Is het verschrikkelijk om in België te wonen?

Stinkbakkes

Well-known member
Frieten, bier, wafels en chocolade op elke hoek van de straat: ofwel heb je een stalen spijsverteringstelsel, ofwel heb je het stalen karakter om van dat spul af te blijven.

Men moet expert zijn in belastingsontduiking, maar nergens wordt die cursus gegeven!

Je moet je verschillende talen eigen maken om met je eigen landgenoten in gesprek te treden.

Wij zijn zo goed in compromissen dat niemand meer weet wat het oorspronkelijke idee was.

In België begint de file waar de parking eindigt.

Zodanig veel belastingen betalen dat men belastingen moet betalen op de belastingen. En dan nog een boete omdat ge het niet snapt

Ge weet dat het fout loopt als onze talrijke migranten hun plan beter trekken dan de ministers die erover beslissen.

Om nog maar te zwijgen over Jacotte Brokken, Niels Destadsbader, de Brusselse regering, 3 hangjongeren met Brocollikapsels op 1 enkele step en VTM...kortom: wonen we hier slecht?

Je moet echt ontzettend wereldvreemd en dom zijn om de stelling te poneren dat het verschrikkelijk is om in Belgie te wonen. Ik zou zelfs durven stellen dat het een van de beste landen is om te wonen en dat iedereen die hier geboren is zijn twee pollekes mag kussen.

Zijn er lelijke kantjes? Plekken waar het vierkant draait? Politiek een clusterfuck? Sowieso. Maar de schoonheid primeert.

Een beetje de tegenpool van deze thread: https://www.beyondgaming.be/threads/belgie-en-zn-belgen-beste-land-om-te-leven.7049/

Beide standpunten zijn overdreven. België is een Westerse welvaartsstaat, daarmee eindig je IMO sowieso al aan de top qua "goed om te wonen" als je het rationeel bekijkt.

Uiteraard zijn er ook mindere kanten, zie de gelinkte thread. De Belgisch/Vlaamse mentaliteit is soms IMO wat vermoeiend, maar goed, overal is er wel iets.

De gemiddelde Belg klaagt over de huizenmarkt (want ze vinden geen huis met 2 wc's en een bad!) en het eten dat duur wordt..
Let that sink in.

We hebben onze frustraties aan onszelf te danken maar we werken ze uit op anderen of leggen groepsdruk op. Het gebrek aan verantwoordelijkheidszin om echte waarde te creëeren (dan maar voor de overheid werken of onszelf door de dag sleuren of sjoemelen als zelfstandige) bites us in the ass. Ouders halen het einde van de maand met jobs waar vanalles niet aan klopt, dan kan er moeilijk een parcours worden voorbereid voor de kinderen om daar aan te ontsnappen...

Belgen die klagen over fileproblemen :laugh:
Op Brussel na, is er geen Belgische stad in de top-125 van de meest gecongesteerde steden in Europa. Maar, eerlijk is eerlijk, Brussel staat wel heel hoog. Maar dat is dus duidelijk een Brussels probleem en niet een Belgisch probleem.

Zodanig veel belastingen betalen dat men belastingen moet betalen op de belastingen. En dan nog een boete omdat ge het niet snapt
Technische insteek: het is onmogelijk belastingen op belastingen te hoeven betalen. Dat is zoals interest op interest betalen. :unsure:

Nee, het is niet verschrikkelijk. Goed zelfs voor de meesten. Maar met de jaren zal het voor ons verschrikkelijk worden, jawel.

Op Brussel na, is er geen Belgische stad in de top-125 van de meest gecongesteerde steden in Europa. Maar, eerlijk is eerlijk, Brussel staat wel heel hoog. Maar dat is dus duidelijk een Brussels probleem en niet een Belgisch probleem.
Je spreekt over individuele steden, maar Vlaanderen is in feite precies één grote stad. Weinig plaatsen waar je nog kunt doorrijden behalve op de autostrade dan.

Heb je daar ook een bron van? Ik vermoed de TomTom traffic index, maar kan iets anders zijn.
Die heeft natuurlijk een groot probleem als we naar België kijken, die meet enkel de file in de steden. Waar de files in België waarover men het meeste klaagt eerder op de autosnelwegen zijn...

Kijk de ring rond Antwerpen. Daar zit een groter fileprobleem dan Antwerpen stad. De Brusselse ring, dat het grootste probleem is, ligt zelfs voor ~70% in Vlaanderen, ~25% in Wallonië en ~5% in Brussel... Dus het overgrote deel niet enkel buiten de stad Brussel of buiten Brussel "metropolitan area" maar zelfs in een compleet ander gewest :p

Nee, het is niet verschrikkelijk. Goed zelfs voor de meesten. Maar met de jaren zal het voor ons verschrikkelijk worden, jawel.
Elaborate?

Tenzij je echt pech hebt, zit je in BE echt goed en kan ik me echt niet inbeelden dat ge het ooit slecht hebt.

België is een postzegel groot, dichtbevolkt, volgebouwd en heeft weinig échte pure natuur zoals je dat in andere landen hebt. Maar als ik er rationeel over nadenk heb ik niet veel te klagen: gematigd klimaat, een functionerende en stabiele overheid, degelijke infrastructuur, goed onderwijs, hoge welvaart, een rijke geschiedenis, veel erfgoed, een Bourgondische eetcultuur, op een boogscheut van tal van interessante plekken in Europa, ... Als het leven hier al verschrikkelijk is ligt dat dan vooral aan je persoonlijke context en niet de plaats waar je woont, vrees ik.

Soms vraag ik me wel eens op een melancholische wijze af hoe het zou zijn om in een klein dorpje te leven met een mooie panoramische backdrop met tal van natuurgebieden binnen handbereik.

Als ik FB mag geloven zijn Belgen verzuurde azijnpissers die altijd wel een reden hebben om ergens over te klagen en te zagen. Niets is goed, alles is slecht. Maar is het in andere landen dan beter? Als je op reis bent in het buitenland leef je in een bubbel, ik denk dat azijnpisserij overal wel bestaat.

Weinig plaatsen waar je nog kunt doorrijden behalve 's nachts op sommige autostrade dan.
Je was iets vergeten.
Elaborate?

Tenzij je echt pech hebt, zit je in BE echt goed en kan ik me echt niet inbeelden dat ge het ooit slecht hebt.
Misschien bedoelt hij hetgeen wat oude mensen typeert: "In mijnen tijd was het beter," en "de jeugd van tegenwoordig."
+ de gezondheid en allerhande kwaaltjes.

Vive la Belgique. Ik leef hier graag. In Limburg hebt ge wel mooie natuur. Het beste bier en de beste steak met frieten. En een top gezondheidszorg. Welk land kan na meer dan 500 dagen zonder regering blijven draaien? Wij. Alleen de politiek en justitie zijn klote. Voor de rest hebben we een topland.

België is vooral een saai land om te wonen. Ik denk soms dat dát het probleem is. Zeker Vlaanderen. Grijs, lintbebouwing overal, een compleet gebrek aan mooie natuur, drukke wegen. Voor iemand als ik die graag buitenkomt en van de rust van de natuur geniet, kan dat wel eens wegen.

Verder is het een fabeltje dat de gemiddelde Vlaming een harde werker is. Ik denk dat er weinig landen zijn ter wereld waar mensen zo weinig moeten werken om zoveel in ruil te krijgen als hier. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen uitzonderingen zijn. Maar de meeste mensen in loondienst, inclusief mezelf, hebben echt niet te klagen. Je merkt dan ook dat wanneer je niet klaagt over je werk en je dat luidop uitspreekt, je scheef bekeken wordt en er meteen geinsinueerd wordt dat je een luierik bent. Terwijl ik een pak meer werk verricht dan degene die wél voortdurend over het werk aan het klagen zijn. En dan nog is dat niet zo heel erg veel vergeleken met andere landen. Dat is waaraan ik me het meest stoor bij de gemiddelde Vlaming. Altijd dat gezaag over hoe hard ze aan het werken zijn.

Ik heb ooit eens maandenlang door West-Amerika een road trip gedaan, en dan gaan je ogen wel open. Het gevoel van vrijheid dat je daar ervaart, is onbeschrijfelijk. Je kan daar soms uren rijden zonder iets van bebouwing tegen te komen, met uitzondering van hier en daar een afgelegen tankstation, en er is amper verkeer. Het krioelt er van de natuurparken, het ene al indrukwekkender dan het vorige. Daar staat dan tegenover dat Amerikanen veel hardere werkers zijn en minder tijd hebben om daar van te genieten. Maar de optie hebben ze wel. Amerikanen zijn doorgaans ook véél vriendelijker dan Belgen, in het westen al zeker. Toch zou ik er niet willen wonen. Je beseft pas hoe goed je het hier hebt, wanneer je met Amerikanen aan de praat geraakt.

Laatst bewerkt:
Het hangt allemaal wat af van je persoonlijkheid. Voor sociale mensen die graag iets van het stadsleven of verenigingsleven meepikken, is Belgie fantastisch. Voor mensen die liever hun eigen ding doen en liever niet te veel anderen tegenkomen is het een pak minder interessant, want je kan eigenlijk nergens heen.

Belgie is een fantastisch land voor de gemiddelde belg die graag doet wat de gemiddelde belg doet. Als je daar significant van afwijkt, zijn er betere opties.

Op sociaal vangnet en medisch vlak zijn er weinig landen die significant beter zijn.

Ik ga gewoon mijn eerste post in die andere thread schaamteloos citeren:
Zelf heb ik een jaar in de VS gewoond (en 3 maand in Duitsland maar dat is te kort om echt de toeristenfase te ontgroeien). Door mijn vrouw heb ik ook een beeld van het leven in Mexico. Eigenlijk hebben we weinig dat ons hier houdt (praktisch geen familie), maar ik had hier wel een ok job, en nu hebben we hier ook een huis. Een paar bedenkingen:

Welvaart: ik moet @Tonerider gelijk geven, je hebt hier met praktisch elke voltijdse job een ok leven. Dat is zeker een groot verschil met de VS en Mexico, waar het systeem veel kapitalistischer en competitiever is. Uit eigen ervaring: ik ben linkser en met een groter "ik Europeaan"-gevoel teruggekomen vanuit de VS. Ja, je verdient meer, en al die extra verzekeringen en kosten kan je met een goed loon best wel trekken. Maar ik (als iemand die hier gevormd is natuurlijk) ben toch blij met het idee dat ik hier ongeacht mijn werk/vermogen naar de dokter kan gaan, en dat ik nu al niet moet beginnen sparen voor als mijn eventuele kinderen willen studeren is ook leuk. Ook is het gewoon veel gejaagder, 20 dagen verlof is hier het minimum, daar voor velen een wensdroom. Kinderen hebben is daar zeker niet eenvoudiger dan hier. Mexico spiegelt zich wat aan de VS, maar dan natuurlijk met een armere bevolking. Als je daar in een dorp opgroeit is je lot meestal bezegeld (de film Chicuarotes schetst de sfeer, voor de liefhebbers).
Natuurlijk, de keerzijde is dat als iemand met een goed diploma ik, als ik werk vind volgens diploma, beter zou verdienen in een Mexico/VS dan hier. Dat is niet eens relatief, in de VS hebben ex-collega's nu mooi over de $ 100 000 per jaar, en in Mexico heb je door de grotere ongelijkheid ook genoeg mensen die geld verdienen als slijk (al dan niet met behulp van wat nepotisme/corruptie).

Het land zelf: hiermee bedoel ik dan effectief de aardrijkskunde laat ons zeggen. Wel, we ontbreken hier de uitgestrekte natuur die ze in veel landen, zeker in de Nieuwe Wereld, wel hebben. Daar ga je de stad uit en kan je op een uur soms in niemandsland staan tussen de bossen en meren. Hier hebben we de Ardennen, wat niet slecht is maar de wauw-factor is kleiner. Ook hebben we onze geschiedenis, we hebben alles van fauna dat ons stoorde de voorbije 1000'en jaren uitgeroeid, dus we moeten het doen met wat overblijft.
Maar, een mooi bonus, onze kleinschaligheid! Het is echt iets dat wij als Belgen moeilijk kunnen appreciëren omdat we het gewoon zijn, maar met de wagen (of openbaar vervoer) sta je in geen tijd gewoon in een ander land. Ook onze desastreuze ruimtelijke ordening heeft voordelen, je kan in een landelijke gemeente wonen, met zicht op velden of een bos, en toch in geen tijd in een stad staan. In veel landen niet evident.
Als Belg heb ik ook totaal niets met het weer, zeker niet met warm weer, dus voor mij geen argument. Voor mijn vrouw ligt dat anders, meer zon en warmer zouden haar heel gelukkig maken.

Cultuur: ik denk dat we vaak onderschatten, of niet naar waarde schatten, wat een rijke cultuur en geschiedenis onze streek heeft. Middeleeuwse stadscentra, onze bewogen geschiedenis binnen Europa, ... Laat ons zeggen dat ik het een spijtige zaak vind dat velen daar vaak een soort post-it van herinneren voor politieke doeleinden. Ook onze keuken, met kwaliteitsingrediënten, is iets dat we best mogen appreciëren. Het is misschien de Mexicaanse keuken niet, maar ze moet er niet voor onderdoen. Iets dat ik in de VS toch wel miste waren onze eenvoudige, sobere gerechten mét smaak. Daar had ik vaak de indruk dat iets 20 ingrediënten met evenveel sterke smaken moest hebben...om er dan smaakloze cheddar en zoute bacon op te doen want dat maakt alles beter.

De mensen: ik ben er zelf één dus ik vond onze manier van doen de standaard en perfect in orde tot ik andere oorden opzocht. Nu goed, geen reden om negatief te zijn, ik denk dat we zeker redenen hebben om trots te zijn. We hebben een zekere vorm van discipline denk ik wel, een soort "down to earth" mentaliteit. Zeker dat laatste kon ik opnieuw appreciëren nadat in de VS alles ofwel GEWELDIG ofwel VERSCHRIKKELIJK was. Ik voel me ook trots wanneer ik op een van de vele fb-groepen waar mijn vrouw in zit een Mexicaan zie informeren of hij naar hier zou kunnen komen wonen, en er dan mensen op reageren dat het kan maar het moeilijk is want "die Belgen hebben allemaal een master en spreken 3 talen". Zwaar overdreven, maar we worden wel niet slecht ingeschat hoor.
Wat mij soms stoort is dat kleinburgerlijk trekje, het idee dat sommigen hebben dat de wereld eindigt buiten de grenzen van hun gemeente, of toch hun land, en daarbuiten is het "hic sunt leones". Ik heb vrienden van vroeger, die niet echt omkonden met het feit dat ik een vriendin uit het buitenland had (en dan nog buiten Europa!!) en opmerkingen maakten die je eerder verwacht wanneer je thuiskomt met iemand uit Somalië. Het moet ook gezegd zijn: ik heb al van hopen van mijn expat-vrienden en mijn vrouw gehoord dat wij weinig avontuurlijk moeten zijn, omdat je echt moeilijk Belgen kan vinden in het buitenland. Of dat nu klopt weet ik niet, feit is dat ik vrienden heb die naar een buurgemeente verhuizen als een soort van exodus zien.
We zijn ook gemiddeld ongeloofelijk gesloten naar nieuwelingen. Niet boertig, eerder heel beleefd denk ik, maar gesloten. Als je een bende Mexicanen ontmoet wordt je snel aanvaard, en beschouwen ze je al snel als een vriend. Bij Amerikanen ook, al wil het (zelf ondervonden) stereotype dat ze de dag erna je niet meer kennen. Hier is het toch heel hard afwachten wat die nieuwe allemaal zegt, en zeker niet meteen grote vrienden worden. Soit, het kan een indruk zijn.

Bon, veel te lange post om te komen tot de conclusie. Ja, ik woon hier graag. Logisch ook, ik ben van hier dus alles is min of meer zoals ik gewoon ben. Maar door hier eens niet te wonen merk je wel zaken op die minder zijn. Overigens mag heel de politiek hier ook wel efficiënter met onze 6 regeringen en wat nog. Maar al bij al, stel dat wij aan kinderen beginnen, ik zou ze graag hier zien opgroeien. Niet in de eeuwige competitie in de VS, en niet in de soms toch wel onveiligheid van Mexico. Mijn vrouw stond hier versteld van hoe mensen hun naam onder een deurbel zetten ("maar dan weet iedereen je wonen") en hoe een kleuterschool amper beveiligd is ("iedereen loopt gewoon binnen, wat als iemand een kind meeneemt"). Wil dat zeggen dat we hier voor altijd blijven? Ik weet het niet. Wat mij wat doet nadenken is hier ouder worden; ik vind niet dat wij mooi omgaan met oudere mensen. De hele corona-situatie heeft dat nog scherper gesteld. Mits geen zotte zaken tegen te komen, zouden we anderzijds mooi kunnen leven met ons pensioen in Mexico, en wel een huishoudhulp kunnen vinden voor wanneer het nodig is. Dusja, wie weet :)

PS: dit zijn zo het soort zaken waar het thuis al eens over gaat, met mijn vrouw die ook al wat heeft rondgezwerfd, dus ik schrijf er nogal gemakkelijk een bak tekst over.

Terug
Bovenaan