In hemelsnaam

ilgonwe

Well-known member
Annemie trekt vanaf dinsdag 28/10 richting het klooster (4 afleveringen):

Ook de medezusters van abdis Katharina doen hun verhaal. Allemaal komen ze, elk op hun eigen manier, eerlijk en pakkend getuigen. De novicen[...]. De zusters die tijdens de draaiperiode overleden zijn: zuster Lisbet (+), zuster Caritas (+), zuster Ida (+) en zuster Eliza (+).
Ik ben benieuwd welke ongemakkelijke vragen en gebrek aan medeleven bij dit nieuwe avontuur horen! Ze achtervolgt hen tot hun sterfbed.

Het begint al in de trailer:
16FdRGu.png

Ik ben benieuwd welke ongemakkelijke vragen en gebrek aan medeleven bij dit nieuwe avontuur horen! Ze achtervolgt hen tot hun sterfbed.

16FdRGu.png

Dat zal een leuk tussendoortje zijn tot seizoen 4 van Het Hoge Noorden eraan komt :clap: :hakkuh:

Annemie: "14 jaar na mijn bezoek davert het klooster letterlijk en figuurlijk op zijn grondvesten"
*Beeld van Annemie die aanbelt*

Ik zou ook daveren als Annemie aan mijn voordeur belt :oi22:

16FdRGu.png
Annemie nochtans heel erg begaan met die zusters.

Waren er zelfs een paar aanwezig op haar boekvoorstelling. Waar ze wel ook weer een paar vragen in haar eigen stijl wist te stellen. ;)

Ik vond het een prima reeks. Annemie spaarde de zusters beduidend meer. Als ik denk hoe ze die man van die tandarts in het Hoge Noorden aanpakte, die bracht ze al aan het huilen in de eerste aflevering :oi22:

Nee, deze zusters heeft ze relatief met rust gelaten.

Jammer dat de verhuis naar de verbouwing nog niet was voltooid. De jaren leken voor mij wat stil te staan buiten de verbouwing, ieder had haar rol en je ziet dat ze zich daar ook het meest comfortabel bij voelen bij die orde, voorspelbaarheid en het stilzwijgen. Of er nieuwe zusters komen, in die vier jaar is het niet echt gelukt, de tijd is voorbij.

Er zijn wel een aantal krantenartikels rond het klooster, ben benieuwd wat de nieuwe polyvalente functies zijn van de rest van het complex dat immens is.

Eens, het voelde aan alsof er geen slot was.
Vooral hoe die kerk er uitziet na de verbouwing had ik wel graag gezien.

Los van mijn afkeer voor de Kerk na Godvergeten vind ik de traditie van het monastieke leven in Europa wel interessant, als je ziet hoeveel kloosters en abdijen er in de loop van de eeuwen geweest zijn en wat voor een enorme invloed die uitoefenden op de maatschappij. Deze reeks bleef op spiritueel vlak eerder op de vlakte, en de verbouwing zelf is dus eigenlijk onaf in beeld gebracht.

Nu is het uitkijken naar het nieuwe seizoen van het Hoge Noorden waar Annemie weer zonder remmingen zich kan laten losgaan op die arme sukkelaars die al in de put zitten.

Zin in!

Kom, kom, niet zo negatief. Dementor Annemie kon het niet laten om telkens over de dood te beginnen tegen de oudere zusters en hun zorgverleners, waar die meestal heel gevat op reageerden. Pech voor Annemie: gelovigen zijn meestal niet bang voor de dood en verlangen zelfs naar het hiernamaals.

Voor mij was het overkoepelend woord voor deze documentaire wel "teloorgang" of "tristesse". Hoe er daar grote verbouwingen worden op poten gezet terwijl de helft van die nonnen (hoog)bejaard is en een groot deel hulpbehoevend, en er voor de "jongelingen" van 50 jaar oud vooral veel ouderenzorg bij zal komen, het is toch speciaal. Over 20-30 jaar is het daar toch gedaan?

Mooie documentaire vind ik wel.
Veel beter dan dat Hoge Noorden. Ook veel beter gemaakt door Kristel.

Zelf in 2004 nog op bezinning geweest in dat klooster met tschool.

Terug
Bovenaan