IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Hoe is dit te verantwoorden in tijden van besparingen? Other than the fact dat de CEO van Oddoo zijn volk geen deftig loon wil betalen en dus gaan huilen is bij de MR (lees: dikke vriendjes met Bouchez)

Hoe is dit te verantwoorden in tijden van besparingen? Other than the fact dat de CEO van Oddoo zijn volk geen deftig loon wil betalen en dus gaan huilen is bij de MR (lees: dikke vriendjes met Bouchez)
Wel zeer kort door de bocht... Dus wie zijn personeel op een fiscaalvriendelijke manier wil betalen is te gierig om zijn volk een deftig loon te betalen? Dit gedrocht van auteursrechten is gewoon bruto niet te betalen als je hetzelfde resultaat netto wil behalen met een plat loon. Dat is heus niet enkel bij Odoo een feit, dat is gewoon bij elke werkgever gewoon niet mogelijk... (mogelijk wel maar dan betaal je 10-20% boven markt, waarom zou je dat doen? Als je dat gaat doen, waarom niet ineens 100% boven markt betalen?)

Wel zeer kort door de bocht... Dus wie zijn personeel op een fiscaalvriendelijke manier wil betalen is te gierig om zijn volk een deftig loon te betalen? Dit gedrocht van auteursrechten is gewoon bruto niet te betalen als je hetzelfde resultaat netto wil behalen met een plat loon. Dat is heus niet enkel bij Odoo een feit, dat is gewoon bij elke werkgever gewoon niet mogelijk... (mogelijk wel maar dan betaal je 10-20% boven markt, waarom zou je dat doen? Als je dat gaat doen, waarom niet ineens 100% boven markt betalen?)
Sure, het zal dan wel te kort door de bocht zijn en idd nettoloon is duurder, which is exactly my point. Alweer een gedrocht van een fiscaal gunstregime. Wanwaar het geld "plots" moet komen, geen flauw idee.

Mijn punt is niet dat developers (ben er zelf 1) geen mooi netto mogen hebben. Mijn punt is dat men in tijden van besparingen blijkbaar wel creatief kan zijn zodra een goed geconnecteerde techsector komt uitleggen dat normaal brutoloon toch wel heel lastig is. En sorry, maar “anders moeten bedrijven 10 à 20% boven markt betalen” vind ik geen sterk argument. Je had evengoed kunnen zeggen: de markt is blijkbaar gewoon gewend geraakt aan netto’s die deels gedragen worden door fiscale uitzonderingen. I mean... Zeg dat dan ook gewoon zo.

Qua beleid vind ik dat gewoon moeilijk te verantwoorden: overal moet het efficiënter, goedkoper en met minder, maar voor bepaalde sectoren blijven we fiscale uitzonderingen uitvinden om het nettoloon artificieel te verhogen.

Sure, het zal dan wel te kort door de bocht zijn en idd nettoloon is duurder, which is exactly my point. Alweer een gedrocht van een fiscaal gunstregime. Wanwaar het geld "plots" moet komen, geen flauw idee.

Mijn punt is niet dat developers (ben er zelf 1) geen mooi netto mogen hebben. Mijn punt is dat men in tijden van besparingen blijkbaar wel creatief kan zijn zodra een goed geconnecteerde techsector komt uitleggen dat normaal brutoloon toch wel heel lastig is. En sorry, maar “anders moeten bedrijven 10 à 20% boven markt betalen” vind ik geen sterk argument. Je had evengoed kunnen zeggen: de markt is blijkbaar gewoon gewend geraakt aan netto’s die deels gedragen worden door fiscale uitzonderingen. I mean... Zeg dat dan ook gewoon zo.

Qua beleid vind ik dat gewoon moeilijk te verantwoorden: overal moet het efficiënter, goedkoper en met minder, maar voor bepaalde sectoren blijven we fiscale uitzonderingen uitvinden om het nettoloon artificieel te verhogen.
Tjah, je zegt ook niets nieuws hé :) Lees de voorbije 4 jaar in dit topic terug, het feit dat dit een fiscaal gedrocht is (wat niemand betwist denk ik), wordt zo vaak herhaald... Zit in hetzelfde rijtje als de mobiliteitsvergoeding en nog een paar anderen.

-edit- Ik ben zelf geen IT'er en zal hier geen gebruik van kunnen maken maar voor alle IT'ers... Ga ervoor. Het is een belachelijk systeem maar als je er profijt van kan halen, vooral doen. Ik zou het ook doen.

Het Belgische belastingsysteem is op zich al een gedrocht eh.
Een samenraapsel van uitzonderingen op uitzondering op uitzonderingen. Uitzonderingen die er vaak gekomen zijn omdat de basis scheef zit & i.p.v. de kern aan te pakken, men er telkens wat pleisters bovenop plakt.
So yeah, pakken wat je pakken kan is de boodschap.

Of de grotere WG's nog mee zullen willen met dit systeem na het fiasco van 2 jaar geleden daarentegen, dat blijft maar zeer de vraag.
Maar een zelfstandige die zie ik er uiteraard snel terug op springen (why wouldn't you after all).

Ik zit wél in de branche, dus technisch gezien zou ik het zeker pakken.
Maar 't is de WG die het opnieuw zal moeten invoeren, dus of het ook zal gebeuren ... I dunno. :whistle:

De redenering is dat dit een sector is waar buitenlandse concurrentie enorm speelt, veel IT-ers moeten van het buitenland worden aangetrokken en dan is het moeilijk concurreren met de lagere belastingstelsels van andere landen.

We hebben ook zo'n regeling voor buitenlandse kaderleden en onderzoekers, waar het zelf vlakaf geregeld wordt dat als je een buitenlander bent, je minder belasting moet betalen dan als je een Belg bent.

Werkgevers die niet rekruteren in het buitenland worden hier niet bepaald warm van, hun werknemers gaan meer verdienen maar voor de werkgever is het gewoon extra gedoe en het geeft hen amper of geen concurrentievoordeel om personeel aan te trekken.

Hoe zit het hier nu mee? Pagina terug lees ik dat de auteursrechten retroactief toegepast mogen worden vanaf 01/01/2026, maar is de wetgeving nu al goedgekeurd? Begin juni en nog altijd geen nieuws 🙄

Hoe zit het hier nu mee? Pagina terug lees ik dat de auteursrechten retroactief toegepast mogen worden vanaf 01/01/2026, maar is de wetgeving nu al goedgekeurd? Begin juni en nog altijd geen nieuws 🙄
Nee, de regering lijkt wat aan het dralen. Iedereen blijft zeggen dat ze het gaan doen, want da’s wat ze Bouchez beloofd hebben, maar niemand is enthousiast om ermee door te gaan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan