Huis kopen nu, of in de jaren 80?

_-Butch-_

Active member
Dag BGers,

Even een vraag naar jullie mening.
Een hekel discussiepunt met mensen van rond de 55 - 60 jaar en de jongere generatie die nog een huis dient te kopen.
Vroeger was het naar mijn mening makkelijker om een huis te kopen.
Volgens de 55 - 60 categorie is dat niet echt een verschil met vroeger en moet je gewoon een andere regio kiezen als Vlaams-Brabant.
Ook qua lening was het vroeger een hogere interestvoet en moesten zij ook bezuinige.
Naar mijn mening is het nu bijna onmogelijk om als alleenstaande een huis te kopen.
Wat is jullie visie?

Dag BGers,

Even een vraag naar jullie mening.
Een hekel discussiepunt met mensen van rond de 55 - 60 jaar en de jongere generatie die nog een huis dient te kopen.
Vroeger was het naar mijn mening makkelijker om een huis te kopen.
Volgens de 55 - 60 categorie is dat niet echt een verschil met vroeger en moet je gewoon een andere regio kiezen als Vlaams-Brabant.
Ook qua lening was het vroeger een hogere interestvoet en moesten zij ook bezuinige.
Naar mijn mening is het nu bijna onmogelijk om als alleenstaande een huis te kopen.
Wat is jullie visie?
Het is nu veel moeilijker dan toen, maar toch wat kanttekeningen

Dat stukje in het vet, los van al het andere, bijna niemand kocht toen een huis als alleenstaande.

Mensen hadden toen veel minder de verwachting van kant en klare woningen, als je ziet wat hier vaak wordt beschreven als woningen die direct hopen geld moeten kosten om ze bewoonbaar te maken gewoon omdat iets wat gedateerd is.

Er waren toen ook veel minder andere dingen waar geld aan uitgegeven werd.

Dus ja moeilijker nu, maar we willen collectief ook veel meer natuurlijk

Het grootste verschil is absoluut het comfort dat nu standaard is en de prijzen omhoog duwen.

Ik ben, zoals zovelen, opgegroeid in een huis zonder centrale verwarming, 1 toilet naast de keuken, nauwelijks isolatie,...

Ja, de prijzen zijn enorm gestegen, zeker de laatste jaren. Maar het comfort van de aangeboden woningen is dan ook VEEL groter. De meesten halen hun neus op voor een woning met F-score terwijl er toen niets anders bestond.

En zoals Zarathustra terecht aanhaalt: singles kochten toen geen huis, die bleven gewoon thuis wonen bij mama en papa. Net zoals de dag van vandaag.
Want ook de single wil een 2 slaapkamer appartement met tuin of terras en geen kale studio van 50m2 die die wél kan betalen....

Zie bovenstaande + het feit dat de reële lonen ergens tussen de 0,5% en 1% stijgen jaarlijks tot recent. (Toch gemiddeld over die periode, nu is dat minder)

Om het met cijfers te zeggen: ja, vroeger was een woning héél goedkoop:

1980 : mediane woning was 34.705 euro (https://statbel.fgov.be/nl/nl/thema...n/op-basis-van-de-aard-op-het-kadastrale-plan, Mediaanprijs van de verkopen van gewone woonhuizen per gemeente, arrondissement, provincie en gewest)
1e semester 2018 (laatst daar beschikbare cijfers): 225.000

Dus een factor 6,48 omhoog.

Maar:
- gemiddelde brutolonen: 32% reëel omhoog (los van alle extralegale voordelen en dingen zoals eindejaarspremie en vakantiegeld, die sindsdien ook héél sterk gestegen zijn).
- inflatie: 170% (dus delen door 2,7)

Het verschil is dan nog 80%. En als je dan het comfortniveau vergelijkt... ja, woningen zijn meestal kleiner geworden, maar de energiekost is sterk gedaald (wegens véél minder verbruik, ondanks stijgende kostprijs/eenheid) én de voorzieningen zijn gigantisch gestegen.

Om het met cijfers te zeggen: ja, vroeger was een woning héél goedkoop:

1980 : mediane woning was 34.705 euro (https://statbel.fgov.be/nl/nl/thema...n/op-basis-van-de-aard-op-het-kadastrale-plan, Mediaanprijs van de verkopen van gewone woonhuizen per gemeente, arrondissement, provincie en gewest)
1e semester 2018 (laatst daar beschikbare cijfers): 225.000

Dus een factor 6,48 omhoog.

Maar:
- gemiddelde brutolonen: 32% reëel omhoog (los van alle extralegale voordelen en dingen zoals eindejaarspremie en vakantiegeld, die sindsdien ook héél sterk gestegen zijn).
- inflatie: 170% (dus delen door 2,7)

Het verschil is dan nog 80%. En als je dan het comfortniveau vergelijkt... ja, woningen zijn meestal kleiner geworden, maar de energiekost is sterk gedaald (wegens véél minder verbruik, ondanks stijgende kostprijs/eenheid) én de voorzieningen zijn gigantisch gestegen.
En het verschil in rentetarieven nog niet vergeten. Hier rollen we omver als die 3 procent zouden zijn, vroeger was 13 procent iets waar men niet van opkeek.

Ik vind precies nergens cijfers terug van het aantal huiseigenaren in % doorheen de geschiedenis dat ver genoeg teruggaat in de geschiedenis.

Iemand die hier wel cijfers van terugvindt?
Dus 2022: 73% van de Vlamingen is huiseigenaar ongeveer, maar hoeveel was dat in 1980?

Ik vind het een vreemd argument om te zeggen 'comfort is gestegen'.
Een huis met de gemiddelde voorzieningen / energiescore / ... van 1980 zou gewoon moeten vergeleken worden met een gemiddeld huis van vandaag.

Het is nogal wiedes dat het comfortniveau stijgt.
Hoe de vergelijking dan uitdraait weet ik niet en heb ik geen mening over.

Ik vind het een vreemd argument om te zeggen 'comfort is gestegen'.
Een huis met de gemiddelde voorzieningen / energiescore / ... van 1980 zou gewoon moeten vergeleken worden met een gemiddeld huis van vandaag.

Het is nogal wiedes dat het comfortniveau stijgt.
Hoe de vergelijking dan uitdraait weet ik niet en heb ik geen mening over.
Maar het is al dat comfort dat de prijs drastisch laat stijgen, wat maakt dat je niet 1 op 1 meer kan vergelijken. Als je, ik zeg maar iets, 30% meer materialen nodig hebt nu omdat de huizen groter en comfortabeler zijn, dan is het logisch dat minder mensen die nu kunnen betalen.

Toen ik begin jaren 90 rondkeek voor een huis, was er natuurlijk nog geen internet en alle informatiekanalen en tools die we nu kennen.
Als je dan in de advertenties van de Vlan of in de koopjeskrant een woonst tegenkwam die interessant leek, was er een simpele regel om te weten wat je ongeveer zou moeten betalen per maand: aankoopsom maal 2, gedeeld door 12 en dit gedeeld door het aantal jaren dat je wou afbetalen.
Of, als je wou weten wat je u kon veroorloven:
Te veroorloven bedrag, maal 12, maal het aantal jaren dat je wou afbetalen, en deze som delen door twee.

Ik verdiende toen als arbeider rond de 25000bfr per maand,
1/3 daarvan is ongeveer 8000, het aantal jaren dat je kon afbetalen, was maximum 20 jaar. Dus, 8000x20= 160000 x12= 1920000 :2= 960000bfr.

Maar het is al dat comfort dat de prijs drastisch laat stijgen, wat maakt dat je niet 1 op 1 meer kan vergelijken. Als je, ik zeg maar iets, 30% meer materialen nodig hebt nu omdat de huizen groter en comfortabeler zijn, dan is het logisch dat minder mensen die nu kunnen betalen.
En is dat écht zo, of is dat gewoon naar eigen aanvoelen? :)

Ik ga het zonder verpinken aanvaarden als je ergens een betrouwbaar artikel zou posten, maar ik ga het niet aannemen omdat het hier op BG staat. Het zal wel een deel van de prijsstijging verklaren, maar welk aandeel precies...? Dat kan voor mij alles tussen 5% en 50% zijn, om maar even wat te zeggen.

Een één-op-één vergelijking zal inderdaad wel gewoon uitgesloten zijn. Maar de twee gemiddelde huizen vergelijken en welk deel van het gemiddelde jaarloon ze opslokken, lijkt mij - zonder er veel over te hebben nagedacht - de eerlijkste vergelijking.

En, ter aanvulling.
Ik had toen juist mijn legerdienst gedaan, plus een vrij zwaar uitgaansleven, en had toen niet genoeg om alle andere kosten die je moet maken als je een huis aankoopt te betalen.
Ik heb pas 10 jaar later een huis gekocht, het maximum bedrag dat ik toen kon lenen, was 80000 euro

Ik heb de indruk dat vooral de bouwgronden duurder geworden zijn. Toen ik mijn huis kocht in 1989 had je hier een stuk bouwgrond van 10 are voor 7500 euro. De laatste stukken bouwgrond die hier de voorbije jaren in de straat zijn verkocht gingen weg voor 125000 euro. Mijn oudere zuster had ergens rond 1975 een stuk van 10 are gekocht in Genk voor 2500 euro.

Ik heb de indruk dat vooral de bouwgronden duurder geworden zijn. Toen ik mijn huis kocht in 1989 had je hier een stuk bouwgrond van 10 are voor 7500 euro. De laatste stukken bouwgrond die hier de voorbije jaren in de straat zijn verkocht gingen weg voor 125000 euro. Mijn oudere zuster had ergens rond 1975 een stuk van 10 are gekocht in Genk voor 2500 euro.
Klopt absoluut, vooral doordat ze schaarser goed worden omdat de bevolking aangroeit enerzijds maar ook omdat er meer 1oudergezinnen zijn waardoor er meer woningen nodig zijn zelfs al zou de bevolking niet aangroeien.

Ik ga het zonder verpinken aanvaarden als je ergens een betrouwbaar artikel zou posten, maar ik ga het niet aannemen omdat het hier op BG staat. Het zal wel een deel van de prijsstijging verklaren, maar welk aandeel precies...? Dat kan voor mij alles tussen 5% en 50% zijn, om maar even wat te zeggen.

Een één-op-één vergelijking zal inderdaad wel gewoon uitgesloten zijn. Maar de twee gemiddelde huizen vergelijken en welk deel van het gemiddelde jaarloon ze opslokken, lijkt mij - zonder er veel over te hebben nagedacht - de eerlijkste vergelijking.
Ik ben absoluut de persoon NIET die goed is in studies en grafieken terugvinden. 😭
Laat staan dat ik ze dan nog eens kritisch kan interpreteren.

Ik had letterlijk niks toen ik in 1998 mijn huis kocht, zelfs geen werk (werkgever ging failliet een maand nadat we getekend hadden).
Van mijn ouders kregen we het geld om de beschrijf- en notariskosten te betalen, de rest geleend op 25 jaar.
Ter vergelijking: mijn dochter en haar vriend zijn nu een huis aan het zoeken. Ze hebben beiden een goed loon en een spaarpot, en vinden het heel moeilijk om iets betaalbaar te vinden.

En het verschil in rentetarieven nog niet vergeten. Hier rollen we omver als die 3 procent zouden zijn, vroeger was 13 procent iets waar men niet van opkeek.
was ik idd nog vergeten, hoe dom van mij :(.

Stel dat iemand in 1980 80% van de woningkost aan 8% leende over de 20 jaar. (idem voor 2018, maar dan aan 2%).

Totale "echte" kost (inclusief intrest) van de woning:
1980: € 62.341,52
2018: € 267.344,00

Factor waarvan ik moest beginnen reduceert dus al van 6.48 naar 4.29, waardoor je uiteindelijk op slechts 20% meer uitkomt.

* = kleine opmerking: hoge inflatie werkt hier dan wel nog wat in het voordeel van de mensen van 1980, dit negeer ik hier nu even)

Wat (telkens vlaanderen)
1981
1991
2001
Stromend water
97%​
(niet meer gemeten)​
(niet meer gemeten)​
WC in de woning
78,80%​
91,10%​
97,60%​
Badkamer of stortbad
76,50%​
85,80%​
94,90%​
Centrale verwarming
52,80%​
59,40%​
70,80%​
Keuken van minstens 4m²
83,90%​
92,30%​
94,90%​

(dat bvb badkamer in 2001 nog niet aan 100% zit, zal eerder te maken hebben met het feit dat er nog altijd kamerwoningen bestaan, zonder eigen badkamer/stortbad)

cq5dam.web.680.9999.jpeg

Mooie cijfers van de jaren 80 vind ik niet, maar sinds de jaren 90 zijn er 7% woningeigenaren bij gekomen (artikel van de tijd) en volgens de grafiek van hypotheken worden er ook meer hypotheken afgesloten.

Ergo: meer mensen kunnen eigenaar worden dan vroeger.

Terug
Bovenaan