(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

waarom bullshit, waarom is het voor u dan zo belangrijk dat ze geslaagd moeten zijn op wiskunde (of alle andere vakken)?

Dat niveau en de diepgang van die vakken is ook aangepast aan dat niveau van de richting, dan lijkt me dat ook logisch dat ge een bepaald minimum (50%) op al uw vakken haalt om te kunnen slagen.

Want opnieuw, waar trek je de lijn? Hoeveel buizen van niet-essentiële vakken laat je toe?
Die hun logisch en abstract denken wordt wel ontwikkeld binnen hun werkveld, daarvoor is geen wiskunde nodig.
Opnieuw, waarom dan nog wiskunde aanbieden?

@pardal, moeilijk om er één post uit te halen, maar wat me stoort aan jouw argumentatie is het volgende:

Wanneer een student niet wordt tegengehouden wegens een buis op een "minder belangrijk" vak, gebeurt dat toch tijdens een deliberatie waar heel dat dossier wordt bekeken? Of, zo zou het toch moeten zijn. Een student die duidelijk zijn best doet en goed is in de hoofdvakken krijgt dan volgens mij nog altijd meer krediet dan iemand die algmeen aan alles zijn broek veegt.

Dat lijkt me iets helemaal anders dan gewoon voor iedereen zeggen dat een vak niet meetelt hoor. Een vak dat kennelijk wel belangrijk genoeg is om gegeven te worden. Ik vind dat ook een geweldige fuck you naar de studenten die wel moeite hebben gedaan en kennelijk wel konden slagen.

Los daarvan wil ik ook een lans breken voor wiskunde, en uiteraard weten we niet wat hier in dit specifiek dossier net speelt.

Laatst bewerkt:
Dat niveau en de diepgang van die vakken is ook aangepast aan dat niveau van de richting, dan lijkt me dat ook logisch dat ge een bepaald minimum (50%) op al uw vakken haalt om te kunnen slagen.

Want opnieuw, waar trek je de lijn? Hoeveel buizen van niet-essentiële vakken laat je toe?

Opnieuw, waarom dan nog wiskunde aanbieden?
Ik ben hiermee akkoord.

En ik ga er vanuit dat wat er gebeurd is in deze school de uitzondering moet zijn en niet de regel.

Jij haalt aan dat die 75% hun broek eraan hebben geveegd en je geeft aan de het niveau aangepast is aan de richting. Maar dat zijn factoren die we niet weten/ onderzocht moeten worden. Want evengoed was het niveau niet aangepast naar hun richting en hebben de studenten wel hun best gedaan.

Maar ik blijf er wel bij dat in deze situatie het weglaten van het cijfer wiskunde geen ramp gaat zijn om hun beroep te kunnen uitoefenen
@pardal, moeilijk om er één post uit te halen, maar wat me stoort aan jouw argumentatie is het volgende:

Wanneer een student niet wordt tegengehouden wegens een buis op een "minder belangrijk" vak, gebeurt dat toch tijdens een deliberatie waar heel dat dossier wordt bekeken? Of, zo zou het toch moeten zijn. Een student die duidelijk zijn best doet en goed is in de hoofdvakken krijgt dan volgens mij nog altijd meer krediet dan iemand die algmeen aan alles zijn broek veegt.

Dat lijkt me iets helemaal anders dan gewoon voor iedereen zeggen dat een vak niet meetelt hoor. Een vak dat kennelijk wel belangrijk genoeg is om gegeven te worden. Ik vind dat ook een geweldige fuck you naar de studenten die wel moeite hebben gedaan en kennelijk wel konden slagen.
Zie hierboven, wanneer 75% van de leerlingen hun broek er bewust aan vegen, is er volgens mij een onderliggende oorzaak. En mag en moet er verder gekeken worden dan de individuele verantwoordelijkheid van de leerling.

Evengoed liggen alle punten van leerlingen rond de 50% waar er 75% van de leerlingen er net onder liggen en de andere 25% er net boven. De resultaten zeggen toch niets of leerlingen wel of niet hun best hebben gedaan.

Ik mag er dan ook vanuit gaan dat de beslissing om de punten niet te laten meetellen goed doordacht is genomen. Anderzijds iemand die op meerdere vakken te korten heeft zal niet gedelibereerd worden
Los daarvan wil ik ook een lans breken voor wiskunde, en uiteraard weten we niet wat hier in dit specifiek dossier net speelt.
Ik zou zo ook lans willen breken voor opvoedkunde, communicatie, contextueel en structuur denken,.... het zou de wereld (in mijn ogen) beter er gemakkelijker maken.

Maar evengoed mag er ook meer aandacht gaan aan Nederlands en andere talen en persoonlijk ook naar sport/ artistieke vorming en andere zullen ook graag een grotere focus op IT geven of economie.

Ik zou zo ook lans willen breken voor opvoedkunde, communicatie, contextueel en structuur denken,.... het zou de wereld (in mijn ogen) beter er gemakkelijker maken.

Maar evengoed mag er ook meer aandacht gaan aan Nederlands en andere talen en persoonlijk ook naar sport/ artistieke vorming en andere zullen ook graag een grotere focus op IT geven of economie.
Hier wil je er precies een filosofische discussie van maken maar cognitieve psychologie suggereert wel gewoon dat wiskunde echt wel een cognitieve basiseigenschap ondersteunt. Die vind je niet noodzakelijk in andere vakken. Genoeg filosofen in het (recente) verleden die als basisopleiding wiskunde hebben genoten. Om nog te zwijgen van de gigantische overlap tussen wiskunde en taal. Goede taalkundigen zijn vaak ook gewoon sterk in wiskunde en vice versa. Om maar een idee te geven van hoe vertakt die eigenschap is.

Hier wil je er precies een filosofische discussie van maken maar cognitieve psychologie suggereert wel gewoon dat wiskunde echt wel een cognitieve basiseigenschap ondersteunt. Die vind je niet noodzakelijk in andere vakken. Genoeg filosofen in het (recente) verleden die als basisopleiding wiskunde hebben genoten. Om nog te zwijgen van de gigantische overlap tussen wiskunde en taal. Goede taalkundigen zijn vaak ook gewoon sterk in wiskunde en vice versa. Om maar een idee te geven van hoe vertakt die eigenschap is.
akkoord met het bovenstaande.

Maar blijkbaar komt mijn bedoeling niet echt naar boven uit mijn posts. Het gaat over een uitzonderlijke situatie, het mag voor mij geen regel worden.

Bijkomend wordt er vooral gewezen naar de leerlingen, wat ik wil counteren dat er ook andere factoren kunnen zijn en dat dit onderzocht moet worden.

Daarop aanvullend wil ik het vak wiskunde in deze opleiding in zijn perspectief zetten ten opzichte van andere vakken binnen de richting.

Wat voor mij maakt dat ik de keuze om de resultaten, in deze uitzonderlijke omstandigheid, van wiskunde niet te laten meetellen in de eindbeoordeling begrijp.

Terug
Bovenaan