Hoge levenskost baart zorgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pan
  • Startdatum Startdatum
Schaf de bedrijfswagen nu af en de electrificatie valt stil tot 2035, wanneer we moeten overschakelen (opgelegd EU). Deze auto's hebben momenteel meer nnadelen dan voordelen (te kleine actieraddius, lange laadtijden, hoge aankooprijzen, ...)
Beetje te negatief denk ik. Het zal trager gaan, maar verre van stilvallen. Ook bij gewone wageneigenaars is er sprake van elektrificatie. En de daling van de prijzen zal niet stilvallen indien er geen bedrijfswagens meer verkocht worden.

Trouwens, als de fiscaliteit normaliseert, zullen er nog altijd bedrijfswagens verstrekt worden. Je kan de voordelige fiscaliteit van leasing doen verdwijnen, maar de voordelige behandeling van km-kost (brandstof) behouden voor electrische auto's

Schaf de bedrijfswagen af en heel wat mensen gaan gewoon niet meer met de auto rijden. Moest ik een bedrijfswagen hebben zou ik ook met de wagen rijden, het is uiteindelijk toch deel van je salaris? Maar ik heb geen bedrijfswagen en wat blijkt, ik heb eigenlijk gewoon geen auto nodig. Ja, dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar volgens mij is er toch wel een grote groep die een bedrijfswagen heeft en eigenlijk ook perfect kan leven zonder wagen. Maar dat is dan de scheve fiscaliteit in actie.

Steeds de opmerking met openbaar vervoer en bluebike geraak je overal. Er zijn genoeg mensen die voor of na de uren dat de trein rijd op hun werk moeten geraken. Waaronder ikzelf ik krijg geen km vergoeding want ik heb een vrijkaart voor de Trein. Helaas moet ik wel de eerste trein klaarmaken die vertrekt dus zonder auto geraak ik er niet.

Natuurlijk kan dat niet voor iedereen maar er zijn veel mensen die wel veel winst kunnen halen door hun wagen gewoon te verkopen en in het systeem van alternatieve mobiliteit (deelwagens, blue bikes, OV) te stappen. Ja, als je om 2u 's nachts moet beginnen werken in een fabriek waar je met je fiets niet geraakt gaat het waarschijnlijk niet lukken maar (gelukkig) zijn de meeste jobs niet zo.

Beetje te negatief denk ik. Het zal trager gaan, maar verre van stilvallen. Ook bij gewone wageneigenaars is er sprake van elektrificatie. En de daling van de prijzen zal niet stilvallen indien er geen bedrijfswagens meer verkocht worden.

Trouwens, als de fiscaliteit normaliseert, zullen er nog altijd bedrijfswagens verstrekt worden. Je kan de voordelige fiscaliteit van leasing doen verdwijnen, maar de voordelige behandeling van km-kost (brandstof) behouden voor electrische auto's
Maar durft iedereen die bedrijfswagens te weinig belast vindt, die berekening ook opnieuw doen nu thuiswerk is ingeburgerd?
Want bij mij is het momenteel belast aan 0,5€/km, dat lijkt me verre van weinig ...
En zo zullen er nog heel veel zijn...

Maar durft iedereen die bedrijfswagens te weinig belast vindt, die berekening ook opnieuw doen nu thuiswerk is ingeburgerd?
Want bij mij is het momenteel belast aan 0,5€/km, dat lijkt me verre van weinig ...
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

Het enigste wat thuiswerk doet is een impact hebben op de variabele kost van het bezit van een wagen. Met name de aantal kilometers die je rijdt impacteren. De andere kosten blijven gelijkaardig. Aanschaf, verzekering, allerhande belastingen ( oa. in gebruikstelling, verkeer,...),...

En een bedrijfswagen blijft daardoor nog altijd een serieus voordeel. Het feit is gewoon dat een eigen wagen een serieuze kost is. En als je een analyse zou maken van de meeste mensen hun maandelijkse / jaarlijkse kosten, dan staat dat voor de meesten met stip op nummer 2 na lening/huur/... bij de uitgaven

Leg me eens uit hoe je in hemelsnaam aan die 0,5 komt.

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

Het enigste wat thuiswerk doet is een impact hebben op de variabele kost van het bezit van een wagen. Met name de aantal kilometers die je rijdt impacteren. De andere kosten blijven gelijkaardig. Aanschaf, verzekering, allerhande belastingen ( oa. in gebruikstelling, verkeer,...),...

En een bedrijfswagen blijft daardoor nog altijd een serieus voordeel. Het feit is gewoon dat een eigen wagen een serieuze kost is. En als je een analyse zou maken van de meeste mensen hun maandelijkse / jaarlijkse kosten, dan staat dat voor de meesten met stip op nummer 2 na lening/huur/... bij de uitgaven
Dat klopt allemaal, maar je wordt belast op het privégebruik en niet op het bezit... Logisch ook, aangezien je de auto effectief niet bezit.

Dat klopt allemaal, maar je wordt belast op het privégebruik en niet op het bezit... Logisch ook, aangezien je de auto effectief niet bezit.
Dat klopt.

Aan de andere kant, als ik 150-200€ moet betalen voor een recente / quasi nieuwe wagen ter beschikking te hebben wanneer ik wens, en waarbij alle kosten inbegrepen zitten die ik mij maar kan inbeelden die bij het gebruik naar voor komen. Dan blijft dat nog altijd een goede deal, ook al bezit jij die wagen niet

Want het is niet alsof jij die bedrijfswagen op de dagen dat je in thuiswerk bent of tijdens het week-end moet afgeven en op het werk moet laten. Neen die staat gewoon op uw oprit nutteloos te blinken.

Wat nog grappiger is, is dat de de experts de bedrijfswagens willen afbouwen, terwijl het nu net de enige wagens zijn die nu reeds volledig inzetten op elektrisch en dus het wagenpark aan het "vergroenen" zijn. De enige manier ook trouwens om "betaalbaar" voor elektrisch te kiezen.
Bwah nochtans zijn er hier in noorwegen bijna geen bedrijfwagens en je moet eens zien hoeveel elektrische wagens hier rondrijden. Dus dat kan perfect ook in belgie.

Steeds de opmerking met openbaar vervoer en bluebike geraak je overal. Er zijn genoeg mensen die voor of na de uren dat de trein rijd op hun werk moeten geraken. Waaronder ikzelf ik krijg geen km vergoeding want ik heb een vrijkaart voor de Trein. Helaas moet ik wel de eerste trein klaarmaken die vertrekt dus zonder auto geraak ik er niet.
In de Pajotse heuvels ga ja niet ver geraken met die combinatie. Wegens te weinig stations en te steile heuvels voor die zware bluebike.

Dat klopt.

Aan de andere kant, als ik 150-200€ moet betalen voor een recente / quasi nieuwe wagen ter beschikking te hebben wanneer ik wens, en waarbij alle kosten inbegrepen zitten die ik mij maar kan inbeelden die bij het gebruik naar voor komen. Dan blijft dat nog altijd een goede deal, ook al bezit jij die wagen niet

Want het is niet alsof jij die bedrijfswagen op de dagen dat je in thuiswerk bent of tijdens het week-end moet afgeven en op het werk moet laten. Neen die staat gewoon op uw oprit nutteloos te blinken.
Eender welk deelautoplatform biedt dat toch ongeveer aan?

Eender welk deelautoplatform biedt dat toch ongeveer aan?
Degene die ik ken moet je op voorhand reserveren voor een bepaalde duur en die achterlaten op de daarvoor voorziene lokatie. En dus niet gewoon bij mij voor mijn deur. En als je over tijd gaat betaal je "boetes".

In mijn geval is de kortstbijzijnde locatie aan het station waardoor je dus niet het voordeel hebt waarvoor je een wagen hebt, namelijk instappen en vertrekken zonder gedoe. Alhoewel die afstand nog altijd maar 10 - 12 minuutjes wandelen is, dus echt niet onoverkomelijk.

Hetgeen voor mij het kortste er voorlopig bijkomt is 1 keer in de maand eens goed gaan winkelen, de taxi bellen en 8€ betalen om mij thuis af te zetten en mee uit te laden. De andere keren in de week, spring je gewoon te voet/ fiets binnen om eens x of y rap uit te halen.

8€ < cambioprijs< 200€ ;).

Bwah nochtans zijn er hier in noorwegen bijna geen bedrijfwagens en je moet eens zien hoeveel elektrische wagens hier rondrijden. Dus dat kan perfect ook in belgie.
Als we minder belast worden... In Zwitserland is een salariswagen ook zeldzaam en daar hebben pure EV's ondertussen een marktaandeel van 10%. Het dubbele van België en hier zijn 85% van de elektrische wagens dan ook nog 's bedrijfswagens. Voor particuliere kopers is het simpelweg te duur.

De Zwitsers en de Noren kunnen EV's kopen. Wij Belgen hebben een koopkracht die 17% hoger ligt als het Europese gemiddelde. Dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. Koploper Luxemburg (ok, de uitzondering in de wereld) ligt 166% hoger. Maar, Noorwegen en Zwitserland doen het met 42% boven het Europese gemiddelde een pak beter als België.

Hogere koopkracht en al die cadeau's via cafetariaplannen enz. zijn niet nodig.

Gaan we weer belachelijk doen over semanthiek? Er is een defacto subsidie van bedrijfswagens. Dat het zo niet noemt is iets anders.
Een bedrijfswagen als verloning is fiscaal interessanter dan loon krijgen voor éénzelfde wagen zelf te moeten bekostigen.

Is die discussie niet al vaak genoeg gepasseerd?
Tja maar zo zijn er heel wat fiscale voordelen
IP-ruling bv, RSZ plafond voor sporters, ..

Of mensen die alles gratis krijgen omdat ze er een fotoke van op 1 of ander sociaal media zetten terwijl anderen eerst moeten gaan werken, belasting betalen en met de rest daarvan dit moeten kopen. Dat is pas subsidie (en bedrijven kunnen dat inbrengen als kost en dus aftrekken van hun winst)
Ja want elke 4 jaar nieuwe wagens op de markt brengen en produceren is zeer groen natuurlijk.
EV's zijn dan ook helemaal niet groen. Alleen hebben ze lokaal minder uitstoot maar het productieproces is gewoon heel belastend

Als we minder belast worden... In Zwitserland is een salariswagen ook zeldzaam en daar hebben pure EV's ondertussen een marktaandeel van 10%. Het dubbele van België en hier zijn 85% van de elektrische wagens dan ook nog 's bedrijfswagens. Voor particuliere kopers is het simpelweg te duur.

De Zwitsers en de Noren kunnen EV's kopen. Wij Belgen hebben een koopkracht die 17% hoger ligt als het Europese gemiddelde. Dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. Koploper Luxemburg (ok, de uitzondering in de wereld) ligt 166% hoger. Maar, Noorwegen en Zwitserland doen het met 42% boven het Europese gemiddelde een pak beter als België.

Hogere koopkracht en al die cadeau's via cafetariaplannen enz. zijn niet nodig.

Dus op Frankrijk na hebben al onze buurlanden een betere koopkracht, wetende dat wij de grootste chemie hub, een betere ligging en een gust van een haven hebben …. en dan vergelijken met een Europees gemiddelde lijkt me geen logisch vergelijk. De vraag zou moeten zijn: waarom staan we niet helemaal bovenaan.

Ik heb deze week eens zitten cijferen om een elektrische wagen aan te kopen en indien je een "beetje" opties kiest , kom je al snel aan een bedrag tss de 50.000 en 60.000 euro voor een wagen met een minimaal rijbereik van 400km. DIt is nog altijd een pak meer dan een gelijkaardige wagen met brandstofmotor en, dus niet weggelegd voor de doosrnee werkende mens.
De lonen liggen in België ook een stukje lager dan in Noorwegen dacht ik.
Noorwegen heeft ook een volledig autonome elektricititeitsproduktie, die het waarschijnlijk ook financieel aanttrekkelijk maakt om eletrisch te rijden. In België stijgen de prijzen van zowat alle energiebronnen (elektriciteit incluis) hetgeen niet bevorderlijk is om nieuwe aankopen te stimuleren.

Laatst bewerkt:
Beetje minder insinueren en meer argumenteren aub.
Dus op Frankrijk na hebben al onze buurlanden een betere koopkracht, wetende dat wij de grootste chemie hub, een betere ligging en een gust van een haven hebben …. en dan vergelijken met een Europees gemiddelde lijkt me geen logisch vergelijk. De vraag zou moeten zijn: waarom staan we niet helemaal bovenaan.
Wij hebben geen gas om te exporteren, geen water om onze stroom op te wekken

En veel mensen die niet werken waarvan veel migranten van buiten eu maar dat mag je niet zeggen

edit @Tweak37 speciaal voor u de argumenten

Laatst bewerkt:
Als men het voordeel voor een salariswagen zou afschaffen, krijgen die mensen meer brutoloon = meer belastingen

Dan kon men misschien die meer inkomsten gebruiken om een kleine premie te geven aan particulieren die voor een elektrische wagen willen gaan.

Artikel uit 2014

Kunt ge al een premieke voor geven zo te zien.
Maar het is vrij naief om te denken dat als je bedrijfswagens afschaft, dat je dat bedrag 1 op 1 extra gaat overhouden in de begroting.

Ja geef hier 25% korting op een EV en het zal hier ook wel lukken hoor :) Maar tot dan..., nee dan zal het wel nog lang duren.

Ja geef hier 25% korting op een EV en het zal hier ook wel lukken hoor :) Maar tot dan..., nee dan zal het wel nog lang duren.

Nee, nee je verhoogt de taksen op gewone auto's eerst en dan doe je dat niet op de EV. Er is geen 25% korting op EV eh, er worden gewoon meer taksen geheven op de andere.

Terug
Bovenaan