Huisdier : Gecko, euh, ik bedoel dus Caique.

Tinufiel

Well-known member
Mijn vrouw is hyper-allergisch aan alles met haar en mijn jongste wil echt wel een huisdiertje. Ze heeft al kiuikens gehad die nu tamme kippen zijn in de tuin, schapen + lammetjes buiten en een vis maar nu heeft ze haar gedachten gezet op een gecko.

Het internet zegt mij dat gecko's best goeie huisdieren zijn, lang kunnen leven en niet stinken maar heeft er hier iemand ervaring mee? Iemand het ooit zelf gehad? Tips?

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke gekko bedoel je?
Zijn wel veel verschillende soorten met elk een totaal verschillende zorg.
Meeste eten insecten, sommigen kunnen op fruit leven.
Sommigen kunnen op kamertemperatuur anderen hebben grote temp en UV nodig.
Dagactief / nachtactief.

Heb er verschillende gehad en gekweekt.
Je weet dat het meer kijk-dieren zijn en geen knuffeldieren?

Zou in ieder geval wegblijven van een Tokeh gekko als beginner.
Zijn mooi ,maar kunnen lawaai maken (uiteraard 's nachts) en die hangen sowieso in je vingers als je dichtbij komt.

Laatst bewerkt:
Welke gekko bedoel je?
Zijn wel veel verschillende soorten met elk een totaal verschillende zorg.
Meeste eten insecten, sommigen kunnen op fruit leven.
Sommigen kunnen op kamertemperatuur anderen hebben grote temp en UV nodig.
Dagactief / nachtactief.

Heb er verschillende gehad en gekweekt.
Je weet dat het meer kijk-dieren zijn en geen knuffeldieren?

Zou in ieder geval wegblijven van een Tokeh gekko als beginner.
Zijn mooi ,maar kunnen lawaai maken (uiteraard 's nachts) en die hangen sowieso in je vingers als je dichtbij komt.
Geen idee dewelke. Liefst iets kleins en zonder UV lamp indien mogelijk.

Ik weet dat het geen knuffel is maar zijn die beestjes erg angstig? Kan ze die vastnemen of is dat de bedoeling niet. Ik heb vroeger iemand gekend die er een had (30 jaar geleden of zo) en die zat gewoon te chillen op zijn schouder of zijn arm en die kon er wreed van genieten als je die aaide achter zijn hoofd. :)

Mijn dochter is wel erg goed met dieren maar dat heeft zich tot nu toe beperkt aan paarden, schapen dingen aanleren en kippen tam krijgen, geen amfibiën.

Zelfs geen idee waar je die koopt.

Een gekko is een reptiel, geen amfibie.

Haal die diertjes aub niet impulsief in huis, want zoals je zelf ook aanhaalt: ze leven best lang en vragen wel wat qua behuizing ed.

Ik heb ervaring met verschillende soorten gekko's. Gekko's zijn niet aaibaar en al zeker niet voor kinderen. Hou ze (per ongeluk) vast aan de staart en hop, de staart laat los en het dier blijft achter met een open wonde. De meeste soorten zijn ook nachtactief en kinderen verliezen snel hun interesse in een dier dat het gros van de dag slaapt.
Mijn dochter is wel erg goed met dieren maar dat heeft zich tot nu toe beperkt aan paarden, schapen dingen aanleren en kippen tam krijgen, geen amfibiën.
Gekko's behoren tot de reptielen. Amfibieën mag je zeker niet zomaar aanraken, dat beschadigt hun huid.

Dit gezegd zijnde: beginnersgekko's zijn luipaardgekko's (Eublepharis macularius), maar koop dat inderdaad niet zomaar impulsief in een winkel, want er komt echt heel wat bij kijken qua verlichting en luchtvochtigheid.

Ik weet dat het geen knuffel is maar zijn die beestjes erg angstig? Kan ze die vastnemen of is dat de bedoeling niet. Ik heb vroeger iemand gekend die er een had (30 jaar geleden of zo) en die zat gewoon te chillen op zijn schouder of zijn arm en die kon er wreed van genieten als je die aaide achter zijn hoofd. :)

Vermits je het verkeerdelijk een amfibie noemt: had die kennis van jou misschien een ander soort hagedis dan een gekko? Een baardagaam ofzo, die kan wat tammer gemaakt worden.

Al denk ik niet dat er echt reptielen zijn die goede huisdieren zijn voor kinderen.

Hier jaren geleden enkele baardagaams gehad, waren best leuke beestjes.
Waren beide handtam en liepen soms in huis rond en in de zomer in een afgebakend deel in de tuin.
Hebben natuurlijk wel warmte/uv lamp nodig. Kwa eten zeer makkelijk, insecten en groenten/fruit.

Veel verschillende geckos die hier wat rondwandelen in mijn huis. Zijn wel geen pets.

Zo’n reptiel heeft idd veel zorg nodig en kinderen verliezen snel nogal interesse

Vastnemen is niet echt de bedoeling.
Een baardagaam zal wel op je schouder blijven zitten als je die daar zet.
Zal zijn ogen dicht doen als je hem aait.
Dit hoeft niet te betekenen dat hij het fijn vind.
Reflex: niet bewegen, ogen dicht, ik zie geen gevaar dus er is geen gevaar.

Een baardagaam zijn speeksel is ook licht giftig.
Niet voor mensen, tenzij je een allergische reactie krijgt (zoals bv wespensteek).

In mijn ervaring zijn het enkel de grotere soorten die zelf contact durven zoeken en ervan kunnen genieten.
Deze mag je (helaas) niet meer houden in Vlaanderen.

99% van de reptielen moet je bekijken als een vis.
Hebben geen nood aan menselijk contact.

Ik heb ervaring met verschillende soorten gekko's. Gekko's zijn niet aaibaar en al zeker niet voor kinderen. Hou ze (per ongeluk) vast aan de staart en hop, de staart laat los en het dier blijft achter met een open wonde.
Kan ik helaas beamen.

Jaren geleden een groene leguaan bij me in de zetel.
Deurbel gaat, schrikt en trekt een spurt naar zijn terra.
Onderweg tikt zijn staart tegen de salontafel en hoppa, weg staart.

Even een heel andere route, maar al gedacht aan een papegaai?
Die hebben niet liever dan veel aandacht, knuffelen, spelen.
(moet je ook wel zien dat de interesse er in blijft, een papegaai alleen in een kooi zonder aandacht is niet gelukkig)

Een tamme caique is dan zeker aan te raden.
Niet groot, niet veel lawaai, allemansvriend en leeft lang.

Wij hebben 4 papegaaien en altijd ambiance in huis 😂
De caique is het meest toegangkelijk en "gemakkelijk".
Ara: met momenten lawaai en koppig
Roodstaart: eenkennig
Kaketoe: hebben chance met de onze, maar de meeste zijn hellraisers

Een tamme caique is dan zeker aan te raden.
Niet groot, niet veel lawaai, allemansvriend en leeft lang.

De caique is het meest toegangkelijk en "gemakkelijk".
Huh?

Karakter:

Een Caique is een erg drukke, speelse en zelfverzekerde vogel. Dit soort heeft een erg hoog energielevel. Ze zijn erg goed in het opzoeken van uw grenzen. Een Caique en een kaketoe delen deze karakteristieke eigenschappen, en zijn dan ook een van de moeilijkste vogels om te houden in gevangenschap. Een goede opvoeding, maar zeker ook consequent zijn daarin is van belang.

Caiques zijn echte clowns, en dol op spelen. Ze hebben daarom ook een grote sloopbehoefte. Ze zijn dol op speelgoed zoals: Papier, touw, en hout. Ook is deze soort erg sociaal en dol op knuffelen. Echter kan het soms wel zo zijn, als ze in de puberale fase zitten, hormonaal zijn, of geslachtsrijp (ongeveer tussen de 4 a 6 jaar) en dat ze dan territoriaal gedrag gaan vertonen rondom hun kooi of speelplaats. Ook kunnen ze rondom deze fase een partner kiezen. Dit is vaak een van de eigenaren. Als nadeel betekent dit dat de Caique zijn partner zal verdedigen. Wat voor ongewenst gedrag kan zorgen zoals, andere huisgenoten aanvallen en bijten. Dit is ongewenst gedrag, wat dus ook niet getolereerd mag worden. Deze soort kan dus erg eigenwijs zijn, en hebben een sterke eigen wil. Een goede opvoeding is daarom van belang.

Het is maar waar je de info haalt zeker?

caique-workshop-logo.png

Waarom Een Caique Als Huisdier?​

Het komt sporadisch voor dat kromsnavel liefhebbers het unaniem ergens over eens zijn. Echter, zelden heb ik iemand gevonden die het er niet over eens is dat de Caique van nature een zeer boeiende en clowneske persoonlijkheid heeft.​

• Caique's hebben een hoog energie niveau, waardoor ze zich nooit vervelen.
  • Caique's zijn zeer sociale dieren die graag met jou als verzorger spelen en communiceren.
  • De gemiddelde levensverwachting van een caique ligt ver boven die van de meeste huisdieren.

Van alle papegaaien en parkieten die als huisdier gehouden worden, is dit de meest speelse en in de VS al de meest populaire!
Deze kleine (25 cm), maar stevig gebouwde Zuid-Amerikaanse papegaaien zijn zeer gewenste huisdieren vanwege hun prachtige veren en levendige, nieuwsgierige aard. Caiques (gewoonlijk uitgesproken als "kaik") houden er van om te spelen en worden vaak omschreven als de geboren clowns onder de papegaaien met een zoete, ietwat ondeugende natuur. Deze high-energy papegaaien vereisen een eigenaar die hun unieke persoonlijkheid voedt en waardeert.

Eigenlijk is die vergelijking caique = kaketoe compleet fout.

Als je bv naar zoo Veldhoven(papegaaienpark) gaat, steek je hand in de kooi met caiques en daarna in die met kaketoes.
Wel in die volgorde, want andersom zal waarschijnlijk niet meer gaan 😂

Het is net die energie en zelfzekerheid dat een caique een ideale "speelkameraad" maakt.
Zal nooit genoeg krijgen van een kind dat wil "spelen".
Roodstaart gaat schrikken/wegkwijnen, want die zijn meestal schuchter.
Ara zal zich afweren als hij het beu is.
Kaketoe is nooit volledig te vertrouwen.

In het algemeen natuurlijk, ze blijven ieder hun eigen karakter hebben.

Om een voorbeeld te geven, als ze bij ons loszitten en er komt iemand onbekend binnen.
Roodstaart bevriesd.
Ara begint te schreeuwen en bijt indien nodig.
Kaketoe is kalm tot de onbekende dichtbij genoeg is om een beet te geven.
Caique vliegt op de schouder om zijn nieuwe vriend voor het leven te begroeten.

Amai een papegaai zou ik nu wel niet aanraden als een huisdier voor een kindje. Da's toch keiveel werk (ik heb zelf ook eentje) en dat leeft keilang. Allez, gekko versus papegaai, kunt niet extremer omgekeerd gaan qua noden en aandacht en tijd die je erin steekt denk ik :D

Een gekko is een reptiel, geen amfibie.

Haal die diertjes aub niet impulsief in huis, want zoals je zelf ook aanhaalt: ze leven best lang en vragen wel wat qua behuizing ed.

Ik heb ervaring met verschillende soorten gekko's. Gekko's zijn niet aaibaar en al zeker niet voor kinderen. Hou ze (per ongeluk) vast aan de staart en hop, de staart laat los en het dier blijft achter met een open wonde. De meeste soorten zijn ook nachtactief en kinderen verliezen snel hun interesse in een dier dat het gros van de dag slaapt.

Gekko's behoren tot de reptielen. Amfibieën mag je zeker niet zomaar aanraken, dat beschadigt hun huid.

Dit gezegd zijnde: beginnersgekko's zijn luipaardgekko's (Eublepharis macularius), maar koop dat inderdaad niet zomaar impulsief in een winkel, want er komt echt heel wat bij kijken qua verlichting en luchtvochtigheid.

Vermits je het verkeerdelijk een amfibie noemt: had die kennis van jou misschien een ander soort hagedis dan een gekko? Een baardagaam ofzo, die kan wat tammer gemaakt worden.

Al denk ik niet dat er echt reptielen zijn die goede huisdieren zijn voor kinderen.

Ok, duidelijk, Gecko's zijn van tafel. Toont ook nog maar eens aan dat je niet zomaar mag afgaan op wat je kan vinden via Google.

Terug
Bovenaan