(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Dit meen je toch niet?

Ik zin denk gemaakt door AI deze.
Bij talen maakt AI geen fouten, bij complexe zaken wel. Als je hem vraagt verbeter deze zin gaat dat perfect lukken. Nee zin niet gemaakt door AI enkel door iemand die niet alles uit het verleden door een roze bril bekijkt.

Ik denk wel dat het niveau van Engels in vergelijking met vroeger enorm is gestegen.

Denk je dat? Ik betwijfel of het niveau van correct(!!) Engels gestegen zal zijn t.o.v. pakweg 20 jaar geleden.

Er zullen wel studies over zijn, maar ik zie geen reden waarom dat gestegen zou zijn.

Denk je dat? Ik betwijfel of het niveau van correct(!!) Engels gestegen zal zijn t.o.v. pakweg 20 jaar geleden.

Er zullen wel studies over zijn, maar ik zie geen reden waarom dat gestegen zou zijn
Ik dacht dit omdat ze nu van jongere leeftijd in contact komen met Engels, correct Engels is iets anders natuurlijk. Als ik vergelijk met mijn situatie kon ik al van mijn 10 jaar al redelijk correct Engels.

Ik dacht dit omdat ze nu van jongere leeftijd in contact komen met Engels, correct Engels is iets anders natuurlijk. Als ik vergelijk met mijn situatie kon ik al van mijn 10 jaar al redelijk correct Engels.
Veel mensen denken dat ze goed Engels kunnen.

Het gaat hier nu om scores bij kinderen van 9 jaar. Speelt de digitalisering/tiktokisering op die leeftijd al zo'n grote rol? Ik durf dat te betwijfelen.
Ingesteldheid ouders zie ik ook niet direct hoe het mechanisme dan zou moeten werken in die leeftijdgroep. Ik zie trouwens ook omgekeerde tendensen (veel meer aandacht voor ontwikkeling, leerproblemen, mentaal welzijn dan dertig jaar geleden).

Ik denk dat taal en integratie gerelateerde issues de enige basis is die zo'n dramatische achteruitgang zou kunnen verklaren. Hooguit wat versterkt door wat van die andere fenomenen (lerarentekort, te grote klassen, te veel kinderen met speciale noden).
Oplossingen?
Oplossingen ga ik hier niet kunnen bieden.

Maar het is bijzonder duidelijk dat aandacht voor taal en tekst VOOR het negende levensjaar best veel aangeboden/aangeleerd kan worden. Kinderen kunnen vanaf hun peuterjaren in boekjes bladeren, dat kunnen foto's zijn of tekeningen. Als ouders kan je dat hele proces begeleiden of voordoen en de peuter brabbelt je gewoon na, gaat op den duur zelf links leggen tussen dingen dat het herkent.
Kleuters kunnen echt wel leren lezen. Dat hoeven ook heus geen einsteins te zijn. Een bijzonder belangrijk onderdeel imo is dat het thuis elke dag kan aangeboden worden. Dit is exact wat ook uit dat onderzoek is gekomen.

Steek tijd in uw kinderen.

speak for yourself zenne. Mijn dagelijkse communicatie is grotendeels engels en ik probeer echt al mijn boeken in het engels te lezen, Nooit nederlandstalige ondertitels te nemen maar soms floept er toch ook nog eens iets uit waarvan ge denkt.... tja.. Nederengels...

Ik kan me nu wel niet meer herinneren hoeveel uur per week in engels had op school maar het was duidelijk niet genoeg :D

Kinderen van 9 hebben tegenwoordig al vaak meerdere jaren een tablet. Ikzelf las op die leeftijd heel veel Jommeke strips.

Omdat Jommeke-strips ook het enige is dat er vroeger was. Als er nu iets is dat elke generatie doet is kankeren op "de jeugd van tegenwoordig". Don't be that boomer. 😏

Ik ga niet zeggen dat pakweg 6-jarigen al laten spelen op een smartphone ofzo goed is, maar die oubollige vijandigheid tegenover alles wat de combinatie van kinderen en technologie inhoudt, enfin dat past in hetzelfde rijtje als "video games create mass murderers".

Hangt er vanaf hoe je "goed Engels kunnen" definieert eh. Het lijkt mij wel zo dat de passieve kennis (lezen, luisteren) van het Engels enorm is verbeterd, vooral onder de jongere generaties. Maar om een taal echt goed te kunnen moet je ze ook goed actief (spreken) kunnen gebruiken, en daar is het waarschijnlijk dat de gemiddelde mens op dat vlak nog altijd op min of meer hetzelfde (basis)niveau zit.

Mijn 2 kinderen zijn 2.5y.

Die kunnen al letters herkennen. Die kunnen al zinnen maken met "natuurlijk" en "uiteraard" en andere niet triviale woorden. Die zingen liedjes met zelf verzonnen teksten.

En het is niet dat die 2h per dag door ons gestimuleerd worden. Nee, die gaan gewoon naar creche en nu al enkele weken naar school. Voor de rest smorgens 15 min in een boeket lezen met de papa als er tijd is en s avonds tiktak en zo kijken.

Dat lijkt me nu toch niet onredelijk moeilijk om Nederlands te leren...

Het probleem zit hem niet bij de kinderen waar mama en papa namen hebben zoals Annelies en Peter... Die gaan nog wel een strip lezen of op zijn minst deftig Nederlands kunnen...

Hoeveel tijd en geld gaan we nog spenderen aan ingeweken kansenzoekers die geen fluit Nederlands spreken/willen spreken en het niveau van het onderwijs laten naar beneden halen.

Ik ga de toekomst van mijn kinderen niet laten verkloten door wat linkie winkies die alles inclusief willen. I am sorry, als de school suckt, gaan die hier naar een privé school waar er specifieke toegangseisen zijn...

Oplossingen ga ik hier niet kunnen bieden.

Maar het is bijzonder duidelijk dat aandacht voor taal en tekst VOOR het negende levensjaar best veel aangeboden/aangeleerd kan worden. Kinderen kunnen vanaf hun peuterjaren in boekjes bladeren, dat kunnen foto's zijn of tekeningen. Als ouders kan je dat hele proces begeleiden of voordoen en de peuter brabbelt je gewoon na, gaat op den duur zelf links leggen tussen dingen dat het herkent.
Kleuters kunnen echt wel leren lezen. Dat hoeven ook heus geen einsteins te zijn. Een bijzonder belangrijk onderdeel imo is dat het thuis elke dag kan aangeboden worden. Dit is exact wat ook uit dat onderzoek is gekomen.

Steek tijd in uw kinderen.
Ja.
En hoe komt het dat dit voor een steeds groter deel van de kinderen niet of te weinig gebeurt?
Is er een algemene tendens dat ouders ceteris paribus minder (taal stimulerende) tijd steken in hun kinderen? Ik geloof er niet veel van. Eerder omgekeerd.
Een logischere verklaring is de snel groeiende groep van ouders met een migratieachtergrond en vaak een andere thuistaal die hier gemiddeld genomen minder goed in slagen.
Het is zelfs denkbaar dat ze daar iets beter in slagen dan pakweg twintig jaar geleden, maar dat deze trend volledig overstemd wordt door het feit dat deze groep snel groter wordt.

En dus is het eens te meer een neveneffect van decennialang tekortschieten in het integreren van nieuwkomers.

Hangt er vanaf hoe je "goed Engels kunnen" definieert eh. Het lijkt mij wel zo dat de passieve kennis (lezen, luisteren) van het Engels enorm is verbeterd, vooral onder de jongere generaties. Maar om een taal echt goed te kunnen moet je ze ook goed actief (spreken) kunnen gebruiken, en daar is het waarschijnlijk dat de gemiddelde mens op dat vlak nog altijd op min of meer hetzelfde (basis)niveau zit.
Ik denk dat dit gecompenseerd wordt door het verlies van vaardigheden in het Frans.

Nuja, sowieso gaat het hier over begrijpend lezen bij 9-jarigen. Ik geloof nooit dat die dan wel beter Engels kunnen dan de onderwijstaal waarin ze kennis moeten vergaren, en het zou ook weinig uitmaken tenzij men ze naar een Engelstalige school stuurt.

Ja.
En hoe komt het dat dit voor een steeds groter deel van de kinderen niet of te weinig gebeurt?
Is er een algemene tendens dat ouders ceteris paribus minder (taal stimulerende) tijd steken in hun kinderen? Ik geloof er niet veel van. Eerder omgekeerd.
Een logischere verklaring is de snel groeiende groep van ouders met een migratieachtergrond en vaak een andere thuistaal die hier gemiddeld genomen minder goed in slagen.
Het is zelfs denkbaar dat ze daar iets beter in slagen dan pakweg twintig jaar geleden, maar dat deze trend volledig overstemd wordt door het feit dat deze groep snel groter wordt.

En dus is het eens te meer een neveneffect van decennialang tekortschieten in het integreren van nieuwkomers.

Het probleem is obvious en benoemd en iedereen gaat eraan voorbij...

Ik ben geboren en getogen in een centrum stad. Ik woon nu in een "wit boerendorp". In de kleuterklas zijn er 1 of 2 niet belgen op 34.

Mijn vrienden hun kinderen zitten in Klassen van 20 kinderen waar er letterlijk 2 of 3 Vlaamse Namen zijn op 20. De ene na de andere slaat het 2e of 3e kleuter over omdat ze zich te pletter vervelen. Wegens debiele taallessen waar je als nederlandstalige dus geen fluit aan hebt. Het is letterlijk "lowering the bar" om de achterblijvers mee te krijgen... goed bezig...

Ze komen ongetwijfeld veel met Engels in contact. Al was dat vroeger (25-30 jaar geleden, toen ik jong was) ook wel al veel het geval met films, series, muziek en games. Nu is daar ondertussen ook nog het internet bijgekomen. Het is vooral op dat laatste platform dat ze ook heel veel foutief Engels zullen zien passeren.

Het probleem is obvious en benoemd en iedereen gaat eraan voorbij...

Ik ben geboren en getogen in een centrum stad. Ik woon nu in een "wit boerendorp". In de kleuterklas zijn er 1 of 2 niet belgen op 34.

Mijn vrienden hun kinderen zitten in Klassen van 20 kinderen waar er letterlijk 2 of 3 Vlaamse Namen zijn op 20. De ene na de andere slaat het 2e of 3e kleuter over omdat ze zich te pletter vervelen. Wegens debiele taallessen waar je als nederlandstalige dus geen fluit aan hebt. Het is letterlijk "lowering the bar" om de achterblijvers mee te krijgen... goed bezig...

Ik trek dit niet in twijfel, maar ik bedenk me dan meteen: waarom gaan we er (blijkbaar) dan sterker op achteruit dan onze omringende landen? Alsof alle migranten daar thuis allemaal opgevoed worden met Nederlands, Duits, Zweeds, ...

En als dat het enige probleem is, dan veronderstel ik ook dat er hier geen enkel probleem is in "witte boerendorpen"? Daar zijn dan toch cijfers van, veronderstel ik?

Dan moet er vooral toch ook iets aan de aanpak schelen?

Dezelfde reden waarom "de arbeidsmarkt het meest ontoegankelijk is van europa". Veel rechten, weinig plichten. Dus we krijgen alle toppers die veel willen inspannen.

I mean, 90% van brussel spreekt geen Nederlands. Waarom komen die allemaal naar hier? Voor de lokale verankering of werk zal het niet zijn e

Ik trek dit niet in twijfel, maar ik bedenk me dan meteen: waarom gaan we er (blijkbaar) dan sterker op achteruit dan onze omringende landen? Alsof alle migranten daar thuis allemaal opgevoed worden met Nederlands, Duits, Zweeds, ...

En als dat het enige probleem is, dan veronderstel ik ook dat er hier geen enkel probleem is in "witte boerendorpen"? Daar zijn dan toch cijfers van, veronderstel ik?

Dan moet er vooral toch ook iets aan de aanpak schelen?
Die vergelijking met buurlanden is natuurlijk niet echt een onderwijsprobleem maar eerder een algemeen politiek probleem en hoe je tegenover migratie staat. Wij faciliteren gewoon een pak meer, en dan kom je vroeg of laat in situaties waar de lat wordt verlaagd om mensen met een migratieachtergrond mee te krijgen. Het idee erachter kan ik begrijpen, maar de uitvoering is vrij nefast.

Ook die witte boerendorpen is niet zo evident. 't Is niet omdat in witte boerendorpen alle kinderen de leerdoelen van Nederlands halen (bijvoorbeeld), dat het niveau van hun Nederlands niet kan dalen. Ik zit nu toevallig in zo'n wit boerendorp en had het erover met mijn dossierbeheerder bij de bank: haar zoontje krijgt amper begrijpend lezen op school, en hoewel zijn punten voor Nederlands goed zijn, heeft dat vooral gevolgen voor zijn punten in andere vakken. Hij heeft gewoon moeite met analyseren wat nu precies gevraagd wordt waardoor hij soms compleet naast de kwestie antwoordt.

Ik denk ook echt niet dat migratie het probleem is, hoor. 't Is nogal makkelijk dat de verantwoordelijke minister ineens het probleem én de oplossing kan kaderen binnen een van de paradepaardjes van zijn partij. Het leerplan legt gewoon de verkeerde focus. Zowel voor allochtonen als voor autochtonen.

Die vergelijking met buurlanden is natuurlijk niet echt een onderwijsprobleem maar eerder een algemeen politiek probleem en hoe je tegenover migratie staat. Wij faciliteren gewoon een pak meer, en dan kom je vroeg of laat in situaties waar de lat wordt verlaagd om mensen met een migratieachtergrond mee te krijgen. Het idee erachter kan ik begrijpen, maar de uitvoering is vrij nefast.

Ook die witte boerendorpen is niet zo evident. 't Is niet omdat in witte boerendorpen alle kinderen de leerdoelen van Nederlands halen (bijvoorbeeld), dat het niveau van hun Nederlands niet kan dalen. Ik zit nu toevallig in zo'n wit boerendorp en had het erover met mijn dossierbeheerder bij de bank: haar zoontje krijgt amper begrijpend lezen op school, en hoewel zijn punten voor Nederlands goed zijn, heeft dat vooral gevolgen voor zijn punten in andere vakken. Hij heeft gewoon moeite met analyseren wat nu precies gevraagd wordt waardoor hij soms compleet naast de kwestie antwoordt.

Ik denk ook echt niet dat migratie het probleem is, hoor. 't Is nogal makkelijk dat de verantwoordelijke minister ineens het probleem én de oplossing kan kaderen binnen een van de paradepaardjes van zijn partij. Het leerplan legt gewoon de verkeerde focus. Zowel voor allochtonen als voor autochtonen.
Ik (en iedereen van mijn leeftijd of ouder zeker), heb nog uren "vraagstukken" gehad in het lager. Dat kwam op de duur je strot uit: een paar lijnen info, en dan moest je opschrijven wat nu net de vraag was, wat de relevante info was, en hoe je tot een antwoord kwam.

Eerlijk gezegd lijkt me dat toch echt wel een voorbeeld van een zeer relevante vaardigheid voor iedereen, als je tegenwoordig ziet hoe mensen uit de titel, van het artikel dat ze niet lezen, nog niet de juiste info halen.

Zijn vakken als begrijpend lezen en gericht luisteren eigenlijk nog onderdeel van het huidige lessenpakket?

Terug
Bovenaan