De Tijd heeft een onderzoek gevoerd, conclusie: leerlingen met migratie-achtergrond doen het (uiteraard) slechter,
MAAR zijn voor Wiskunde en Wetenschappen net gestegen in de laatste 10 jaar. De daling in de scores voor die beide vakken, is dus enkel en alleen te wijten aan de autochtone bevolking.
Hopelijk kunnen bepaalde mensen wat minder focussen op "den bruine", en eerder naar algemene factoren. Allez, als De Tijd tenminste serieus genomen kan worden.
Bron:
https://www.tijd.be/politiek-econom...-en-zonder-migratieroots-krimpt/10513302.html
Je zet die uiteraard tussen haakjes alsof het vanzelfsprekend is, dat zou helemaal niet zo moeten zijn.
Je maakt ook in één beweging, van degenen die kritisch zijn op migratie weeral een racistische stropop. Niemand hier heeft die racistische woorden in de mond genomen, behalve jij zelf.
Als je eerlijk die analyse van De Tijd wilt vermelden er wel bij zeggen dat de factor migratie wél mee een verklaring blijft spelen want akkoord voor wiskunde en wetenschappen scoren die leerlingen beter dan de vorige PISA test, maar gemiddeld nog steeds slechter, en hun aandeel in het totaal neemt toe, dus je kan nog altijd niet concluderen dat dit geen negatieve impact heeft op het globale/gemiddelde beeld, integendeel.
Dus het (migratie-achtergrond/thuistaal/SES) is nog steeds een verklarende factor voor de daling van het totaal, want er wordt nergens vermeld dat die stijging in een deel van de resultaten (wiskunde en in mindere mate wetenschappen) compenseert voor het toenemende aantal leerlingen met zo'n achtergrond.
Dat in Nederland, Frankrijk en Duitsland men deze stijging niet ziet verdient, zeker gegeven de verkiezingsuitslagen in die landen, ook het vermelden.
Bovendien zijn het vooral de meisjes met migratieachtergrond die het beter doen... hmm, ik zie een verband met de vele anekdotes (in real-life, niet enkel in de media) die ik al heb gehoord van leerkrachten die o.a. in Brussel en andere steden met concentratiescholen lesgeven, ook (beperkt) uit eigen ervaring.
Belangrijkste paragraaf uit dat artikel is wat mij betreft de laatste:
'Dat is voor mij de belangrijkste vaststelling van PISA', zegt onderwijspedagoog Pedro De Bruyckere (Universiteit Utrecht). 'Het onderwijs is niet meer de kansenmachine die het zou moeten zijn. Het socio-economische milieu van een leerling speelt bij ons sterker dan gemiddeld in de OESO en de kinderen dragen dat hun hele schoolcarrière mee. We hebben daarover al twintig jaar onderwijsdiscussies en misschien zijn er niet altijd even geslaagde koerswijzigingen doorgevoerd. Vorige eeuw waren we er nog wereldtop in.
En daar heeft migratie niet eens rechtstreeks iets mee te maken, behalve dan dat het wenselijk zou zijn een migratiemodel te hebben waarbij we niet steevast migranten binnenkrijgen die onderaan de socio-economische ladder binnenkomen, de taal onvoldoende beheersen, etc. maar een selectiever model erop na gaan houden. Dat maakt het op vele vlakken, inclusief onderwijs gemakkelijker voor de samenleving.