Isoleren van vrijstaande garage

coldvinc

Crew Member
Supporter
Iemand ervaring met het isoleren van een vrijstaande garage?
Ik zit met de vervelende situatie dat ik de betonplaat iets te hoog heb gegoten (5cm) waardoor het plat dak te hoog gaat zijn (t.o.v. de aanvraag) als we de originele isolatie diktes aanhouden (rondomrond 10 cm PIR). Dus zit ik nu met de vraag of ik de vloer ongeïsoleerd kan laten en het dak maar met 5 cm PIR ipv 10 cm. de wanden krijgen wel 10 cm.
Ik zal de garage effectief gebruiken om te douchen na sporten (mtb, fietsen, etc).

Ook belangrijk, het plat dak heeft spanten van 18 cm die ook opgevuld gaan worden met glaswol. Zou dit al genoeg zijn op vlak van isolatie?

Laatst bewerkt:
Laat maar, we gaan het dak isoleren met 5 cm en vloer ook met 5 cm. we blijven dan nog met een binnenafmeting van 265 cm van plafond tot 0 niveau.

Als je nog genoeg opkant hebt op uw dakrand kan je extra isoleren, niemand die dit ziet.
Maar dat is het net, de opkant is nu letterlijk exact hetzelfde als de aanvraag 3m07 met 1 kimblok van 20 cm. Ik heb nu 40 cm hoogte tussen de onderkant van de spant en de bovenkant van de opkant.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met het isoleren van een vrijstaande garage?
Ik zit met de vervelende situatie dat ik de betonplaat iets te hoog heb gegoten (5cm) waardoor het plat dak te hoog gaat zijn (t.o.v. de aanvraag) als we de originele isolatie diktes aanhouden (rondomrond 10 cm PIR). Dus zit ik nu met de vraag of ik de vloer ongeïsoleerd kan laten en het dak maar met 5 cm PIR ipv 10 cm. de wanden krijgen wel 10 cm.
Ik zal de garage effectief gebruiken om te douchen na sporten (mtb, fietsen, etc).

Ook belangrijk, het plat dak heeft spanten van 18 cm die ook opgevuld gaan worden met glaswol. Zou dit al genoeg zijn op vlak van isolatie?
Niemand die toch gaat vallen over die 5cm hogere kroonlijst?
Ik zou allesinds maximaal isoleren.

Maar dat is het net, de opkant is nu letterlijk exact hetzelfde als de aanvraag 3m07 met 1 kimblok van 20 cm. Ik heb nu 40 cm hoogte tussen de onderkant van de spant en de bovenkant van de opkant.

Je hebt +/- 20 cm over boven uw osb-plaat?
Gewoon 10 cm steken, opkant van 10cm is voldoende.
Met uw dakrand erop zit je boven uw 3m07 of zit deze er al in?

Een paar centimeter dakrand zal het nu niet maken, maar het moet nu ook weer niet 20 cm zijn. Maar het probleem is dat de binnenkant van de garage ong. 8,5 m lang is, dus met een helling van ong. 1.5% zit je rond de 9 cm hoogteverschil tussen de afvoer en het hoogste punt.

Een paar centimeter dakrand zal het nu niet maken, maar het moet nu ook weer niet 20 cm zijn. Maar het probleem is dat de binnenkant van de garage ong. 8,5 m lang is, dus met een helling van ong. 1.5% zit je rond de 9 cm hoogteverschil tussen de afvoer en het hoogste punt.
Ik bedoelde, je hebt volgens het plan nu 20 cm dakrand over exclusief isolatie?
Je hebt ook Pirplaten van 3cm, 7cm en 9 cm, je kan er eventueel wat met spelen als je graag zoveel mogelijk isoleert.
Uw glaswol gaat ook al veel doen natuurlijk.

5 cm is binnen de marge voor zover ik weet. Ik zou gewoon aanhouden volgens plan.

Let wel op met tussen uw spanten isoleren. Als je daar glaswol tussen steekt en dan langs buiten ook PIR legt mag je langs binnen niet te veel isoleren. Anders verleg je het dauwpunt te veel naar binnen en zal water in je glaswol condenseren. Ik dacht dat de vuistregel was binnen 1/3e isoleren van buiten.

Ik bedoelde, je hebt volgens het plan nu 20 cm dakrand over exclusief isolatie?
Je hebt ook Pirplaten van 3cm, 7cm en 9 cm, je kan er eventueel wat met spelen als je graag zoveel mogelijk isoleert.
Uw glaswol gaat ook al veel doen natuurlijk.
Dat is correct. Maar zoals @Muscleduck net zegt, moet ik ook al gaan opletten dat ik niet te veel isoleer langs de verkeerde kant. Misschien is die glaswol al genoeg langs binnen met dan een dampscherm zoals op mijn zolder (al heb ik daar dan weer nog PIR gestoken omdat er geen isolatie langs buiten ligt)?

Dat is correct. Maar zoals @Muscleduck net zegt, moet ik ook al gaan opletten dat ik niet te veel isoleer langs de verkeerde kant. Misschien is die glaswol al genoeg langs binnen met dan een dampscherm zoals op mijn zolder (al heb ik daar dan weer nog PIR gestoken omdat er geen isolatie langs buiten ligt)?
Als je 1 van de 2 doet zou ik sowieso enkel langs buiten isoleren. Je kan de isolatieschil over je opstanden laten doorlopen tot je muurisolatie zodat het 1 geheel is. Maar zelfs al doe je dat niet is een warm dak (isolatie buiten) beter dan een koud dak (isolatie binnen).

Kleine rechtzetting trouwens: ik zei dat 5 cm binnen marge ging vallen, blijkbaar wordt door de wet geen marge voorzien. Maar iedereen is het er over eens dat een marge van 5 cm nooit een probleem zal geven. Zeker bij een vrijstaande garage zal dat niet opvallen. Men zou al effectief moeten meten of stenen tellen om dat te zien. Ik zou daar alleszins niet wakker van liggen. Ik denk trouwens dat mijn achterbouw ook enkele cm te hoog is nu ik er aan denk, door de opstand in te pakken in isolatie.

Laatst bewerkt:
Ik ben het aan het bespreken met de dakwerker. Maar we zitten nog altijd binnen de afmeting van het bouwplan. Ik dacht ook dat er een specifieke marge is, die is er niet. Er is wel zo iets als metsershaar dat aanvaard wordt:

Het is echter duidelijk dat onze "lieve" buurvrouw moeilijk zal doen. Ze begon al te zagen dat de garage hoger is dan de hare, dewelke nog geen 3m is met een poortje van 2 m.
Ik mag ook al gaan kijken om afpaling aan te vragen hopelijk met haar instemming, want dit komt niet goed als we ook nog onze oprit gaan heraanleggen. Er is namelijk geen duidelijke scheidingslijn aan onze garage. De buurvrouw beweert dat onze oude garage muur een gedeelde muur is, terwijl mijn grootmoeder bij hoog en bij laag bleef beweren dat de volledige muur haar eigendom was.

Merci alvast voor de feedback!

't zijn mannen van de ouwe stempel:biglaugh:, maar ze zijn zeker mee met hoe je correct moet isoleren EN metselen. Ze doen het een pak beter en sneller dan den andere.

't zijn mannen van de ouwe stempel:biglaugh:, maar ze zijn zeker mee met hoe je correct moet isoleren EN metselen. Ze doen het een pak beter en sneller dan den andere.

Zeker van?

18cm glaswol tussen uw roostering en 5 of 10cm PIR erboven is vragen om vochtproblemen op langere termijn.

Wel beter ook kimblokken op de plaat gezet beneden, maar goed das te laat nu :p weet ook niet of je wat isolatie in uw vloer gaat steken…

Wel beter ook kimblokken op de plaat gezet beneden, maar goed das te laat nu :p weet ook niet of je wat isolatie in uw vloer gaat steken…
Had ik ook gezegd maar zij denken dat die blokken niet meer deftig gaan werken door het vocht tenzij ze goed zouden ingepakt worden maar dan moesten we dit al deftig gedaan hebben met de betonplaat en dat hebben we niet gedaan.

EPS starbeads 10 cm en dan (gewapende) chape.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan