De correctie is eigenlijk nog iets uit vervlogen tijden met minder accurate meetapparatuur, in feite is het tegenwoordig meer een gunst dan iets anders. Toen ik begon te rijden lag die correctie zelfs nog hoger (als je van 89 bent, zal je dat ook nog hebben geweten). Er worden dus nooit te nimmer boetes gegeven voor 52kmh te rijden waar 50kmh is toegestaan, de marge begint bij 57, waarvoor je dan bekeurd wordt aan 51kmh.
Er zijn al stemmen op gegaan om die correctie effectief volledig te laten vallen, in bepaalde landen is dat ook al zo, maar daar ben ik daar eerlijkheidshalve geen voorstander van, omdat ik die kleine correctie dan eerder zie als een manier om iemand die per ongeluk minimaal te snel rijdt, toch niet te moeten bekeuren. Het is natuurlijk zuur dat je dan een boete krijgt die net over die grens ging van die correctie (mijn vriendin is daar trouwens een meester in), maar ze moeten ergens de grens leggen.
Nu, reden dat ik de tellerafwijking vermelde, was gewoon om maar te zeggen dat je op je teller al snel 10km boven de toegestane snelheid moet rijden om een bekeuring te krijgen, dus buiten een enkele keer dat je een bord hebt gemist (we zijn allemaal mensen), ben je je wel bewust van je overdreven snelheid. Er zijn veel mensen die rekenen op tellerafwijking en correctie om dan op die grens te gaan rijden, om nadien verontwaardigt te zijn over die kleine boete. Ale, 52 waar je maar 50 mag, waarom houden ze zich daar nu mee bezig?
Ikzelf heb je trouwens ook geen crimineel genoemd en zal dat ook niet doen. Er is een gradatie in boetes en iemand die met de kleinste boete thuiskomt, is geen crimineel, die heeft een overtreding gemaakt. Dit terzijde.