infrastructuur.

- Optionele tweede pijler waar de werkgever meer mag geven dan verplicht en via private markt (want je moet je banken nog ondersteunen :p).
---> Vervang je ook je ambtenarenpensioenen mee. Wil de overheid zijn ambtenaren meer betalen, dan moeten ze maar direct meer groepsverzekeringpremies betalen. In plaats van die uitgave dertig jaar in de toekomst te steken.

- Derde pijler Je houdt nog wat rommel voor de derde pijler pensieoen sparen om je banken te ondersteunen. :p

Onrealistisch tot en met maar het lijkt mij een stuk duurzamer dan het huidig systeem waar je voor ieder gepensioeneerde moet hopen dat je genoeg "actieven" hebt.

Ik zou dit principe ook toepassen voor werkloosheidsuitkeringen:
- basiswerkloosheidsuitkering = leefloon
- indien gewerkt- Werkgever betaalt verplicht % verzekering om extra werkloosheidsuitkering. Hoger percentage bij interimwerk. Waardoor je een hoger werkloosheidsuitkering krijgt achteraf.
- Werkgever mag optioneel meer geven. Hogere premie, hogere werkloosheidsuitkering.

Dan nog:
Afschaffen van alle ziekenfondsen en vervangen door 1 organisatie (nutteloos in mijn ogen dat er 10 verschillende organisaties bestaan die voor 99% hetzelfde doen maar waar er toch eigenlijk nauwelijks marktwerking is.)

Afschaffen van 90% van fiscale voordelen. Principe invoeren: Voor iedere subsidie die men wil bijcreëren, drie bestaande schrappen. Ieder nieuw fiscaal voordeel in de tijd beperken tot één legislatuur. Geen fiscale voordelen meer die oneindig in het tijdperk gaan. Politiek moet iedere 4 jaar allles opnieuw stemmen wat ze willen behouden.

Afschaffen van personen ten laste en huwelijksquotient en dat geld geven aan de regio's voor onderwijs of kinderopvang of kinderbijdrages (hoe zij het willen spenderen.) Altijd onlogisch gevonden dat veel te veel niveaus voordelen geven voor 1 onderwerp. Precies een politieke cultuur op dit moment waar de ene niveau Kerstman speelt, de ander speelt Sinterklaas en nog een andere de Paashaas... 1 onderwerp is 1 niveau. Personen ten laste is voor mij regionale materie dus enkel zij mogen beslissen wat ze met het geld doen met betrekking tot dat onderwerp.

1 gezamenlijk tarief voor alle roerende inkomsten én meerwaarden. Moet gedaan zijn met al die speciale systemen zoals auteursrechten, tien verschillende soorten dividenden,... Veel te complex, veel te kostelijk, veel te ontransparant,...

50% tarief schrappen. Het idee zou moeten zijn dat voor een inkomen/winst van 100 euro dat iemand daar minstens 50euro moet aan overhouden.
Ik droom van meer autonomie en verantwoordelijkheid voor je eigen pensioen, maar ik denk dat je zo een grote bende oud volk in de kansarmoede zal duwen.

- Halvering budget NMBS, Lijn,

Dan privatiseer je beter NMBS, Lijn en infrabel. Met als gevolg dat een treinkaartje/buskaartje een tienvoud gaat kosten, en je een groot deel van een al kwetsbare laag van onze bevolking nog dieper de put in duwt.

Er zijn geen landen waar privatisering een goede zaak is geweest voor bevolking.

Je kan opperen dat Zweden er wel is in geslaagd, maar alle aanbestedingen vallen onder het oog van een strenge publieke regie. Regionale overheden bepalen dienstregelingen, tarieven en kwaliteitseisen. Dus...

Kijk naar de UK en wat een fiasco dat is. Ze zijn daar met reden voor een stuk op teruggekomen...

Besparingen in de uitgaven, in België is de belastingsdruk al torenhoog ivg met andere landen (2.5x zo hoog als in Zwitserland voor veel belastingen bijv.).

In Zwitserland is er niet zoveel federaal, die bewijzen dat dat niet nodig is.

Stom voorbeeld van de, in mijn ogen, uitdeelpolitiek. Ik zit bij de CM, dochter staat bij mij. We laten haar zwemlessen (nuja, watergewenning) volgen. Dat is ocharme 120 EUR voor zo'n 3 maand. Na de activiteit kan ik dan een attest afprinten en dat met zo'n sticker in de bus van de CM steken om 20 EUR terug te krijgen. Ik snap dat dit soort zaken ooit als een goedbedoeld initiatief mensen moest aanzetten tot sporten, maar zijn dat soort leukigheden nu nodig volgens de huidige financiële toestand van het land? Idem met @DogFacedGod zijn opmerking rond de mutualiteiten, hoe lang moeten we nu eigenlijk de verzuiling blijven meeslepen, in een land waar die grote ideologische stromingen op sterven na dood zijn dan nog. Terwijl we daarover denken, waarom hebben wij nog altijd twee parallele onderwijsnetten, die dan beiden toch vooral in gebouwen zitten die waarschijnlijk niet in orde zouden zijn volgens de Vlaamse wooncode.
Wordt dit niet door de CM terugbetaalt adhv hun ledenbijdragen? Eigenlijk zouden alle mensen die lid zijn maar niet van die voordelen gebruik kunnen maken gewoon hun lidmaatschap moeten opzeggen en naar de "gratis" mutualiteit gaan (mezelf incluis, mss toch eens werk van maken na dit jaar)

Terug
Bovenaan