Iemand die werkt bij FOD Justitie/rechterlijke orde ?

Alléé laat ons wel wezen hé Peppe, je bent toch best wel veel online hé tijdens de dag hier op het forum, en das dan nog alleen BG...
Pas op, hetzelfde geldt voor mij hé, maar ik klaag toch niet dat we met te weinig zijn :)
Ik denk dat er velen zijn die echt geen tijd hebben om tijdens hun uren te forummen, die mensen hebben recht van spreken denk ik .

Ik zit een ganse dag achter mijn pc dus even BG open doen is geen probleem. Maar ik weiger om dubbel zo hard te werken gewoon omdat we geen extra volk krijgen/vinden.

Nuja ik klaag wel dit en dat maar persoonlijk eens je vast benoemt ben dan zit je wel goed. Hier is bij ons ook iemand begonnen die een bachelor heeft maar op een C1 positie zit. Hij heeft dit gewoon gedaan om binnen te geraken bij de overheid en nu gaat hij naar een andere instantie met een B1 posititie.

Ik zou iedereen aanraden om de testen te doen en eventueel te starten. Eerste jaar is een beetje afzien als je elke dag naar Brussel moet komen maar daarna kan je via interne mobiliteit gewoon naar uw droom fod gaan.

Ik zit een ganse dag achter mijn pc dus even BG open doen is geen probleem. Maar ik weiger om dubbel zo hard te werken gewoon omdat we geen extra volk krijgen/vinden.

Nuja ik klaag wel dit en dat maar persoonlijk eens je vast benoemt ben dan zit je wel goed. Hier is bij ons ook iemand begonnen die een bachelor heeft maar op een C1 positie zit. Hij heeft dit gewoon gedaan om binnen te geraken bij de overheid en nu gaat hij naar een andere instantie met een B1 posititie.

Ik zou iedereen aanraden om de testen te doen en eventueel te starten. Eerste jaar is een beetje afzien als je elke dag naar Brussel moet komen maar daarna kan je via interne mobiliteit gewoon naar uw droom fod gaan.
"... dan zit je wel goed" maar elke dag post je minimum 1 bericht in het "dagelijkse frustraties op het werk"-topic... Dan zit je misschien minder goed dan je denkt. Het is niet omdat je zekerheid hebt en een goed loon dat je goed zit hé... Al die frustraties wegen op den duur ook door.

"... dan zit je wel goed" maar elke dag post je minimum 1 bericht in het "dagelijkse frustraties op het werk"-topic... Dan zit je misschien minder goed dan je denkt. Het is niet omdat je zekerheid hebt en een goed loon dat je goed zit hé... Al die frustraties wegen op den duur ook door.

Het is niet omdat iemand een post maakt dat die persoon het daarom niet relativeert of kan relativeren.

Uiteindelijk is zo een post maken even goed een coping mechanisme of anders gezegd een uitlaatklep waardoor het toch niet zo erg is als het overkomt. Of zou kunnen zijn.

Al is dit de evaluatie die peppe moet maken.

Het is niet omdat iemand een post maakt dat die persoon het daarom niet relativeert of kan relativeren.

Uiteindelijk is zo een post maken even goed een coping mechanisme of anders gezegd een uitlaatklep waardoor het toch niet zo erg is als het overkomt. Of zou kunnen zijn.

Als ik elke dag een uitlaatklep nodig heb vanwege mijn job, dan is er wel degelijk denk ik een issue... Of denk je soms dat het normaal is dat je elke dag frustraties hebt op je werk? Al kan je dat allemaal "relativeren", normaal vind ik dat niet. Oftewel is er iets mis met je job, oftewel ben je zelf gewoon pessimistisch ingesteld.

Voila ik vind die thread fijn om in te posten. Hetzelfde voor mijn ergernis van vandaag.

Het is altijd makkelijker om iets negatief neer te schrijven dan iets positief maar de reden waarom ik vind dat ik goed zit is:

Verlof

Ik mag verlof nemen wanneer ik wil en ik moet 0,0 rekening houden met andere collega's. Als ik om middernacht wakker word en ineens iets heb van morgen wil ik niet werken. Kan ik dat in het systeem ingeven en moet ik niet eens wachten op een antwoord. Ik heb 26 dagen standaard + 12 compensatie dagen + 2 extra federale feestdagen. En wij zijn gesloten tussen kerst en nieuwjaar.

Dat is 45 dagen per jaar zonder de brug dagen en feestdagen er bij gerekend als we die erbij pakken zitten wij ruim boven de 50 dagen.

Flexibele uren

Wij kunnen ten vroegste beginnen om 7 en ten laatste om half 10. Voor de mensen die kinderen naar school moeten brengen is dit perfect. Ik persoonlijk begin om half 8 en heb gedaan om half 4. De ancients die hebben een vast ritueel in Brussel die komen om half 8 wachten tot ze allemaal samen zijn en dan pakken die 30-60 min een ochtend koffie pauze.

Ons lunch pauze moment is tussen 12 - 2 vrij te kiezen. Ik geloof dat in het arbeidsreglement staat dat wij 40 min middag pauze hebben maar de ongeschreven regel is dat je een uur mag nemen.

Als wij thuiswerken zijn wij automatisch gelogd voor 7u:38 minuten. Ze verwachten van ons dat wij dat respecteren maar als je begint om 8 uur en je stopt om half 4 is er geen overzicht die zegt van je hebt niet een volledig dag gewerkt.

Thuiswerken

3 dagen thuis 2 dagen brussel. Je mag kiezen hoe je dat aanpakt. Als je 8 dagen na elkaar naar Brussel komt dan kan je de rest van de maand thuis werken. Ik ga niet zeggen wat de mogelijke vrijheid dit met zich meebrengt maar als je een beetje verbeelding gebruikt kan je wel begrijpen wat ik bedoel.

Verloning

Gestart als een C1 aan 1780€ en nu als c2 2450€ (inc voordelen) op 3 jaar tijd wat ik niet mis vind. Ik heb vroeger vrachtwagens met de hand moeten leegmaken voor €1600 per maand en nu zit ik fijn achter een computer op mijn gemak thuis.

Werk

Het werk is saai, ik moet constant berekeningen maken maar het fijne hieraan is dat 1+1 = 2. Als mijn berekening juist is dan is mijn dossier juist.

En ik klaag over werk maar dit zijn echt kleine dingen. Zoals wat ik gisteren schreef over werken met VZM, in het begin werd ik daar echt gek van. Mijn mentor heeft mij toen gewoon als advies gegeven: "zolang jij kan aantonen dat je alles correct hebt gedaan zullen u nooit aanspreken over het feit dat je dossier nog niet gedaan is".

Ik zit echt in een fijn team en mijn B1 is franstalig met een zeer op het gemak character. Zolang mijn werk gedaan is maakt het niet uit hoe ik het doe.

Om half 4 heb ik gedaan en kan ik alles afsluiten op mijn laptop en in mijn hoofd. Ik zit niet meer te piekeren over dit en dat na mijn werkuren.

Dus die kleine ergernissen wegen totaal niet op aan alle voordelen die ik heb. Bij ons zijn er dingen die op een ander totaal niet door de beugel zouden gaan. Maar ik kan mij geen betere werkplaats bedenken. Ja ik zou graag een B2 loon willen hebben maar mijn work/life balance is zo perfect dat ik voor een beetje extra geld die niet wil riskeren.

edit: En dit zijn de dingen die ik publiek kan schrijven. Er zijn er nog voordelen maar die kan ik niet op een publiek forum posten. Ik ga nu mijn ergernis schrijven in de dagelijkse ergernis thread

Ik mag verlof nemen wanneer ik wil en ik moet 0,0 rekening houden met andere collega's
lijkt me toch moeilijk te geloven.

Dus als iedereen van uw dienst dezelfde 3 weken verlof neemt in de zomer, of ze nemen allemaal die paasvakantie week, dan is de dienst gewoon opeens gesloten bij jullie?

Heb met 2 klasgenoten gepraat die 1) bij gent 2) bij brussel zit bij FOD justitie, en die zeiden toch andere dingen. logisch ook.

Maar jij praat dan ook weer over een heel andere FOD. en volgens hen werken de rechbanken wél op brugdagen en tussen kerst en nieuwjaar.
Dus daar gaat deze thread toch over? over fod justitie

Nog volgens hen is het ambtenarenstatuut bij rechterlijke orde nog anders dan bij uw pensioendienst. (zou minder voordelig zijn, maar heb geen details opgevraagd)

Verder zeg je dat:
Ik heb 26 dagen standaard + 12 compensatie dagen + 2 extra federale feestdagen. En wij zijn gesloten tussen kerst en nieuwjaar.

Dat is 45 dagen per jaar zonder de brug dagen en feestdagen er bij gerekend als we die erbij pakken zitten wij ruim boven de 50 dagen.

Nee: 26+12+2 = 40. geen 45. jij bedoelt die 5 dagen dat je thuis zou zijn tussen kerst en nieuwjaar? daar moet je dan toch 5 dagen vakantie in steken? no way dat je die zomaar cadeau krijgt.
En dat is dan nog in de veronderstelling dat je overuren doet, anders heb je die 12 dagen niet.

en je zegt "zonder brugdagen" ook daar weer hetzelfde: daar moet je toch vakantie in steken. jij rekent wel heel vlotjes....

Laatst bewerkt:

Dus als iedereen van uw dienst dezelfde 3 weken verlof neemt in de zomer, of ze nemen allemaal die paasvakantie week, dan is de dienst gewoon opeens gesloten bij jullie?

In de 3 jaar dat ik hier werk heb ik nog nooit de opmerking gekregen, dat ik geen verlof mocht nemen omdat er dan niemand was op mijn afdeling.

Heb met 2 klasgenoten gepraat die 1) bij gent 2) bij brussel zit bij FOD justitie, en die zeiden toch andere dingen. logisch ook.

Maar jij praat dan ook weer over een heel andere FOD. en volgens hen werken de rechbanken wél op brugdagen en tussen kerst en nieuwjaar.
Dus daar gaat deze thread toch over? over fod justitie

Nog volgens hen is het ambtenarenstatuut bij rechterlijke orde nog anders dan bij uw pensioendienst. (zou minder voordelig zijn, maar heb geen details opgevraagd)

Als je mijn vorige berichten leest dan kan je duidelijk zien dat ik schrijf dat de work life balance die ik nu heb nu de moeite waard is om naar justitie te gaan. Ik zou teveel voordelen verliezen moest ik naar hun gaan.

Verder zeg je dat:
Ik heb 26 dagen standaard + 12 compensatie dagen + 2 extra federale feestdagen. En wij zijn gesloten tussen kerst en nieuwjaar.

Nee: 26+12+2 = 40. geen 45. jij bedoelt die 5 dagen dat je thuis zou zijn tussen kerst en nieuwjaar? daar moet je dan toch 5 dagen vakantie in steken? no way dat je die zomaar cadeau krijgt.
En dat is dan nog in de veronderstelling dat je overuren doet, anders heb je die 12 dagen niet.

en je zegt "zonder brugdagen" ook daar weer hetzelfde: daar moet je toch vakantie in steken. jij rekent wel heel vlotjes....

Begrijp je nu waarom ik zeg ik zit hier heel goed ook al zijn er een ergernissen op mijn werk. Die 12 compensatie dagen hebben wij gekregen in de plaats van overuren. Of wij nu overuren doen of niet wij kijgen sowieso 12 dagen per jaar. Doe ik veel overuren? Zo goed als nooit .. Ze hebben die compensatie dagen ingevoerd omdat een groot deel van de mensen het systeem bespeelde door heel vroeg naar brussel te komen en zo overuren te verzamelen. En die personen waren juist niet blij met de invoering van compensatie dagen want die hadden veel meer dagen onder het vorig systeem.

De sluiting tussen kerst en nieuw is voor onze hele instantie en dat staat buiten onze wettelijke vakantie dagen.

Dus ja ik heb zonder iets af te geven 45 dagen per jaar. Hieronder alle feest en brugdagen van de federale overheid. Ik zit per jaar ver boven de 50 dagen.

Voor 2025 werden er 2 brugdagen vastgelegd:

vrijdag 2 mei
vrijdag 30 mei.

Feestdagen 2025

1 januari
Paasmaandag
Onze Heer Hemelvaart
1 mei
Pinkstermaandag
21 juli
15 augustus
1 en 2 november
11 november
15 november
25 en 26 december

Ik heb even gekeken naar een vergelijkbare instantie die dezelfde voordelen heeft als mij.

Voordelen

We bieden jou een boeiende job met impact op mens en maatschappij, met tal van voordelen:

Goede balans tussen werk en privé
glijdende werkuren in een 38-uren week
mogelijkheid om eventuele overuren in recup op te nemen (dit is bij ons gewoon 12 compensatiedagen)
mogelijkheid tot telewerk
26 dagen verlof + mogelijkheid tot 12 compensatiedagen en vrij tussen Kerst en Nieuwjaar (zoals je kan zien 26 + 12 + 5)
gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer
Talrijke ontwikkelingsmogelijkheden
uitgebreid opleidings- en leeraanbod (te volgen tijdens de werkuren)
uitgebreide loopbaankansen
Financiële voordelen
mogelijkheid tot het krijgen van een tweetaligheidspremie
voordelige hospitalisatieverzekering
gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
mogelijkheid om maaltijdcheques te krijgen
mogelijkheid tot het krijgen van een telewerkpremie
mogelijkheid om een fietsvergoeding te krijgen
mogelijkheid om eerdere werkervaring te laten erkennen als geldelijke anciënniteit
voordelen en interessante aanbiedingen via Benefits@Work
allerlei sociale voordelen
beschikken over een laptop
bedrijfsrestaurant tegen democratische prijzen.

Laatst bewerkt:
ok @peppe maar je vergelijkt nu wel met een bachelor functie.

soit ja, ik vind het raar dat je tussen kerst en nieuwjaar geen verlof zou moeten inplannen, maar vind er niet meteen iets van terug, dus ik laat het voor wat het is. :)

Zijn er nu mensen die wél hebben deelgenomen, en iets willen zeggen over die testen?
zijn die nu moeilijker dan die voorbeeld test op hun pagina? en waarom mag je op hun voorbeeld test wel kladpapier gebruiken, en de werkelijke testen niet?

In "normale" bureaujobs-omgevingen houden mensen zich wel in. Moet al een kindertuin zijn dat binnen een team van 6 tot 20 man vechten als dat problemen oplevert. Ik heb nooit in een situatie gezeten dat er iemand aan iemand anders moest zeggen: "Geen verlof want anders te weinig man volgende week".

En zelfs dan nog, over meerdere teams heen kan je nog altijd oplossingen verzinnen.

Verder zeg je dat:

Neenee, die komen er bovenop
Het is 26 verlof +12 "ADV" + 1 ( uit historische redenenen :p) + 2 à 3 brugdagen per jaar + 2 extra feestdagen (2 november en 15 november) + periode tussen kerst en nieuw (zogenaamd ter compensatie van feestdagen die in het weekend vallen. bron: https://bosa.belgium.be/nl/themas/w...ijd-verlof-en-afwezigheden/feest-en-brugdagen) Dus in feite zit je tussen 45 en 50 dagen verlof.
Indien er toch gewerkt moet worden tussen kerst en nieuw, dan kan je dat op een ander moment vrij kiezen.

Wat wel tussen FOD's verschilt is "overdracht van verlof" (Sommige laten toe dat je een deel van je 26 mag pakken het jaar daarna , sommigen niet, sommigen laten toe dat je alles mag overdragen,...)

Neenee, die komen er bovenop
Het is 26 verlof +12 "ADV" + 1 ( uit historische redenenen :p) + 2 à 3 brugdagen per jaar + 2 extra feestdagen (2 november en 15 november) + periode tussen kerst en nieuw (zogenaamd ter compensatie van feestdagen die in het weekend vallen. bron: https://bosa.belgium.be/nl/themas/w...ijd-verlof-en-afwezigheden/feest-en-brugdagen) Dus in feite zit je tussen 45 en 50 dagen verlof.
Indien er toch gewerkt moet worden tussen kerst en nieuw, dan kan je dat op een ander moment vrij kiezen.

Wat wel tussen FOD's verschilt is "overdracht van verlof" (Sommige laten toe dat je een deel van je 26 mag pakken het jaar daarna , sommigen niet, sommigen laten toe dat je alles mag overdragen,...)
Jaja, maar allemaal irrelevant in DIT topic. Andere FOD.

Mijn vriendin haar quote, : "Ik ben ook thuis met kerst omdat ik op een centrale dienst zit (p&o) en niet op een rechtbank. Rechtbank werkt en is open . Financiën en pensioenen is federaal , volledig anders dan de rechterlijke orde zoals ik zei."

en ook : "Op een rechtbank krijg je die 12 dagen maar als je moet overwerken moet je dat doen daar"

Dus je krijgt ze daar niet "zomaar". Niet zoals jij en Peppe laten uitschijnen.
Blijkbaar krijg je daar last minute soms nog werk van de griffier, en dan werk je wel voor je overuren...

Het hangt af van FOD tot FOD. Gesloten tussen Kerst en nieuw zonder dat je verlof moet inzetten is bij verschillende FODs standaard, maar niet bij allemaal. 12 recupdagen zijn bij verschillende FODs standaard, maar niet bij allemaal.

ok @peppe maar je vergelijkt nu wel met een bachelor functie.

soit ja, ik vind het raar dat je tussen kerst en nieuwjaar geen verlof zou moeten inplannen, maar vind er niet meteen iets van terug, dus ik laat het voor wat het is. :)

Zijn er nu mensen die wél hebben deelgenomen, en iets willen zeggen over die testen?
zijn die nu moeilijker dan die voorbeeld test op hun pagina? en waarom mag je op hun voorbeeld test wel kladpapier gebruiken, en de werkelijke testen niet?

Dit zijn letterlijk dezelfde voordelen die ik heb als C-niveau heb. Als je bij ons komt werken op D, C of B niveau de voordelen zijn voor iedereen hetzelfde. Er zijn uitzonderingen voor de inspecteurs die veel op de baan zijn ma die hebben een paar andere voordelen.

Deze thread was bedoeld om erachter te komen of er nog mensen waren die op deze instanties werkte en om te vragen hoe het er aan toe gaat.

Na de reacties heb ik gezegd van dat het toch geen goed idee was om over te schakelen want ik zou teveel voordelen die ik nu heb inleveren. Maar het is misschien wel interessant van andere mensen die misschien wel op Justitie willen werken.

En als de verlofdag u zo verbazen zou ik gewoon de sprong wagen om de testen te doen en eventueel ergens te beginnen.

Die dagen tussen Kerst en nieuwjaar zijn een compensatie voor feestdagen die in het weekend vallen. Dit jaar valt het goed.

De AVD is bij de meeste FOD´s een compensatie voor het afschaffen van overuren. Waar serieus mee gefoefeld werd naar ´t schijnt.

De AVD is bij de meeste FOD´s een compensatie voor het afschaffen van overuren. Waar serieus mee gefoefeld werd naar ´t schijnt.

Als ge dat maar weet. Wij hadden ancients die maanden aan een stuk elke dag naar Brussel kwamen, heel vroeg hier waren en dan later vertrokken. Sommige hadden 20+ extra vakantiedagen gewoon aan overuren.

Die waren natuurlijk razend met die nieuwe regel.

Als ge dat maar weet. Wij hadden ancients die maanden aan een stuk elke dag naar Brussel kwamen, heel vroeg hier waren en dan later vertrokken. Sommige hadden 20+ extra vakantiedagen gewoon aan overuren.

Die waren natuurlijk razend met die nieuwe regel.
Maar ze waren die uren dan toch in Brussel?
Of bedoel je dat iemand in hun plaats inklokte?

Maar ze waren die uren dan toch in Brussel?
Of bedoel je dat iemand in hun plaats inklokte?

Die hun werk uren waren bv 8-4 maar die kwamen als een groep om 7 en die vertrokken om 5. Hup ff min 1.5 aan overuren gemaakt wanneer dat die effectief maar van 8-4 werkte. Dit begon dan altijd op 2 jan voor een paar maanden en als ze 20+ vakantie dagen hadden gespaard dan stopte die ermee en dan kwamen die gewoon 2x week naar Brussel maar ondertussen hadden wel 1 maand extra vakantie bijeen gespaard.

Ik heb een vraag ivm de overstap van de Vlaamse overheid naar de federale overheid: ik heb de overstap gedaan en verdien nu iets minder dan vroeger. Ik weet dat je niet minder, dus minstens evenveel, kan verdienen als je binnen de federale overheid van functie verandert. Bestaat dit ook bij de overstap van Vlaams naar federaal? Ik denk het zelf niet, maar misschien heeft iemand andere ervaringen?

Ik heb een vraag ivm de overstap van de Vlaamse overheid naar de federale overheid: ik heb de overstap gedaan en verdien nu iets minder dan vroeger. Ik weet dat je niet minder, dus minstens evenveel, kan verdienen als je binnen de federale overheid van functie verandert. Bestaat dit ook bij de overstap van Vlaams naar federaal? Ik denk het zelf niet, maar misschien heeft iemand andere ervaringen?

Normaal zou dit niet het geval mogen zijn, tenzij ze niet al u jaren bij de VO hebben goedgekeurd. Als je bv chauffeur was bij de VO en nu een kantoor job bij de FO dan zijn die gewerkte jaren niet acceptabel bij de FO.

Je verandert van werkgever, dus je komt gewoon in de loonschalen van je nieuwe werkgever en die kunnen dus lager liggen dan van waar je komt. Het enige verschil is dat de erkenning van ancieniteit vaak vlotter gaat, als je die opbouwde in een andere overheidsdienst.

Het enige dat bestaat op vlak van mobiliteit tussen overheden is dat systeem van externe mobiliteit. Maar zelfs daar ga je gewoon naar de loonschalen van je nieuwe werkgever. Dat systeem laat toe dat als je bevorderde binnen 1 overheid, zonder het vereiste diploma voor aanwerving in dat niveau, je ook bij een andere overheid in die graad aangeworven kan worden.

Terug
Bovenaan