TA is gewoon een indicator op basis van het prijsverloop van de laatste .../dagen/uren/...
Er zijn geen garanties in de markt.
Inderdaad. Net zoals er bij FA geen garanties in de markt zijn.
Om een instapmoment te bepalen kan het zeker helpen, maar je kan ook de boot missen door te wachten op een bodem, of uw verkooptarget kan (net) niet gehit worden
Dat klopt ook, maar de boot missen kan met fundamentele analyse ook. FOMO is nooit goed. Je moet beseffen dat, buiten het aandeel dat je op het oog had, er nog genoeg andere aandelen zijn waar je de boot niet mist. Een keer de boot missen voor een bepaald specifiek aandeel is niet erg. FOMO is erger. Dan koop je dikwijls (veel) te vroeg. Een mogelijkheid is wel om reeds een gedeelte van je positie aan te kopen als je de TA-bodem nadert, om bij verdere daling je positie te verveelvoudigen.
Om een voorbeeld te geven:
- Momenteel wacht ik met de aankoop van Novo Nordisk of Crocs. Wanneer zowel de fundamentals als de TA op een bepaald moment samenvallen, zal ik kopen, meestal zelfs met een voorzichtige startpositie. Niet dat ik beweer dat de bodem er voor deze aandelen nog niet kan staan, begrijp mij niet verkeerd. Maar... mis ik de boot? Niet erg, want ben momenteel aan het vissen in andere vijvers. Steeds kansen genoeg. Ik zou het erger vinden als ik nu al diep in deze aandelen zou zitten, en bij verder doorzakken de moed verlies en verkoop of niet meer kan bijkopen omdat ik er al te diep inzit. De TA houdt mij alvast tegen om momenteel al in zo'n aandelen te investeren.
- Voor LULU heb ik mijn eerste kleine positie aangekocht. Dit aandeel, in FA in het verleden al geprezen, staat nu rond een steun op technisch vlak. Heb hier mooi mijn moment afgewacht, maar kan natuurlijk fout zitten (maar dan zou de FA het ook al tijdje fout moeten hebben...). Dikwijls komt er wel nog even een felle kortstondige prik door deze steun, maar niet altijd. Vanuit risk-reward dus een kleine startpositie. Daalt het door de steun, bv. naar 110-120$, zal ik mogelijk, afhankelijk van de situatie, mijn positie verdubbelen of verdrievoudigen. Zoiets kan niet als je al eerder vanuit FOMO gekocht hebt.
Enkel en alleen voortgaan op TA is niet voldoende. Zonder de fundamentals achter het bedrijf is het allemaal lucht, en blijft het op termijn geen goede investering.
Dat klopt ook. Daarom dat ik het holistisch zie, FA en TA horen samen bekeken.
TA wordt hoofdzakelijk gebruikt wordt door traders, die willen snel geld verdienen. Die soms wel weten dat ze lucht kopen maar er gewoon snel geld willen mee verdienen.
Ik weet niet of het hoofdzakelijk gebruikt wordt door traders. TA is soms alvast ook goed bruikbaar voor het spotten van langetermijnbodems, steeds met de nodige voorzichtigheid en risk-reward inschatting, zoals ook bij FA het geval is. Ligt eraan op welk tijdsframe je de TA toepast.