In welke (Belgische) buurt/stad leeft de muziekcultuur het meest volgens jullie? Hoe zit het met je eigen woonplaats?

Fusetea

Active member
Dit is iets wat ik mij al heel lang afvraag en ik wilde er nu toch eens een topic over openen: in welke (Belgische) buurt/stad leeft de muziekcultuur het meest volgens jullie?
Heb je als muziekfan het idee dat er muziekcultuur is in/rond je eigen woonplaats en dat er genoeg concerten/festivals/... zijn?

Natuurlijk is "muziekcultuur" an sich een hele brede term, maar ik weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven... :unsure:

Ik besef dat dit uiteraard voor iedereen persoonlijk is, maar brand aub los, ik kan wel wat inspiratie gebruiken. Zonder er verder in detail op in te gaan zou ik zelfs overwegen hiervoor te verhuizen.

Laatst bewerkt:
Ik woon in Mol, dichtbij Graspop. Voor de rest van concerten ga ik wel eens naar Antwerpen of Eindhoven/Tilburg. Toen ik in Antwerpen woonde had ik uiteraard wel meer mogelijkheden.

België 30.528 km² t.o.v. Frankrijk 551.500 km²

Dus je hebt in België meer optredens per km² :p

En dat is het imho in België, het is een zakdoek groot met best veel optredens. Ik ben al in zo goed als heel België geweest voor optredens/concerten/festivals. Natuurlijk ga je meer aanbod hebben in steden met meerdere zalen, repetitieruimtes, ... dan in een dorp waar enkel een jeugdhuis is en de jaarmarkt voor optreens ;)

Ik vind persoonlijk Antwerpen wel een enorm aanbod hebben. Zelfs in de meer "alternatieve richting" kan je hier elke avond wel iets beleven. Qua concerten en bands passeren ze ook wel veel Trix/Kavka etc..
Sportpaleis, Lotto Arena etc zijn er ook nog.

Misschien was mijn topictitel te vaag; deze heb ik aangepast. Misschien komt er dan ook wat meer reactie? :unsure:

allez dan, om u te plezieren: een reactie, maar ge gaat er niets aan hebben.
Ik ben een muziekfan, maar ben in mijn leven nog niet naar een festival geweest, enkel af en toe een concert :p
Maar elke (grote) stad heeft wel zijn muziekcultuur.
Ge kunt bijv. eens googlen onder muziekcafé en dan ga overal wel iets vinden: https://www.uitinvlaanderen.be/tip/dit-zijn-de-muziekcafes-oost-vlaanderen
En elke stad heeft ook wel zijn festivals. In België denk ik persoonlijk dat het misschien een beetje overbodig is om daarvoor te verhuizen. Of ge moet een bepaalde stad gewoon aangenamer worden. Misschien moet je gewoon eens in verschillende steden een lang weekendje boeken telkens er iets te doen is en dan de 'vibe' aanvoelen. Maar dan nog blijft het een momentopname.
Uiteindelijk blijft het maar België he. In de VS zou je in een stad als New Orleans kunnen gaan wonen, wat de bakermat is van vele muziekgenres, maar in België is er niet echt zo'n stad, denk ik.

@Tonerider Waarom zou ik niets aan je reactie hebben? Integendeel: ik vind je idee van in verschillende steden een lang weekend boeken niet eens zo'n slecht idee eigenlijk, en ondanks ik op dit moment niet Oost-Vlaanderen woon heb ik zeker ook iets aan die link.

Welke regio's hebben nog een traditie waar de jeugd in grote getalen een muziekinstrument leert spelen ? Kortrijk ? Kanten van Zolder ?

Creche naast ons speelt elke dag hun akoestische vervlaamste versie van "Rocka bye baby". Elke. Dag.

Als je bedoelt waar gebeurt het wat aankomend talent betreft kan je simpelweg niet om Hasselt heen. En dat dankzij de aanwezigheid van de PXL Music waar talenten van over gans Vlaanderen bij elkaar zitten. De muzikanten, zangers, technici en managers van morgen vind je voor een aanzienlijk deel daar.

Wat niet wegneemt dat Gent, Antwerpen en Brussel altijd wel muzikale hotspots zullen zijn.

Consumenten van muziek zie je vooral in Wallonië.

Ze hebben een paar sterren (Angele) maar concentreren zich voor de rest op de Franse muziek.

In Vlaanderen gebeurt veel en veel meer qua productie. Veel Engelstalige rockbands (meer dan waar in Europa buiten het VK en Ierland) en in Antwerpen en Genk een levendige (Nederlandstalige) hiphopcultuur.
De DJ's lijken meer verspreid over Vlaanderen. Maar de echte grote internationale successen zijn er weinig meer.

Als je bedoelt waar gebeurt het wat aankomend talent betreft kan je simpelweg niet om Hasselt heen. En dat dankzij de aanwezigheid van de PXL Music waar talenten van over gans Vlaanderen bij elkaar zitten. De muzikanten, zangers, technici en managers van morgen vind je voor een aanzienlijk deel daar.

Wat niet wegneemt dat Gent, Antwerpen en Brussel altijd wel muzikale hotspots zullen zijn.

Als Limburger wil ik daar twee dingen over kwijt :
1. Ja, de PXL muziek fabriek levert veel nieuwe "bands" af en heeft er mee voor gezorgd dat Hasselt terug af en toe iets leuk te doen heeft
2. De bands die daar gevormd worden , zijn doorgaans schoolprojecten die na 1 of 2 jaar (soms jammergenoeg) van de radar verdwijnen. Ik heb er een groot Sex Pistols gevoel bij , gemaakt (en fake) ipv organisch.

An sich wel een interessant topic al hangt het er van af hoe je het interpreteert. Pak nu de H8000 hardcore scene uit de jaren negentig in de punk/hc wereld. Dat was in eerste instantie een lokaal gebeuren dat zich afspeelde in jeugdhuizen, parochiezalen en zelfs bakkerijen op de Westvlaamse poldergrond maar waarover nu anno 2025 nog steeds gesproken wordt wereldwijd ondanks dat die scene toch al een poosje over haar hoogtepunt heen was. Ook een goed voorbeeld dat veel mensen vaak onterecht kijken naar de grote steden als gangmakers van cultuur in Vlaanderen. Als we verder in de tijd terug gaan en kijken naar het punkgenre in eige streek dan kom je onvermijdelijk uit bij de Brassers, afkomstig uit Hamont en een van de meest invloedrijke punk/wave bands uit ons land.

Voor muziekconsumptie ben je vandaag beter af in de grote steden, maar diezelfde steden ook als hotspots van creatie zien (de generische hogeschool bands gemakshalve negerend) dat is toch nog iets anders.

Als Limburger wil ik daar twee dingen over kwijt :
1. Ja, de PXL muziek fabriek levert veel nieuwe "bands" af en heeft er mee voor gezorgd dat Hasselt terug af en toe iets leuk te doen heeft
2. De bands die daar gevormd worden , zijn doorgaans schoolprojecten die na 1 of 2 jaar (soms jammergenoeg) van de radar verdwijnen. Ik heb er een groot Sex Pistols gevoel bij , gemaakt (en fake) ipv organisch.

An sich wel een interessant topic al hangt het er van af hoe je het interpreteert. Pak nu de H8000 hardcore scene uit de jaren negentig in de punk/hc wereld. Dat was in eerste instantie een lokaal gebeuren dat zich afspeelde in jeugdhuizen, parochiezalen en zelfs bakkerijen op de Westvlaamse poldergrond maar waarover nu anno 2025 nog steeds gesproken wordt wereldwijd ondanks dat die scene toch al een poosje over haar hoogtepunt heen was. Ook een goed voorbeeld dat veel mensen vaak onterecht kijken naar de grote steden als gangmakers van cultuur in Vlaanderen. Als we verder in de tijd terug gaan en kijken naar het punkgenre in eige streek dan kom je onvermijdelijk uit bij de Brassers, afkomstig uit Hamont en een van de meest invloedrijke punk/wave bands uit ons land.

Voor muziekconsumptie ben je vandaag beter af in de grote steden, maar diezelfde steden ook als hotspots van creatie zien (de generische hogeschool bands gemakshalve negerend) dat is toch nog iets anders.

Dat is natuurlijk waar, dat veel van de projecten die aan de PXL ontstaan tijdelijk en gefabriceerd zijn, net omwille van de link met de opleiding.
Maar dat neemt niet weg dat er daardoor een voedingsbodem ontstaat voor muzikanten om met elkaar in contact te komen, te experimenteren, projectjes te starten,... En er zijn toch redelijk wat bands die daar geheel of gedeeltelijk uit voortvloeien die wel een langer leven beschoren zijn. Ik denk bv. aan Portland, The Haunted Youth, Mojo & The Kitchen Brothers, STEVE, ... om er maar een paar te noemen. Ik durf toch wel te stellen dat door die aanwezigheid van PXL Music er in Hasselt een klein muzikaal biosfeertje is ontstaan.

Je hebt uiteraard al jaren Café Café voor leuke optredens, veel van de bands die daar spelen komen uit dat PXL milieu. Nu ook de Macca club die recent geopend is (ik ben er zelf helaas nog niet geraakt maar die lijkt het goed te doen, spreekt denk ik vooral een ouder publiek aan), je hebt AFF die terug interessante dingen programmeren in de oude MOD (nu Bootstraat), naast ouwe getrouwe Giga swing toch ook wel een aantal recentere platenzaken met die ene op de ring die ook regelmatig optredens in de zaak doet, veel studio's (van kleine omgebouwde zolderkamertjes, de PXL studio, tot heel wat professionele studio's) in de buurt, ...

Maar wat je zegt over de scenes buiten de grote steden, dat is zeker ook waar. Ik was destijds een fervent HC liefhebber dus de H8000 scene is me goed bekend en ook in mijn eigen Limburg had je destijds een goede, maar kleinere HC scene. En een klein stadje als Tongeren was in die jaren ook wel een beetje een Punkrock Mekka. In die zin volg ik je wel dat de stedelijke centra zeker niet altijd de drivers zijn in het ontstaan van muzikale broeihaarden.

Brussel is wel fijn met de AB en Botanique waar ik enorm graag en veel ga. Vorst Nationaal heb je ook, maar die zaal vind ik persoon wel minder gezellig. Uiteraard is er nog veel meer, maar hier spelen wel de meeste bands die ik graag eens live zie. Ik woon ook 10min met de trein van Brussel, wat wel tof is.

In mijn eigen stad is het uiteraard pakje minder interessant. 1x per jaar een festival en dat is het zowat. Het aanbod in het cultureel centrum hier interesseert me ook niet zo heel erg.

Dat is natuurlijk waar, dat veel van de projecten die aan de PXL ontstaan tijdelijk en gefabriceerd zijn, net omwille van de link met de opleiding.
Maar dat neemt niet weg dat er daardoor een voedingsbodem ontstaat voor muzikanten om met elkaar in contact te komen, te experimenteren, projectjes te starten,... En er zijn toch redelijk wat bands die daar geheel of gedeeltelijk uit voortvloeien die wel een langer leven beschoren zijn. Ik denk bv. aan Portland, The Haunted Youth, Mojo & The Kitchen Brothers, STEVE, ... om er maar een paar te noemen. Ik durf toch wel te stellen dat door die aanwezigheid van PXL Music er in Hasselt een klein muzikaal biosfeertje is ontstaan.
Wat je schrijft klopt allemaal, de aanwezigheid van de PXL is an sich positief om een voedingsbodem voor muzikanten tot stand te brengen en anno 2026 is dat zeker een verdienste. Langs de andere kant kan ik mij ook nog een Hasselt herinneren zonder PXL concerten, waar je in de MOD naar top internationale HC bands kon kijken, in kraakpanden de zeven dwergen en in runkst naar meer experimentelere diy bands kon gaan, waar je naast een gigaswing ook een j&r records had, waar de witte non haast wekelijks shows deed en je zelfs in The Zoo van tijd tot tijd terecht kon voor een hc show.... Ik bedoel maar dat Hasselt in een niet zo heel ver verleden ook zonder de music labs van de PXL periodes heeft gekend van culturele hoogconjunctuur op muzikaal vlak en dat we de PXL dus vandaag de dag ook niet teveel moeten bewierroken op dat vlak, terwijl we ook de verdienste niet uit het oog verliezen.

Je hebt uiteraard al jaren Café Café voor leuke optredens, veel van de bands die daar spelen komen uit dat PXL milieu. Nu ook de Macca club die recent geopend is (ik ben er zelf helaas nog niet geraakt maar die lijkt het goed te doen, spreekt denk ik vooral een ouder publiek aan), je hebt AFF die terug interessante dingen programmeren in de oude MOD (nu Bootstraat), naast ouwe getrouwe Giga swing toch ook wel een aantal recentere platenzaken met die ene op de ring die ook regelmatig optredens in de zaak doet, veel studio's (van kleine omgebouwde zolderkamertjes, de PXL studio, tot heel wat professionele studio's) in de buurt, ...

Maar wat je zegt over de scenes buiten de grote steden, dat is zeker ook waar. Ik was destijds een fervent HC liefhebber dus de H8000 scene is me goed bekend en ook in mijn eigen Limburg had je destijds een goede, maar kleinere HC scene. En een klein stadje als Tongeren was in die jaren ook wel een beetje een Punkrock Mekka. In die zin volg ik je wel dat de stedelijke centra zeker niet altijd de drivers zijn in het ontstaan van muzikale broeihaarden.
Ergens heb ik nog een Rambiorix demo cd-r liggen, dat en cafe De Hel zijn de eerste twee dingen die in me opkomen bij het horen van punk en tongeren. Good times!

Terug
Bovenaan