Hoge levenskost baart zorgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pan
  • Startdatum Startdatum
  • Met 4K/maand moet je makkelijk 2K/maand kunnen sparen / 1K/maand investeren / 500 voor eten en 500 voor al de rest
  • Als zorgkundige op verplaatsing kan je toch in no -time een job met wagen vinden, of studeer 2-3 jaartjes verder en wordt thuisverpleegkundige hé, daar komt meteen een X5 45e of Porsche Hyper Cayenne Hybrid ofzo bij, ga gewoon als zelfstandige dezelfde job uitvoeren en verdrievoudig je netto loon
  • in plaats van ambulancier gaan te spelen, ga pinten tappen in een bruine kroeg, das 200 €/avond in het zwart
  • Die 2 honden kan je verkopen voor 1000 €/st + geen kosten voor veearts of eten
  • Die tattoo's, daarvoor koop je al een Clio - weggesmeten geld
  • 860 € huishuur - in welke regio, nu die honden verkocht zijn heb je geen tuin/terras meer nodig, een studio van 40m² kan je met een kaars verwarmen en kost je de helft
  • zoek gewoon een job op wandelafstand, meteen 1000 € gewonnen
  • Infuencer lees ik - dus ze hebben internet/smartphone en wellicht zelfs een TV - allemaal overbodig zeg ik, beter uw geld in ETF's steken en binnen 10 jaar FIREeeeee
  • wat is dat met die fancy kledij, voor niets nodig - de rommelmarkten staan vol met kledij < 5 €
Prutsers zijn het

disclaimer: Artikel niet gelezen en enkel pagina 1 van de comments hier

~4000 euro verdienen en 1000€ per maand afbetalen aan auto's staat gelijk aan randdebiel zijn.
Onder welke omstandigheden dan ook.

Ik denk ook niet dat een vak 'budgettering' in het secundair dit soort idiotie de wereld uit zal helpen

Ik heb ook ooit een auto gekocht van 15k. over 3 jaar afbetaald aan 500 per maand met een rente van <1%. Waarom zou ik mijn cash spenderen als je gratis kunt lenen ?

~4000 euro verdienen en 1000€ per maand afbetalen aan auto's staat gelijk aan randdebiel zijn.

Ik denk ook niet dat een vak 'budgettering' in het secundair dit soort idiotie de wereld uit zal helpen
Als je dat denkt, dan is budgettering misschien niet uw sterkste kant...

Ik heb ook ooit een auto gekocht van 15k. over 3 jaar afbetaald aan 500 per maand met een rente van <1%. Waarom zou ik mijn cash spenderen als je gratis kunt lenen ?
Paar maanden geleden een Kia Rio besteld voor circa 15k met een afbetaling van 250 euro/maand op 5 jaar.

Rente was toen nog 0,59% bij Beobank dus reken maar hoe belachelijk laag de interesten...

Als je dat staan hebt, volledig akkoord. Maar dat lijkt me niet het geval te zijn als je dan moet klagen over andere kosten (terwijl je nog ruim genoeg over hebt eigenlijk).
Ook wel weer een artikel om de bandwerker/kuisvrouw/wie dan ook met een minder betaalde job ... de ogen uit te steken. "Wij hebben 2000 euro per maand + maaltijdcheques en nog een premie over, maar weenween, de stijgende prijzen." Er zijn er die dat niet verdienen. Zij hebben dan al hun huur en twee auto's afbetaald.

Ik kan dat enigszins nog begrijpen als je die wagen absoluut nodig hebt om geld te verdienen.
Maar wederom er zijn er te veel die de volledige kostprijs niet snappen.

Als je iedere dag 100km moet rijden met je eigen wagen bijvoorbeeld enkel aan woon-werkverkeer en je rekent het totaal kostenplaatje uit, dan ben al toch een snel 500-750euro kwijt per maand voor al je autokosten inclusief de minwaarde op de auto zelf.

Zelfs al koop je een krel van 1.000euro waarmee je 20 euro per 100km verbruikt ben je 400euro per maand enkel aan benzine kwijt. Onderhoud, kleine herstellingen, verkeersbelastingen, inschrijving, parking, vrijetijdsgebruik, verzekeringen,...

Kan al niet wachten wanneer ooit die kilometertaks komt of wanneer dat iedere elektrische auto 1.000 euro extra verkeersbelasting moet betalen om al die infrastructuurwerken te dekken. :p

Als je dat staan hebt, volledig akkoord. Maar dat lijkt me niet het geval te zijn als je dan moet klagen over andere kosten (terwijl je nog ruim genoeg over hebt eigenlijk).
Ook wel weer een artikel om de bandwerker/kuisvrouw/wie dan ook met een minder betaalde job ... de ogen uit te steken. "Wij hebben 2000 euro per maand + maaltijdcheques en nog een premie over, maar weenween, de stijgende prijzen." Er zijn er die dat niet verdienen. Zij hebben dan al hun huur en twee auto's afbetaald.

Voila, genoeg gezinnen van tweeverdieners die het met duidelijk minder dan afgerond € 4000 netto moeten stellen, of alleenstaanden die moeten rondkomen met minder dan de helft daarvan.
Als je met € 2000+ na aftrek van huur/hypotheek en auto's niet serieus wat geld kan opzij zetten met 2 zonder dat je je moet verwarmen met een "butaanvuurtje", doe je iets verkeerd en heb je weinig reden om te klagen imho.

Gij valt dan ook onder de 0.02%

Uiteraard gaat mijn post over Jan Modaal met geen gigantische spaarboek en nog geen afbetaald huis.
Toegegeven, mijn "onder alle omstandigheden" klopt dan voor geen mete". Dat was dan ook op 2 seconden getypt.

Maar iedereen hier wist ook precies wat ik bedoelde. En indien niet, ben je ook een even grote randdebiel als dat koppel uit het artikel. De lezer van deze post mag zelf kiezen of hij zich aangesproken voelt.

Laatst bewerkt:
Voila, genoeg gezinnen van tweeverdieners die het met duidelijk minder dan afgerond € 4000 netto moeten stellen, of alleenstaanden die moeten rondkomen met minder dan de helft daarvan.
Als je met € 2000+ na aftrek van huur/hypotheek en auto's niet serieus wat geld kan opzij zetten met 2 zonder dat je je moet verwarmen met een "butaanvuurtje", doe je iets verkeerd en heb je weinig reden om te klagen imho.
Ze zetten wel 50€ opzij voor het huis en 75€ voor den trouw :unsure:

Wij verdienen hier samen ook €4000 waar we na aftrek van leningen €2700 overhouden. Wij genieten ook van het leven, maar kunnen onze energiefactuur toch zonder problemen betalen ze :unsure:. En kunnen nog voldoende sparen op't eind van de maand.

Geen idee wat die dan uitsteken om zo te moeten leven...

ocharme sukkelkes, dat ze eens een deftig geisoleerde woning nemen !

Ik en mijn vriendin wonen in een huis van 2015, dag en nacht 21 graden vloerverwarming op gas, amper 60 euro betalen wij per maand ! net afrekening gehad.

onze electriek ook, 20 euro per maand (wel 8 zonnepanelen)

ik snap da toch allemaal nie hoor. wij merken niets van de crisis.
behalve de brandstof prijzen

En ja wij verdienen net zoals hen , elk 1850 euro. kijk das nog minder dan hen zelfs. maar wel eigen huis en geen lening op auto.
wie huurt nu trouwens voor een auto?

ocharme sukkelkes, dat ze eens een deftig geisoleerde woning nemen !

Ik en mijn vriendin wonen in een huis van 2015, dag en nacht 21 graden vloerverwarming op gas, amper 60 euro betalen wij per maand ! net afrekening gehad.

onze electriek ook, 20 euro per maand (wel 8 zonnepanelen)

ik snap da toch allemaal nie hoor. wij merken niets van de crisis.
behalve de brandstof prijzen

En ja wij verdienen net zoals hen , elk 1850 euro. kijk das nog minder dan hen zelfs. maar wel eigen huis en geen lening op auto.
wie huurt nu trouwens voor een auto?
Wss nog aan oudere tarieven voor uw gas?
Wij hebben nu nieuw contract en eenheidsprijs is * 5 => van 360 euro op een jaar naar 1000 euro

En lenen voor auto kan voordeliger zijn dan uw spaargeld gebruiken (lenen aan 1% en beleggen aan meer dan 1% rendement bv)

Dan is het nog hoog hé.
In Vlaanderen betaal je ongeveer 4,3 euro voor 1 kubieke meter (m³) water, inclusief BTW.

160€ per maand aan die prijs is bijna 450m³ water op jaarbasis.
Wij betalen 90€ / 3maand aan water en we zijn met 5...

Die 160€ is idd absurd veel

Laatst bewerkt:
Banee, als uw huis afbetaald is en je wil uzelf eindelijk eens die ene auto permitteren waar je al lang van droomt… niet iedereen wil z’n hele leven met een 13-in-een-dozijn wagen rijden, sommige mensen zijn autoliefhebber…
imo als uw huis afbetaald is en je dan nog moet gaan lenen voor een auto is uw financiele toestand toch ook gene vetten.

Dan is het nog hoog hé.
In Vlaanderen betaal je ongeveer 4,3 euro voor 1 kubieke meter (m³) water, inclusief BTW.

160€ per maand aan die prijs is bijna 450m³ water op jaarbasis.
Nee want je betaald die prijs maar voor 90m3 (2 personen elk 30m3 en wooneenheid ook 30m3).
Daarboven kost het meer

Blijft ridicuul bedrag dat ze betalen daar niet van. Wss hebben ze niet door dat ze 3-maandelijkse factuur krijgen :unsure:

imo als uw huis afbetaald is en je dan nog moet gaan lenen voor een auto is uw financiele toestand toch ook gene vetten.
Bwa als je aan superlage rente zit, onder 1% bv zou ik ook gewoon dat geld liever op mijn bankrekening zien staan en met een lening afbetalen dan dat ik dat geld in 1x kwijt ben.
Dan heb ik nog 4j (of hoe lang duurt zo'n lening?) voor mocht er onverhoopt iets misgaan en je een pak geld nodig hebt.
Wel op voorwaarde dat je loon die lening comfortabel kan dragen.

Wss nog aan oudere tarieven voor uw gas?
Wij hebben nu nieuw contract en eenheidsprijs is * 5 => van 360 euro op een jaar naar 1000 euro

En lenen voor auto kan voordeliger zijn dan uw spaargeld gebruiken (lenen aan 1% en beleggen aan meer dan 1% rendement bv)
Neeje al een 1 jaar variabel.

En van 360 naar 1000 is geen maal 5.

Neeje al een 1 jaar variabel.

En van 360 naar 1000 is geen maal 5.
Ik zei eenheidsprijs

Van de 350 euro was 150 aan gas zelf, de rest aan btw, taksen, etc.

Die 150 gaat er dus 800 worden (ongeveer) aan huidige prijzen

En de prijs tov juni vorig jaar is ook een pak gestegen he

Terug
Bovenaan