Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat momenteel naar je hypothecaire lening(en)?

Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat naar de afbetaling van je woning?

• <10%

Stemmen: 16 3,9%
  • 10-19,9%

Stemmen: 86 21,1%
  • 20-29,9%

Stemmen: 159 39,1%
  • 30-39,9%

Stemmen: 106 26,0%
  • 40-49,9%

Stemmen: 24 5,9%
  • 50-59,9%

Stemmen: 15 3,7%
  • Andere: verduidelijk in tekst a.u.b.

Stemmen: 1 0,2%

• Totaal aantal stemmers
    407
Ik heb mijn ssv niet meegeteld:
- sommige hebben die in 1x betaald
- persoonlijk beschouw ik dat als een vaste kost onder "verzekeringen" net zoals de brandverzekering en autoverzekering.
Issue was dat omdat ik epileptie in remissie heb, dat in verhouding mijn SSV belachelijk hoog is, dus alles in 1x betalen was een beetje veel.
Dus we hadden dan maar gekozen voor 'maandelijks'. De SSV loopt wel maar voor 16 jaar (lening na herziening loopt over 20 jaar).

Anyways we zitten volgend jaar zowel met als zonder onder de 30%. Ik voel mij zo toch een beetje meer veilig :)

Van je netto maandinkomen of van je netto jaarinkomen? 13de en 14de maand zorgt dat dat 15% kan verschillen, wat nogal veel is in de schalen hierboven.
Hier berekend op netto maandinkomen, exclusief vakantiegeld, 13de maand en jaarbonus. Als ik dat er allemaal bijtel, zit ik aan een veel lager %.

Fluctueert als zelfstandige aangezien ik mijn loon af en toe zal aanpassen.
Ook schoot mijn vader de woning voor: 282k. 141k wordt deel van erfenis, 141k inbreng vrouw (al is dat in theorie wij tezamen gezien we getrouwd zijn). Dan gaan we nog renoveren in verschillende fases.
Een deel is ook voor de vennootschap.

Issue was dat omdat ik epileptie in remissie heb, dat in verhouding mijn SSV belachelijk hoog is, dus alles in 1x betalen was een beetje veel.
Dus we hadden dan maar gekozen voor 'maandelijks'. De SSV loopt wel maar voor 16 jaar (lening na herziening loopt over 20 jaar).

Anyways we zitten volgend jaar zowel met als zonder onder de 30%. Ik voel mij zo toch een beetje meer veilig :)

Hier berekend op netto maandinkomen, exclusief vakantiegeld, 13de maand en jaarbonus. Als ik dat er allemaal bijtel, zit ik aan een veel lager %.
Hier hetzelfde SSV loopt 16j en is hoog (betaal ook maandelijks) want én "hogere" leeftijd én chronisch ziek dus met ssv erbij is mijn afbetaling geen 29% maar net geen 33%

Ik ben wel benieuwd naar de impact hiervan met al die variabele kredieten die afgesloten zijn als de crisis echt doorbreekt.

Wat zou pakweg de impact zijn van een variabele 1% op 200000 eur?

50-60% gekozen, het is eerder 52% van mijn loon, maar mijn vrouw heeft een gelijkaardig loon, pol was niet echt duidelijk op dat vlak

50-60% gekozen, het is eerder 52% van mijn loon, maar mijn vrouw heeft een gelijkaardig loon, pol was niet echt duidelijk op dat vlak
Als jullie met 2 de woning afbetalen, is het natuurlijk het percentage van jullie gezamenlijk loon. Indien je alleen afbetaalt (ook al woon je samen) geldt enkel jouw loon.

Ik ben wel benieuwd naar de impact hiervan met al die variabele kredieten die afgesloten zijn als de crisis echt doorbreekt.

Wat zou pakweg de impact zijn van een variabele 1% op 200000 eur?
worst case 2% hé
Zijt ge nog altijd beter af dan de mensen die nu afsluiten

25% ongeveer, in november 19% (switch van werk) en na index januari normaal 15% :woohoo:

In den tijd de keuze gehad, of we lenen tot onze nokker en dan zaten we elks 60% van onze pree te lenen voor 15 à 18 jaar. Of we spreiden op 25 jaar en hebben een zeer schappelijk bedrag.

Toen hebben wij gezegd doe maar het laatste want het verschil was feitelijk maar grosso modo 18.000 euro op de volledige lening als je er de dubbele lijn onder trekt. Zulk verschil wordt quasi volledig opgegeten door inflatie. Alleen al met den index van het komende jaar verdwijnt enige vorm van budgettaire leningsdruk als sneeuw voor de zon.

Ja, we konden er 10 jaar rapper vanaf zijn, en 18k besparen, maar tussen uw 20ste en 40ste quasi een loonslaaf van de bank zijn, no thanks. 't Is nu "dat ik die 18k nodig heb", niet later.

Laatst bewerkt:
Ik zit op exact 30%, als we mijn vriendin haar loon meetellen op 21%, maar het huis is van mij alleen. Dus moet dat ook alleen kunnen dragen.
In Januari zal dat 28,5 en 17,2% worden met de 2 lonen. Komt wel goed zeker...

46%, nog 14j te betalen.
Na indexatie zal dit naar 44% gaan.
Vroeger had ik lager percentage, maar had ik autokosten. Nu een grotere salariswagen.

13de maand, vakantiegeld en jaarlijkse bonus niet meegeteld zoals hier reeds aangehaald is.

2019 bij aankoop:
~ 35% (volcontinu)
2021: overstap dagdienst met bedrijfswagen +tankkaart
~ 40%
2022: job switch met bedrijfswagen + tankkaart
~ 34%
2023: opslag + indexatie met bedrijfswagen + tankkaart
~ 30%

Allemaal excl, bonussen, 13de maand en vakantiegeld.

Alleenstaande ^

Tot op heden 28%, dit zal vanaf volgende maand echter stijgen naar 40% vanwege overstap naar zelfstandige statuut en bijgevolg zeer laag recurrent maandelijks inkomen. Op zich geen schrik, momenteel sparen we nog aan het begin van elke maand 400 EUR, dit kunnen we desnoods nog on hold plaatsen totdat er meer "ademruimte" komt over een drietal jaar wanneer er dividend uitgekeerd kan worden.

Hier zal het momenteel 39% zijn, al zegt dat weinig.
Genomen de lening evenredig te splitsen met mijn partner is het voor mij 49% en mijn partner 32% bekeken vanuit netto maandinkomen zonder extra's (maaltijdcheques, 13de maand partner, ...)

Onze lening is een hypothecaire lening die we genomen hebben om fiscaal te optimaliseren (gebruik van woonbonus geeft dat wij meer terugtrekken dan rente betalen). Dit was oorspronkelijk op 15j waarvan nog 8+j over. Enkel dat krediet is nu 22% samen.

Dit is ooit begonnen op 27% maar toen had mijn partner als zelfstandige een extreem laag inkomen. (Nu heeft ze een ambtenaar statuut)
Na het 2de jaar na het tekenen van het hypothecair krediet heeft ze de switch naar de privé gemaakt en was de verhouding 16%, inclusief loonstijging van mijzelf, toen als werknemer. (Wel weer zonder netto voordelen die ik toen had als 13de, maaltijdcheques, wagen, bonus, ...).

Over de eerste jaren ook enkele kredieten afgesloten om te renoveren. Die tellen nu samen voor ongeveer 44% extra krediet t.o.v. de hypothecaire lening maar hebben allemaal kortere looptijden.

Persoonlijk gaat mijn hele netto maandelijks inkomen naar het gezinsbudget, waar dat 49% gaat naar afbetaling van de kredieten en 51% naar werking van het gezin. (Belasting huis, woonverzekering, eten, kindje, reizen, ...). Mijn partner legt hetzelfde bedrag in. Van dit gezinsbudget blijft op jaarbasis thans vorig jaar 15% over (gezinsbuffer) al is dat afhankelijk van de vakanties. Maar dat was gezien Covid eerder beperkt.

Schuldsaldoverzekering is eenmalig geweest dus niet meegenomen.

Dus dat lijkt erg hoog in % t.o.v. het netto maandinkomen maar vertelt verder weinig over hoe comfortabel dat (nu) voor ons wel of niet is.

Rond de 37% voor ons huis, onze garagebox en renovatiekrediet voor de zolder.
De zolder valt weg binnen 3 jaar, de garagebox binnen 12 jaar en het huis binnen 16, respectievelijk 21 jaar.

Wij betalen rond de 30% voor onze verbouwingen die bezig zijn. (Zo'n 1370 euro) Wegens prijsstijgingen zullen we op het einde van de rit waarschijnlijk wat meer moeten lenen en dus ook bijbetalen. Valt eigenlijk mee. Nu gaan we met de energieprijzen wel enkele maanden (tot we verhuizen) in het rood. Zowel huur van huidige woning, lening afbetalen, energieprijzen, en de lopende kosten van het gezinsleven wegen door.

Nu, ik heb in mijn loopbaan nooit zotte kosten gedaan en dus wel al genoeg spaarcentjes opgebouwd om me daar geen zorgen over te hoeven maken; Maar 1 keer buiten Europa gereisd, en als alleenstaande altijd in een kleine studio gewoond en samengehuisd met anderen. Pas vorig jaar samen een eerste eigen auto gekocht (2ehands Renault) . Alles altijd met fiets gedaan, bijna alles altijd tweedehands gekocht. Doordat wij sowieso erg zuinig leven letten we eigenlijk totaal niet op onze financiën behalve de laatste twee jaar sinds we in ons kind-en verbouwingavontuur gestort zijn. Maar zelfs dan nog hou ik geen cijfertjes over uitgavepatronen bij.

• Start woonlening in 2017 aan 41%.
  • Tegen 2020 was dit met dank aan een lichte inflatie, carrièreswitch en loonstijging nog 37%.
  • Het afgelopen jaar met de hyperinflatie nog 32%.
  • Volgend jaar met dank aan indexering en een loonstijging daarbij nog 29%.
Ik heb voorlopig dus voor 30-40% gekozen, maar volgend jaar wordt het leven voor mij op dit vlak alvast een pak leefbaarder... afhankelijk van hoe de prijzen van andere zaken stijgen natuurlijk.

Als ik deze cijfers beschouw écht blij dat ondanks dat het in het begin zwaar was, niet gekozen heb (en de optie had om niet te moeten kiezen) voor te huren.

Fluctueert als zelfstandige aangezien ik mijn loon af en toe zal aanpassen.
Ook schoot mijn vader de woning voor: 282k. 141k wordt deel van erfenis, 141k inbreng vrouw (al is dat in theorie wij tezamen gezien we getrouwd zijn). Dan gaan we nog renoveren in verschillende fases.
Een deel is ook voor de vennootschap.
off topic maar ik hoop dat je een huwelijkscontract hebt. Deze constructie wordt een heftig discussiepunt als er ooit een haar in de boter zou komen. Voor jullie eigen gemoedsrust: neem een huwelijkscontract. Better be safe than sorry.

Terug
Bovenaan