pardal
Well-known member
![]()
School in Denderleeuw laat wiskunde niet meetellen door slechte resultaten: “Slechts 20 à 25 procent van mijn leerlingen is geslaagd”
In bepaalde klassen van het Anne Frank Atheneum in het Oost-Vlaamse Denderleeuw zijn er zóveel tekorten voor wiskunde, dat het vak er niet bepalend zal zijn bij de beslissing of een leerling dit schooljaar geslaagd is. Een ontgoochelde wiskundeleerkracht bindt de kat de bel aan. Peter Van Hove...www.hln.be
Ik vraag mij af of dit wel mag en ook wel of we hier ooit meer info over gaan krijgen, dat het dus aan de leerkracht ligt (waar ze nu onderzoek naar gaan voeren) of de leerlingen.
Het kan zijn dat het aan de leerkracht ligt, maar als je die reactie van de directeur leest is het toch eerder paraplu opentrekken en indekken.
Ook al was het niet de leerkracht zijn schuld, zo in de kijker staan en een onderzoek rond jou hebben is niet prettig. Dus de volgende keer geeft die wat makkelijker puntjes, en dan klagen wij hier dat leerkrachten niet streng genoeg zijn.
Andere leerkrachten lezen deze cases ook en gaan bijgevolg ook niet al te streng zijn. En dan krijg je dus het effect dat enkel in scholen waar de directie echt pushed/wilt dat de doelen hoog zijn, en de leerkrachten zich daarin gesteund voelen, dat de leerlingen gedwongen worden de onderwijsdoelstellingen te halen.
Veel landen vermijden dit met ingangsexames. Dan hou je het niveau van je school hoog en krijg je bijgevolg ook niet zo een gevallen waar de helft van de klas buist. Want dat is dan in de praktijk dan weer moeilijk waar te maken aangezien je dan een hoop klachten krijgt. Waarom word dat eigenlijk nooit als optie voorgesteld ? Massa's andere Europese landen die dat wel hebben.
Bijna belangrijker dan hoe er les word gegeven is wie de leerlingen rondom jou zijn. Als dat allemaal slackers zijn dan gaat een 12 jarig intelligent kind ook vaak afhaken onder peer pressure.
Is er eigenlijk geweten over welke richting het gaat in het TSO?Maar het is toch de leerkracht zelf die dit naar buiten brengt?
Ingangsexamens voor onderwijs dat onder leerplicht valt lijkt me nu wel iets redelijk absurd hoor. Op welk punt hou je die dan, wanneer men naar het middelbaar gaat? Dan los je dit probleem toch niet op? En hoe organiseer je dat, per school? Lijkt me allemaal niet nuttig voor openbaar onderwijs dat kinderen moeten volgen.
Voor hoger onderwijs: graag.
Ik ben in het 5de middelbaar van Elektro-mechanica naar Bijzondere Jeugdzorg gegaan (beide TSO) maar waar ik bij EM met moeite doorgeraakte op wiskunde haalde ik 100% op wiskunde bij Bijzondere Jeugdzorg.
De frustratie van de wiskundeleraar is inderdaad te snappen, maar als wiskunde geen hoofdvak is voor die richting, moeten we toch ook eerlijk durven zijn dat het resultaat niet doorslaggevend zal zijn het beoogde doelen van een sociale richting.
Dat er wel onderzocht wordt hoe het komt dat er zoveel leerlingen niet geslaagd zijn is een evidentie lijkt me. Maar dat zou voor elk vak moeten zijn, na elk schooljaar, ongeacht of nu iedereen geslaagd is of niet.