Al heb ik niet de indruk dat er op BG veel leden zijn die enige mogelijkheid of verloning in bvb. aandelen hebben?
Voor zover ik
anekdotisch kan spreken denk ik dat dit in BE vrij zeldzaam is.
Dit is meer 'the American way'. Dus als je dit tegen komt zal dit eerder zijn in internationale bedrijven.
Mss voor high level management zal je 't mss meer tegen komen in non-internationals? Dunno. Maar ik heb alleszins nog niemand gekend die voor 'n Belgisch bedrijf werkte die op deze manier vergoed werd.
Ook wil ik nog opmerken dat 't gros v/d BE werknemer werkt voor een KMO of pakweg de staat. Geen van beide zullen 'stock options' aanbieden.
Eventueel met uitzondering van een of andere start-up, die zo volk wil aan trekken om te werken voor een habbekrats (in de hoop dat die aandelen ooit iets waard zullen worden).
Opgegroeid zou ik durven zeggen van wel, echter niet hetzelfde als kennis van - maar waarom juist het eerste wel:
- bedrijven zoals werkgever
@cege bieden het aan, en zo zijn er nog - mss dat dit meer en meer gebeurd, kijk ook naar o.a. tech bedrijven die deel verloning in aandelen geven
In zake 'Big Tech' ... jah ... 't is geweten dat FAANG vrij grote totale compensatie pakketten aanbiedt. En een groot deel daarvan zijn 'stock options'.
De gigantische totaal bedragen die je regelmatig eens in een of ander artikel ziet passeren is de laatste jaren voornamelijk te danken geweest aan de sterke groei van de tech sector, jaar na jaar.
Echter, 't is nu wel een ander verhaal eh. 10-duizenden techies die momenteel op een korte tijdsspanne buiten gekegeld zijn in die sector.
Gaande van Twitter een paar 1000, Meta 11K, Amazon, Stripe, Patreon, ...
Velen van hen die het binnenkort wss met veel minder zullen moeten doen. Als ze al aan werk geraken, nu er wss een overaanbod is.
Uiteindelijk was FAANG, qua basisverloning, redelijk 'vergelijkbaar' met andere grote werkgevers, maar de aandelen zorgden er voor dat ze in totaal veel meer verdienden dan sommige meer 'legacy' bedrijven, die zo'n sterke groei niet meer kennen (en niet noodzakelijk onder 'tech' sector vallen bv.).