Is er méér of net minder kennis over beleggen?

Het is enorm beperkt.
En onder degenen die wel beleggen gaat het meestal over heel beperkte bedragen ook.

Belgen missen sterk het potentieel van aandelenmarkten.
Er is veel meer aandacht voor vastgoed nog altijd. Ook al heeft dat zeer zwakke returns vergeleken met aandelen.

De doorsnee mens verstaat ook geen hol van economie, laat staan de beurs. Ik werk met allemaal phd en ITers en smartasses in general. Ik heb al lang opgehouden om te proberen uit te leggen dat ze moeten meedoen met het stockplan.

Heb vanmiddag wederom moeten uitleggen hoe de indexatie werkt en wat inflatie is. Als ik over het stockplan begin, is er altijd 1 die de kwartaal presentatie eens gecheckt heeft en enkel zegt "zot, we hebben 2mrd schulden, daar koop ik geen aandelen van" (net debt = letterlijk 1x ebitda. Balance sheet gearing om buybacks te doen, nee, krijg je niet uitgelegd).

Meeste mensen kunnen niet eens 4800€ missen op jaarbasis. Zwijg stil dat ze dat dan in zaken gaan steken waar ze geen enkele voeling mee hebben en wat voor hen een black box lijkt. Of anders gezegd op russische roulette waar ze spinnen en niet begrijpen of er iets positiefs of negatiefs gaat uitkomen.

Ik denk dat de lonen bij ons dat wel kunnen missen. In December is de doorsnee bonus 5000 netto, zelfs voor de starters. Maar goed... waarschijnlijk iedereen die 5000 aan 0.1% op de spaarboek ipv op de zichtrekening en beetje minder loon te krijgen en dan 6 mnd later 400 euro voor niks extra te krijgen.

Misschien niet meer kennis, maar wel minder risico avers misschien? Zie crypto, GME, AMC en al die andere zooi
Op zich zag je dat iets meer dan 20 jaar geleden ook tijdens de dot com boom. Ik weet dat er toen mensen rommel kochten enkel en alleen omdat ze er wat over hadden horen vertellen op het werk. Honderduizend Belgische flappen in een bedrijf op basis van tweede of derdehandse informatie. En toen moest je nog bellen naar de bank om een aandeel te kopen en zat je met torenhoge transactiekosten.

Ik zou stellen dat het nu veel makkelijker is dan vroeger om kennis te vergaren. Kwartaalresultaten of jaarverslagen zijn met een paar klikken te vinden. Analyses en massa's commentaren om een bedrijf beter te leren kennen ook. Of zelfs nog maar tips over welke boeken de moeite zijn over bepaalde topics. Maar of dat ook helpt daar twijfel ik aan. De meeste mensen willen niet beleggen maar gokken in de hoop zo op korte termijn grote winsten te realiseren.

(net debt = letterlijk 1x ebitda. Balance sheet gearing om buybacks te doen, nee, krijg je niet uitgelegd).

Ik kan me voorstellen dat daar veel mensen zoals ik zitten die afkerig zijn tov zaken die ze niet 100% begrijpen. Gewoon nog maar de term ebitda is al een paar uur lezen om effectief te begrijpen wat dat wil zeggen. Dus je moet al goesting hebben om u daarvoor neer te zetten en de tijd te spenderen. En ja natuurlijk brengt dat op, maar ik kan goed begrijpen dat bij velen hun kop er niet meer naar staat na het werk.

Ik kan me voorstellen dat daar veel mensen zoals ik zitten die afkerig zijn tov zaken die ze niet 100% begrijpen. Gewoon nog maar de term ebitda is al een paar uur lezen om effectief te begrijpen wat dat wil zeggen. Dus je moet al goesting hebben om u daarvoor neer te zetten en de tijd te spenderen. En ja natuurlijk brengt dat op, maar ik kan goed begrijpen dat bij velen hun kop er niet meer naar staat na het werk.

Fair enough, maar dan moet hee bagger coins kopen of random prut en hopen 20% per maand te cashen met 0 effort .

Fair enough, maar dan moet hee bagger coins kopen of random prut en hopen 20% per maand te cashen met 0 effort .
Geen idee wat die zin wil zeggen, maar ik ga er vanuit dat je bedoelt dat je dan niet moeten hopen makkelijk geld te verdienen? En dat is uiteraard correct. Ik heb ook maar een simpele maandelijkse storting op een index fonds. En ik hoop dat dat op termijn beter is dan een spaarboekje maar wie weet.

Geen idee wat die zin wil zeggen, maar ik ga er vanuit dat je bedoelt dat je dan niet moeten hopen makkelijk geld te verdienen? En dat is uiteraard correct. Ik heb ook maar een simpele maandelijkse storting op een index fonds. En ik hoop dat dat op termijn beter is dan een spaarboekje maar wie weet.
Yep.

Terug
Bovenaan