Hoeveel betaal jij voor een herstelling?

Dat is nog niks se.

Batterij rookalarm VME vervangen

* 4 jaar geleden de firma hiervoor laten langskomen. Wachttijd voor vervanging: Ruim een maand. Factuur: 180 €. :frown:
* Vorige maand heb ik zelf nieuwe batterijen gekocht en ze zelf vervangen.
Vrijdag besteld, maandag in huis. Maandag vervangen. Factuur: 52,58 €

Hoe lang het duurde om de batterijen te vervangen? Ik ben ne trage dus maar liefst 30 secondjes (!).

Ze moeten er aan kunnen verdienen hé :D
Voor het gemak vergeet de klant altijd dat de verplaatsingstijd en -kosten ook betaald moeten worden. Heel simpel om te zeggen dat 127,xx euro verschil veel is, maar we weten niet van hoe ver die mens moest komen, voor 't zelfde geld was het 1 uur enkele rit.

En hoeveel "werkmateriaal" moet een bachelor aankopen tov een eenmanszaak renovatie, schrijnwerkerij, elektriciteit etc? Moet men als bachelor ook een ba uitbating, aansprakelijkheidsverzekering, bedrijspand etc hebben om hun job uit te voeren? Misschien moet men gewoon eens stoppen met anderen hun rekening te maken en wanneer men dat financieel zo interessant lijkt te vinden er zelf voor gaan, men schreeuwt om zulke profielen.
Das iets dat mij tegenhoudt om er nog aan te beginnen aan 40+. De investering voor het materiaal en camionette...

Heb tijdje kunnen bijklussen als handlanger van een klusjesman die bijna op pensioen was regio Edegem. Voor de chique villawijk of middenklasse klant met bureaujob en ABN accent was het volle pot op factuur, die hadden dat dan maar moeten combineren met een andere herstelling. Een trapje lager op de sociale ladder ? Dan deden we eerst zjat kaffe en een babbeltje in 't plat dialect, een goede verstaander vatte dan wel de hint wat de voorwaarden waren om dat oventje te fixen voor 80€ cash. Wie kan lachen met marginale volksmensen kan ook wel wat graaigeld missen. Bij de generatie geboren na 1970 leeft zo'n sociaal geweten veel minder.

Ik probeer alles wat buiten garantie is zelf te herstellen. Al een zak geld uitgespaard op die manier. En de dag van vandaag geraak je al een eind ver met te zoeken op internet. AI is daar nu ook bijgekomen, wat het allemaal nog makkelijker maakt.

Destijds ook miserie met de oven. Na wat opzoekwerk en tips via een forum besloot ik de zekering te vervangen. Binnen gewandeld in een elektrozaak waar ze mij toch het advies gaven om de oven binnen te brengen. Onderzoekskost was toen (2016) 95 euro vaste prijs. De zekering en werkuren om ze te steken kwamen er nog bij.

Die zekering daar apart kunnen kopen voor €6 euro. Gestoken. Oven werkte terug perfect.

Foutcode wagen vrouw. Uitgelezen. Bleek het inlaatspruitstuk kapot te zijn. Na wat te lezen op verschillende fora kon het ook de sensor zijn die kapot was waardoor hij geen druk meer detecteerde. Binnen geweest bij Top Motors in Wevelgem. Het ging mij 220 euro kosten om te herstellen. Online een sensor gekocht voor 23 euro. Gestoken, foutcode gewist. Ze rijdt er nog mee, 't is ondertussen ook 10 jaar geleden.

Onlangs lamel in rolluik gescheurd vanwege 2 kapotte ophangveren. FIrma gecontacteerd. Lamel vervangen doen ze niet, nieuwe rolluik, nieuwe veren en afregelen: tussen de 200-300 euro.

Zelf lamel uitgehaald, 8 nieuwe ophangveren besteld aan 7 euro / st. Werkt weer perfect.

En zo voort en zo verder.

Ik heb ook nog proberen het slot van de wasmachine te herstellen. Nieuw slot en printplaat besteld, geen succes. Dan maar een nieuwe gekocht. You win some, you lose some. Maar keb verdomme al veel centen uitgespaard.

Heb je hier een gedetailleerde factuur van?
Heb je op voorhand iets van prijs afgesproken/er naar gevraagd?

Hoe ik het lees: 2x aanrijden (als we zijn over huis rijden voor gereedschap niet meerekenen) + 2 defecten. Volgens jou al 40min werk voor enkel open te vijzen en terug te plaatsen; en dat is dan nog geen tijd voor de effectieve herstelling. Wat dus 3x gebeurd is (analyse probleem, vervangen thermometer, overbruggen).
Lijkt mij niet zo'n belachelijke prijs eerlijk gezegd, maar zal afhangen van het antwoord op de 2 vragen hierboven.

Maar nu is het natuurlijk een éénzijdig verhaal van iemand die vind dat het niet correct was. En dat zal het altijd blijven.
Ik heb hier een factuur van dat geen officiële factuur is... enkel zijn voorschot van 50€ staat erop genoteerd met de werkzaamheden.

De 150€ zijn via payconiq overgeschreven int zwart dus...

Ik heb ff opgezocht wat de ovensensor kost en dit ligt tussen de 9€ en de 27€.
In't vervolg probeer ik het eerst zelf met behulp van youtube ed...

YouTube is uw grootste vriend

En AI als het op YouTube niet te vinden is. Maar die kunnen wel in fantasie modus slaan.

Ik probeer alles wat buiten garantie is zelf te herstellen. Al een zak geld uitgespaard op die manier. En de dag van vandaag geraak je al een eind ver met te zoeken op internet. AI is daar nu ook bijgekomen, wat het allemaal nog makkelijker maakt.

Destijds ook miserie met de oven. Na wat opzoekwerk en tips via een forum besloot ik de zekering te vervangen. Binnen gewandeld in een elektrozaak waar ze mij toch het advies gaven om de oven binnen te brengen. Onderzoekskost was toen (2016) 95 euro vaste prijs. De zekering en werkuren om ze te steken kwamen er nog bij.

Die zekering daar apart kunnen kopen voor €6 euro. Gestoken. Oven werkte terug perfect.

Foutcode wagen vrouw. Uitgelezen. Bleek het inlaatspruitstuk kapot te zijn. Na wat te lezen op verschillende fora kon het ook de sensor zijn die kapot was waardoor hij geen druk meer detecteerde. Binnen geweest bij Top Motors in Wevelgem. Het ging mij 220 euro kosten om te herstellen. Online een sensor gekocht voor 23 euro. Gestoken, foutcode gewist. Ze rijdt er nog mee, 't is ondertussen ook 10 jaar geleden.

Onlangs lamel in rolluik gescheurd vanwege 2 kapotte ophangveren. FIrma gecontacteerd. Lamel vervangen doen ze niet, nieuwe rolluik, nieuwe veren en afregelen: tussen de 200-300 euro.

Zelf lamel uitgehaald, 8 nieuwe ophangveren besteld aan 7 euro / st. Werkt weer perfect.

En zo voort en zo verder.

Ik heb ook nog proberen het slot van de wasmachine te herstellen. Nieuw slot en printplaat besteld, geen succes. Dan maar een nieuwe gekocht. You win some, you lose some. Maar keb verdomme al veel centen uitgespaard.
Hier probeer ik dat principe toch ook te hanteren.
Reeds gemaakt.
-TV (tcon board vervangen)
-Regenwaterpomp (stuurkastje vervangen)
-Koelkast (Thermostaat vervangen)
-Gsm's. (schermen)
Ettelijke euro's uitgespaard en idd het internet of AI is een serieuze bron van informatie.

YouTube is uw grootste vriend

En AI als het op YouTube niet te vinden is. Maar die kunnen wel in fantasie modus slaan.
Inderdaad... Onlangs zo zitten sukkelen om mijn versnellingsapparaat op de fiets afgesteld te krijgen. Zat hij op de laagste versnelling goed dan kreeg ik hem niet op de hoogste versnelling. En zat hem op de grootste goed liep hem eraf op de kleinste. Dan AI ingeschakeld die zei: doe A, doe B, doe C,... Gewoon uitgevoerd wat hem zei en alles was perfect afgesteld.

Inderdaad... Onlangs zo zitten sukkelen om mijn versnellingsapparaat op de fiets afgesteld te krijgen. Zat hij op de laagste versnelling goed dan kreeg ik hem niet op de hoogste versnelling. En zat hem op de grootste goed liep hem eraf op de kleinste. Dan AI ingeschakeld die zei: doe A, doe B, doe C,... Gewoon uitgevoerd wat hem zei en alles was perfect afgesteld.
LOL

Twee weken geleden identiek hetzelfde gedaan.

200 vind ik nog vrij scherp voor zoiets. Toen ik in de bouw werkte en ik maakte offertes ging dat al snel standaard naar een halve dag rekenen. Je kan ook moeilijk anders. Als je rekent dat je om 8h ergens bent en daar ca 3h gaat werken, dan reken je 4h aan want dat ene uur ga je niks anders vinden om te doen. Dan nog verplaatsing er bij, en je zit zonder stukken al rap aan 200.

Ter vergelijking: in 2023 ook een kapotte thermostaat van een oven gehad, en via de klantendienst van het merk een technieker van hen laten langskomen. Exacte onderdeel had die ook niet in zijn camionet liggen, wegens te specifiek (oven was toen al kleine 10 jaar oud). Heeft toen toch een week of 2 geduurd omdat het nabesteld moest worden. Totale prijs was €185, en dat was met 1x voorrijkosten, dus €200 lijkt mij wel een correcte prijs in 2026.

Terug
Bovenaan