Huurwaarborg wordt niet teruggeven

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE
Wij zijn 1 juli uit ons huurappartement getrokken.
Bij het uittredend plaatsbeschrijf werd opgemerkt dat er een aantal zaken niet in orde waren.

- kalk onderaan de kraan en een niet helemaal propere oven
- kapotte diepvriesvakken
- Lamellen, als je die opent dan gaat dat touwtje mee omhoog. Alsook zijn er enkele lamellen die we hersteld hebben omdat die afbraken. Die zijn overigens deftig hersteld, dat is helemaal bovenaan dat er een paar afgebroken zijn. Ze zien er zo ongeveer uit en boven het stukje waar dat inklikt zijn er dus enkele kapot gegaan, maar hersteld.
- Vliegenraam vertoonde schade en dat rond de rubber die gebruikt wordt om die in het frame te duwen.

Bij het uittredend plaatsbeschrijf had ik aangegeven aan het verhuurkantoor dat ik voor deze zaken wel mensen wilde sturen gezien mijn job als syndicus en ook omdat ik al vaker met het verhuurkantoor had samengewerkt vanuit mijn job.
Dat viel in dovemansover.

Ik heb dan de lamellen en de hor betwist nadat we na 2 maanden onze huurwaarborg niet terugkregen. Dit omdat het appartement 14 jaar is en het redelijk normaal is dat zulke dingen gebeuren, zeker die hor ook. Na 14 jaar is een vliegenraam gewoon versleten...
Geen reactie.
Dan heb ik het verhuurkantoor in gebreke gesteld na 2 maand, geen reactie....
Dan een advocaat ingeschakeld en toen kwam er wel reactie....

Plots was er een bestek voor die hor: 150 euro en de lamellen van meer dan 1300 euro.
Het poetsen en de diepvriesvakken zwijg ik over want dat is echt wel onze schuld.

Daar ga ik dus niet mee akkoord, dus ik vraag opnieuw of ik niemand zelf mag sturen voor een bestek. Daarop laat het verhuurkantoor weten dat de eigenaar weigert, dat ze ook niets meer kunnen doen en dat de enige manier voor vrijgave van de huurwaarborg gerechtelijk is...

Ben ik nu helemaal zo mis dat ik mij misnoegd voel dat ons zoveel aangerekend wordt? Ik ken de prijzen toch wel een beetje en vind dit er los over.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat ik dit eigenlijk gewoon normale slijtage vind.

Dag vliegenraam lijkt mij standaard slijtage. Lamellen... 1300 euro? Hoe groot zijn die lamellen wel niet? Of hebben ze offerte gevraagd bij Heytens, want zou kan ik ook €1300 rekenen voor een klein raam natuurlijk.

Lopen zo'n huurwaarborg geschillen niet via het vredegerecht, waar je eigenlijk zelf naartoe kan gaan? Is heel wat minder formeel dan een rechtbank in eerste aanleg etc.

Het feit dat die eigenaar al de volledige herstelfactuur zou willen eisen, is volkomen onterecht. Ik kan natuurlijk enkel op je uitleg verdergaan, maar dat vliegenraam lijkt inderdaad te kunnen toegeschreven worden aan slijtage, zeker na 14 jaar.
Ook die lamellenschade valt onder slijtage, of toch zeker voor een gedeelte.

Kosten van huurschade moeten altijd proportioneel zijn aan de nog resterende waarde van het goed. En dat moet (en zal) dat verhuurbedrijf ook best wel weten.
Heb je schriftelijke staving dat je zelf voorstellen gedaan hebt voor herstel in natura van die beschadigde goederen? Als dat dan geweigerd wordt, spreekt dat wel in je voordeel indien het een dossier voor de vrederechter zou worden.

Als je een externe rechtsbijstand hebt die dit soort dingen dekt; zeker aanspreken. Anders zou ik dat verhuurkantoor eens wijzen op die regels van proportionaliteit en melden dat je anders richting vredegerecht zal gaan. Die zal dan - als die dat nodig acht - een onafhankelijke expert aanduiden en dan zal er sowieso een weigering zijn van die volledige factuur. Tenzij je die lamellen om één of andere redenen gewoon zelf van de muur hebt gerukt ofzo :oi22: .

Dag vliegenraam lijkt mij standaard slijtage. Lamellen... 1300 euro? Hoe groot zijn die lamellen wel niet? Of hebben ze offerte gevraagd bij Heytens, want zou kan ik ook €1300 rekenen voor een klein raam natuurlijk.

Denk dat die over een lengte van ongeveer 4 meter lopen. Het is vnl die rail die stuk is.
Ik kan daar ook niet over oordelen, dat zit daar ergens binnen in dat het kapot is.

Lopen zo'n huurwaarborg geschillen niet via het vredegerecht, waar je eigenlijk zelf naartoe kan gaan? Is heel wat minder formeel dan een rechtbank in eerste aanleg etc.

Yes, vredegerecht.

Het feit dat die eigenaar al de volledige herstelfactuur zou willen eisen, is volkomen onterecht. Ik kan natuurlijk enkel op je uitleg verdergaan, maar dat vliegenraam lijkt inderdaad te kunnen toegeschreven worden aan slijtage, zeker na 14 jaar.
Ook die lamellenschade valt onder slijtage, of toch zeker voor een gedeelte.

Kosten van huurschade moeten altijd proportioneel zijn aan de nog resterende waarde van het goed. En dat moet (en zal) dat verhuurbedrijf ook best wel weten.
Heb je schriftelijke staving dat je zelf voorstellen gedaan hebt voor herstel in natura van die beschadigde goederen? Als dat dan geweigerd wordt, spreekt dat wel in je voordeel indien het een dossier voor de vrederechter zou worden.

Als je een externe rechtsbijstand hebt die dit soort dingen dekt; zeker aanspreken. Anders zou ik dat verhuurkantoor eens wijzen op die regels van proportionaliteit en melden dat je anders richting vredegerecht zal gaan. Die zal dan - als die dat nodig acht - een onafhankelijke expert aanduiden en dan zal er sowieso een weigering zijn van die volledige factuur. Tenzij je die lamellen om één of andere redenen gewoon zelf van de muur hebt gerukt ofzo :oi22: .

Ja, het verhuurkantoor werkt dus ook niet echt mee. Lijkt me ook inderdaad totaal niet proportioneel.
Ik vond 130 euro voor het poetsen van die kraan en de oven al belachelijk veel....

Overigens heb ik een zeer zwaar vermoeden dat ze die herstellingen al uitgevoerd hebben gewoon. Ik heb de nieuwe huurders dat gevraagd via facebook, die hadden me al eerder zelf gecontacteerd, maar die zeggen dat ze daar niet tussenkomen. "Dat is voor tussen jullie en het verhuurkantoor".

Mind you dat ik die mensen 3 keer voor de deur gehad heb op random avonden als ze vragen hadden over het appartement hé.
Die belden na het eerste bezoek van de makelaar gewoon aan en wilden dan komen zien of de kast paste etc....
2 keer heb ik die binnengelaten voor telkens meer dan 45 minuten en al hun vragen beantwoord.
Ene keer heb ik ze aan de deur laten staan het was toen 21u30 ofzo....

Om dan nu zo een antwoord te krijgen.
Soit, ik vind dat menselijkheid en begrip bij sommige mensen toch echt ver is zeker als ge daar zelf al best wat voor gedaan hebt.

Laatst bewerkt:
Ja, het verhuurkantoor werkt dus ook niet echt mee. Lijkt me ook inderdaad totaal niet proportioneel.
Ik vond 130 euro voor het poetsen van die kraan en de oven al belachelijk veel....

Overigens heb ik een zeer zwaar vermoeden dat ze die herstellingen al uitgevoerd hebben gewoon. Ik heb de nieuwe huurders dat gevraagd via facebook, die hadden me al eerder zelf gecontacteerd, maar die zeggen dat ze daar niet tussenkomen. "Dat is voor tussen jullie en het verhuurkantoor".

Mind you dat ik die mensen 3 keer voor de deur gehad heb op random avonden als ze vragen hadden over het appartement hé.
Die belden na het eerste bezoek van de makelaar gewoon aan en wilden dan komen zien of de kast paste etc....
2 keer heb ik die binnengelaten voor telkens meer dan 45 minuten en al hun vragen beantwoord.
Ene keer heb ik ze aan de deur laten staan het was toen 21u30 ofzo....

Om dan nu zo een antwoord te krijgen.
Soit, ik vind dat menselijkheid en begrip bij sommige mensen toch echt ver is zeker als ge daar zelf al best wat voor gedaan hebt.
€130 lijkt veel maar er moet iemand naar daar rijden, dat kuisen: uren + kilometers + er moet iemand dat "opvolgen". Dus ja, dat snap ik ergens nog wel.

Maar herstelfacturen 100% doorrekenen voor zaken die minstens deels te wijten zijn aan standaard slijtage? Dat is hetzelfde als een leasing maatschappij die een factuur stuurt voor steenslag schade aan de voorbumper van een wagen die je 4-5 jaar geleased hebt... proberen gaat mee maar

En dat van die nieuwe huurders: egoïsten hé. Het feit dat ze zomaar onaangekondigd om 21u30 aan u deur staan is al een donkere red flag. De enige mensen waarvan ik dat zou tolereren zijn mijn ouders en mijn dichtste vrienden, laat staan een eigenlijk wildvreemde...

Ik zou al uw bewijzen verzamelen en vervolgens een verzoekschrift indienen bij het territoriaal bevoegde vredegerecht.
Dat is vrij laagdrempelig en er zijn modellen van verzoekschriften beschikbaar, die bijvoorbeeld volgend model van het vredegerecht te Leuven:

model

Nu, laat de verhuurder maar komen.
De waarborg kan pas in gezamenlijk akkoord teruggegeven worden.

In eerste fase zou ik volgende doen:
Meld de verhuurder dat je bereid bent om xx euro af te staan van de borg, maar de rest wel zo snel mogelijk terug wil.
Let op om niet te zeggen dat je akkoord gaat met bepaalde vaststellingen of inschattingen van schade.

Verder verloop hangt dan af van de sterkte van het dossier, goesting om daarmee bezig te zijn, aan kant van verhuurder/verhuurkantoor. Obv je verhaal denk ik niet dat ze naar rechtbank gaan trekken.

Heb je het geld dringend nodig? Anders een jaar wachten en het dan opeisen bij de rechtbank.

Deze moet het dan vrij geven ten voordele van u omdat de VH zelf geen eis heeft gesteld op een deel van de waarborg.

Nu het spel is simpel: ik eis veel en ik krijg een beetje, ik eis weinig en ik krijg niets

Heb je het geld dringend nodig? Anders een jaar wachten en het dan opeisen bij de rechtbank.

Deze moet het dan vrij geven ten voordele van u omdat de VH zelf geen eis heeft gesteld op een deel van de waarborg.

Nu het spel is simpel: ik eis veel en ik krijg een beetje, ik eis weinig en ik krijg niets

Nee, geld hebben we an sich niet dringend nodig.
Ik wist niet dat dat zelfs een piste is. We zijn nu toch al bijna 4 maand verder, tegen dat dat bij het vredegerecht rond is zal het ook al minstens januari zijn. Daar steekt het niet op....
Dus das gewoon wachten en worst case trekt hij zelf naar de vrederechter?

Nee, geld hebben we an sich niet dringend nodig.
Ik wist niet dat dat zelfs een piste is. We zijn nu toch al bijna 4 maand verder, tegen dat dat bij het vredegerecht rond is zal het ook al minstens januari zijn. Daar steekt het niet op....
Dus das gewoon wachten en worst case trekt hij zelf naar de vrederechter?
Yes,

Verjaringstermijn van 1 jaar

De huurwaarborg biedt de verhuurder bescherming tegen de insolventie van zijn huurder, maar de verjaringstermijn mag niet uit het oog worden verloren. Wilt u als verhuurder uw rechten op de huurwaarborg laten gelden, dan moet u tijdig actie ondernemen. Het nieuwe woninghuurdecreet (huurovereenkomsten gesloten vanaf 01/01/2019) bepaalt dat de rechtsvordering moet worden ingesteld (voor de Vrederechter) binnen de termijn van één jaar nadat de huurovereenkomst is beëindigd. Doet de verhuurder dat niet, dan zal de huurwaarborg integraal moeten worden vrijgegeven aan de huurder.

Voor alle duidelijkheid: dit doet geen afbreuk aan de vordering die u zou hebben t.a.v. de huurder voor bv. huurachterstallen of huurschade. U verliest enkel de mogelijkheid om (minstens) gedeeltelijke recuperatie te bekomen via de huurwaarborg.

€130 lijkt veel maar er moet iemand naar daar rijden, dat kuisen: uren + kilometers + er moet iemand dat "opvolgen". Dus ja, dat snap ik ergens nog wel.
Er is ook nog iets als gewone gebruikssporen. Een vlek op een muur bijvoorbeeld gaat een verhuurder ook nooit de volledige kost terugkrijgen om die professioneel te laten verven. Hoogstens enkele euros aan waardeverlies.

Als de uittredende huurder het dan nog zelf wil oplossen en je dat weigert, ben je als verhuurder toch ook niet ter goeder trouw.

Een beetje wraakroepend dat je dat als goede huurder nog aangesmeerd krijgt. Als een vuile oven je grootste probleem is als verhuurder, heb je toch echt wel geluk.

Ja, het verhuurkantoor werkt dus ook niet echt mee.
De verhuurder is natuurlijk de klant dus ze gaan altijd zijn kant kiezen in dit soort geschillen. Voor hetzelfde geld verhuurt die vijf of zes panden via dat kantoor en dan is dat een dikke vis natuurlijk.

De verhuurder is natuurlijk de klant dus ze gaan altijd zijn kant kiezen in dit soort geschillen. Voor hetzelfde geld verhuurt die vijf of zes panden via dat kantoor en dan is dat een dikke vis natuurlijk.
Tenzij de panden niet conform zijn, dan kunnen makelaars zich daaraan verbranden.

Zij mogen geen panden verhuren waarvan er vermoeden is dat ze ongeschikt zijn.

@pardal

Ik heb een interessant geval.

Mijn huurder was samen met een vent toen de huur opgestart was. Zij stond op het contract, maar hij had de waarborg betaald.

Ondertussen is de vent niet meer in the picture. Hij woont er niet meer, hij stond niet op het contract. Hij staat enkel op de waarborg.

Nu komt de clou van het verhaal. Zij is ondertussen 75 of zo. Hij zal ondertussen 85 zijn. Kans is groot dat die mens er binnenkort niet meer is (mogelijks al overleden).

Zij is ook in schamele gezondheid - loopt binnen al met rolator rond. Kans lijkt me groot dat ze binnenkort of het loodje legt of ergens naar een woonzorgcentrum of ziekenhuis gaat.

Hoe zit dat nu met de waarborg ? Niet dat ik op het geld uit ben. Ze zit er al bijna 10y in, ik ga niet beginnen neuten over 50 euro links of rechts gebruik schade. Maar ik wil geen gezever hebben dat de bank het geld niet kan teruggeven aan een dode en de situatie blijft aanslepen.

@pardal

Ik heb een interessant geval.

Mijn huurder was samen met een vent toen de huur opgestart was. Zij stond op het contract, maar hij had de waarborg betaald.

Ondertussen is de vent niet meer in the picture. Hij woont er niet meer, hij stond niet op het contract. Hij staat enkel op de waarborg.

Nu komt de clou van het verhaal. Zij is ondertussen 75 of zo. Hij zal ondertussen 85 zijn. Kans is groot dat die mens er binnenkort niet meer is (mogelijks al overleden).

Zij is ook in schamele gezondheid - loopt binnen al met rolator rond. Kans lijkt me groot dat ze binnenkort of het loodje legt of ergens naar een woonzorgcentrum of ziekenhuis gaat.

Hoe zit dat nu met de waarborg ? Niet dat ik op het geld uit ben. Ze zit er al bijna 10y in, ik ga niet beginnen neuten over 50 euro links of rechts gebruik schade. Maar ik wil geen gezever hebben dat de bank het geld niet kan teruggeven aan een dode en de situatie blijft aanslepen.
Staat de waarborg rekening ook op zijn naam of op die van haar?.

Bij overlijden wordt de rekening meegenomen in de erfenis.

Terug
Bovenaan