Hoeveel subscriptions heb jij?

Interessante oefening! :) Ik wil ook wel eens snoeien in onze overbodige abonnementen.

Maandelijks:
  • YouTube Premium: 13,99 euro/maand - ik vind dit best veel, maar gebruik sinds kort ook "YouTube Music" (wat is ingebegrepen bij YT Premium) als alternatief voor Spotify. Ik gebruik YT ook heel veel voor mijn werk en die advertenties zijn dan wel een productivity killer. Het duurste abonnment dat ik heb maar ook het meest onwaarschijnlijke om stop te zetten voor mij;
  • Tesla Premium Connectivity: 9,99 euro/maand;
  • Nintendo Switch Online: 3,99 1,67 euro/maand - aangekocht sinds we een 2de Switch hebben, maar ik zou dat eigenlijk per jaar moeten pakken (goed voor cloud saves);
  • Amazon Prime (BE): 2,99 2,08 euro/maand - eentje die wij ook wel kunnen missen, vermoed ik;
Jaarlijks:
  • BOL Select: 14,99 euro/jaar.
Valt allemaal nog wel mee, maar als ik dat allemaal uitreken op jaarbasis, dan betaal ik toch al vlotjes richting de 400 euro per jaar. 😮

Ik ga het eens proberen te doen zonder Amazon Prime en BOL Select.

Laatst bewerkt:
Vooreerst: raar dat niemand BeyondGaming Supporter noteert...

Ik let wel goed op dergelijke subscriptions, dus eigenlijk vrij weinig.

Maandelijks
Niks denk ik... (behalve Telenet internet+TV+mobile: 98 vanaf volgende maand, na de prijsstijging)

Jaarlijks:
- office 365: 20 euro (deel van family account)
- bitwarden: +/- 10 euro of zo
- beyondGaming: 30 euro
- Amazon Prime: 24 euro

Mss denk ik straks nog aan iets dat ik moet toevoegen.

- Meest gebruikte app/abo is Youtube Premium. Ik kijk op tv soms meer youtube dan gewone tv -.- Aanbod is ook enorm.
* Meestal kijk ik wat auto content/ vlogs
* Livestreams van Counterstrike Major Events
*Muziek genre = house (spotify is serieus beperkt) of wat legendarische oldskool techno clips 🤣

- Netflix abo: selecteer 1x eens een filmke door de week. Series niet echt mijn ding.

- Spotify: Meestal in de auto wat hedendaagse playlists ipv gewone radio

- Abo telenet playsports: F1 en Premier League.

Als ik het uittel geef ik 50€/maand of 600€/jaar uit aan entertainment. Ik vind het persoonlijk wel meer dan waard.

Als je tegenwoordig naar een festival gaat, ben je dat geld al kwijt 😂 (ter vergelijking)

Laatst bewerkt:
Maandelijks
  • KBC: 3,25 (valt normaal volgend jaar weg door extra zakelijke rekening)
  • Netflix: 8
  • iCloud: 2,99
  • DAS rechtsbijstand: verlaagd van 29,20 naar 9,50
Jaarlijks
  • De Tijd: 350
  • Google Drive: 20
  • Beobank kredietkaart: 5
Stopgezet
Streamz (sinds je geen accounts meer mag delen)
Spotify (overgeschakeld op klassieke radio)

Ik probeer het zo veel mogelijk te beperken.

- Google Storage - 2 euro/maand
- Spotify Premium (gedeeld met 6 man) - 3 euro/maand.

Heb een bescheiden Plex server, daarmee doe ik al de rest 'zelf'.
Al vaak overwogen om YouTube premium aan te schaffen. Als Spotify ooit accountdelen verbiedt, komt het er wel van.

Interessante oefening! :) Ik wil ook wel eens snoeien in onze overbodige abonnementen.

Maandelijks:
  • YouTube Premium: 13,99 euro/maand - ik vind dit best veel, maar gebruik sinds kort ook "YouTube Music" (wat is ingebegrepen bij YT Premium) als alternatief voor Spotify. Ik gebruik YT ook heel veel voor mijn werk en die advertenties zijn dan wel een productivity killer. Het duurste abonnment dat ik heb maar ook het meest onwaarschijnlijke om stop te zetten voor mij;
  • Tesla Premium Connectivity: 9,99 euro/maand;
  • Nintendo Switch Online: 3,99 1,67 euro/maand - aangekocht sinds we een 2de Switch hebben, maar ik zou dat eigenlijk per jaar moeten pakken (goed voor cloud saves);
  • Amazon Prime (BE): 2,99 2,08 euro/maand - eentje die wij ook wel kunnen missen, vermoed ik;
Jaarlijks:
  • BOL Select: 14,99 euro/jaar.
Valt allemaal nog wel mee, maar als ik dat allemaal uitreken op jaarbasis, dan betaal ik toch al vlotjes richting de 400 euro per jaar. 😮

Ik ga het eens proberen te doen zonder Amazon Prime en BOL Select.
Ik besef hier even dat ik nog een belangrijke vergeten ben, zijnde Apple iCloud 2TB aan 9,99 euro/maand. Ik heb 2 jaar geleden op het einde van de zomer mijn toenmalige iPhone verloren en mijn iCloud zat toen al vol van voor de zomer, waardoor ik van alle foto's tijdens die zomervakantie geen backup had... 😖 Vond ik wel pijnlijk, want in die zomer toch paar leuke gezinsreisjes en uitstapjes gemaakt waarvan ik veel foto's had. Toen onmiddellijk iCloud upgrade gedaan, zodat het mij nooit meer zou overkomen.

Ja, dan kom ik toch in de buurt van 500 euro op jaarbasis alles bij elkaar.

Ik had vroeger quasi elke dienst maar nu neem ik gewoon een maandje als ik iets specifiek wil zien.
Enkel HBO blijf ik voorlopig permanent nemen.

Wij zijn met 5 dus dat is moeilijk, zelfs onmogelijk, om te plannen.

Ik ben momenteel ook bezig met mijn lijst van superhero movies te bekijken, en die staan ook verspreid op verschillende streamingdiensten. Ik wil ze in volgorde van uitkomen bekijken, en heb geen zin om telkens een maand te moeten wachten om de volgende te kunnen zien omdat die toevallig op een streamingdienst staat waar we "pauze" nemen.

Damn, ik ben dan wel in de "val" gelopen vrees ik 😂, ik zit aan best wel veel abonnementen, afhankelijk van hoe je een abonnement definieert.
Déél van mijn sporten is ook via abonnementen wel, en dat is al duurder dan de rest en dan tel ik salsa-lessen, zwemmen of loopwedstrijdjes niet eens mee (want strikt genomen géén abonnementen, maar er zit wél regelmaat in).

Nutsvoorzieningen (deel "gsm/internetabonnement": +/- € 68,25/maand):
  • Internet/gsm-abonnement (Orange): recente prijs verhoging naar € 66/maand, jaren geleden die nutteloze tv-box buitengegooid om te besparen, intussen is de prijs helaas al op een hoger niveau zonder digicoder, lol inflatie.
  • Kredietkaart: € 2,25/maand
  • De rest is ofwel volgens verbruik en/of gewoon niet opzegbaar, bijvoorbeeld afvalbelasting is eigenlijk ook gewoon een jaarabonnement zelfs al verbruik je minder.

Reguliere abonnementen (+/- € 446/jaar):

Tijdschriften/Boeken:
  • EOS: € 8,5 (x11/jaar), maandelijks met zomerpauze, af en toe wel een special extra, dus zo goed als maandelijks.
  • Psyche & Brein: € 8,5 (x4 /jaar)
  • Fwiet: € 35/jaar voor 2 nummers per jaar
  • 🥈 Bibliotheekabonnement: € 5,00/jaar, meeste bang for buck abonnement in héél deze lijst.
Online stuff:
  • Bol Select: € 14,99/jaar, betaalt zichzelf snel terug
  • 🥉 Nintendo Online: € 36,79/jaar, koop dit via e-shop kaart met beperkte korting
  • Google Drive: € 19,99/jaar... want heb géén deftige HDD's meer voor opslag foto's etc. dus "backup" vooral
Streaming (+/- € 267/jaar):
  • 🥇 Spotify: €10,99/maand, zou ik niet zonder kunnen, maakt de pendeltocht en het sporten zoveel aangenamer
  • Netflix: € 4,99/maand, betaal ik niet zelf, mijn papa betaalt voor mij een extra account bovenop de zijne en deelt zijn krant,
    in ruil deel ik mijn Prime en Disney+ met hem. Mijn zus heeft alles en geeft niets terug. 😂
  • Amazon Prime: € 25/jaar, goed aanbod, vooral oude series/films, echt wel de moeite waard voor deze prijs
  • Disney+: € 109/jaar, meest overprijsd/slechtste aanbod in deze reeks, zou die zéér graag op de chopping block gooien, maar zou me schuldig voelen om dit op te zeggen want m'n petekindje kijkt via dit abonnement naar een heleboel dingen, zowel bij zijn thuis, de grootouders als soms bij mij. Dus tja... toch maar behouden. Wel al teruggeschakeld naar minder aantal schermen en 1080p i.p.v. 4k, dat merkt een 4-jarige toch niet.
Sporten (+/- € 560/jaar en meer (éénmalige uitgaven)):
  • Basic-Fit: Legacy-abo € 23/maand (maar anticiperen op btw-stijging helaas)
  • Jaarkaart Boksen: € 240/jaar 284/jaar, maar eigenlijk moet je daar ook € 40 voor verzekering (verplicht) in meetellen, en € 4 voor het doktersbezoek voor diezelfde verzekering, ook verplicht.
Bonusrondje (+/- € ???/jaar):
  • ??? voor een 2-tal maanden HBO ofzo, later dit jaar voor House of the Dragon of The Pitt.
  • Vorige week € 8 in de Colruty, Ik heb zo'n paar zakken popcorn gekocht om Streamz eens te scummen, met 24h gratis codes voor regenachtige dagen, maar no way dat ik dat ga houden, Netflix van de Belgische Aldi, blah...
Werk/Experimenteren met A.I. (+/- € 350/jaar) :
  • DataCamp: € 145 per jaar, zal éénmaal ik door bepaalde cursussen héén ben, wel het laatste jaar zijn. Wel op zoek naar "betere" kennisbronnen.
  • Op dit moment telkens een maand een andere A.I. service aan het proberen:
    Google Gemini, vorige maand ChatGPT Pro, volgende maand waarschijnlijk Claude, de verschillen even aan het aftasten, vooral voor hulp met werk. € 18 à 21/maand, maar dit gaat geconsolideerd worden op één keuze, en niet alle maanden, bijvoorbeeld opzeggen in de vakantie wanneer ik géén behoefte heb om bepaalde programmeertaken/bullshitscripting taken te versnellen.
Opgezegde abonnementen:
  • Trenara als ik van m'n *** blessure af ben... en terug deftig zou willen gaan trainen voor een 2e marathon, realistisch pas terug eind dit jaar, en mogelijks teken ik zelf een plan uit.
  • Nord VPN maar zou het terug heractiveren/verlengen indien nodig

De bedragen heb ik hier nu niet meteen bij de hand, maar dit is het lijstje:

Netflix Premium (gedeeld met 3)
Disney+
Amazon Prime
Spotify Premium
De Standaard (enkel digitaal)
De Morgen (enkel digitaal, via mijn ouders hun account)
HLN+ (zit bij mijn Proximus-abonnement, maar na de nakende verhuis stap ik allicht weer over naar Telenet of iets anders en dan valt dat weer weg)
pCloud (lifetime)

Af en toe neem ik eens een maand of een paar maanden Xbox Game Pass of het equivalent van Ubisoft, maar da's intussen ook alweer geleden van de release van Clair Obscur.

Vrije tijd
- F1 TV gedeeld - 14,5/jaar
- Bol Select - 15/ jaar

Opgezegd of ga ik niet meer verlengen
- Spotify gedeeld - 35/jaar (aan het vervangen door een CD-collectie van mijn gekende favorieten, qua streamen van nieuwe muziek moet ik nog eens testen tussen Deezer, Qobuz of Tidal)
- Google - 10/maand (Ga overstappen naar iets anders maar nog niet helemaal uit wat)
- Start to run - 10/jaar ofzo (Ik ben succesvol gestart met runnen)

Vrije tijd/ Werk
- Zbrush 55/maand (sporadisch)
- Substance Designer en Painter 25/maand (sporadisch)
- Lychee Slicer 10/maand (sporadisch)
- Website Domeinnaam bij name.com - denk ongeveer 15/jaar

Opgezegd of ga ik niet meer verlengen
- Autodesk Maya - 275/j (Ga ik vervangen door Blender)
- Squarespace - Nog geen alternatief gezocht, maar zal er wel van komen
- Photoshop/ACR - Adobe heeft al genoeg van mijn geld, ik wilde al langer weg van hen en toen ze met betalende credits begonnen bovenop een abonnement was het eindelijk genoeg geweest

Ik haat het enorm dat alles nu subscription-based is. Ik heb voor mijn hobby/werk veel verschillende soorten software nodig en dat loopt heel snel op. Ik vond het meer dan ok om gewoon eenmalig te betalen en dan zelf op basis van prijs en nieuwe functies te beslissen wanneer ik wilde upgraden. Ik probeer nu mijn projecten zo te plannen dat ik telkens maar voor een maand moet activeren, ipv direct een heel jaar aan mijn been te hebben. Gelukkig zijn er nog programma's zoals Da Vinci Resolve en Blender die ofwel gratis zijn ofwel een goede gratis versie hebben.

Interessante discussie wel.

Ik moet effe nagaan maar denk dat het in grote mate dit wel is:

-Psplus basic
-Nintendo online
-Spotify shared account, zo een goeie 50+ euros per jaar
-Streamz jaarabbo
-Netflix ni meer sinds dat ze extra vragen voor meer schermen, was ook gedeeld
-pro lg in de vorm van play sports ook opgezegd bij de start van voetbal seizoen, gene DWAZN brol hier aan overpriced fees
-verder niks aan google/storage en andere BS.
-youtube ook met reclame hier

Ah ja, start to run heb ik ook, maar ga ik niet verlengen. Het heeft me geholpen om uiteindelijk 5km te kunnen lopen, maar sinds januari is sporten weer een dikke nul. Kwas nochtans goed bezig,maar de vasectomie, ziekte en vooral de vieze winter hebben me helemaal doen stilvallen.

Vooreerst: raar dat niemand BeyondGaming Supporter noteert...
Ik denk dat er relatief gezien weinig "BeyondGaming Supporters" zijn maar er redelijk veel BG'er zijn die -als men er aan denkt soms vergeet je dit te doen ;)- via "Steun BeyondGaming VZW" wel eens iets aankopen en zo BG'ing steunen.

Zo doe ik het ook.

Spotify: 15€ (2/3 family premium) (gekeken om dit te vervangen met Apple Music maar Garmin ondersteunt dit niet en dit wordt wel gebruikt in combinatie met Garmin watches)
Heb beiden geprobeerd en moet toch zeggen dat Spotify echt wel beter is (imo).
Dat al die muziekspellen (Hitster en consoorten) enkel met Spotify werken is wel een grote plus voor Spotify in mijn geval.

Heb beiden geprobeerd en moet toch zeggen dat Spotify echt wel beter is (imo).
Dat al die muziekspellen (Hitster en consoorten) enkel met Spotify werken is wel een grote plus voor Spotify in mijn geval.
Spotify bevalt me ook beter omdat ik de interface gewoon ben (al jarenlang klant) maar heb het apple music 3 maanden gratis kunnen testen en uiteindelijk zag ik weinig verschil tussen beide eens je het gewoon bent. Wel is Apple Music family 5€ goedkoper en wou daarom overstappen maar de relatie Garmin/Apple zorgt ervoor dat dit niet gaat :(

Maandelijks
Spotify Duo - €16,99
HBO Max - €9,99
Disney+ - €6,49 (korting voor 3 maand)
Zwift - €19,99 (~9 maand per jaar)

Jaarlijks
Amazon Prime - €25 (raar dat zoveel mensen dat per maand betalen tbh, de service is momenteel zo spotgoedkoop dat je die wrs toch nooit gaat opzeggen, dan kan je beter de ~3,5maand/jaar gratis nemen)

In rotatie
Netflix (roteren we met HBO en/of Disney)

Al bij al nog wel vrij lean denk ik. De duurste subs (Spotify & Zwift) worden echt wel bewust gebruikt en zijn hun geld zeker waard. Bij de streaming subs (zeker bij Disney+) vraag ik mij vaak af of het de moeite nog is en dan roteren we af en toe eens. Het blijft in samenspraak met mijn vrouw uiteindelijk ook. Als het aan mij zou liggen zou digitale TV ook al lang buiten gelegen hebben maar dat ligt ondanks het feit dat we VRTmax, Goplay & VTMgo gewoon op de TV hebben staan gevoelig liggen.

Maandelijks:
iCloud
Spotify
Audible
KBC Reisverzekering
Basic fit (gratis want als 2e gebruiker op het premium abbo van iemand uit mijn spotify familie account)

Jaarlijks:
Amazon Prime
Duolingo (familie abbo)
NFL Gamepass
Blindside media substack
Abbonement KSK Beveren

En dan nutsvoorzieningen, internet en bank etc uiteraard.
Dat zal het zijn denk ik.

Maandelijks
- Disney+ 9.99 euro
- Outlook extra storage 2.00 euro
- Mullvad VPN 5.00 euro

Jaarlijks
- Obsidian Sync 119 euro (?)
- Dropbox

@contextbinder Hotel Mama?

Terug
Bovenaan