Bijna elke grote ontdekking begint met een unieke vondst. Een bot dat uit de grond steekt, een fossiel dat miljoenen jaren verborgen bleef of een skelet dat langzaam uit het gesteente tevoorschijn komt. Als kind droomde bijna iedereen er wel eens van om zelf een dinosaurus op te graven. De kans dat dat ooit gebeurt, is helaas nogal... klein. First Giants probeert dat gevoel van verwondering rond paleontologie en grote ontdekkingen naar de speltafel te vertalen. Haal de zachte borstels maar al boven!
First Giants
is geen volledig nieuw bordspel, maar een herwerking van Elysium, een strategisch kaartspel dat in 2015 werd uitgebracht en datzelfde jaar genomineerd werd voor de Kennerspiel des Jahres. Opnieuw staan Matthew Dunstan en Brett J. Gilbert in voor het ontwerp, een designersduo dat de voorbije jaren bekend werd met spellen als The Guild of Merchant Explorers, Fairy Tile, Chocolate Factory en Village Rails. Voor deze nieuwe versie sloegen ze opnieuw de handen in elkaar met Space Cowboys, de uitgever achter onder meer Splendor, Unlock! en uiteraard ook het oorspronkelijke Elysium. In plaats van de Griekse mythologie vormt dit keer de prehistorie het decor.
Een fossiel belandt niet meteen in je museum. Eerst komt het in je studeerkamer terecht, bovenaan je spelersbord, waar de kaart veelal een bepaald effect activeert. Dat kan extra amberstenen opleveren, meer punten bezorgen of een ander voordeel geven. Pas wanneer je voldoende amberstenen hebt verzameld, kan een fossiel naar het museum verhuizen. Vanaf dat moment verdwijnt het effect van de kaart, maar telt ze wel mee voor de eindscore.
Na vier rondes worden alle fossielen in de musea geteld. Het grootste deel van de punten komt uit verzamelingen die aan specifieke voorwaarden voldoen. Zo scoor je onder meer door drie verschillende formaten van dezelfde dinosaurussoort te verzamelen, of dezelfde grootte van vijf verschillende soorten. Daarnaast leveren ook nieuwsfiches en verschillende kaarteffecten nog extra overwinningspunten op. De speler met de hoogste totaalscore wint het spel.
Ik zie dan ook heel wat potentieel voor gezinnen of spelers die vooral lichtere bordspellen op tafel leggen. Ook bij ons thuis komen dat soort spellen regelmatig boven. Niet elke spelavond moet uitmonden in een zware eurogame waar je twee uur voor uittrekt. Soms heb je gewoon zin in een spel dat snel op tafel ligt en waar je niet voortdurend vijf zetten vooruit hoeft te denken. Voor die momenten is First Giants een uitstekende keuze.
Voor mij bleef het uiteindelijk alleen iets té veilig. Je moet wel nadenken over welke fossielen je neemt, wanneer je ze naar je museum verhuist en waar je je markers neerlegt, maar echt moeilijke keuzes had ik zelden. Vaak voelde een bepaalde zet gewoon duidelijk beter aan dan de rest. Daardoor betrapte ik mezelf er meer dan eens op dat ik bijna op automatische piloot aan het spelen was. Ik miste af en toe wat spanning of het gevoel dat een verkeerde beslissing me nog zuur zou kunnen opbreken.
Dat neemt niet weg dat het spel heel goed in elkaar zit. Alles heeft een duidelijke functie, nergens zitten overbodige regels en de volledige spelstructuur voelt gestroomlijnd aan. Daardoor denk ik dat First Giants zijn publiek zeker zal vinden. Persoonlijk had ik nog graag dat klein laagje extra diepgang gezien om volledig overtuigd te zijn.
Ook de kwaliteit van het materiaal zit goed. De kaarten voelen stevig aan, de houten markers zijn mooi afgewerkt en de amberstenen geven het spel net dat beetje extra tactiele ervaring. Ze zijn misschien een klein detail, maar ze maken het spel wel een stuk aangenamer om te spelen. Daarnaast zit alles overzichtelijk gesorteerd in aparte doosjes in de speldoos. De set-up van het spel is dan ook een kwestie van vijf minuten werk.
Als ik dan toch iets moet aanhalen, zijn het de nieuwsfiches en de setfiches. Die zien er een stuk eenvoudiger uit dan de rest van het materiaal en passen voor mijn gevoel minder goed bij de stijlvolle kaarten. Ze zijn gelukkig wel duidelijk, dus op het spelverloop heeft dat geen enkele invloed. Minder logisch vond ik de puntenfiches in de vorm van planten. Waarom net planten? Dat is een keuze die ik thematisch niet helemaal begrijp in een spel dat verder volledig rond fossielen en dinosauriërs draait.
Het zijn uiteindelijk maar kleine schoonheidsfoutjes. De verzorgde vormgeving, het kwaliteitsvolle materiaal en de doordachte opbergdoos zorgen ervoor dat First Giants op productievlak weinig steken laat vallen.
First Giants
Van opgraving tot collectie
In First Giants probeer je tijdens vier rondes de meeste overwinningspunten te verzamelen door fossielen op te graven en ze een plaats te geven in je museum. Op tafel liggen verschillende opgravingssites met telkens een aantal fossielkaarten. Tijdens een beurt kies je ofwel een fossiel uit een van die locaties, ofwel neem je de pionnen terug die je daar eerder hebt geplaatst. Belangrijk hierbij is dat je nooit tweemaal een pion bij eenzelfde opgravingssite mag plaatsen. Staat daar dus al één van je markers, dan kan je daar geen kaarten meer bemachtigen en moet je eerst je pionnen terug op je spelersbord neerleggen vooraleer die site weer beschikbaar wordt.Een fossiel belandt niet meteen in je museum. Eerst komt het in je studeerkamer terecht, bovenaan je spelersbord, waar de kaart veelal een bepaald effect activeert. Dat kan extra amberstenen opleveren, meer punten bezorgen of een ander voordeel geven. Pas wanneer je voldoende amberstenen hebt verzameld, kan een fossiel naar het museum verhuizen. Vanaf dat moment verdwijnt het effect van de kaart, maar telt ze wel mee voor de eindscore.
Na vier rondes worden alle fossielen in de musea geteld. Het grootste deel van de punten komt uit verzamelingen die aan specifieke voorwaarden voldoen. Zo scoor je onder meer door drie verschillende formaten van dezelfde dinosaurussoort te verzamelen, of dezelfde grootte van vijf verschillende soorten. Daarnaast leveren ook nieuwsfiches en verschillende kaarteffecten nog extra overwinningspunten op. De speler met de hoogste totaalscore wint het spel.
Toegankelijk, maar iets te braaf
Het grootste pluspunt van First Giants is zonder twijfel hoe vlot alles speelt. De spelregels zijn snel uitgelegd dankzij het superheldere regelboekje. Tijdens onze spellen hebben we er geen enkele keer in moeten bladeren en dat zegt meestal genoeg. Alles zit logisch in elkaar en op de achterkant van het regelboek wordt een praktisch overzicht gegeven van alle symbolen maar dat hadden we eigenlijk na vijf minuten niet meer echt nodig.Ik zie dan ook heel wat potentieel voor gezinnen of spelers die vooral lichtere bordspellen op tafel leggen. Ook bij ons thuis komen dat soort spellen regelmatig boven. Niet elke spelavond moet uitmonden in een zware eurogame waar je twee uur voor uittrekt. Soms heb je gewoon zin in een spel dat snel op tafel ligt en waar je niet voortdurend vijf zetten vooruit hoeft te denken. Voor die momenten is First Giants een uitstekende keuze.
Alles heeft een duidelijke functie, nergens zitten overbodige regels en de volledige spelstructuur voelt gestroomlijnd aan.
Voor mij bleef het uiteindelijk alleen iets té veilig. Je moet wel nadenken over welke fossielen je neemt, wanneer je ze naar je museum verhuist en waar je je markers neerlegt, maar echt moeilijke keuzes had ik zelden. Vaak voelde een bepaalde zet gewoon duidelijk beter aan dan de rest. Daardoor betrapte ik mezelf er meer dan eens op dat ik bijna op automatische piloot aan het spelen was. Ik miste af en toe wat spanning of het gevoel dat een verkeerde beslissing me nog zuur zou kunnen opbreken.
Dat neemt niet weg dat het spel heel goed in elkaar zit. Alles heeft een duidelijke functie, nergens zitten overbodige regels en de volledige spelstructuur voelt gestroomlijnd aan. Daardoor denk ik dat First Giants zijn publiek zeker zal vinden. Persoonlijk had ik nog graag dat klein laagje extra diepgang gezien om volledig overtuigd te zijn.
Een verzorgde productie
Over de productie heb ik eigenlijk weinig slechts te zeggen. First Giants ziet er gewoon heel mooi uit. De illustraties van de fossielen hebben een wat artistieke stijl en springen meteen in het oog, zonder dat het te druk wordt. Integendeel zelfs. Alles oogt rustig en overzichtelijk, waardoor je nooit hoeft te zoeken naar de juiste informatie. Ook de iconen zijn duidelijk en na één of twee spellen weet je perfect waar alles voor dient. Dat vond ik eerlijk gezegd een verademing. De laatste tijd heb ik heel wat bordspellen op tafel gehad die zoveel mogelijk informatie op kaarten proberen te proppen. First Giants bewijst dat het ook anders kan.Ook de kwaliteit van het materiaal zit goed. De kaarten voelen stevig aan, de houten markers zijn mooi afgewerkt en de amberstenen geven het spel net dat beetje extra tactiele ervaring. Ze zijn misschien een klein detail, maar ze maken het spel wel een stuk aangenamer om te spelen. Daarnaast zit alles overzichtelijk gesorteerd in aparte doosjes in de speldoos. De set-up van het spel is dan ook een kwestie van vijf minuten werk.
Als ik dan toch iets moet aanhalen, zijn het de nieuwsfiches en de setfiches. Die zien er een stuk eenvoudiger uit dan de rest van het materiaal en passen voor mijn gevoel minder goed bij de stijlvolle kaarten. Ze zijn gelukkig wel duidelijk, dus op het spelverloop heeft dat geen enkele invloed. Minder logisch vond ik de puntenfiches in de vorm van planten. Waarom net planten? Dat is een keuze die ik thematisch niet helemaal begrijp in een spel dat verder volledig rond fossielen en dinosauriërs draait.
Het zijn uiteindelijk maar kleine schoonheidsfoutjes. De verzorgde vormgeving, het kwaliteitsvolle materiaal en de doordachte opbergdoos zorgen ervoor dat First Giants op productievlak weinig steken laat vallen.
Conclusie
First Giants is zo'n bordspel waar ik met een dubbel gevoel op terugkijk. Langs de ene kant zit het gewoon heel goed in elkaar. De regels zijn kraakhelder, de speelduur loopt niet te lang uit, de productie is uitstekend en de hele spelervaring verloopt zeer vlot. Daardoor zie ik First Giants zonder twijfel frequent op tafel komen bij gezinnen, casual spelers of iedereen die een vrij toegankelijk strategisch spel zoekt. Langs de andere kant bleef ik als meer ervaren speler toch wat op mijn honger zitten. De keuzes zijn interessant, maar zelden echt spannend, waardoor ik na een tijdje wat op automatische piloot begon te spelen. Dat maakt van First Giants zeker geen slecht spel, integendeel. Het is een doordacht en mooi afgewerkt bordspel met eenvoudige mechanics. Alleen had ik persoonlijk graag wat meer diepgang en spanning gezien om de keuzes net dat tikkeltje interessanter te maken.
Alle foto's werden aangeleverd door Spot Het Spel. Meer foto's vind je op hun Instagram-pagina Spot Het Spel
Alle foto's werden aangeleverd door Spot Het Spel. Meer foto's vind je op hun Instagram-pagina Spot Het Spel
Pro
- Vlotte en toegankelijke gameplay
- Mooie, verzorgde productie
- Duidelijke iconografie
- Kwalitatieve componenten
Con
- Mist strategische diepgang
- Weinig spannende keuzes
- Minder geslaagde fiches
7
Over
Uitgever