Investeren in vastgoed in Zwitserland

kinxton

Active member
In de UK of Zwitserland zou die rentevoet gewoon zijn blijven stijgen zolang de onderliggende rente stijgt.
In Zwitserland kan je ook een vaste rentevoet nemen voor de eerste 10 jaar, daarna variabel, en kan je de rente tot volledige terugbetaling volledig aftrekken van je belastingen. Je bent ook niet verplicht om het kapitaal van de hypotheek volledig af te betalen en je kan dus quasi renteloos leven zolang je belastbare inkomsten hebt.

Huis van 1M, 20% eigen inbreng, hypotheek van 800K, je betaald tot 400K kapitaal af en stopt dan, je blijft verder rente betalen en aftrekken van je belastingen en spaart of investeert intussen verder om dan tegen pensioenleeftijd de rest in 1 x te betalen.

Dat is m'n plan.

Laatst bewerkt:
In Zwitserland kan je ook een vaste rentevoet nemen voor de eerste 10 jaar, daarna variabel, en kan je de rente tot volledige terugbetaling volledig aftrekken van je belastingen. Je bent ook niet verplicht om het kapitaal van de hypotheek volledig af te betalen en je kan dus quasi renteloos leven zolang je belastbare inkomsten hebt.

Huis van 1M, 20% eigen inbreng, hypotheek van 800K, je betaald tot 400K kapitaal af en stopt dan, je blijft verder rente betalen en aftrekken van je belastingen en spaart of investeert intussen verder om dan tegen pensioenleeftijd de rest in 1 x te betalen.

Dat is m'n plan.
Waar heb je die informatie van? Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn.. Maar als het waar is wil ik er meer over weten :)

Waar heb je die informatie van? Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn.. Maar als het waar is wil ik er meer over weten :)
Zelf opgezocht, hangt af van de exacte cijfers natuurlijk, ook welke canton, net als de eigen inbreng die per canton kan variëren, naar de canton waar ik wil verhuizen is het rond de 24%, 20% eigen inbreng die de bank eist voor de hypotheek en 3-4% kosten notaris en canton belastingen e.d.

Natuurlijk enkel voor mensen die effectief in Zwitserland wonen (en werken), buitenlanders die fiscaal geen inwoner willen zijn kunnen bv. enkel maar kopen in toeristische gebieden, mits voldoende eigen middelen en bewijs van inkomsten.

De reden dat banken toelaten het kapitaal (wel de intresten!) van het 2de deel van de hypotheek niet volledig verder moet afbetaald worden is omdat de vastgoedprijzen zeer stabiel zijn en over de jaren evolueren met de inflatie. Ze hebben dus zekerheid dat als het fout loopt en het vastgoed verkocht moet worden, ze terugbetaald zullen worden.

Daarnaast, om fiscaal nog verder te optimiseren hebben ze ook een pensioenspaarsysteem net als bij ons, waar je toch veel meer in kan pompen en volledig van de belastingen kan aftrekken. Dit kan in een fonds of verzekering, waarbij het fonds natuurlijk meer opbrengt.
Dit kapitaal, of als je al kapitaal had opgebouwd in dat systeem (kan enkel als fiscaal inwoner), kan je gebruiken als hefboomeffect om een hypotheek aan te vragen, en/of is dus ook een extra garantie voor de bank.
Vanaf de pensioenleeftijd kan je er dan vrij voor kiezen om dat geld belastingvrij te gebruiken om (een stuk) van de hypotheek af te betalen of te herfinancieren voor bv. een ingrijpende renovatie.
Hypotheekschulden hebben in dit land is dus beter voor de belastingsvoordelen die je ermee kan krijgen, en vele Zwitsers betalen dus hun woning nooit volledig af omwille van de intrestaftrek. Bij overlijden en successie kunnen de erfgenamen dit overnemen en zo verder intresten blijven betalen en van hun belastingen aftrekken, of ervoor kiezen van het wel te betalen, maar dan wordt je immers meer belast op je totale fortuin, en dat is nog een ander verhaal...

Als je dat bij dezelfde bank doet als je hypotheek kan je zo ook extra 'korting' krijgen op je rentevoet enz. Maar dan nog is dit niet interessant en doe je dat beter in een fonds elders van de bank, zodat het alsnog meer opbrengt dan met de korting van de bank.

En nog iets, alle onderhoudskosten die je maakt voor de woning zijn ook fiscaal aftrekbaar. Stel dat je uw dak moet reinigen en daarvoor een firma inschakelt en die factureert je 3000 CHF, kan je dat bedrag volledig aftrekken van je belastingen.

Laatst bewerkt:

1/ je moet eerst 2 jaar hier wonen (en permit C hebben) vooraleer je mag kopen
2/ ik weet niet in welke regio je voor een huis aan het kijken bent, maar veel prijzen zitten boven de 2.5-3m CHF (https://www.immobilier.ch/en/map/buy/house/geneva/geneva/page-1?t=sale&c=2&p=c10377&nb=false). Voor 1m CHF heb je hier niet veel.
Vergeet ook niet dat de huizen hier vaak oud en ongeïsoleerd zijn, en de regulering voor zaken te wijzigen 10x strenger is dan in BE.

Dat is m'n plan.
Ik zou eerst een jaar (of 2) huren en hier wonen en dan zien of je daarbij gaat blijven. Veel vertrekken hier na een paar jaar terug naar het land van waar ze komen.

2/ ik weet niet in welke regio je voor een huis aan het kijken bent, maar veel prijzen zitten boven de 2.5-3m CHF (https://www.immobilier.ch/en/map/buy/house/geneva/geneva/page-1?t=sale&c=2&p=c10377&nb=false). Voor 1m CHF heb je hier niet veel.
Vergeet ook niet dat de huizen hier vaak oud en ongeïsoleerd zijn, en de regulering voor zaken te wijzigen 10x strenger is dan in BE.

Ik zou eerst een jaar (of 2) huren en hier wonen en dan zien of je daarbij gaat blijven. Veel vertrekken hier na een paar jaar terug naar het land van waar ze komen.

Elke keer ik op reis ben in CH passeer ik langs de immo kantoren. Eens checken om een chalet te kopen voor de oude dag.

Elke keer een koude douche :laugh:

In Verbier of Zermatt of Grindelwald is het dramatisch onbetaalbaar. Maar ook in de "2e rangs" toerisme locaties (Zinal, Saas, gebied tussen meer van Geneve en Rhone valei/Chablais, Champery, Grimentz etc) is het miljoenen voor een konijnenkot. En tegenwoordig is het 'hoe hoger, hoe duurder' ivm sneeuwzekerheid. Maar als zomertoerist ben ik 2x gepoept. Het kost meer en er ligt 8mnd per jaar sneeuw.

Misschien dat het in oosten (Graubunden/Ticino) wat beter is, ik vrees ervoor.

Apologies for yet another off topic post.

1/ Incorrect, al mogelijk van zodra je een permis B hebt, natuurlijk gaat de ene bank daarover eventueel moeilijker doen dan de andere als ze dat willen. Als toerist/2deverblijver kan je ook onmiddelijk kopen met eigen middelen in specifieke toeristische gebieden zonder enige permis B/C.

2/ Er is perfect wat te vinden (nieuwbouw) tussen 600 & 900K, natuurlijk niet in de duurste cantons zoals ZH, GE, ZG, en in en nabij hun kernsteden, erbuiten wel, dus dat moet ook wel passen met een eventuele job en comfortabel woon-werkverkeer.

Eerst minstens een jaar huren is inderdaad het plan, we denken enkel aan de Franstalige cantons zoals GE, JU, VS, VD.
En ik heb er familie die er sinds de jaren '70 woont en geboren is, ook een andere deel van de familie met meerdere eigendommen, enkele vrienden, dus dat helpt ook allemaal wat net als je al van jongsaf zomer en wintervakanties hebt gespendeerd in 't land.
We vertrekken om niet terug te keren. En als het echt niet lukt, dan kunnen we altijd terug naar de mama, maar dan moeten we echt al rock bottom zitten.

1/ Incorrect, al mogelijk van zodra je een permis B hebt, natuurlijk gaat de ene bank daarover eventueel moeilijker doen dan de andere als ze dat willen. Als toerist/2deverblijver kan je ook onmiddelijk kopen met eigen middelen in specifieke toeristische gebieden zonder enige permis B/C.
Van wat ik online vind kan je het met permit B kopen als het om je primaire woning gaat en geen woning meer hebt in de EU. Ik betwijfel hoeveel banken je een lening zouden geven zonder permit C. Geen idee hoe het zit voor een vakantiewoning, maar dat kan volgens mij niet zomaar kopen om het dan als primaire woning te gaan benutten.

2/ Er is perfect wat te vinden (nieuwbouw) tussen 600 & 900K, natuurlijk niet in de duurste cantons zoals ZH, GE, ZG, en in en nabij hun kernsteden, erbuiten wel, dus dat moet ook wel passen met een eventuele job en comfortabel woon-werkverkeer.
Waar dan? Ik heb net even gekeken op immobolier.ch rond Zurich en daar staat nergens iets te koop onder 1m CHF. Alles zit daar boven en er zit geen/nauwelijks nieuwbouw tussen. Met die 600-800k zou je mss een tuinhuis kunnen kopen ver weg van het centrum van Geneve/Zurich, maar niets comfortabel of ook maar in de buurt komende van een nieuwbouw.

Eerst minstens een jaar huren is inderdaad het plan, we denken enkel aan de Franstalige cantons zoals GE, JU, VS, VD.
Ik zit aan die kanten en ken de prijzen hier hoor. Ik weet niet waar je van plan bent te gaan werken, maar de betere (financiële/IT) jobs zitten hier enorm geconcentreerd rond de grote steden. En steden zoals Geneve zijn slecht toegankelijk als je in Vaud of verder woont.

En ik heb er familie die er sinds de jaren '70 woont en geboren is, ook een andere deel van de familie met meerdere eigendommen, enkele vrienden, dus dat helpt ook allemaal wat net als je al van jongsaf zomer en wintervakanties hebt gespendeerd in 't land.
Kan je dan eens een voorbeeld quoten van de nieuwbouw projecten die je in die regio kan kopen voor 600-900k? Ik zou het graag zien.
Ik heb hier collega's die met een gezamenlijk inkomen van rond de 17 k€ (net) zitten en moeten blijven huren omdat banken 20% cash voorschot eisen vooraleer ze over een lening beginnnen te spreken. Met veel prijzen boven de 2.5-3 m is dat onhaalbaar voor velen.

Van wat ik online vind kan je het met permit B kopen als het om je primaire woning gaat en geen woning meer hebt in de EU. Ik betwijfel hoeveel banken je een lening zouden geven zonder permit C. Geen idee hoe het zit voor een vakantiewoning, maar dat kan volgens mij niet zomaar kopen om het dan als primaire woning te gaan benutten.
Luister, je woont er misschien, al dan niet in de Zurich cocon, maar er is echt wel geen beperking vanaf permis B, heb het allemaal opgezocht en me goed geïnformeerd, zowel bij banken en een fiscalist langsgeweest e.d... Er zijn natuurlijk altijd wel wat fiscale verschillen per canton.
Ik mag zelfs m'n woning in BE behouden als ik dat wil. De fiscale woonplaats telt, alleen als ik de woning in BE hou moet ik in CH belasting op het fortuin betalen, dus op de totale waarde van de woning in BE, + in BE nog eens onroerende voorheffing ook. Dus best wel nutteloos tenzij het een investering is en je verhuurt.
Ik ken 2 niet CH-families die met een permis B een hypotheek kregen. En een familielid, met fiscale woonplaats in België heeft zowel eigendom in BE als in CH...
Nogmaals, een hypotheek voor een vakantiewoning in CH kan voor een buitenlander zonder enige permis B/C indien in specifieke toeristische gebieden, en die over voldoende middelen en 30% i.p.v. 20% eigen inbreng beschikt, als ik me niet vergis.
Net als in België moet je bij banken een stevig dossier hebben.

Waar dan? Ik heb net even gekeken op immobolier.ch rond Zurich en daar staat nergens iets te koop onder 1m CHF. Alles zit daar boven en er zit geen/nauwelijks nieuwbouw tussen. Met die 600-800k zou je mss een tuinhuis kunnen kopen ver weg van het centrum van Geneve/Zurich, maar niets comfortabel of ook maar in de buurt komende van een nieuwbouw.
Ja, rond Zurich, daar wil ik ten eerste, net als het hele Duitstalig gebied, nooit gaan wonen, gezien de taal en hier en daar de torenhoge woning en huurprijzen.
+Niet alles staat altijd online op die platformen éh, hebben letterlijk met de auto heel wat dorpen bezocht in delen van VS waar we zeer graag zouden wonen, er wordt hier en daar gesloopt met nieuwbouw in de plaats. Nieuwbouwvilla's op 900-1200m hoogte te vinden tussen 790 à 900K. Duurder natuurlijk ook altijd.
Nu kijken we al een poosje niet naar vastoged omdat het nutteloos is gezien de aankoop pas voor binnen 1 à 2 jaar is en eerst gaan huren.

Ik zit aan die kanten en ken de prijzen hier hoor. Ik weet niet waar je van plan bent te gaan werken, maar de betere (financiële/IT) jobs zitten hier enorm geconcentreerd rond de grote steden. En steden zoals Geneve zijn slecht toegankelijk als je in Vaud of verder woont.
De "betere" of beter betaalde, inderdaad. Wie zegt dat dit voor ons hoeft? Vriendin werkt toch al 100% remote, en zullen om te starten niet picky zijn qua jobs. We moeten ergens aan beginnen om ons te settlen.

Kan je dan eens een voorbeeld quoten van de nieuwbouw projecten die je in die regio kan kopen voor 600-900k? Ik zou het graag zien.
Ik heb hier collega's die met een gezamenlijk inkomen van rond de 17 k€ (net) zitten en moeten blijven huren omdat banken 20% cash voorschot eisen vooraleer ze over een lening beginnnen te spreken. Met veel prijzen boven de 2.5-3 m is dat onhaalbaar voor velen.
Heb hier enkele immo kantoren uit VS en VD in m'n favorieten staan, wie zoekt die vindt. Alles gaat natuurlijk redelijk snel weg, zelfs wat oudere woningen met wat werk aan die in België een EPC score F zouden hebben worden in CH verkocht voor 600 à 800K...
Nieuwbouw hoeft voor ons niet, er zijn zeker enkele parels te vinden, ook binnen 1 à 2 jaar.

2.5-3M is echt voor in en nabij kernsteden en inderdaad niet verwonderlijk voor ZH/BE/GE. Als je enkel maar in die zone woont en werkt, dan is huren inderdaad soms de enige oplossing... Tenzij je echt een enorm hoog loon hebt kan je alleen haast niet deftig sparen, nooit zou ik daar willen wonen.

En laat het nu zijn dat ik helemaal geen zin heb om maar zelfs in een straal van 100km rond die steden te wonen. Lausanne misschien wel nog, maar Genève... Dan kan ik evengoed in een Franse stad gaan wonen.

In kleinere gemeenten in VS, niet in de bergen, kan je dit bv. vinden :

jWFCxqN.png

Laatst bewerkt:
@kinxton Anders misschien eens meester Rieder raadplegen, die weet er nu ongetwijfeld alles over😇

@kinxton Anders misschien eens meester Rieder raadplegen, die weet er nu ongetwijfeld alles over😇

Waarom zou ik geld aan die pipo uitgeven? Ik ga er niet om belastingen te ontduiken of domiciliefraude te plegen éh... Ik hou behalve m'n Belgische identiteitskaart en pasppoort niks bij in België 🥲

Waarom zou ik geld aan die pipo uitgeven? Ik ga er niet om belastingen te ontduiken of domiciliefraude te plegen éh... Ik hou behalve m'n Belgische identiteitskaart en pasppoort niks bij in België 🥲
t was maar e graptjen hé Pol;)

De aftrek van een hypotheek ligt onder vuur in Zwitserland, er is een voorstel om dit af te schaffen op korte termijn.
Momenteel wordt vastgoed belast op reële huurinkomsten of een soort virtuele huurinkomst (vergelijkbaar met KI), en je kan dan alle kosten aftrekken zoals renovaties, kosten PPE en hypotheek.
Dit zal vermoedelijk zeer binnenkort veranderen.

Heb hier enkele immo kantoren uit VS en VD in m'n favorieten staan, wie zoekt die vindt. Alles gaat natuurlijk redelijk snel weg, zelfs wat oudere woningen met wat werk aan die in België een EPC score F zouden hebben worden in CH verkocht voor 600 à 800K...
Nieuwbouw hoeft voor ons niet, er zijn zeker enkele parels te vinden, ook binnen 1 à 2 jaar.

2.5-3M is echt voor in en nabij kernsteden en inderdaad niet verwonderlijk voor ZH/BE/GE. Als je enkel maar in die zone woont en werkt, dan is huren inderdaad soms de enige oplossing... Tenzij je echt een enorm hoog loon hebt kan je alleen haast niet deftig sparen, nooit zou ik daar willen wonen.
Het is niet mijn bedoeling om hier een hele discussie te starten over vastgoedinvesteringen/prijzen in Zwitserland, maar ik zit hier voor mijn werk nu al even en discussies/gesprekken met collega's over vastgoedprijzen zijn dagelijkse kost hier. Om u een idee te geven, mijn manager zit hier rond de 15k net per maand (bonus/wagen budget niet meegeteld) en die huurt hier nog altijd, omdat een huis rond regio Geneve voor 5 personen al snel rond de 3-3.5m zit. Hij heeft 3 kinderen en zijn vrouw werkt niet, en de kosten lopen op die manier wel snel op. Een appartement kopen zou gaan, maar dat ziet hij niet zitten met 3 kinderen.
Mijn andere collega's zijn bijna allemaal tweeverdieners van rond de 40 die allemaal nog huren (al jarenlang) en ook niet van plan zijn te kopen op lange termijn. De prijzen laten het hier gewoon niet toe.
Misschien als je echt in een uithoek gaat zitten en veel zelf kan opfrissen dat het nog haalbaar is, maar het is niet zo dat er hier "pareltjes" te koop zijn voor 700-800k.

Zwitserland heeft 101 voordelen tegenover België, maar betaalbaar wonen is daar geen onderdeel van.
Op dat vlak is België veel betaalbaarder.

Laatst bewerkt:
Zwitserland bestaat niet alleen uit Genève en Zurich zoals diegenen die er wonen wel durven te denken tot ergernis van de inwoners van andere cantons.

En wie weet heb ik 1 of 2M op m'n bankrekening staan, hebben ik en m'n vriendin elk een remote job van 15K per maand en hebben we een ongeisoleerde chalet van 350K in zicht in Chandolin...
De rekening hebben we al gemaakt. Een business plan zelfs...

't Is dus niet dar we advies nodig hebben, alles is al onderzocht.

Terug
Bovenaan