bRahms
Lumicora
Als ik dit jaar één ding geleerd heb, dan is het dat je geen beloftes mag maken. Vorig jaar had ik namelijk mezelf beloofd om meer tijd te maken om nieuwe bordspellen te ontdekken. Niks is minder waar, want ook dit jaar heb ik maar een handvol nieuwe spelletjes leren kennen. Gelukkig zaten hier enkele zeer leuke spelletjes tussen zoals Lumicora, dat ik dan ook dit jaar nomineer als mijn bordspel van het jaar. Het is een toegankelijk strategisch bordspel waarin je als speler lichtgevende koraalstructuren moet bouwen door tegels slim te plaatsen. Door kleuren en patronen te combineren, scoor je zelf punten en kan je anderen hun plannen dwarsbomen. Een uitgebreide review mogen jullie begin volgend jaar nog van mij verwachten, laat dat dan ook meteen mijn goed voornemen zijn voor volgend jaar.Eervolle vermelding: Bomb Busters
FreakyJP
Kindom Crossing
Het bordspel dat mij dit jaar het meeste wist te verrassen, is ongetwijfeld Kingdom Crossing, het nieuwe spel van het duo achter Railroad Revolution en ZhanGuo. De ogenschijnlijk schattige artwork van het spel doet vermoeden dat het om een spel voor kinderen gaat, maar achter deze façade schuilt een heerlijke medium-heavy eurogame die vertrekt vanuit het wiskundige probleem van de zeven bruggen van Koningsbergen. In het spel is dit natuurlijk voornamelijk een gimmick, maar de gameplay die hierrond gebouwd is, weet vanaf de eerste zet te boeien. Het spel bevat ook veel elementen die ik geweldig vind: worker placement met een mandala-systeem, tracks waarop je vooruitgaat, set collection, engine building, acties die je kan upgraden ... Vooral de manier waarop het spel met het geld omspringt, is bijzonder interessant dankzij een investeringsmechanisme. Verder kan je er natuurlijk niet omheen dat het spel er ronduit geweldig uitziet en je het voor een zacht prijsje van ongeveer € 35 kan aanschaffen. Dit alles maakt Kingdom Crossing voor mij de topper van 2025.Eervolle vermeldingen: Railway Boom, Stupor Mundi, Theetuin
Joeri
Bomb Busters
Ik heb enkele bordspellen dit jaar ofwel veel gespeeld, ofwel veel uren in gestoken. Spellen met vele uurtjes zijn onder andere Ark Nova, maar ook Ticket to Ride: Legendes uit het Westen heeft wat uren op de teller. De campagne is intussen uitgespeeld, maar vanaf potje zes duurde een scenario al snel een uur of twee. Een spel dat minder lang duurt, maar waarvan ik afgelopen jaar minstens veertig potjes van heb gespeeld, is Bomb Busters. Dit spel bevat een campagne van maar liefst 66 missies, waarvan mijn groep er nu 37 heeft gespeeld. Enkele spellen moesten we opnieuw spelen door het falen van enkele spelers, maar de pret is er niet minder om. Dat je om de zoveel missies nieuwe componenten vindt in enkele doosjes, is erg tof. Bomb Busters is dus ook een legacy bordspel, maar zonder componenten te beschadigen of uit het spel te halen. Je kunt het dus altijd blijven spelen.Samen met je medespelers ben je een team dat bommen moet ontmantelen. Dat doe je door bij elkaar tegels om te draaien van dezelfde waarde, maar communiceren over welke waardes je in je tegelhouder hebt staan, mag niet. Er zijn gelukkig wel hulpmiddelen. Zo moet je je tegels van klein naar groot sorteren, waardoor je al weet dat de lage waardes zich links en de grote waardes zich rechts op de houders bevinden. Daarnaast zijn er ook uitrustingskaarten die je kunt inzetten en uiteraard heb jijzelf info die anderen niet hebben, aangezien enkel jij weet welke waardes je hebt. Wij spelen de missies met vier, al kan je tot vijf spelers spelen. Dat aantal is volgens BoardGameGeek het beste aantal, maar wij vermaken ons ook enorm met vier. Hopelijk komt er ooit een vervolg op, want wij zijn verkocht!
Sir.K
Nemesis: Retaliation
Wegens logistieke problemen heb ik helaas langer moeten wachten op mijn exemplaar dan gepland, maar gelukkig was het het wachten waard! Nemesis: Retaliation was na één speelbeurt al meteen mijn toppertje van het jaar. Na het fantastische Nemesis en de voor mij persoonlijk iets mindere Nemesis: Lockdown, prijkt Nemesis: Retaliation namelijk helemaal bovenaan mijn Nemesis-rangschikking.Wie Nemesis kent, weet wat hij kan verwachten. Het Alien-gebaseerde thematische bordspel gebruikt de basis van eerdere iteraties en bouwt daarop verder. Waar het originele spel eerder focuste op langzamere horror-survival, ligt bij Nemesis: Retaliation de focus eerder op actie. Meer aliens, meer vuurgevechten, een bijkomend aspect van resourcemanagement, kortom een nog interactievere vorm waarbij het coöperatieve aspect nog belangrijker zal zijn. Uiteraard zijn er ook nog steeds de persoonlijke objectieven, dus ook zij die graag eens een mes in de rug steken, zullen nog steeds aan hun trekken komen! Een absolute aanrader voor mensen die fan zijn van thematische bordspellen. Rek er wel wat tijd voor uit, want het is een avondvuller!
Eervolle vermeldingen: Apiary, Star Wars: Battle of Hoth
Stevenvw
Castle Combo
In 2025 heb ik heel wat leuke nieuwe spellen mogen ontdekken, maar er is één titel die er voor mij duidelijk bovenuit steekt: Castle Combo. Het spel is zeer toegankelijk dankzij de eenvoudige spelregels en iconografie, maar biedt tegelijk voldoende tactische diepgang. Elke ronde moet je zorgvuldig afwegen welke kaart je wil aanschaffen en waar je die plaatst in je speelgebied: een grid dat je stap voor stap uitbreidt en maximaal 3x3 groot mag zijn. Je staat voortdurend voor de keuze wat je op dat moment het meest nodig hebt: goud, sleutels of punten. En door de sleutels kan je je keuzemogelijkheden vergroten indien er toch geen interessante kaart voor handen is. De grote variatie in kaarten en reacties zorgt ervoor dat geen enkel potje hetzelfde verloopt. Dit zorgt ervoor dat Castle Combo een grote herspeelbaarheid heeft. Bovendien duurt een spel een klein halfuurtje, waardoor meerdere potjes na elkaar gespeeld kunnen worden. Al deze elementen samen maken dat Castle Combo voor mij het beste spel van 2025 is. En alsof dat nog niet genoeg is, start 2026 meteen sterk met de eerste uitbreiding: Castle Combo: Uit de Kerker, die twaalf nieuwe kaarten aan het spel toevoegt.Eervolle vermeldingen: Nimalia, Flip 7 en Nuns on the Run
Tova
Battle of Hoth
Misschien ben ik iets te vooringenomen door de reeds gestreden gevechten in Memoir '44 en mijn voorliefde voor Star Wars, maar een mix van beide in een bordspel ... Wie kan daar nu boos voor zijn? Het spel is geen zware klepper en speelt vlot weg op een avond. Omdat de asymmetrie tussen beide zijden ervoor zorgt dat er het liefst een rematch gespeeld wordt langs de andere zijde, zorgt elk spel opnieuw voor een andere ervaring. Het Command and Colors-mechanisme werd aangepast zodat het een meer toegankelijkere variant kreeg in dit spel en ook voor startende bordspelliefhebbers een fijne ervaring is. Battle of Hoth heeft voor mij 'the high ground' veroverd in 2025, al kwam daar wat geluk aan te pas met behulp van een goede dobbelworp. Jullie kunnen me altijd overtuigen om Battle of Hoth te spelen, dus zet de verdediging van Echo Base maar op punt, want daar komen de AT-AT's al aan!Eervolle vermeldingen: Zenith, Vantage
Vyxen
Zenith
Na het snuisteren op 2dehands.be naar toffe boardgamedealtjes, stootte ik op Zenith. Ik had er nog nooit van gehoord maar het strakke design sprak me meteen aan. Na het spelletje op te halen en thuis te testen, was ik direct verkocht. Zenith speelt zo ontzettend vlot en biedt genoeg diepgang om elk potje weer een heel andere ervaring te maken. Kort samengevat, speel je kaarten in verschillende rijen om invloed te winnen over een planeet, terwijl de tegenstander net hetzelfde probeert te doen. Dat zorgt voor een constante tug-of-war. Verzamel je genoeg invloed, dan win je het planetenschijfje en verzamel je er genoeg, dan win je het spel. Ook de componenten vind ik super. De kleine planetenschijfjes voelen goed in de hand en ze trachten te veroveren wordt dan ook een feest. Ik ben een enorme voorstander van spellen waarbij de regels gemakkelijk op te pikken zijn, maar waar de echte uitdaging zit in de beslissingen die je als speler neemt. Het soort spellen dat 'easy to learn, hard to master' is dus. Zenith behoort ongetwijfeld tot deze categorie. Ik zie me dit spel nog frequent bovenhalen, net omdat het zo ongecompliceerd is, maar met verrassend veel tactische diepgang komt.Runner up: Kingdom Crossing