Hondenoverlast!

Nee, die hond zorgt voor overlast. En het is aan het baasje om er iets aan te doen. In de meeste gevallen is de overlast dan ook 100% de fout van het baasje, door de hond te lang alleen te laten of niet goed opgevoed te hebben... Dus het is vrij frappant dat je je hier in bochten blijft wringen om (tussen de lijnen) toch maar te hinten dat het probleem bij de topicstarter ligt...
Zeg ik toch niet.
Zeker is dat irritant maar wat is dan een oplossing?
De hond vergiftigen? Zijn mensen genoeg die dat op hun geweten hebben.
Ik weet eigenlijk niet of er bvb geldboetes opgelegd kunnen worden in dit geval.

De reden dat die hond zo blaft is waarschijnlijk omdat ie serieus verwaarloosd wordt. Dus daarom dat ik voorstelde om mss eens met dat beest te gaan wandelen.
Zou idd het werk moeten zijn van de eigenaar.

Laatst bewerkt:
Die doet geen kloten weet ik uit ervaring

Want elke agent en elk politiekorps is hetzelfde.
En het hangt er heel waarschijnlijk ook al vanaf op welke manier jij hen aanspreekt.

Politie kan enkel bemiddelen en een gas boete geven, ze kunnen de hond niet meenemen of afschieten.

De wet zegt immers dat dieren geen abnormale hinder mogen veroorzaken 'door aanhoudend geblaf, geschreeuw of gekrijs'. Indien dat wel het geval is, is de houder van het dier strafbaar.

Die doen geen kloten weet ik uit ervaring

En als je dan een legaal toestel dat sonargeluid kan maken in de tuin zet (stond niet eens aan) dan staat de dag erna wel de politie met 3 man van dierenbescherming Vlaanderen aan uw deur. :rofl:

En mijn buurvrouw beweert dat ze dat geluid zelfs kan horen (sonar is al zeer onwaarschijnlijk maar een toestal dat niet eens aanstaat is helemaal onmogelijk).
Toont aan hoe knettergek die is
Ik heb dat in mijn plantenbakken staan om de katten eruit te houden.
Helpt wel. En ja, mijn buurvrouw zei ook dat ze dat kon horen tot in haar kamer.
Je moet al goed luisteren als je er langs staat.

Want elke agent en elk politiekorps is hetzelfde.
En het hangt er heel waarschijnlijk ook al vanaf op welke manier jij hen aanspreekt.

Politie kan enkel bemiddelen en een gas boete geven, ze kunnen de hond niet meenemen of afschieten.

De wet zegt immers dat dieren geen abnormale hinder mogen veroorzaken 'door aanhoudend geblaf, geschreeuw of gekrijs'. Indien dat wel het geval is, is de houder van het dier strafbaar.
Die kwam hier eerst vragen wat hem precies moest doen, tja dan weet je het wel.
Hebben genoeg geluidsopnames doorgespeeld maar zijn enige buren die klagen en dan doen ze nniets. Nochtans dit eens aan bevriend commissaris laten horen en die vond dat voldoende (maar die heeft hier geen bevoegdheid).

Zowel de andere kant als de achterkant zijn nog bouwgronden en enige tuin die 2m aansluit staat tuinhuis van die mensen terwijl bij ons het HOB is en dus quasi naast u

Schuinachterburen hebben ook al gezegd dat die veel blaft maar die gaan uiteraard niet klagen
Ik heb dat in mijn plantenbakken staan om de katten eruit te houden.
Helpt wel. En ja, mijn buurvrouw zei ook dat ze dat kon horen tot in haar kamer.
Je moet al goed luisteren als je er langs staat.
Mensen horen sonar normaal niet.
Ze wou gewoon een ziektebriefje krijgen ja :laugh:
De man is ook al illegaal op SWT gegaan
Zijn profiteurs eerste klas, ze waren zelfs te lui om hun tuin deftig te omheinen. Hebben ze uiteindelijk aan onze kant wel gedaan (enige wat de wijkagent heeft bekomen en ook alleen maar omdat wij hem daar attent op hadden gemaakt. Aan de andere bouw/veldwetboekovertredingen heeft hem niets gedaan)

Dergelijke overlast is helemaal niks voor de politie. Bij de Vrederechter met een vordering betreffende burenhinder moet ge zijn. Laat de overlast vaststellen door een gerechtsdeurwaarder en contacteer een advocaat! Ge moet wel bereid zijn wat geld neer te leggen en het latere vonnis streng uit te laten voeren.

Dergelijke overlast is helemaal niks voor de politie. Bij de Vrederechter met een vordering betreffende burenhinder moet ge zijn. Laat de overlast vaststellen door een gerechtsdeurwaarder en contacteer een advocaat! Ge moet wel bereid zijn wat geld neer te leggen en het latere vonnis streng uit te laten voeren.
Maar wat kan dan een eventuele uitkomst zijn? De hond verplicht wegnemen?

In de VS mag je gewoon rechts afslaan bij rood (als er geen verkeer aankomt)

Maar geen idee waarom dat jij vanalles dat krom is wil blijven recht praten.

Wat ik probeer te zeggen is dat ruzie maken met je buur iets is dat altijd kan en iets waar je perse mee moet beginnen.

Hier een vergelijkbare situatie. Hond paar huizen verder, Mechelaar die dag in dag uit alleen zit en bij elke passage of verandering in zijn gezichtsveld aanslaat. En blijft gaan. Uren aan een stuk. Beestje komt niet van de koer af, op een zeldzame wandeling na (pakweg een keer in de maand) en zit dus altijd alleen.

Eigenaar spreekt geen Nederlands, dus hebben eens met andere buren gesproken die wel een beetje kunnen communiceren met de eigenaar.

Maaaaaar zij vonden dat we begrip moesten hebben want de partner was nu "nog maar" 9 maand geleden gestorven en de hond moest nog wennen. Oké dan.

Andere buur heeft eens een briefje in de bus gestoken, ook geen verandering.

Dat de hond blaft, kan ik nog enigszins "aanvaarden" sommige dagen beter negeren dan andere. Het is niet de fout van de hond, ook al horen collega's het door mijn hoofdtelefoon in een Teams-meeting). Maar dat dat beestje continu getriggerd moet worden omdat de eigenaar te lui is om er iets mee te doen of om hem ruimte te geven in te tuin en niet aan de poort (perfect mogelijk) dat gaat er bij mij niet in.

Eigenaar spreekt geen Nederlands, dus hebben eens met andere buren gesproken die wel een beetje kunnen communiceren met de eigenaar.

Maaaaaar zij vonden dat we begrip moesten hebben want de partner was nu "nog maar" 9 maand geleden gestorven en de hond moest nog wennen. Oké dan.

Andere buur heeft eens een briefje in de bus gestoken, ook geen verandering.

Dat de hond blaft, kan ik nog enigszins "aanvaarden" sommige dagen beter negeren dan andere. Het is niet de fout van de hond, ook al horen collega's het door mijn hoofdtelefoon in een Teams-meeting). Maar dat dat beestje continu getriggerd moet worden omdat de eigenaar te lui is om er iets mee te doen of om hem ruimte te geven in te tuin en niet aan de poort (perfect mogelijk) dat gaat er bij mij niet in.

Begrip hebben is ok maar moet een hond daarom maar een gewoonte ontwikkelen die eigenlijk niet gewenst is? Denken zij dat de hond er vanzelf mee ophouden zal als … ja als wat?

Als de eigenaar geen Nederlands spreekt en jouw buur heeft een briefje geschreven: in welke taal was dat geschreven?

Wat is zijn moedertaal en meer in het bijzonder: wat is zijn cultuur? Het kan natuurlijk zijn dat een hond (of huisdier in het algemeen) een heel andere status heeft dan hier. Om je een voorbeeld te geven: in Turkije zijn mensen heel vriendelijk voor katten en honden maar ze worden eigenlijk niet beschouwd als dieren die je ook in huis houdt. (Straat)honden en katten worden gevoed, vaak door de buurt, en krijgen een dak boven hun hoofd (huisjes met een kussentje, vaak langs de weg), het is gangbaar om -als je een ziek dier ziet- en je hebt tijd het mee te nemen naar de dierenarts om een grote uitbraak te voorkomen en om behandeling te krijgen. Als het erg koud wordt, zijn er altijd wel mensen in de buurt die zo’n hond of kat voor een periode in huis nemen of in de schuur laten.. Maar een hond uitlaten? Nee dat is niet echt heel gangbaar. Zeggen dat iemand zijn hond verwaarloost en dat diegene ook begrijpt wat de norm is in een bepaalde (sub)cultuur, kunnen twee verschillende dingen zijn.

Wat helpt het meest: heel veel honing, letterlijk en figuurlijk. Meteen op je rechten (en de ander zijn plichten) gaan staan, daar komt ruzie van en is eigenlijk nooit een oplossing. Als de buur echt een hekel aan je krijgt, en hij wil je treffen, weet hij ondertussen wel wat je raakt en bedenkt hij wel een manier. En jij bent afhankelijk van hem, op dit moment.

Nodig hem bij jou uit of ga langs met wat lekkers en begin eerst eens een gesprekje over niets. Misschien blijkt dat hij wel wil maar niet kan en weet jij een buurjongen/meid die tijdelijk de hond tegen een vergoeding wil uitlaten.. Soms kan het zo simpel zijn.

Goh, de buren die vinden dat het maar een kwestie van (onbepaalde tijd is) zijn mensen die niet thuiswerken, dus ik denk dat ze maar een fractie meekrijgen van het geblaf.

Er is inderdaad sprake van een andere cultuur, maar dan weer niet wat de overleden partner betreft. Er is ook nog een zoon in huis van een jaar of 14-16, weet het niet precies. Is hier geboren en getogen.

Ik heb niet meteen de behoefte om het voor hem op te lossen. Of hem uit te nodigen of langs te gaan, ik heb een druk leven, geen al te beste gezondheid en ben geen praatjesmaker. Ik zou ook niemand weten, buiten zijn eigen zoon die ermee zou kunnen gaan wandelen, maar dat gebeurt ook niet. Enfin, die gaat veel wandelen met zijn vrienden, maar zonder de hond.
Dat briefje van de andere buur zal wel in het Nederlands geweest zijn. Maar ik neem aan dat hij nog post krijgt in het Nederlands en hij daar ook zijn plan mee moet trekken, zijn zoon kan het allicht vertalen.

Soms kan het ook zo simpel zijn dat je je gezond verstand gebruikt, zelf je verantwoordelijkheid neemt zonder dat anderen je daarom moeten inpakken om iets van je gedaan te krijgen. Zonder die passieve houding.

Zoals ik aangaf: ik vind het ergste voor de hond, ben op het punt dat ik het zelf doorgaans wel kan negeren. Maar er meer aan doen dan het aankaarten bij de buren, heb ik er nu niet meteen voor over. Dus ja, allicht blijft het dan maar duren tot het dier ooit het leven laat.

Wat heeft andere cultuur daar mee te maken. We leven nog altijd in Belgie, waar huisdieren geacht verzorgd te worden door de eigenaar en geen overlast te veroorzaken voor andere. Wat is het volgende, een Indiër die hier wat koeien gaat kweken en maar zo laat rondzwerven in het openbaar want cultuur? Of nog beter, een Afghaanse man die zijn vrouw en dochter weg haalt uit de openbaarheid wan cultuur.
Kleine nieuwsflits, we leven in Europa waar we de cultuur hebben om uw persoonlijke keuzes te beknotten wanneer deze alle lasten van deze keuze bij een ander leggen.

Eigenlijk kolt dat gedrag meestal door de opvoeding van een hond.
Niet sociaal genoeg gemaakt waardoor die op alles wat beweegt blaft.
Misschien is volgende wetgeving niet slecht:

Debat in Australië over nieuwe hondenwet die baasjes verplicht drie uur per dag door te brengen met hun viervoeter
https://www.hln.be/buitenland/debat...door-te-brengen-met-hun-viervoeter~a6a908915/
Natuurlijk komt dat gedrag hoodzakelijk door de baasjes. Men mag echt wel wat strenger worden als het gaat over (huis)dieren houden. Er zijn gewoon teveel "dierenliefhebbers" die echt niet bekwaam (uit onwil of gewoon niet kunnen) zijn om huisdieren te hebben.

Natuurlijk komt dat gedrag hoodzakelijk door de baasjes. Men mag echt wel wat strenger worden als het gaat over (huis)dieren houden. Er zijn gewoon teveel "dierenliefhebbers" die echt niet bekwaam (uit onwil of gewoon niet kunnen) zijn om huisdieren te hebben.
Mensen staan er niet bij stil dat een huisdier houden wel enkele jaren van je leven kan vergen.
En kopen omdat de pup zo schattig is is ook al een verkeerde beslissing

Mensen staan er niet bij stil dat een huisdier houden wel enkele jaren van je leven kan vergen.
En kopen omdat de pup zo schattig is is ook al een verkeerde beslissing
Ik ben van mening dat mensen nogal licht over de verantwoordelijkheid gaan die bij een huisdier hoort. Elk (huis)dier heeft verzorging nodig en het is dan ook aan de eigenaar om die taak op zich te nemen. En dat kost ook tijd, iets wat veel mensen echt onderschatten.

Zoals je zegt laten mensen zich nogal snel verleiden door schattigheid of door het idee van het gezelschap van een dier. Maar vergeten wel al het "werk" dat er bij hoort (wie echt graag zijn dieren ziet aanschouwt dat in mijn ogen niet als werk, daarom de aanhalingstekens).

Ik ben van mening dat mensen nogal licht over de verantwoordelijkheid gaan die bij een huisdier hoort. Elk (huis)dier heeft verzorging nodig en het is dan ook aan de eigenaar om die taak op zich te nemen. En dat kost ook tijd, iets wat veel mensen echt onderschatten.
En naast tijd en verzorging wordt huisvesting ook onderschat. Zo'n beest heeft ruimte nodig. Je ziet/hoort veel te vaak dat er mensen zijn die hun hond in een bench moeten steken terwijl ze de hele dag gaan werken zijn, gewoon omdat hun woning en tuin niet geschikt zijn om ze alleen te laten loslopen. 's Nachts moet dat dier dan terug stil liggen, want slaaptijd en in de korte tijd tussen werk en slaap kunnen ze er niet genoeg aandacht aan geven.

En ze kiezen een dier op looks en niet op wat de soort of het ras vraagt. Er zijn altijd uitzonderingen, maar een Mechelaar heel z'n leven op een buitenkoer zonder enige uitdaging zetten, is eigenlijk heel cynisch. Al vind ik dat je dat met geen enkele hond moet doen btw. Maar kies een ras dat niet nog eens extra uitdaging nodig heeft.

En naast tijd en verzorging wordt huisvesting ook onderschat. Zo'n beest heeft ruimte nodig. Je ziet/hoort veel te vaak dat er mensen zijn die hun hond in een bench moeten steken terwijl ze de hele dag gaan werken zijn, gewoon omdat hun woning en tuin niet geschikt zijn om ze alleen te laten loslopen. 's Nachts moet dat dier dan terug stil liggen, want slaaptijd en in de korte tijd tussen werk en slaap kunnen ze er niet genoeg aandacht aan geven.
Dat is inderdaad wel iets en is in mijn ogen gewoon mishandeling. Maar er zijn ook mensen die het wel kunnen, zelfs zonder die plek. Maar dat vergt dan ook weer tijd. Dagelijk passeert hier in de straat een man die in ploeg werkt met zijn hond. Die woont op een appartement. Maar je kan hem wel zien passeren tussen 3 uur smorgens en 11 uur savonds. Dagdagelijks, door weer en wind, 2 keer per dag. Ik durf zeggen dat dat dier beter verzorgd wordt dan sommige die een tuin hebben van 1000 vierkante meter.

Terug
Bovenaan