Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Acht BV’s leren kungfu in volledige afzondering in Zuid-Korea

The BV circlejerk continues. Nu gaan er weer een achttal op kosten van VTM op retraite naar een eeuwenoude tempel in Zuid-Korea om te leren vechten als een echte kungfu-meester. Ze leren er ook mediteren om hun innerlijke rust te vinden.

Dat zijn weer een hoop afleveringen met pseudo-zweverig geleuter en wederzijdse schouderklopjes en intieme momentjes die ze met elkaar kunnen delen.

giphy.gif

giphy.gif

The BV circlejerk continues.
Ik erger me daar ook aan, het merendeel van de programma's tegenwoordig:
BV's gaan op reis, BV's gaan naar Groenland, BV's gaan met een boot varen, BV's klimmen op een berg, BV's gaan in 't leger, BV's kruipen in een belachelijk pak en zingen liedjes, BV's verkleden zich als dragqueen, ...

Moet zijn dat daar toch volk naar kijkt, maar voor mij is het niet. 😅

En aan de andere kant kan de gewone Vlaming niks meer zelf:
Blind gekocht, blind gesprongen, blind getrouwd, ...

BV's gaan op reis, BV's gaan naar Groenland, BV's gaan met een boot varen, BV's klimmen op een berg, BV's gaan in 't leger, BV's kruipen in een belachelijk pak en zingen liedjes, BV's verkleden zich als dragqueen, ...

Zoals @REpute aanhaalt kan ik er inderdaad gewoon niet naar kijken, maar het gaat toch van kwaad naar erger in het TV-landschap op dat vlak. Dat wil niet zeggen dat het enkel slecht is als er programma's met BV's zijn. Boris vond ik een van de mooiste programma's. Heel sterk en integer gebracht.

dit ergert mij vooral. Als ze het programma met de gewone Vlaming maakt, gaat er volgens mij evenveel volk naar kijken en hebben die mensen er zelf nog iets aan.

Ik zit echt niet te wachten op, in mijn ogen, een lijst c bekenden.

Is kungfu niet Chinees? Zou het dan niet logischer zijn als ze Hapkido of Taekwondo leren? Voor het gemiddelde VTM-publiek is heel Azië waarschijnlijk Chinees maar dat is toch echt dwaas?
Je hebt ook Koreaanse kungfu, als de eerste resultaten op google me niet misleiden. Dwaas is dat dus niet maar 11 dagen retraîte en training krijgen van twee "wereldberoemde kungfumeesters" en elkaar schouderklopjes geven doorheen de lachjes en traantjes in de hoop om op dag 11 de wereld aan te kunnen is wel een beetje dwaas. En toch weer niet als er genoeg kijkers voor te vinden zijn.

Is kungfu niet Chinees? Zou het dan niet logischer zijn als ze Hapkido of Taekwondo leren? Voor het gemiddelde VTM-publiek is heel Azië waarschijnlijk Chinees maar dat is toch echt dwaas?

Die Shaolin meester is blijkbaar een Chinees.

Maar als je die website ziet, blijkbaar gewoon 1 grote commerciële boel. Ze zullen die voor 11 dagen geboekt hebben en ergens in Zuid-Korea een tempel als locatie gevonden hebben zeker?

11 dagen mooi in scène zetten van emo levensveranderende en "friends for life" makende BV televisie. No Thanks.

Je hebt ook Koreaanse kungfu, als de eerste resultaten op google me niet misleiden. Dwaas is dat dus niet maar 11 dagen retraîte en training krijgen van twee "wereldberoemde kungfumeesters" en elkaar schouderklopjes geven doorheen de lachjes en traantjes in de hoop om op dag 11 de wereld aan te kunnen is wel een beetje dwaas. En toch weer niet als er genoeg kijkers voor te vinden zijn.
Een aantal oosterse vechtsporten hebben hun basis in Kungfu en zijn verder geëvolueerd naar een eigen systeem. De basis van karate, Tang Soo Do (wat verder geëvolueerd is naar Taekwondo) ligt bij 1 van de vele kungfu stijlen.

dit ergert mij vooral. Als ze het programma met de gewone Vlaming maakt, gaat er volgens mij evenveel volk naar kijken en hebben die mensen er zelf nog iets aan.

Ik zit echt niet te wachten op, in mijn ogen, een lijst c bekenden.
De reden daarvoor is commercieel heel simpel. In NL was het al langer zo, en hier en daar zie je nu ook programma's zonder BN'ers opduiken. Maar dat komt dus omdat er misschien wel evenveel mensen kijken naar een niet-BV-programma, maar de hele randopbrengst is er totaal niet. En dat is héél veel. Dan kunnen die BV's ook nog eens in alle boekjes verschijnen, met achter de schermen, hier en daar een domme uitspraak, dan is er eens een schandaaltje van 2 BV's die elkaar niet kunnen luchten en is dat weer goed voor 6 artikels. Niemand gaat ook maar één artikel lezen over Dennis uit Schoten die Wendy uit Denderleeuw niet plezant vindt. Heel misschien in Big Brother, maar het vergt een hele investering van de mensen voor 'we' op die manier geïnteresseerd zijn in ze. Dat is niet vanaf dag 1, maar pas vanaf dag 20. En dan nog de awardshows en de rode lopers, de spinoffs...

De reden daarvoor is commercieel heel simpel. In NL was het al langer zo, en hier en daar zie je nu ook programma's zonder BN'ers opduiken. Maar dat komt dus omdat er misschien wel evenveel mensen kijken naar een niet-BV-programma, maar de hele randopbrengst is er totaal niet. En dat is héél veel. Dan kunnen die BV's ook nog eens in alle boekjes verschijnen, met achter de schermen, hier en daar een domme uitspraak, dan is er eens een schandaaltje van 2 BV's die elkaar niet kunnen luchten en is dat weer goed voor 6 artikels. Niemand gaat ook maar één artikel lezen over Dennis uit Schoten die Wendy uit Denderleeuw niet plezant vindt. Heel misschien in Big Brother, maar het vergt een hele investering van de mensen voor 'we' op die manier geïnteresseerd zijn in ze. Dat is niet vanaf dag 1, maar pas vanaf dag 20. En dan nog de awardshows en de rode lopers, de spinoffs...
Ja, als mensen die dat allemaal niet volgen zegt ons dat misschien weinig, maar iets (of iemand) moet natuurlijk de Dag Allemaal en consoorten vullen. Het is wel een soort wereldje dat zichzelf in gang houdt. Buiten hier en daar een programma volg ik de Belgische TV niet meer (geen tv-abonnement), en als ik dan artikels zoals dat over deze kungfu-show lees zegt de helft van die namen me gewoon al niets meer.

Ja, maar dat begint ook wel te veranderen. Want Dennis en Wendy kunnen wel eens influencers worden en zichzelf via een TV-programma het BV-dom in lanceren. Vroeger bleven die niet-BV'ers meestal niet-BV, vandaag zijn er veel BV'ers BV omdat ze stomme filmpjes maken van zichzelf.

En ik ben continu kwaad op alles en iedereen die ik zie die blijkbaar wel gewoon plezier hebben in het leven. En gelukkig zijn, en tof samen zijn en al dat soort dingen. En dat is niet kwaad worden in de zin van "Ik gun het hun niet", maar kwaad worden in de zin van "waarom is mij dat niet gegund?". Waar ben ik ooit zo hard uit de bocht gegaan dat het universum heeft besloten "Gij gaat niet meer gelukkig zijn zalle". En dat werkt meer en meer op mijn gemoed. Ik wil ook verder met mijn leven, ik wil ook gewoon gelukkig zijn zoals iedereen.

En ik ben dat zo ontzettend beu, echt zo enorm ontzettend beu.
Vooral dit stuk kan ik perfect begrijpen, heb dat ook zeer vaak.
Bij mij is het wel van een andere aard, maar heb ook constant het gevoel dat ik ter plaatse blijf trappelen.
Vrienden die naar mijn mening verder staan in het leven en bij gewoon alles hetzelfde blijft.

Ik probeer de laatste tijd mijn nogal zwaarmoedige gedachten om te zetten naar iets positiefs, dus probeer ook zo weinig mogelijk te klagen en me op te jagen. Maar dit moet me toch even van het hart:

Wat voor een derde wereld land zijn wij op het vlak van openbaar vervoer seg? Ik heb heel mijn middelbaar met de bus naar school geweest dus zowiezo al wat trauma's aan over gehouden. De bus of trein zijn hier altijd de allerlaatste optie maar soms komt/kwam dat wel eens gemakkelijk uit. Maar nu...

Vanaf januari: ik woon op zo'n 10 kilometer van't stad, met al heel mijn leven een bushalte quasi voor de deur. In de week een bus om het half uur, in het weekend nachtbussen tot 2 uur en zondag één bus per uur. Vanaf januari gaat de dienstregeling veranderen dat er in de week alleen nog maar tijdens de spits een bus rijdt om het half uur, de rest van de dag maar om het uur. In het weekend veranderd er niks, en op zondag worden alle bussen afgeschaft. HOE THE FKKK IS DA MOGELIJK? Uw service trekt op niks en dan ga je die nog eens bijna halveren.

Dan, blijkbaar vanaf volgende week: Ik neem enkele keren per jaar de trein naar Brussel, ook al is Brussel nog geen half uur rijden. Tot nu had ik in het lokale stationnetje (met gratis parking, dat ze ook betalend willen maken) 1 trein per uur naar Brussel. Was altijd wat afwegen qua uren maar meestal vond ik dit wel gemakkelijk. Vanaf volgende (of deze) week wordt die lijn afgeschaft en kun je vanuit het lokale station alleen maar 1 trein per uur nemen naar de grote stad, en van daaruit overstappen naar Brussel of eender welke stad. Dus, eigenlijk is het enige aantrekkelijke, dat het gemak is, afgenomen en veranderd door een rit die nu een overstap vraagt en daarmee nog eens een kwartier langer zou duren.

Met de auto naar't stad: 10 minuten rijden en parking betalen (soms).
Met de bus naar't stad: 30 minuten op de bus zitten, en mits wat pech een uur wachten op de volgende bus. Op zondag helemaal geen service.
Met de trein naar't stad of naar Brussel: Belachelijk veel betalen, overstap maken, en drie maal zo lang onderweg zijn dan dat ik dat met de auto zou doen.

de lijn wordt door de vlaamse overheid bewust onder-gebudgetteerd, opdat ze hun kwaliteitsdoelstellingen niet kunnen halen, de mensen meer en meer klagen, zodat die op termijn zélf beginnen vragen voor privatisering.

als ge klaagt over het aanbod, wacht dan maar tot er bussen beginnen vertraging te hebben, of zelfs helemaal niet rijden

Wat is de volgende stap? Blind Bevallen.
Zwanger van een complete stranger, en dan bij de bevalling krijg je te zien wie het was, en kan je ook kiezen om het kind te houden of niet.

11 jaar zonder kabel. Als bij mijn ouders de tv aanstaat dan weet ik meestal niet eens of het een programma met BV's of met onbekende deelnemers is, want 'de boekskes' lees ik ook niet. Ik heb het in die 11 jaar nog geen seconde gemist en moest het aan mij liggen dan vloog de televisie helemaal buiten (dus ook geen netflix meer), maar dat vindt mijn vrouw te drastisch.
Kan het enkel aanraden en eerlijk, ik heb geen idee waar de modale Vlaming zelfs maar de tijd vandaan blijft halen om urenlang per dag naar pulp te zitten kijken.

Het onderwerp van de Warmste Week dit jaar ... ik vind het goed dat het thema eenzaamheid in de kijker wordt gezet, want een van de laatste grote taboes in onze samenleving. Het is een gevoel waar ik zelf al bijna heel mijn leven mee kamp, maar als ik dan de verhalen hoor, voel ik mij eigenlijk nog altijd niet gehoord.

En het toppunt van ironie ook wel hé, aan een heleboel mensen voorgesteld of gevraagd om eens af te zakken naar Brugge voor een van de gratis optredens, maar 't zal toch weer enkel met mijn vrouw zijn. Waardoor die Warmste Week tegen eenzaamheid mijn eenzaamheid in de periode dat ik mij al het meest eenzaam voel enkel maar versterkt.

Terug
Bovenaan