Iemand ervaring met een Frankfurter Brett Snijplank/werkstation

poeperman

Well-known member
Ik ben dit al een aantal jaar aan het eyeballen en ben een haar verwijderd van de aankoop.
In mijn geval wellicht de Basic L icm een rekje voor 5 GN bakjes achteraan.

Serieus geprijsd maar ik sta toch minstens 8 keer per week aan het fornuis en alles wat die dagelijkse rompslomp kan versnellen is mooi meegenomen.

Heb ook al alternatieven gezien op Amazon etc, maar die hebben toch een aantal kleine of grote ontwerpfouten

Website

BASIC-L-2_600x600.jpg

dan zelf maar even beantwoorden... dik €200 voor een snijplank is misschien wel aan de dure kant als je al heel wat planken hebt.
Dus zelf even aan het knutselen gegaan om te testen of ze gebruikt gaat worden. Bijkomend voordeel is dat ik het op maat van de IKEA-bakjes die ik in overvloed heb kon maken ipv op de GN afmetingen.

Eerste keer met een bovenfrees gewerkt, helemaal niet perfect, maar het werkt :)

IMG-9247.jpg

IMG-9248.jpg

IMG-9251.jpg

IMG-9252.jpg

IMG-9255.jpg

6149-CE18-050-D-4-A28-B122-A416-D93-E8836.jpg

‘k Heb al een nieuwe versie, maar het doel is eigenlijk niet gehaald. Het idee was om 1 breed en 2 smalle bakjes te kunnen gebruiken naast elkaar.

Ik wist dat het krap ging worden, maar door de lange boorgaten (+\- 27cm zijn die kanalen door elkaar gegaan. Dus wat meer afstand gehouden en terug 1 grote en 1 kleine bak.
En dan links een haakje voor een handdoek 😎.

Grote voordeel door te boren is dat de onderkant nu ook bruikbaar is en dat Afwassen makkelijker gaat.

74-A9-F9-EC-F6-E8-4-D5-C-B0-DF-5-C8-EC3-EAD1-C3.jpg

Heb je niet het idee dat je "te ver" af staat van je snijplank, zo wat voorover gebogen? Of valt dat goed mee?

Wel, de theorie van Frankfurter Brett, die ik wel volg, ik dat je door die bakjes veel sneller de onderkant van je plank gaat gebruiken. Normaal doe je dat minder, omdat alles dan op de grond valt. Er staat een heel stuk op hun website geschreven:)

Mij hindert het alleszins niet, ik sta uiteindelijk ook maar 20cm van de rand van de plank, en er kan effectief niets meer van vallen.

Kheb gisterenavond 1 keer gekookt zonder die plank en ik werd al gek. Dus het is een blijver. Wellicht komt er wel eens een echte, maar het is een goeie test!

Zalig. Ik krijg al maanden reclame daarvan te zien op mijn socials, en toch ook al een paar keer op't punt gestaan van dat op mijn kerstwenslijstje te zetten.

Zalig. Ik krijg al maanden reclame daarvan te zien op mijn socials, en toch ook al een paar keer op't punt gestaan van dat op mijn kerstwenslijstje te zetten.
Puur vanuit ervaring nu, niet twijfelen. Ik zou wel wachten tot de “beech” terug in stock is en dan een Base-L kopen.

Een gewone is sowieso te klein (ook al is die wel zot veel aantrekkelijker geprijsd) en bamboe is slecht voor je messen.

Volgend jaar beginnen we aan de verbouwingen aan ons nieuw huis, ik ga dat gewoon mee op't lijstje zetten voor onze keuken :coolbrows:

Laatst bewerkt:
Grappig, ik kwam naar hier om te vragen of iemand er ervaring mee heeft en ik zie dat er al een heel topic rond bestaat. Ik ben ook zwaar in de verleiding om een set te bestellen. Ik wou dan een Basic-L maar die hebben ze alleen in bamboe momenteel. Als ge dan gaat zien naar een Mono is dan direct weer 130 euro duurder voor een essen model, en dat lijkt mij dan misschien weer overkill.

Het is inderdaad wel een serieuze investering maar als er nu 1 ding is dat hier vaak gebruikt zou worden in huis is het dat wel.

Grappig, ik kwam naar hier om te vragen of iemand er ervaring mee heeft en ik zie dat er al een heel topic rond bestaat. Ik ben ook zwaar in de verleiding om een set te bestellen. Ik wou dan een Basic-L maar die hebben ze alleen in bamboe momenteel. Als ge dan gaat zien naar een Mono is dan direct weer 130 euro duurder voor een essen model, en dat lijkt mij dan misschien weer overkill.

Het is inderdaad wel een serieuze investering maar als er nu 1 ding is dat hier vaak gebruikt zou worden in huis is het dat wel.
ik kan maar één ding zeggen, zelfs mijn zelfbouwplank is nu al een compleet onmisbaar item geworden. De rust en efficiëntie die je daarmee wint is gewoon abnormaal.

Volgens de klantendienst komt de beukenvariant van de BASE-L eind deze maand terug in stock. Dat formaat heb je echt wel nodig, de gewone BASE is gewoon te klein.

Ga je er ook nog een console bij bestellen? Ik vermoedelijk nog een console 4 en één shelf console voor olie/zout/peper ofzo.

Gruwelijk investeringkje, vooral omdat ik weet dat het écht wel moet lukken om dat zelf te maken, mits je een goeie kolomboor kan gebruiken

ik kan maar één ding zeggen, zelfs mijn zelfbouwplank is nu al een compleet onmisbaar item geworden. De rust en efficiëntie die je daarmee wint is gewoon abnormaal.

Volgens de klantendienst komt de beukenvariant van de BASE-L eind deze maand terug in stock. Dat formaat heb je echt wel nodig, de gewone BASE is gewoon te klein.

Ga je er ook nog een console bij bestellen? Ik vermoedelijk nog een console 4 en één shelf console voor olie/zout/peper ofzo.

Gruwelijk investeringkje, vooral omdat ik weet dat het écht wel moet lukken om dat zelf te maken, mits je een goeie kolomboor kan gebruiken
Ik ben hobbyist met hout dus ik was ook aan het denken om dat zelf te gaan maken, maar toen ik uw foto's zag dacht ik al direct van laat maar zitten :D Wij zijn aan het renoveren en de kleine wordt over een paar maanden geboren, nu efkes geen ruimte voor. Maar inderdaad, als ge een kolomboor hebt en een plank die dik genoeg is dat nog goed te doen. Ik zou wel graag zo'n echte plank in mijn handen hebben om dat eens rondom rond te kunnen inspecteren maar ik denk dat ge in uw v2 de essentie wel hebt zitten.

Uit interesse: waar hebt gij die metalen beugels vandaan? Is dat RVS dat ge zelf hebt gebogen of?

Die console achterin zou wel 'tof' zijn maar ge moet dat dan achteraf ook weer ergens kwijt allemaal en onze keuken is niet zo groot.

Die plastieken pads zijn wel handig denk ik:
Daarvoor ga ik wel eerst eens kijken of ik dat niet ergens anders voor minder geld kan kopen, maar het is wel fijn als ge look/chili niet per se op het hout van uw plank moet snijden als ge de dag erna bijvoorbeeld een fruitsalade wilt maken.

Laatst bewerkt:
Uit interesse: waar hebt gij die metalen beugels vandaan? Is dat RVS dat ge zelf hebt gebogen of?

Ik vermoed staal, 6mm dik, gewoon met de hand gebogen in een bankschroef. Op het zicht, dus veel trail & error. Ik ben een absolute prutser die alles zelf wil proberen, dus met wat tools en beleid kan je dat veel beter dan ik het kan.

Mijn plan was ook om 8mm gaten te boren en daar holle buisjes met een OD/ID van 8mm/6mm in te kloppen, omdat dat dan veel vlotter zou glijden dan in het hout zelf. In de praktijk bleken die 6mm stangen een fractie te dik en zelfs na uren schuren met 100/200 grit paste dat nog niet. Dan heb ik maar de 6mm stangen in die 8mm gaten gestoken en eigenlijk is dat ok.

Het probleem is dat ik het allemaal overhaast wil doen en dat ik niet het juiste materiaal heb, maar iemand die een beetje handig is maakt dat zo.
De snijblok van de laatste foto is trouwens massief rubberwoord, op de kopse kant. 53cm breed, 32cm diep en 4cm dik. Voor €33 excl. shipping op Horecastyle.

Mijn next step: opnieuw gaten boren, maar op de GN-afmetingen. Daardoor heb ik weer wat ruimte om te proberen op een andere plek. Maar wel met beleid en een kolomboor. De stangen zelf zou ik ook liever op 4mm/5mm houden, dat zal minder bombastisch overkomen en makkelijker plooien. Mocht het lukken doe ik wel wat kneedbaar hout of epoxy in de andere gaten zodat er geen water in kan lopen.

Ik vermoed staal, 6mm dik, gewoon met de hand gebogen in een bankschroef. Op het zicht, dus veel trail & error. Ik ben een absolute prutser die alles zelf wil proberen, dus met wat tools en beleid kan je dat veel beter dan ik het kan.

Mijn plan was ook om 8mm gaten te boren en daar holle buisjes met een OD/ID van 8mm/6mm in te kloppen, omdat dat dan veel vlotter zou glijden dan in het hout zelf. In de praktijk bleken die 6mm stangen een fractie te dik en zelfs na uren schuren met 100/200 grit paste dat nog niet. Dan heb ik maar de 6mm stangen in die 8mm gaten gestoken en eigenlijk is dat ok.

Het probleem is dat ik het allemaal overhaast wil doen en dat ik niet het juiste materiaal heb, maar iemand die een beetje handig is maakt dat zo.
De snijblok van de laatste foto is trouwens massief rubberwoord, op de kopse kant. 53cm breed, 32cm diep en 4cm dik. Voor €33 excl. shipping op Horecastyle.

Mijn next step: opnieuw gaten boren, maar op de GN-afmetingen. Daardoor heb ik weer wat ruimte om te proberen op een andere plek. Maar wel met beleid en een kolomboor. De stangen zelf zou ik ook liever op 4mm/5mm houden, dat zal minder bombastisch overkomen en makkelijker plooien. Mocht het lukken doe ik wel wat kneedbaar hout of epoxy in de andere gaten zodat er geen water in kan lopen.

Hahahaha herkenbaar :D Dat ziet er echt uit als iets dat ge op een paar uurkes gefixt hebt maar om in de praktijk zelf iets te maken dat even goed/fijn werkt als dat van een professioneel bedrijf is toch nog een paar ander mouwen. Ge hebt al een serieuze houtboor nodig om de volledige diepte van die plank uit te boren (ook niet goedkoop) en idd nog een kolomboor. Als he dan ook nog eens de kost van een schoon stuk hout er bij pakt, de bakskes, etc en dan zijt ge er denk ik al bijna voor de prijs van zo'n Basic L.

Uitzondering is wel als ge er direct meerdere zou maken, qua werk valt het volgens mij echt wel mee, en tis een cadeau waar ge veel mensen blij mee zou kunnen maken.

Hahahaha herkenbaar :D Dat ziet er echt uit als iets dat ge op een paar uurkes gefixt hebt maar om in de praktijk zelf iets te maken dat even goed/fijn werkt als dat van een professioneel bedrijf is toch nog een paar ander mouwen. Ge hebt al een serieuze houtboor nodig om de volledige diepte van die plank uit te boren (ook niet goedkoop) en idd nog een kolomboor. Als he dan ook nog eens de kost van een schoon stuk hout er bij pakt, de bakskes, etc en dan zijt ge er denk ik al bijna voor de prijs van zo'n Basic L.

Uitzondering is wel als ge er direct meerdere zou maken, qua werk valt het volgens mij echt wel mee, en tis een cadeau waar ge veel mensen blij mee zou kunnen maken.
stangen: €1,35/lm, dus reken €5
plank: €40, voor iets wat zeker niet moet onderdoen voor de FB Large
bakjes: €6 voor een GN1/6 in inox, €9 voor een 1/3. Reken €60 incl. deksels. (bij FB moet je €32 bijtellen voor inox)
houtboor: €8/ voor eentje van 35cm
slijtage bovenfrees: €3 :)

€115 vs €260 (met Inox bakjes)

Het verschil is dus wel vrij groot. Als ik nog mijn vernaaide IKEA-plank reken zit ik aan €140.
Dan is die €260 voor iets perfect afgewerkt wel te verantwoorden. Ik wou het zelf proberen om te weten of ik dat uberhaupt zou gebruiken en/of het handig is. Maar die oefening moet jij niet meer doen :)

stangen: €1,35/lm, dus reken €5
plank: €40, voor iets wat zeker niet moet onderdoen voor de FB Large
bakjes: €6 voor een GN1/6 in inox, €9 voor een 1/3. Reken €60 incl. deksels. (bij FB moet je €32 bijtellen voor inox)
houtboor: €8/ voor eentje van 35cm
slijtage bovenfrees: €3

€115 vs €260 (met Inox bakjes)

Het verschil is dus wel vrij groot. Als ik nog mijn vernaaide IKEA-plank reken zit ik aan €140.
Dan is die €260 voor iets perfect afgewerkt wel te verantwoorden. Ik wou het zelf proberen om te weten of ik dat uberhaupt zou gebruiken en/of het handig is. Maar die oefening moet jij niet meer doen

Ik ga misschien toch zelf proberen! Ik heb wel geen kolomboor maar ik wil misschien wel nog een drill guide aanschaffen om goed recht te kunnen boren in zo'n plank, genre https://www.fixami.be/wolfcraft-4522000-boorstandaard-43mm.htm

Als ik er ene kan maken dan kan ik er ook meerdere maken, en van daar uit ben ik goed op weg voor een imperium in knockoff snijplanken. Ik stuur u wel een kaartje vanop mijn yacht wanneer ik het gemaakt heb!

Terug
Bovenaan