Ik ga op reis en ik neem mee ...

Avondland

Well-known member
Vakantie is de periode waarin ook niet zo fervente lezers zich aan een boek wagen. Er is eindelijk tijd voor. Sommige mensen nemen zelfs een hele stapel mee. Die 'kappen zich af' aan het zwembad en laten de rest van het gezin maar wat aanmodderen terwijl ze de pagina's verorberen en schranzen. Heel vaak om dan een heel jaar lang geen enkel boek aan te raken (al spenderen ze dagelijks wel meerdere uren voor TV).

De mensen die hier frequenteren lezen wel wat vaker een boek, maar wat voor boeken kiezen jullie voor op vakantie? Zuivere ontspanning in de vorm van een romantische stationsroman? Eindelijk die zware obscure klepper van 1000 pagina's? Je favoriete fantasyreeks om helemaal te doorploegen?

Ik kies meestal iets dat past in de genius loci van de plaats waar ik heen ga. Op reis naar Iran nam ik de verhalen uit de Sjahnameh mee over Rustam, de Perzische Hercules. Toen ik naar Japan ging kon ik extra genieten van Mishima's Het Gouden Paviljoen terwijl in mijn oortjes de Mishima-OST van Philip Glass continu afspeelde, wat bijdroeg aan de continue grijns die ik had toen ik daar rondliep. In New York vond ik in Atlas Shrugged van Ayn Rand een perfecte match. Dit jaar op Italiëreis zal het wellicht de Cicerotrilogie van Robert Harris zijn.

Net als de gepaste muziek kan gepaste literatuur een enorme meerwaarde zijn aan een reiservaring, vind ik.

Hoe staan jullie daar tegenover? Maakt het jullie geen hol uit of het boek past bij de reis of kijken jullie daar toch ook naar?

Maakt mij niks uit, vooral omdat ik voornamelijk Fantasy lees waarbij de locatie en geschiedenis losstaan van de realiteit. En ik ga eigenlijk zo weinig op vakantie dat het afstemmen van literatuur aan de bestemming, weinig zin heeft.

Bij mij is het eerder andersom. Als ik een leuke historische roman heb gelezen, bookmark ik de interessante plekken voor moest ik er ooit komen. Zo heb ik net James Michener's Poland gelezen en daarin werd er verteld over de Slag nabij Grunwald, blijkt dat die volgende week zaterdag geensceneerd wordt in een van de grootste reenactments in Europa van Middeleeuwse gevechten. Wij waren van plan om zondag op reis te trekken naar het Zuid-Oosten van Polen, maar toen ik dat las, heb ik de plannen aangepast en vertrekken we reeds zaterdag om dat event bij te wonen en overnachten we daar ergens in de buurt.

Maakt mij niks uit, vooral omdat ik voornamelijk Fantasy lees waarbij de locatie en geschiedenis losstaan van de realiteit. En ik ga eigenlijk zo weinig op vakantie dat het afstemmen van literatuur aan de bestemming, weinig zin heeft.

Bij mij is het eerder andersom. Als ik een leuke historische roman heb gelezen, bookmark ik de interessante plekken voor moest ik er ooit komen. Zo heb ik net James Michener's Poland gelezen en daarin werd er verteld over de Slag nabij Grunwald, blijkt dat die volgende week zaterdag geensceneerd wordt in een van de grootste reenactments in Europa van Middeleeuwse gevechten. Wij waren van plan om zondag op reis te trekken naar het Zuid-Oosten van Polen, maar toen ik dat las, heb ik de plannen aangepast en vertrekken we reeds zaterdag om dat event bij te wonen en overnachten we daar ergens in de buurt.
Andersom is inderdaad ook interessant. Ik stop binnenkort op de terugweg uit Italië in Nancy en ga daar toch op zoek naar sporen van de Bourgondiërs zoals Bart Van Loo het zo mooi en enthousiasmerend beschrijft.

Meestal hou ik weinig tot geen rekening met welk boek ik meeneem op reis. Maar toevallig viel deze ochtend mijn oog op Het verzamelde werk van Franz Kafka en binnenkort gaan we op reis naar Tsjechië. Dus waarschijnlijk gaat die mee.

Maar het zal de vraag zijn of ik er aan toe ga komen. Momenteel bezig met 'Decline and fall of the Roman Empire' van Gibbon en ik heb nog een hele weg te gaan ...

Ik lees eigenlijk bitter weinig op vakantie. Ik neem wel altijd boeken mee. De keuze is niet afhankelijk van de bestemming.

Ik heb eigenlijk ook nog nooit een 'relax' vakantie gedaan. Altijd vakanties waar we toch steeds vanalles gaan doen en dan ben ik s'avonds veel te moe om nog te lezen en val ik als een blok in slaap. Soms heel erg vroeg, tot ergenis van mijn echtgenoot.

Het helpt ook niet dat mijn echtgenoot ook niet echt uren aan een stuk kan 'relaxen' met een boek of een of ander.

Dit jaar gaan we niet op vakantie met uitzondering van twee weekendjes verspreid over de komende 5 maanden. Het plan is wel om volgend jaar een strand/relax vakantie te doen binnen Europa.

Wat ik wel altijd doe, is op vakantie boeken kopen. Bijna twee jaar terug naar Schotland geweest en daar heb ik enkele boeken meegenomen van verhalen die zich voornamelijk in Schotland afspelen.

De zomerliteratuur heeft bij mij niet met de reisplannen (die zijn er zo al nauwelijks) te maken.

Meer dan 15 jaar geleden was het eerder avontuur en actie. Toen las ik vooral de boeken van Clive Cussler en Matthew Reilly tijdens de zomermaanden. Nu is dit meer geëvolueerd naar meer klassieke werken zo'n zestal jaar terug. Dit houdt in Engelse en Franse romans uit de 19de eeuw. Ik heb wel een tussenperiode gehad waarin ik een paar boeken uit de Wallander-reeks van Henning Mankell las.

Voor dit jaar is het een klein beetje anders, maar ik zie wel hoe het evolueert. Staat normaal deze zomer gepland: Jules Verne, Gabriel Garcia Marquez & misschien Jo Claes. ;)

Nooit begrepen waarom mensen boeken meenemen op reis. Eén boek kan ik nog verstaan, mocht je ergens moeten wachten, maar boeken? Als ik op reis ga, is het ontbijten, heel de dag wandelen en rond middernacht terug op je slaapplaats aankomen. Ik reis om te zien en te ervaren niet om in gedachten de reizen te maken die ik thuis kan doen.

Soit, ik ga niet op reis dit jaar en als volgende boek ligt eindelijk De Silmarillion klaar.

Mijn vrouw wilde dit jaar met ons gezin naar een 5 sterren hotel, all-in, 10 dagen. Dat is voor mij het uitgelezen moment om zonder excuus de hele tijd te lezen.
Ik heb mee: Schrijver (Knausgård), As You Wish (Cary Elwes) en Als Het Bloedt (Stephen King).

Als we een actievere reis doen dan heb ik toch ook altijd minstens 1 boek mee.
In mei ben ik alleen een week naar Zweden geweest en daar rondgetrokken in een Nationaal park. ‘s Avonds ook heel wat pagina’s verslonden.
Op reis probeer ik niet voor al te zware literatuur te gaan.

Ik lees niet echt een boek dat bij de vakantie past maar ik heb in het verleden op vakantie wel een paar keer boeken gekocht die een link hebben met de vakantieplaats. Gaat het makkelijkst met city trips, de reizen die ik het vaakst gemaakt heb in mijn volwassen leven.

Parijs: Victor Hugo - Notre Dame de Paris
Amsterdam: Thomas Roosenboom - Publieke Werken
Londen: Peter Ackroyd - Hawksmoor en Martin Amis - London Fields
Barcelona: Luis Goytisolo - Antagony (vals gespeeld, aangeraden door de dude in een boekhandel maar die had 'm niet in het Engels dus achteraf gekocht)
Lissabon: Fernando Pessoa - The Book of Disquiet (idem, niet in Lissabon zelf gevonden in het Engels dus erna gekocht)

Op zich is dat een leuk souvenir maar de link moet er niet eens zijn. Ik heb The Catcher In The Rye van JD Salinger ooit in Rome gekocht en Angels van Denis Johnson bij Shakespeare and co in Parijs, die boeken doen me ook altijd terug denken aan die vakanties.

Vroeger nam ik een drietal boeken mee, nu neem ik gewoon mijn e-reader mee. Toen ik alleen reisde was dat leuk om de dode momenten wat op te vullen, nu verwacht ik dat ik niet erg veel tijd ga hebben om te lezen. Ik heb dit jaar Flights van Olga Tokarczuk wel speciaal gehouden om tijdens mijn zomervakantie in Toscane te lezen omdat dat blijkbaar een boek over reizen is en ik dat wel vond passen.

Laatst bewerkt:
Zitten al 6 dagen in saksisch zwitserland, heb een boek mee. Maar afhankelijk van de dag zijn we pas na 18u of 20u thuis.

Dan eigenlijk te moe om te lezen. Zoon in bed, en al snel erna wij ook.

Dag begint meestal tegen 7u30

Ik pak meestal toch wel een boek of twee mee. Niet specifiek gelinkt aan de bestemming maar gewoon iets wat me tof lijkt.
De kinderen worden wat groter en als die aan't spelen zijn, zet ik me in de buurt met een boek.

Dit jaar heb ik er 4 uit de bib meegenomen:
The Martian - Andy Weir
A most wanted man - John Le Carré
Moonflower murders - Anthony Horowitz
Great Expectations - Charles Dickens (deze heb ik al uit maar 't was ook niet het orgineel boek).

Ik wilde ook nog de M reeks van Antonio Scurati starten maar deel 1 was uitgeleend.

Ik ben al lang niet meer op reis geweest, maar vind thuis blijven dan ook niet erg juist omdat ik graag lees. Mijn man doet wel ieder jaar 1 grote reis. Ik neem diezelfde periode ook verlof van mijn werk, dus heb veel tijd om dan te lezen.

In mijn vakantieperiodes ga ik minstens voor 1 complexer boek dat ik in de dagdagelijkse rush niet genoeg aandacht zou kunnen geven om er echt het meeste uit te halen. Ik noem het dan liefkozend mijn "Japanboek" of "Ghanaboek", naargelang waar mijn man dan op reis is. :p

De afgelopen 4 jaar koos ik voor:

2022: Ulysses (James Joyce)
2023: The Recognitions (William Gaddis)
2024: The Books of Jacob (Olga Tokarczuk)
2025 (September): The Garden of Seven Twilights (Miquel de Palol)

Ik heb altijd wel tijd over om nog met andere boeken op te vullen, maar ik ben niet de snelste lezer en kies sowieso liever voor kwaliteit dan kwantiteit.

Verlof is hier het moment om easy chill reading te doen: dat vertaalt zich doorsnee in geen fantasy, geen non-fictie, en massa’s techno thrillers. Leest als een trein, verstand op 0 en het is entertaining.

Hier intussen halfweg ons maandje Provence, en intussen zijn er 4 Tom Clancy’s en 1 Brian Klein (Reich Trilogy) uit. Vooraleer de resterende 2 weken om zijn, gaat wellicht de rest van de Reich Trilogy er doorheen, misschien nog een Clancy en wellicht nog wat Brad Thor. Daarna kan de lijst weer aanvullen tot volgend jaar, aangezien ik die dingen door het jaar quasi niet lees.

Terug
Bovenaan