Wij verdienen als koppel minder, hebben een kind én ook een hond (ook twee huisdieren dus
) en wij kunnen +- 500€/maand sparen. Der zal eerder iets mis zijn met hun omgang met hun financiën.
Kwestie van die auto's. Wij hebben pas (helaas) ook een nieuwe auto moeten kopen, ik wou enorm graag een bepaalde SUV in de garage, kostprijs +-30k, uiteindelijk zijn wij gegaan voor een Ford Focus van 10k. Waarom? Omdat wij vinden dat je als -30 jarige echt geen auto nodig hebt van 30-40k. Dat geld kunnen we op veel vlakken nog anders gebruiken + we houden graag onze buffer spaargeld.
Moesten wij het kunnen financieren op 4-5 jaar aan lage rente zouden wij dat overwegen, maar puur en alleen omdat we het geld al hebben staan en we het dus direct kunnen aflossen als er iets aan de hand is.
Ik zie dat gebrek aan voeling met de realiteit bij mij in mijn dichte vriendenkring ook, maar ik heb enorm de indruk dat veel mensen echt niet beseffen welke kosten er allemaal op u af komen als je alleen/samen gaat wonen.
Uitspraken genre:
"Nu krijgen wij hier ineens een afrekening KI binnen, 1000€ te betalen, ja, dat is een probleem he, hadden we niet voorzien" - want inderdaad, een afrekening KI bestaat.
"Wij hebben een nieuw keuken gekocht bij leverancier X, echt bangelijk mooi, normaal gingen we het dak isoleren, maar ja, we moeten toch eten kunnen maken hé?" Hun huidige keuken is echt perfect in orde btw. Is gewoon een witte lakkeuken met toestellen van max 15-20j oud. Huis heeft volgens mij een EPC van 800-900, maar het moet mooi zijn hé.
"Wij gaan dit jaar 3x op reis, 1x skiën, 1x met de vlieger en een midweek ergens tussendoor. Ja, we hebben de wanderlust (
) wel te pakken." - Zelfde koppel heeft wel gevraagd om hun energie factuur te spreiden want ze konden het niet in een keer betalen.
En ik kan er zo nog een deel opschrijven helaas.
) en wij kunnen +- 500€/maand sparen. Der zal eerder iets mis zijn met hun omgang met hun financiën.Kwestie van die auto's. Wij hebben pas (helaas) ook een nieuwe auto moeten kopen, ik wou enorm graag een bepaalde SUV in de garage, kostprijs +-30k, uiteindelijk zijn wij gegaan voor een Ford Focus van 10k. Waarom? Omdat wij vinden dat je als -30 jarige echt geen auto nodig hebt van 30-40k. Dat geld kunnen we op veel vlakken nog anders gebruiken + we houden graag onze buffer spaargeld.
Moesten wij het kunnen financieren op 4-5 jaar aan lage rente zouden wij dat overwegen, maar puur en alleen omdat we het geld al hebben staan en we het dus direct kunnen aflossen als er iets aan de hand is.
Ik zie dat gebrek aan voeling met de realiteit bij mij in mijn dichte vriendenkring ook, maar ik heb enorm de indruk dat veel mensen echt niet beseffen welke kosten er allemaal op u af komen als je alleen/samen gaat wonen.
Uitspraken genre:
"Nu krijgen wij hier ineens een afrekening KI binnen, 1000€ te betalen, ja, dat is een probleem he, hadden we niet voorzien" - want inderdaad, een afrekening KI bestaat.
"Wij hebben een nieuw keuken gekocht bij leverancier X, echt bangelijk mooi, normaal gingen we het dak isoleren, maar ja, we moeten toch eten kunnen maken hé?" Hun huidige keuken is echt perfect in orde btw. Is gewoon een witte lakkeuken met toestellen van max 15-20j oud. Huis heeft volgens mij een EPC van 800-900, maar het moet mooi zijn hé.
"Wij gaan dit jaar 3x op reis, 1x skiën, 1x met de vlieger en een midweek ergens tussendoor. Ja, we hebben de wanderlust (
) wel te pakken." - Zelfde koppel heeft wel gevraagd om hun energie factuur te spreiden want ze konden het niet in een keer betalen.En ik kan er zo nog een deel opschrijven helaas.