Hoge levenskost baart zorgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pan
  • Startdatum Startdatum
Bwa als je aan superlage rente zit, onder 1% bv zou ik ook gewoon dat geld liever op mijn bankrekening zien staan en met een lening afbetalen dan dat ik dat geld in 1x kwijt ben.
Dan heb ik nog 4j (of hoe lang duurt zo'n lening?) voor mocht er onverhoopt iets misgaan en je een pak geld nodig hebt.
Wel op voorwaarde dat je loon die lening comfortabel kan dragen.
op die manier is het ook geen probleem natuurlijk maar dan lijk je mij ook niet in de gazet te komen dat het een zwaar leven is om uw lening af te betalen.

Ik kan het artikel ook niet lezen, en het lijkt me inderdaad dat ze meer dan genoeg verdienen om rond te komen, maar waar ik even op in wil pikken :

De boodschap is 'ze maken zich zorgen', dat wilt niet zeggen dat het niet haalbaar is.

Ik maak me persoonlijk ook 'meer' zorgen, terwijl ik weet dat ik heel goed zit tov veel mensen. Waarom maak ik me zorgen? Omdat de prijzen inderdaad zeker stijgen en ik de 'juiste' keuzes wil maken, maar ook heel bewust wat wil genieten van het leven.

En dan maak ik me zorgen of ik de dingen die ik deed/doe wel kan blijven doen en waar ik dan eventueel keuzes in moet maken.

Ook rijken (waar ik mezelf zeker niet onder tel) moeten keuzes maken en kunnen 'stress' hebben hier rond. Dat is dan niet meer of ze wel eten op tafel zullen krijgen of de huur kunnen betalen, maar een heel ander iets, dat ze misschien niet EN de lamborghini EN ferrari kunnen kopen om het ff absurd te maken. Dat is aanpassen als ze dat ervoor wel konden.

Wilt dan natuurlijk niet zeggen dat we er medelijden mee moeten hebben. Ik wil gewoon zeggen dat een bepaalde angst niet onlogisch is, ook toekomst gericht in dit scenario. 'wat als het zo blijft stijgen'

imo als uw huis afbetaald is en je dan nog moet gaan lenen voor een auto is uw financiele toestand toch ook gene vetten.
Ik betaal aankopen boven een zeker bedrag liever maandelijks af, zelfs met een kleine intrest, dan ze ineens van mijn spaarboek of uit mijn beleggingen te trekken.

Gevoelsmatig, voor mij, is een lening een kost in de maand. Dat gaat van het besteedbaar inkomen af, en je houdt minder over. Waardoor ik automatisch meer ga sparen. Ik geef eerlijk toe: hoe meer ik verdien en hoe groter de buffer al is en hoe groter het ‘besteedbaar’ (is dat de juiste term voor het Engelse ‘disposable’?) inkomen, hoe meer ik zin heb om bepaalde uitgaven te doen die niet per sé nodig zijn.

Dat water zal wel voor elk kwartaal zijn. Ik ben bij De Watergroep. Het is zelfs niet mogelijk om bij hun maandelijks te betalen tenzij je in een afbetalingsplan zit.

Ik kan het artikel lezen, het lijkt me eerder reclame voor haar instagram te zijn (ook slim om dat van die smartphone te vermelden, de fiscus leest mee :p).

Ik ga dat nu niet in detail zitten becijferen maar 4.200 - 1.000 = 3.200.
Naar boven afgerond 500 euro voor energie dus dan schiet er nog 2.700 over voor al de rest ( of 1.350 €/man).
Iets verder staat er dat ze elk nog 860 euro op de gezamenlijke rekening zetten voor vaste kosten en de rest is voor persoonlijk gebruik.

Dan moet je toch wel meer dan 125 €/maand kunnen sparen :wtf:

Edit: die artikels zijn ook niet te duidelijk, in feite zouden ze alles eens in een kolommetje onder elkaar moeten zetten.
Nu zijn dat eerder van die sensatiestukjes.

Laatst bewerkt:
Ik betaal aankopen boven een zeker bedrag liever maandelijks af, zelfs met een kleine intrest, dan ze ineens van mijn spaarboek of uit mijn beleggingen te trekken.

Gevoelsmatig, voor mij, is een lening een kost in de maand. Dat gaat van het besteedbaar inkomen af, en je houdt minder over. Waardoor ik automatisch meer ga sparen. Ik geef eerlijk toe: hoe meer ik verdien en hoe groter de buffer al is en hoe groter het ‘besteedbaar’ (is dat de juiste term voor het Engelse ‘disposable’?) inkomen, hoe meer ik zin heb om bepaalde uitgaven te doen die niet per sé nodig zijn.
Idem, liever iets lenen voor een auto/fiets met de lage interesten dan mijn spaarboek te pluimen en dan plots een onverwachtse kost te hebben waarvoor je dan een persoonlijke lening zou moeten nemen met hele hoge interesten.

En zeg nooit nooit, want wij hebben enkele jaren geleden een perte totale gehad icm een kapotte boiler. Als er dan 1 iets kapot gaat heb je nogal dikwijls eens het geluk dat er nog iets volgt.

imo als uw huis afbetaald is en je dan nog moet gaan lenen voor een auto is uw financiele toestand toch ook gene vetten.
Bwa. Pakt een auto van 100k, zelfs al spaart ge 3.500€ per maand nadien. Ge zijt dan toch nog steeds 2,5j aan het sparen ongeveer voor die auto

Terwijl die voor 1000-1200€ per maand bij wijze van spreken volgende week op uw inrit kan staan en dan kan je nog sparen voor andere zaken erbij

Idem, liever iets lenen voor een auto/fiets met de lage interesten dan mijn spaarboek te pluimen en dan plots een onverwachtse kost te hebben waarvoor je dan een persoonlijke lening zou moeten nemen met hele hoge interesten.

En zeg nooit nooit, want wij hebben enkele jaren geleden een perte totale gehad icm een kapotte boiler. Als er dan 1 iets kapot gaat heb je nogal dikwijls eens het geluk dat er nog iets volgt.

Bij een autolening altijd een omnium verzekering nemen. Eentje waarbij je de eerste jaren een nieuwe krijgt. Anders zou ik nooit aan een autolening beginnen.

Bij een autolening altijd een omnium verzekering nemen. Eentje waarbij je de eerste jaren een nieuwe krijgt. Anders zou ik nooit aan een autolening beginnen.
Waarom?
Ik rij nu 20j, en dat heeft me toch al losweg 15.000 euro bespaard door dat niet te nemen.

Waarom?
Ik rij nu 20j, en dat heeft me toch al losweg 15.000 euro bespaard door dat niet te nemen.

Totdat je een ongeval in fout krijgt wanneer je nog 4 jaar moet afbetalen. Dan ben je nog 4 jaar een auto aan het afbetalen die je niet meer hebt en tegelijk moet je een nieuwe lening afsluiten voor een andere auto. Als je genoeg spaargeld hebt ok maar anders is dat pijnlijk.

Voordeel van een omnium is dat de verzekering meteen betaald ook wanneer je niet in fout bent. Met een gewone verzekering kun je eerst de herstelling zelf betalen en dan kun je wachten totdat de verzekering jouw gaat uitbetalen. Paar jaar geleden had ik een ongeval. Zelf niet in fout. Dat was een herstelling van 8000 euro. Heel de voorkant rechts was weg. Netjes vervangwagen gekregen, geen cent op voorhand moeten betalen.

Totdat je een ongeval in fout krijgt wanneer je nog 4 jaar moet afbetalen. Dan ben je nog 4 jaar een auto aan het afbetalen die je niet meer hebt en tegelijk moet je een nieuwe lening afsluiten voor een andere auto. Als je genoeg spaargeld hebt ok maar anders is dat pijnlijk.

Voordeel van een omnium is dat de verzekering meteen betaald ook wanneer je niet in fout bent. Met een gewone verzekering kun je eerst de herstelling zelf betalen en dan kun je wachten totdat de verzekering jouw gaat uitbetalen. Paar jaar geleden had ik een ongeval. Zelf niet in fout. Dat was een herstelling van 8000 euro. Heel de voorkant rechts was weg. Netjes vervangwagen gekregen, geen cent op voorhand moeten betalen.
En als je diezelfde auto zonder lening koopt, dan ben je dat geld toch evengoed kwijt?

Een omnium is goed voor 1 jaar, daarna is het gewoon geld weggooien,

Bange mensen nemen dat voor alles verzekering zonnepanelen,gsm,auto,fiets en uiteindelijk ben je dan 300€/maand aan verzekeringen kwijt.

Als je daar beter van slaapt zeker doen, maar economisch is het niet.

Gooi daar dan nog pensioensparen bij (because pensioen in 2060 he)en je maandelijks uit te geven bedrag is een pak gekrompen.

Waarom?
Even anekdotisch: auto was 2 of 3j toen we in de flank werden gereden, 6000 euro kosten.
Geseponeerd door het gerecht wegens gebrek aan onafhankelijke getuigen en de tegenpartij die keihard loog dat we van een parkeerstrook reden zonder kijken en haar hadden geraakt.
Totale kost voor mij: 0 euro.

Ik heb een maat gehad die zo bijna 20 jaar geleden een auto perto gereden heeft (geslipt op ijs). Heeft nog 4 jaar kunnen afbetalen en ondertussen met de grootste wrakken kunnen rijden die hij nog kon kopen/krijgen met het budget dat nog overbleef.

Sindsdien omniumt hij ook.

Dat water zal wel voor elk kwartaal zijn. Ik ben bij De Watergroep. Het is zelfs niet mogelijk om bij hun maandelijks te betalen tenzij je in een afbetalingsplan zit.

Is wel degelijk mogelijk en nee, ik heb geen afbetalingsplan :). Dacht wel dat ik het heel nadrukkelijk moest vragen, maar het kan, zie ook hier:https://www.dewatergroep.be/nl-be/d...waterfactuur/waterfactuur-in-schijven-betalen:

8/07/2021​
-50,75​
DEBET VOOR EEN DOMICILIERING IN EURO (SEPA) Vandaag, debiteren wij uw rekening voor: DE WATERGROEP Identificatienr: BE83 000 0224771467 Rekening: BE84091010925259 BIC: GKCCBEBB Mandaat: MAND13082438 Reglementering: SEPA SDD Core Type: Terugkerende invordering Unieke referte: 986753793823 Mededeling: FAK212717154
6/08/2021​
-50,75​
DEBET VOOR EEN DOMICILIERING IN EURO (SEPA) Vandaag, debiteren wij uw rekening voor: DE WATERGROEP Identificatienr: BE83 000 0224771467 Rekening: BE84091010925259 BIC: GKCCBEBB Mandaat: MAND13082438 Reglementering: SEPA SDD Core Type: Terugkerende invordering Unieke referte: 986763744407 Mededeling: FAK213213809
9/09/2021​
-50,75​
DEBET VOOR EEN DOMICILIERING IN EURO (SEPA) Vandaag, debiteren wij uw rekening voor: DE WATERGROEP Identificatienr: BE83 000 0224771467 Rekening: BE84091010925259 BIC: GKCCBEBB Mandaat: MAND13082438 Reglementering: SEPA SDD Core Type: Terugkerende invordering Unieke referte: 986775358539 Mededeling: FAK213736410DE WATERGROEP
8/10/2021​
-50,75​
DEBET VOOR EEN DOMICILIERING IN EURO (SEPA) Vandaag, debiteren wij uw rekening voor: DE WATERGROEP Identificatienr: BE83 000 0224771467 Rekening: BE84091010925259 BIC: GKCCBEBB Mandaat: MAND13082438 Reglementering: SEPA SDD Core Type: Terugkerende invordering Unieke referte: 986785878086 Mededeling: FAK214233395DE WATERGROEP
8/11/2021​
-50,75​
Domiciliering in euroDEBET VOOR EEN DOMICILIERING IN EURO (SEPA) Vandaag, debiteren wij uw rekening voor: DE WATERGROEP Identificatienr: BE83 000 0224771467 Rekening: BE84091010925259 BIC: GKCCBEBB Mandaat: MAND13082438 Reglementering: SEPA SDD Core Type: Terugkerende invordering Unieke referte: 986796211317 Mededeling: FAK214743977
10/12/2021​
-50,75​
Domiciliering in euroDEBET VOOR EEN DOMICILIERING IN EURO (SEPA) Vandaag, debiteren wij uw rekening voor: DE WATERGROEP Identificatienr: BE83 000 0224771467 Rekening: BE84091010925259 BIC: GKCCBEBB Mandaat: MAND13082438 Reglementering: SEPA SDD Core Type: Terugkerende invordering Unieke referte: 986807718648 Mededeling: FAK215242297
7/01/2022​
-72,17​
Domiciliering in euroDEBET VOOR EEN DOMICILIERING IN EURO (SEPA) Vandaag, debiteren wij uw rekening voor: DE WATERGROEP Identificatienr: BE83 000 0224771467 Rekening: BE84091010925259 BIC: GKCCBEBB Mandaat: MAND13082438 Reglementering: SEPA SDD Core Type: Terugkerende invordering Unieke referte: 982001627417 Mededeling: FAK215746900
11/02/2022​
-52,61​
Domiciliering in euroDEBET VOOR EEN DOMICILIERING IN EURO (SEPA) Vandaag, debiteren wij uw rekening voor: DE WATERGROEP Identificatienr: BE83 000 0224771467 Rekening: BE84091010925259 BIC: GKCCBEBB Mandaat: MAND13082438 Reglementering: SEPA SDD Core Type: Terugkerende invordering Unieke referte: 982012047035 Mededeling: FAK220108703
14/03/2022​
-52,61​
Domiciliering in euroDEBET VOOR EEN DOMICILIERING IN EURO (SEPA) Vandaag, debiteren wij uw rekening voor: DE WATERGROEP Identificatienr: BE83 000 0224771467 Rekening: BE84091010925259 BIC: GKCCBEBB Mandaat: MAND13082438 Reglementering: SEPA SDD Core Type: Terugkerende invordering Unieke referte: 982023683193 Mededeling: FAK220630831
7/04/2022​
-52,61​
Domiciliering in euroDEBET VOOR EEN DOMICILIERING IN EURO (SEPA) Vandaag, debiteren wij uw rekening voor: DE WATERGROEP Identificatienr: BE83 000 0224771467 Rekening: BE84091010925259 BIC: GKCCBEBB Mandaat: MAND13082438 Reglementering: SEPA SDD Core Type: Terugkerende invordering Unieke referte: 982033525259 Mededeling: FAK221134804
9/05/2022​
-52,61​
Domiciliering in euroDEBET VOOR EEN DOMICILIERING IN EURO (SEPA) Vandaag, debiteren wij uw rekening voor: DE WATERGROEP Identificatienr: BE83 000 0224771467 Rekening: BE84091010925259 BIC: GKCCBEBB Mandaat: MAND13082438 Reglementering: SEPA SDD Core Type: Terugkerende invordering Unieke referte: 982044657122 Mededeling: FAK221644078

Ik heb precies een ander artikel gelezen..?

Ik lees:

- jong koppel met allebei een middenklasse job en een mooi gezamenlijk inkomen
- maken zich wat zorgen over de stijgende energieprijzen
- hebben twee honden en allebei een bescheiden wagen
- letten wat op hun centen maar willen ook leven zoals een vakantie in Griekenland die hen 450 euro per persoon kost

En die krijgen hier een hoop bagger over zich heen, alsof ze ongelofelijk onverantwoord met hun geld omgaan.

Faut le faire...
Met hun loon en situatie (geen kinderen etc) moet ge toch makkelijk een mooi bedrag per maand kunnen sparen. Zelfs met de huidige energieprijzen.

Ergens gaan die hun centen naartoe e.

Een omnium neem je, net zoals de meeste andere verzekeringen, best enkel omwille van de volgende voorwaarden:

- het is wettelijk of contractueel verplicht (BA auto, brandverzekering, ...)
- je weet dat je er waarschijnlijk winst mee zal maken: indien je een veel hoger risico hebt dan gemiddeld (bvb tandverzekering bij familiale geschiedenis van tandproblemen)
- je zorgt ervoor dat je een kans op een té grote kost afdekt: bvb brandverzekering indien niet wettelijk verplicht, omnium in sommige gevallen (bij nieuwe auto's, ...)
- je koopt je zorgen mee af: ook al is het niet verplicht, weet je dat je geen groter risico hebt en is het geen onbetaalbare kost, je zorgt ervoor dat je geen zorgen hebt en de miserie op de verzekering kan afschuiven. Begrafenisverzekeringen zijn vaak zo'n zaken (indien verwachte miserie in de familie), maar bvb rechtsbijstandsverzekeringen kan je ook hieronder steken (al kan je daar zeggen dat de kost in tijd een grote factor is).

Toets elke verzekering af tegen die 4 criteria en dan vallen voor de meeste mensen dingen zoals tandverzekering, fietsdiefstalverzekering (bijstand is nog iets anders), gsm-verzekering etc weg.

Wie een mooi spaarpotje heeft, hoeft daarom geen omniumverzekering te nemen zelfs al neem je een lening om een auto af te betalen (bvb wegens lage rentevoet). De enige reden is dan de zorgen die je je afkoopt: bvb de partner die kwaad is op jou omdat je te risicovol rijdt en daardoor een ongeval had, zal dan een financiele kost zijn die minder opvalt.

Ik heb een maat gehad die zo bijna 20 jaar geleden een auto perto gereden heeft (geslipt op ijs). Heeft nog 4 jaar kunnen afbetalen en ondertussen met de grootste wrakken kunnen rijden die hij nog kon kopen/krijgen met het budget dat nog overbleef.

Sindsdien omniumt hij ook.
Maar ik snap die logica niet?
Stel dat hij die auto nu zonder lening had gekocht en total loss had gereden. Dan had hij toch helemaal geen wrakken meer kunnen kopen? Want in plaats van af te betalen had hij dan al zijn geld in 1x uitgegeven...

Maar ik snap die logica niet?
Stel dat hij die auto nu zonder lening had gekocht en total loss had gereden. Dan had hij toch helemaal geen wrakken meer kunnen kopen? Want in plaats van af te betalen had hij dan al zijn geld in 1x uitgegeven...
Dan had hem een nieuwe met lening kunnen kopen :unsure:

Even anekdotisch: auto was 2 of 3j toen we in de flank werden gereden, 6000 euro kosten.
Geseponeerd door het gerecht wegens gebrek aan onafhankelijke getuigen en de tegenpartij die keihard loog dat we van een parkeerstrook reden zonder kijken en haar hadden geraakt.
Totale kost voor mij: 0 euro.
Een omnium kost vlot 500€/jaar meer dan een gewone verzekering. Dus op die 3 jaar heb je wel 1500€ reeds betaald.
Als gezin met 2 auto’s zelfs 3000€ dus als gezin telt die impact nog harder.

En dan spreken we nog niet over franschise bijv, eerste 600€ Voor eigen rekening.

Op mijn moeder haar (dure) wagen was dat zelfs 1500€, Als je dan je (betaalbare)omnium wil gebruiken voor een zeer lichte herstelling betaal je nog zelf.
Zij had een kromme velg en divers. 2000€ schade waarvan 1500€ voor eigen rekening.

Terug
Bovenaan