Hoge levenskost baart zorgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pan
  • Startdatum Startdatum
Maar het is ook enkel het stuk VAA dat als "loon" wordt gegeven... Het VAA voor een gsm is 12€. Als uw werkgever u een smartphone van 200€ laat gebruiken ga je toch ook niet zeggen "amai dat is een goeie deal, want 12€ is minder dan 200€!"
Ok. Je verliest dus €100 netto per maand voor uw auto, hoeveel heeft die gekost? Toch meer dan de €4800 euro die je gaat kwijt zijn na de 4jr zeker? Pakt nu nog €6000 over 5jr. En je hebt geen onderhoud, verzekeringen, taksen, ... te betalen. In vele gevallen zelfs geen brandstof meer. Enkel en alleen die €100. Doe dat maar eens zonder bedrijfswagen. Daar zit je al los over aan lopende kosten, zonder de aankoop in rekening te brengen.

Maar die 12 euro zal toch niet enkel zijn voor de gsm, maar ook belkrediet? Wat bij zelfbetalers doorgaans 15-40 euro per maand is.
Momenteel wel, vroeger niet (nu is dat opgesplitst).
Nu werk ik als zelfstandige, en ik gebruik al jaaaaren minder dan 12€ belkrediet per maand hoor. Maar dat is eerder een kwestie van deftig zoeken ipv random een abonnement te nemen...

Maar het is ook enkel het stuk VAA dat als "loon" wordt gegeven... Het VAA voor een gsm is 12€. Als uw werkgever u een smartphone van 200€ laat gebruiken ga je toch ook niet zeggen "amai dat is een goeie deal, want 12€ is minder dan 200€!"

gemiddelde leeftijd smartphone : max 2 jaar zou ik zeggen : 24*12 = 288€. Als je smartphone krijgt van je baas ga je daar ook bijhorende abonnement bij krijgen toch? Dus voor 288€ heb je om de 2 jaar nieuwe smartphone met bijhorende data en belkrediet

Een auto is iets dat bekend staat om al de helft van zn waarde te verliezen als het nog maar de garage verlaat.
Je betaalt inderdaad VAA op gebruik en niet eigendom maar als iets zo rap waarde verliest betaal je toch beter de VAA die peanuts is in vergelijking met effectief bezit en kosten gebruik.

Hoe het kind ook noemt, de totaalkost van het hebben en rijden met een bedrijfswagen is veel lager dan eenzelfde wagen zelf aan te schaffen.

Volgens studies zijn Belgische woningen 20% overgewaardeerd.
Nu de rente stijgt gaan meer en meer mensen moeilijker grote bedragen kunnen lenen.
Studies <> realiteit. Zolang mensen ze blijven kopen aan de huidige prijzen zijn ze niet overgewaardeerd maar marktconform.

Nu zoals je zegt : kleine besparingen kunnen veel doen. Waarom take out doen 2x per week??
Die mensen leven met een andere mindset.
Ik was een tijd geleden voor mijn werk in het noorden van de UK in een arme stad.
De huizen stonden recht dankzij de roest en de verf.
Toch zag ik overal jongeren met dure wagens rondrijden....
Toen ik aan de plaatselijke collegas vroeg hoe dat kon zeiden ze het volgende :
De huizen zijn zo duur dat de jeugd opgegeven heeft om er ooit zelf eentje te kopen.
Dus spenderen ze hun geld aan tijdelijke luxe zoals dure wagens en kledij.

Ik heb ook een aantal vrienden die huren en door hun levenswijze zullen ze nooit genoeg sparen om iets te kopen. Ze leven wel goed maar ja...
En die verdienen goed geld he! (2k net)

"• De experten pleiten daarnaast ook voor een lagere maximumsnelheid op snelwegen en een versnelde afbouw van subsidies voor bedrijfswagens. Op lange termijn moeten we allemaal minder energie gaan verbruiken, klinkt het. De overheid moet daarvoor meer inzetten op een betere isolatie van sociale woningen en andere bescheiden woningen."
En dan lees je de dag erna https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220615_97179726

8.2l / 100 km :wtf:
Zelfs mijn benzine-wagen bouwjaar 2000 had lager verbruik (6-6.5l), huidige diesel zit ik onder de 5l

En dan lees je de dag erna https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220615_97179726

8.2l / 100 km :wtf:
Zelfs mijn benzine-wagen bouwjaar 2000 had lager verbruik (6-6.5l), huidige diesel zit ik onder de 5l
Mijne verbruikt nu zelfs minder dan 8l. Gemiddeld
Dat gemiddelde wordt serieus omhoog getrokken op de gewestwegen en binnenwegen
Autostrade zit ik tussen de 5 a 6l als ik gewoon op CC rij dus daar valt echt geen marge meer te rapen

En 231€ op 15.000km :rofl:Dat gaat mijn koopkracht nogal gevoelig verhogen hoor amai

Nu volgens mij kan de meerderheid hier op het forum zich ook maar moeilijk voorstellen hoe moeilijk het is voor sommige mensen (waar ik me ook schuldig aan maak)

Een vriend van mij vertelde gisteren nog:
Alleenstaande collega van hem (arbeider met een loon van 1800-1900€ netto zonder overuren) kwam vorige week vroeger aan op het werk omdat hij met de kleine naar zee wou.
Dus mijn kameraad gaat er dus vanuit dat hij vroeger begint met werken en vroeger stopt om dan op tijd naar zee te vertrekken en een nachtje te blijven

Bleek dat die man eigenlijk overuren kwam maken zodat hij het ticket kon betalen om met zijn zoontje met de trein naar de zee te gaan.
Dat zijn toch al schrijnende situaties van werkende armen.
De huur was in de loop van dit jaar dan nog geindexeerd waardoor hij weer enkele 10tallen € minder te besteden had per maand en hij misschien op zoek moest naar iets kleiner/goedkoper/slechtere buurt

Mss nog een voorstel: een tax van 10.000 € voor de aankoop, bezit of nuttigen van flessenwater (tenzij geen andere mogelijkheid), bij verlenging ook de verplichting aan horeca -zaken om gekoeld kraantjeswater aan democratische prijs aan te bieden (zelfde winst als een fleske - en liefst gratis bij het nuttigen van een maaltijd als het even kan) .... en anders, jaja .... een tax van 10.000 €/dag. Fles kraantjeswater in het Hof Van Cleve wordt dan 23 € en voor een fles Vittel wordt dat 10.025,00 €.

Nu volgens mij kan de meerderheid hier op het forum zich ook maar moeilijk voorstellen hoe moeilijk het is voor sommige mensen (waar ik me ook schuldig aan maak)

Een vriend van mij vertelde gisteren nog:
Alleenstaande collega van hem (arbeider met een loon van 1800-1900€ netto zonder overuren) kwam vorige week vroeger aan op het werk omdat hij met de kleine naar zee wou.
Dus mijn kameraad gaat er dus vanuit dat hij vroeger begint met werken en vroeger stopt om dan op tijd naar zee te vertrekken en een nachtje te blijven

Bleek dat die man eigenlijk overuren kwam maken zodat hij het ticket kon betalen om met zijn zoontje met de trein naar de zee te gaan.
Dat zijn toch al schrijnende situaties van werkende armen.
De huur was in de loop van dit jaar dan nog geindexeerd waardoor hij weer enkele 10tallen € minder te besteden had per maand en hij misschien op zoek moest naar iets kleiner/goedkoper/slechtere buurt
Ben ik ook van overtuigd. Heel wat armoede die we niet zien omdat de grote meerderheid van dit forum zich in hogere sociale kringen begeeft.

Ben ik ook van overtuigd. Heel wat armoede die we niet zien omdat de grote meerderheid van dit forum zich in hogere sociale kringen begeeft.
De beste stuurlui staan aan wal hé. Heel veel mensen hier op het forum hebben totaal geen besef van wat er leeft bij kringen waar het inkomen wat lager is, dat wordt in elke topic dat gaat over financiën pijnlijk duidelijk.

Jup, ik had eigenlijk nog niets gemerkt van inflatie buiten dat de boodschappen iets duurder waren, ik was ook een paar kilo bijgekomen dus ik dacht dat ik gewoon meer aan het eten was. :p

De beste stuurlui staan aan wal hé. Heel veel mensen hier op het forum hebben totaal geen besef van wat er leeft bij kringen waar het inkomen wat lager is, dat wordt in elke topic dat gaat over financiën pijnlijk duidelijk.
Clickbait artikels op HLN dat dit topic in gang gezet heeft helpen natuurlijk ook niet. Een gezamenlijk inkomen van 3.900 euro maar niks fatsoenlijk kunnen sparen of investeren. Uiteraard krijg je dan de hoon over je heen.

Clickbait artikels op HLN dat dit topic in gang gezet heeft helpen natuurlijk ook niet. Een gezamenlijk inkomen van 3.900 euro maar niks fatsoenlijk kunnen sparen of investeren. Uiteraard krijg je dan de hoon over je heen.
Akkoord, maar daar gaat het de laatste pagina's al niet meer veel over he.

Ja tegen 120
Als ik op autostrade rij kan ik zo een schermpje oproepen dat huidige verbruik toont ;)
Maar je moet het gemiddelde nemen over heel het traject dat je 120 rijdt. Uw auto gaat namelijk niet continu veel verbruiken omdat hij vooral vermogen nodig heeft om te versnellen uw verbruik op een autostrade is dus niet constant, maar gaat in golven.

Maar je moet het gemiddelde nemen over heel het traject dat je 120 rijdt. Uw auto gaat namelijk niet continu veel verbruiken omdat hij vooral vermogen nodig heeft om te versnellen uw verbruik op een autostrade is dus niet constant, maar gaat in golven.
Er is maar 1 moment dat ik versnel en dat is op de oprit. Vanaf dan is het cc@120 tot aan den afrit

Terug
Bovenaan