Incident met Joost Klein (Nederland) op Eurovisie Songfestival

Het hele debacle heeft Joost Klein wel op de kaart gezet.

Hij had veruit het meeste streams, zelfs voor het drama.

Ik zei het gisteren nog tegen vrienden van me: Joost heeft de grootste hype en breedste marketing rond Eurovision gecreëerd (zeker binnen België/Nederland) sinds ik me kan herinneren.

Ook wil ik echt wel even zeggen dat het hillarisch is als ik hier dingen lees als "raar ventje" etc. Als hij zich doodgewoon voorstelde de laatste maanden, keek niemand naar hem. Het is gewoon een slimme gast die enorme goede marketing neer zet. Als je dat niet kan zien, tja. Ik denk niet dat hij dan de dommerik is.

Ik vind het gewoon wat vergezocht om eerlijk te zijn. Ik kan me gewoon mogelijk voorstellen dat een regime dat bezig is met een oorlog te voeren tegen Hamas zich tegelijk zou bezighouden met zieltjes te winnen via een muziekfestival.

De comment van Van Rooy is even lollig als de harde kritiek van de Ierse zangeres tegen Israel. Er zijn er al vergeten dat Dana International Israelisch is.
Israël is al jaar en dag zeer actief bezig met PR, zij het online of via andere manieren.

Met Eurovisie bereik je meer dan 100 miljoen mensen, vnl. gesitueerd in het Westen waar de belangrijkste bondgenoten van Israël zich bevinden. Dat is een geweldige mogelijkheid om op relatief goedkope wijze enorm veel mensen te bereiken. Het is geen toeval dat het lied van Israël over 7 oktober gaat en dat men zoveel campagne heeft gevoerd, zowel met advertenties (in veel verschillende talen op YT, op Times Square) en door diplomaten en Israëlische politici etc. op sociale media.

GNYKiXOWIAAoenV

Ik ken toch maar weinig genocides waarbij het plegende land hulp, voedsel en medicijnen toelaat en de bevolking waarschuwt en vraagt te vertrekken naar safe havens.
Om dan nadien scholen, ziekenhuizen en evacuatieplaatsen te bombarderen.
Gezien het aantal vluchtelingen bij voorgaande genocides, waren die toch ook gewaarschuwd om te vertrekken?

Maar off-topic, het gaat erom dat Israël nu de scores van Eurovisie gebruikt voor politieke doeleinden. Tot zover het "het is geen politiek festival" verhaal.

Ik ken toch maar weinig genocides waarbij het plegende land hulp, voedsel en medicijnen toelaat en de bevolking waarschuwt en vraagt te vertrekken naar safe havens.
Er zijn geen veilige plekken in Gaza, designated safe havens worden gewoon ook gebombardeerd, vluchtende mensen worden neergeschoten door scherpschutters, en er wordt veel meer hulp tegengehouden dan wordt toegelaten.

Er zijn geen veilige plekken in Gaza, designated safe havens worden gewoon ook gebombardeerd, vluchtende mensen worden neergeschoten door scherpschutters, en er wordt veel meer hulp tegengehouden dan wordt toegelaten.
Desondanks is het gebruik van het woord 'genocide' niet zo nuttig. Da's een enorme geladen term, die je ook erg open stelt voor kritiek. Mensen die Israel willen verdedigen kunnen zich makkelijk op technische argumenten beroepen om te ontkrachten dat het hier daadwerkelijk over een genocide gaat. En dan is het 'maar' een lange keten mensenrechtenschendingen.

Desondanks is het gebruik van het woord 'genocide' niet zo nuttig. Da's een enorme geladen term, die je ook erg open stelt voor kritiek. Mensen die Israel willen verdedigen kunnen zich makkelijk op technische argumenten beroepen om te ontkrachten dat het hier daadwerkelijk over een genocide gaat. En dan is het 'maar' een lange keten mensenrechtenschendingen.
Mocht de bevolking van Gaza ontruimd worden zodat Israël er vrij over kan beschikken kan er zeker worden gesproken van een etnische zuivering. Een volksverhuizing is evenzeer een etnische zuivering dan het effectief uitmoorden van die bevolking. Dat maakt een begrip als genocide ook zo arbitrair.

They gave 10 points to our song. Now they must agree with our genocide!
En zo kunnen beide kanten lustig verder doen met de anderen een 'vocale minderheid' te noemen terwijl ze zichzelf op de borst kloppen, wie had die nu zien aankomen.

Ik vind het gewoon wat vergezocht om eerlijk te zijn. Ik kan me gewoon mogelijk voorstellen dat een regime dat bezig is met een oorlog te voeren tegen Hamas zich tegelijk zou bezighouden met zieltjes te winnen via een muziekfestival.
Dat deel ervan vind ik -zij het ook vergezocht- nog het meest geloofwaardige eraan. Omdat je ook dit ziet van de Israëlische delegatie:

en

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu praised 20-year-old Golan for performing despite "contending with an ugly wave of antisemitism."

Dan niet op Joost Klein-vlak is Bambi Thug dan weer uitgedaagd door de delegatie en door de Israëlische eurosongcommentatoren die er een soort anti-woke-ding van wilden maken.

Dat kun je toch moeilijk als iets anders zien dan een regime dat bezig is met zieltjes winnen voor z'n oorlog?

Dat kun je toch moeilijk als iets anders zien dan een regime dat bezig is met zieltjes winnen voor z'n oorlog?
Ziet er toch naar uit dat ik dan toch de moeilijke optie kies. Ik zie het er niet in. Ik zie gewoon wat random tweets en instastories en een quote van de premier die de kandidaat van zijn land feliciteert.

Welk gewicht draagt zo een delegatie uberhaupt met zich mee?

Eerlijkheidshalve weten we gewoon nog 'just' niks. 100% (niet eens 99%) van hetgeen ik lees zijn nog geen vaste feiten maar insinuaties.

Dat is nog de grootste ergernis. Aldus ik ben benieuwd naar het volledige verhaal.

Ziet er toch naar uit dat ik dan toch de moeilijke optie kies. Ik zie het er niet in. Ik zie gewoon wat random tweets en instastories en een quote van de premier die de kandidaat van zijn land feliciteert.

Welk gewicht draagt zo een delegatie uberhaupt met zich mee?
Maar toch helemaal niet random? Tweets van de delegatie (als die geen waarde hebben, dan die van Klein ook niet?) en een instastory waar hij een antisemiet genoemd wordt. En dan het belangrijkste: waar de premier zich niet van distantieert, integendeel: alleen gelukwensen, en opnieuw de vermelding van de "antisemitische golf". Samen met de nationale commentatoren die erg laatdunkend spreken over de nonbinaire identiteit van de Ierse deelneemster en ook moeten vermelden dat ze anti-Israël is (=pro-Palestina).

Je kunt je terecht afvragen welk gewicht zo'n delegatie überhaupt heeft, hè. En dat is uiteraard weinig. Maar als ze het weinige gewicht dat ze hebben 100% inzetten om zieltjes te winnen voor hun oorlog, kun je niet ontkennen dat dat wel degelijk gebeurt, toch? Allee, efficiëntie ervan bepaalt het doel ervan niet :D Het is niet omdat ze het niet daadkrachtig kunnen, dat ze het niet doen. De delegatie is echter wel uitdrukkelijk gesteund door de premier.

Uiteindelijk is het wel duidelijk waarom Israeli's zoveel moeite gestoken hebben om Israel veel stemmen te geven... Om hun oorlog gewoon meer legitimiteit te geven.
Dan kunnen ze bagger zoals dit tweeten;
En daaronder:

''This moment restored my faith in Europeans. While the antisemitic “jury” didn't give Israel almost any points, Europeans who are fed up with their Jihadists overwhelmingly voted for Israel.''

:wtf:

Als je hen niet de volledige steun/score geeft op een liedjeswedstrijd dan ben je 'antisemitistisch'. Van dat cliché geraken ze ook nooit meer vanaf met zo'n uitspraken.

Laatst bewerkt:
En daaronder:

''This moment restored my faith in Europeans. While the antisemitic “jury” didn't give Israel almost any points, Europeans who are fed up with their Jihadists overwhelmingly voted for Israel.''

:wtf:
Het helpt natuurlijk niet dat veel media dan weer artikels beginnen schrijven met titels/openingszinnen genre: "Eurosong gewonnnen door non-binaire artist X". Zo maak je het de mensen die de polarisering in de hand willen werken wel héél erg gemakkelijk imo.

Ik begrijp de relevantie eerlijk gezegd ook niet, de titels vorig jaar waren toch ook niet "Zweedse vrouw Loreen wint Eurosong"? Dan mag het lied daar nog over gaan, dan nog hoeft dat niet per sé in de eerste 2 regels die je leest te staan toch? De ambitie is van naar een wereld te gaan waar gender/afkomst/etc allemaal niet uit maakt. Waarom moeten we dan zo hard benadrukken dat het de eerste non-binaire winnaar is?

En dan zouden we allemaal graag willen dat het a-politiek blijft en dat het vooral over de liedjes gaat. Langs die kant moet je ook serieus durven blijven imo...

Het helpt natuurlijk niet dat veel media dan weer artikels beginnen schrijven met titels/openingszinnen genre: "Eurosong gewonnnen door non-binaire artist X". Zo maak je het de mensen die de polarisering in de hand willen werken wel héél erg gemakkelijk imo.

Ik begrijp de relevantie eerlijk gezegd ook niet, de titels vorig jaar waren toch ook niet "Zweedse vrouw Loreen wint Eurosong"? Dan mag het lied daar nog over gaan, dan nog hoeft dat niet per sé in de eerste 2 regels die je leest te staan toch? De ambitie is van naar een wereld te gaan waar gender/afkomst/etc allemaal niet uit maakt. Waarom moeten we dan zo hard benadrukken dat het de eerste non-binaire winnaar is?

En dan zouden we allemaal graag willen dat het a-politiek blijft en dat het vooral over de liedjes gaat. Langs die kant moet je ook serieus durven blijven imo...
Er hebben wel vaker vrouwen gewonnen, er heeft nog nooit een uitgesproken non-binair persoon gewonnen. Natuurlijk zit dat dan in de berichtgeving? Moet je erover zwijgen of anders roep je polariserende stemmen op je af? Dat is toch ook geen gelijkheid: als je braaf en stil bent, zullen we je niet vergruizen.

Terug
Bovenaan