Iemand die werkt bij FOD Justitie/rechterlijke orde ?

Ik werk voor de rechterlijke orde (arbeidsrechtbank) en bij ons geldt ook het systeem van 12 “recupdagen” (ik vermoed dat de naam gewoon anders is, maar dat het in de praktijk hetzelfde werkt).

Qua thuiswerk verschilt het sterk van rechtbank tot rechtbank(of parket), omdat elke rechtbank wat anders georganiseerd is. Bij ons mag je maximaal 2 dagen per week telewerken (en pas na 4 maanden dienst). Tijdens het gerechtelijk verlof in de zomervakantie wordt dat beperkt tot 1 dag telewerk per maand. Ik weet ook van rechtbanken waar tijdens het gerechtelijk verlof helemaal geen telewerk toegestaan wordt.

Maaltijdcheques krijgen wij wel.

Ook iemand in mn vriendenkring die voor de overheid werkt, en blijkbaar wordt thuiswerk wel erg goed gemonitord.

Als je 5 minuten je muis niet hebt bewogen, moet je opnieuw inloggen op "portnet", en vragen ze hoe dit komt.
Ook een draadloze muis koppelen kan je al niet, want alle USBports zijn geblocked, en je moet op die laptop werken.

Wou ooit es VLC player installeren omdat toegestuurde surveillance videos makkelijker af te spelen was daarmee , en hij had 4 handtekeningen nodig om die te toestemming om te mogen installeren :D

Toegeven, ambtenarenstatuut heeft voordelen tov de privé, maar al die shit wil ik er toch niet bij nemen.

Ook iemand in mn vriendenkring die voor de overheid werkt, en blijkbaar wordt thuiswerk wel erg goed gemonitord.

Als je 5 minuten je muis niet hebt bewogen, moet je opnieuw inloggen op "portnet", en vragen ze hoe dit komt.
Ook een draadloze muis koppelen kan je al niet, want alle USBports zijn geblocked, en je moet op die laptop werken.

Wou ooit es VLC player installeren omdat toegestuurde surveillance videos makkelijker af te spelen was daarmee , en hij had 4 handtekeningen nodig om die te toestemming om te mogen installeren :D

Toegeven, ambtenarenstatuut heeft voordelen tov de privé, maar al die shit wil ik er toch niet bij nemen.
dat is niet overal zo.

Een voltijdse mag hier 2 dagen in de week thuiswerken. Controle gebeurd zo goed als niet, omdat ge het niet gecontroleerd krijgt. Ik kan met een cliënt een uur aan de telefoon hangen en mijn laptop niet aanraken of papier werk enz...

Ik kan wel niet zomaar alles installeren, maar ik kan wel aangeven dat ik bepaalde programma's op mijn laptop wil, die ik nodig acht voor mijn werk te kunnen uitvoeren (maar in praktijk is alles voorzien)

Dat opnieuw inloggen na 5 minuten, dat is niet om gecontroleerd te worden.

Dat is om te vermijden dat iemand ongeautoriseerd op een achtergelaten laptop toegang heeft tot beveiligde gegevens. Het klinkt iets als havenbeveiliging ofzo.

Nogal logisch dan. Je wil niet dat collega B via de account van collega A gegevens doorgeeft aan malafide partijen.

En in zo'n omgevingen heb je nu eenmaal draconische IT-beleid.

Edit: je laptop niet vergrendelen en deze onbeheerd achterlaten terwijl je toegang hebt tot gevoelige gegevens, dat is geen lichte fout. Ookal doet je dat bij jou thuis.

Laatst bewerkt:
Politie, douane, justitie, staatsveiligheid, fod mobiliteit
Er zijn wel wat opties.
Idd, dat is echt geen high end functie per definitie. Ik heb nog beelden naar de lokale politie "moeten" sturen om een nummerplaat van een passerend voertuig te kunnen identificeren, voor iets onnozel. Dat is dan FOD Loveringem ofzoiets. :laugh:

Ik ga de testen doen maar ik zal waarschijnlijk geen switch maken.

Na een paar gesprekken ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet waard is om mijn work/life balance op te geven voor interessant werk. Dichterbij werken maar dan misschien elke dag naar het werk moeten wil ik niet meer doen.

De dingen die bij ons acceptabel zijn die zouden voor 99% niet door de beugel kunnen bij een andere instantie.

Ik was mijn verlof situatie aan het uitleggen tegen een andere persoon en die kon niet geloven dat dit zomaar was toegelaten bij ons.

En het werk is niet zo erg dat ik op een punt voor een bore out sta, criminaliteits dossier lijken mij gewoon interessanter. Maar ergens beginnen waar al zoveel achterstand is.... Nee dank u.

@peppe waarom doe je dan nog die testen?

2 keer naar brussel gaan voor de drol? :crazy:

Keertje oefenen is nooit slecht.

Ik raad dat aan voor mensen die willen solicteren bij de overheid om eerst eens te proberen op een vacature die eigenlijk niet zo belangrijk is voor hen om die PC-testen gewend te geraken. Dan hebben ze tenminste al een keer geoefend wanneer het voor "echt" is.

@peppe waarom doe je dan nog die testen?

2 keer naar brussel gaan voor de drol? :crazy:

Bij ons krijg je een vrijstelling als je testen moet doen in Brussel. Aangezien ik toch 2x per week naar Brussel moet komen waarom niet.
En het is ook om terug een beetje te oefenen voor wanneer ik voor mijn B-niveau ga.

Iemand tips voor de twee selectietesten van die vacature van dossierbeheerder? Betreft de test administratieve vaardigheden enerzijds, en de test SJT (kritisch denken) anderzijds. Ik heb de oefentest al bekeken, maar misschien dat er hier iemand is met wat extra tips?

Iemand tips voor de twee selectietesten van die vacature van dossierbeheerder? Betreft de test administratieve vaardigheden enerzijds, en de test SJT (kritisch denken) anderzijds. Ik heb de oefentest al bekeken, maar misschien dat er hier iemand is met wat extra tips?

1. Inschrijven op andere testen van de overheid zodat je pc-testen keer inoefent. Meestal toch genoeg vacatures.

2. De pc-testen van selor lijken ook op die van Epso (om te werken voor de Europese unie) en daar vind je online veel van terug. Kans is groot dat een bibliotheek daar een boek over heeft. Ik ben ook vrij zeker van als je aan copilot/chatgpt/... voorbeelden vraagt van Epso computertesten dat die er geeft.

Ik denk ook eerste keer algemene PC testen in Brussel,

als je daarvoor geslaagd bent, weet ik niet of je nogmaals naar brussel moet... Ik lees toch op @peppe zijn beginpost link dat er ook vanaf afstand dan kan gesprekken (videocall) kan plaatsvinden.

Of zijn er effectief meerdere testen in Brussel, geen idee, misschien weet Peppe meer

Voor de eerste ronde waren de computer testen in Brussel

Als je wilt oefenen kan je dat doen op deze website.

Ook kan je aanraden om dit boek te kopen, zeker de moeite waard.

Ik denk dat de gesprekken weer in persoon zijn maar daar ben ik niet zeker van. In mijn geval was dat iedere keer in Brussel bij de 2de ronde

Terug
Bovenaan