Jacuzzi troubleshoot

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoi,

we hebben bij aankoop van ons huis er een jacuzzi bijgekregen, weinig ervaring met dat ding helaas en nu hebben we dus een probleem.
Vroeger spoelde die ongeveer 2-3 keer per dag via de filter, maar sinds we terug zijn uit vakantie is er een constant monotoon gebrom24/7.

Ik heb de filters al eens gereinigd en zie ook wel nog steeds wat vuiligheid drijven dus ik vermoed dat hij ook niet meer filtert....
Wat zou ik best eens doen of checken als eerste stap?

Heb je de filter al eens uitgekruist?

Yes, die heb ik er uit gehaald en volledig uitgespoten. Ook al es de jacuzzi dan volledig afgezet maar eens hij opstaat begint hij onmiddellijk terug te brommen;
Het is ook niet dat ik die water zie trekken ofzo naar de filter, dat gebeurt zelfs niet volgens mij.

Ik weet niet hoe bereikbaar alles is maar met een continu "gebrom" zou mijn eerste, blinde, gok een verstopping in de leidingen of vastgelopen motor zijn.
Probeer eens te testen aan de "intake" of hij wel water aanzuigt, kunt dat testen met bvb een diepvrieszakske ervoor te houden, dus licht genoeg om aangezogen/weggeblazen te worden (en kan tegen water)

Het kan zijn dat je pomp vast zit. Soms helpt het om als ze draait er eens een tik op te geven zodat de schoep los komt. Da's natuurlijk maar een tijdelijke oplossing.

Multimeter pakken en spanning meten op de klemmen van je motor van de pomp.
Mogelijks mist die een fase waardoor die niet kan draaien.

Indien je jacuzzi enkelfasig is aangesloten is dan is de condensator die de derde fase maakt mogelijk defect.
Condensator loskoppelen en capacitantie meten. Indien niet ok condensator vervangen. (kost 20 euro of minder).

Mogelijks is er een wikkeling van de motor doorgebrand. De wikkelingen Ohms doormeten en vergelijken met elkaar.
Indien je oneindig hebt op een wikkeling dan is die doogebrand en dien je de motor te vervangen.

Probeer ook eens de spanning af te zetten en dan de beschermkap van de motor te verwijderen om dan aan de ventilator schroef te draaien met je hand. Mogelijks kan je de blokkage zo los krijgen.

Je kan het ook forceren door de plastiek ventilator even te demonteren en een tang op de as te zetten op zo er beweging in te krijgen (voorzichtig wel anders veroorzaak je schade aan de pomp moest er een object in vast zitten)

Het probleem kan ook liggen aan de relais op het sturingsbordje van je jacuzzi, ook hier weer doormeten met je multimeter.

Of schakel een electricienvriend in die zal dat wel binnen een half uur vinden. Die dingen zijn zo complex niet, ze bestaan hoogstens uit een pomp, verwarmingsweerstand bordje, lichten en mss wat kleppen.

Ik ben nog eens hier :)

We hebben hem nu volledig gebruiksklaar terug gemaakt: nieuw water in, filters gereinigd,...
Maar er is iets met het verwarmen.
We hebben dit klavier en dus drie puntjes die flikkeren en dan warmt hij dus niet op in ons geval.

Ik heb hem gisteren en vanmorgen wel aan de praat gekregen: telkens ik pomp 2 even laat bubbelen dan stoppen die drie puntjes en warmt hij wel weer op.
Maar vanmorgen zag ik dan na een uurtje dat hij weer niet opwarmde...

Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

Afhankelijk van het model natuurlijk:

Het zou kunnen dat er toch een pomp defect is. Degene die zorgt voor verwarming/filter bijvoorbeeld.

Als die geen water doorpomp gaat je filter niet werken en/of je verwarming niet werken omdat die geen water krijgt.

Misschien gaat je jet pomp ook door die verwarming en lukt het daarom wel als je die jets aan zet.

Allemaal wel veel veronderstellingen. Zonder veel info te hebben is dat niet zo eenvoudig om het exacte probleem te duiden.

Terug
Bovenaan