Incident met Joost Klein (Nederland) op Eurovisie Songfestival

Wetende wat we nu weten hadden ze Israel misschien beter gewoon niet laten deelnemen. Het is een veel te politiek spektakel geworden en het moet terugkeren naar de roots. EBU kan makkelijk een regel invoeren dat landen die in oorlogsconflict zitten niet mogen deelnemen. Jammer voor Ukraine wel dan.

Er zullen wel lessen getrokken worden hopelijk uit deze editie.

Het is nogal obvious dat Israël niet had mogen deelnemen. Eurosong is altijd al politieke bazaar geweest, deze editie is daar alweer een dieptepunt van. Vandaar dat ik ook eerder reageerde met mijn 'was te denken als je Israël laat meedoen', of iets in die aard.

De EBU laat Israël deelnemen aan het Eurovisiesongfestival omdat het niet aan politiek wil doen. Maar zelf rechter spelen is blijkbaar dan weer geen probleem ?
Als de Nederlandse inzending een inbreuk gepleegd heeft, zal justitie daar wel een gevolg aan geven. Het is niet aan de EBU om hier dan wél in op te treden. Dat zijn twee maten en twee gewichten.

Superjammer want Europapa was nu eens een positief, verbindend, pro-Europees lied dat nog goed klonk ook.

Er zijn natuurlijk wel legitiem punten die je als organisator niet duldt en iemand voor diskwalificeert. Dat is in sport ook bv zo. We kennen de feiten niet, maar als de EBU oordeelt dat er een grens overschreden is, waarom zou ze dan niet een deelnemer mogen schorsen?

Wetende wat we nu weten hadden ze Israel misschien beter gewoon niet laten deelnemen. Het is een veel te politiek spektakel geworden en het moet terugkeren naar de roots. EBU kan makkelijk een regel invoeren dat landen die in oorlogsconflict zitten niet mogen deelnemen. Jammer voor Ukraine wel dan.

Er zullen wel lessen getrokken worden hopelijk uit deze editie.
We weten natuurlijk niet voldoende op dit moment. Als het werkelijk los staat van de Israël-kwestie zou het hiervoor geen oplossing zijn. Al valt er iets voor te zeggen.

Ondertussen heeft een andere deelnemer (Bambie Thug van Ierland) gevraagd aan de EBU om het commentaar van de Israëlische zender op hun act te onderzoeken. Waarschijnlijk net om aan te tonen hoe belachelijk het standpunt is dat een deelnemer die nog onderzocht wordt, wordt gediskwalificeerd.

Belachelijke uitsluiting. Geen fysiek geweld. En verbaal.. tja, Joost ziet er niet echt normaal uit:-p
Ik las zonet deze zin op hln: Bovendien heeft de EBU intussen verklaard dat de regels van het Songfestival geen agressie toelaten, in welke vorm dan ook.

Het er na de halve finale geen land (Israël? Of ander land, weet het niet meer) niet gespot met de ouders van Joost?

En wederom lacht Putin (en de rest van hun axis of evil) in zijn vuistje. Waar het Songfestival twee jaar geleden Europa nog verbond in steun voor Oekraïne, is het nu een vehikel om Europa (nog) meer te verdelen.

Verbaal geweld is uiteraard nooit te tolereren.
Het escaleren naar de politie en het gerecht is wel zeer bizar en extreem.
In principe moet zoiets bemiddeld worden.
Ik kan moeilijk geloven dat het gerecht hem gaat vervolgen voor doodsbedreigingen door de uitspraak "kankerwijf" ofzo.

GNTuFtEWoAAkPIJ

Waarom laten ze de video met "de dreigende beweging" niet gewoon zien? Lijkt me allemaal sterk overdreven... Ook wel vreemd dat hij naar eurosong gaat en niet gefilmd wilt worden. :unsure:

Straf dat het daardoor is. Omdat iemand anders de regels breekt, moet hij boeten.

En dan lees je dit op vrtnws:
"De repetitie is te laat begonnen. Zwitserland, Griekenland en Ierland repeteren overigens niet mee. Ze voelen zich beledigd door de Israëlische delegatie." Het is onduidelijk waarover het incident precies gaat. Volgens NOS zouden ze met smartphones gefilmd zijn zonder toestemming.

Misschien last minute de Israëlische kandidaat ook nog ff cancellen? :rofl:

Als ze niet oppassen bij het EBU betekent dit gedoe straks het einde van Eurosong...

Terug
Bovenaan