Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Bedoel je die AH verspakketten? Deze? https://www.ah.be/producten/23796/verspakket

Zo goedkoop zijn die uiteindelijk niet in prijs/kg. Zeker omdat je bij de meeste nog je vlees (of alternatief) moet toevoegen. Toch niet als je het vergelijkt met de junkfood opties uit de winkel zoals de lasagna van hierboven of een diepvriespizza.
Op zich zijn die pakketten wel makkelijker dan recept opzoeken en alle losse ingrediënten zoeken in de winkel wat de drempel al kan verlagen. Maar de junkfood is zowel goedkoper als nog minder tijd/moeite om uit te zoeken in de winkel en klaar te maken.

En dat was wel de insteek van @Biljart, puur financiëel. Wat blijkbaar niet eens de insteek was van het (betalend) artikel dus dat hij ook al verkeerd voorgesteld had...

Die verspakketten zijn per kg zelfs in veel gevallen gewoon duur te noemen, je betaalt in verhouding veel voor het gemak dat alles in de juiste hoeveelheid in 1 doos zit. En het duurste ingrediënt zit er inderdaad nog niet in.
Kort door de bocht: 5 minuten in de winkel de ingrediënten samen zoeken en je hebt voor minder geld dat verspakket zelf samen gesteld. OK, voor sommige ingrediënten zal je overschot hebben, maar zelfs dat past nog ruim binnen die prijs. En je zal misschien dat exacte zakje met kruiden moeten vervangen door andere kruiden/poeders die je wel in huis hebt.

Soit, het probleem zit hem in België voor het grootste deel niet in het financiële (wat bv. in de VS om maar iets te noemen absoluut wel zo is) maar meer in gewoontes, levensstijl, etc.
Veel mensen hebben ook geen idee hoe ze gezond eten lekker kunnen maken, terwijl junk food erop voorzien is om onze plezier-receptoren aan te spreken. Dat helpt ook niet om de juiste gewoonte of levensstijl aan te houden.

Youtube die ineens de helft van de Engelse titels in het Nederlands weergeeft. Verschrikkelijk. Kan je dat ergens afzetten?

Youtube die ineens de helft van de Engelse titels in het Nederlands weergeeft. Verschrikkelijk. Kan je dat ergens afzetten?
image.png

Het gaat over prijs per kcal gecombineerd met tijdsinvestering en uiteraard ook gewoon geïnformeerd zijn.

Groenten worden rot, of heb je een diepvries voor nodig, en moet je een beetje kunnen koken. Rommel kan je een keer gaan kopen wanneer er tijd is en blijft soms maanden goed.
...
Vraag me dan wel af wat voor koelkast je hebt, want bij mijn weten blijven groenten net redelijk lang goed eens te meer door de nieuwe verpakkingsmethodes.
Daar het probleem zich niet enkel situeert in de lagere sociale klasse, denk ik eerder dat de vorige generatie (sorry babyboomers) daar een steek heeft laten vallen met de opkomst van goedkoop fastfood. Zelf werd ik als kind mee aan het werk gezet in de keuken, maar hoeveel van onze generatie heeft dat nog moeten doen en hoeveel hebben het huis niet verlaten zonder een basis aan kookvaardigheden?

Enfin, ergernis: het weer. Kan het niet verklaren maar die felle namiddagzon dezer maanden werkt op mijn gemoed waardoor ik het liefst alle rolluiken zou neerlaten.

Vraag me dan wel af wat voor koelkast je hebt, want bij mijn weten blijven groenten net redelijk lang goed eens te meer door de nieuwe verpakkingsmethodes.
Daar het probleem zich niet enkel situeert in de lagere sociale klasse, denk ik eerder dat de vorige generatie (sorry babyboomers) daar een steek heeft laten vallen met de opkomst van goedkoop fastfood. Zelf werd ik als kind mee aan het werk gezet in de keuken, maar hoeveel van onze generatie heeft dat nog moeten doen en hoeveel hebben het huis niet verlaten zonder een basis aan kookvaardigheden?
Ja, "redelijk lang" als je referentie is ze ergens in de warmte laten liggen, maar vergeleken met de meeste ongezonde zaken valt dat volgens mij nog altijd tegen hoor. Gezien de discussie over de prijs en seizoensgroenten verwacht ik ook niet al teveel verpakking eigenlijk, maar gewoon losse stuks.

Verder zie je in veel welvarende landen dat mensen minder koken, ik weet niet of dat noodzakelijk ligt aan wat je van ouders doorkrijgt of aan hoe gemakkelijk eten bestellen is geworden. Feit is dat leren koken wel een goede investering is, en zowat iedereen met "Ons Kookboek" aan de slag kan en van 0 kan beginnen. Maar dan kom je ook bij wat @Heroixx aanhaalt: vanuit ons referentiekader maken mensen met een lagere sociaal-economische status al eens "domme" beslissingen, terwijl dat net verbonden is met hun situatie en achtergrond.

Bedoel je die AH verspakketten? Deze? https://www.ah.be/producten/23796/verspakket

Zo goedkoop zijn die uiteindelijk niet in prijs/kg. Zeker omdat je bij de meeste nog je vlees (of alternatief) moet toevoegen. Toch niet als je het vergelijkt met de junkfood opties uit de winkel zoals de lasagna van hierboven of een diepvriespizza.
Pasta pesto = 6e voor 4 man. Andere ook 5.5 voor 2 man. Dat is 11e voor 4. Zelfs met een apart stuk vlees of nog wat extra zaken zoals kookroom vind ik dat toch niet duur. Brengt u op 20 euro of zo voor 4. Ne pizza is toch ook 3 tot 6 euro per persoon?
En de helft van die boxen is ook al met versneden groenten. Zelfs iemand die niks van koken kent zoals ik, kan daardoor een redelijk deftige maaltijd maken.

Maar zoals Noctilucus aangaf: het is natuurlijk veel complexer dan enkel financieel

Ja, "redelijk lang" als je referentie is ze ergens in de warmte laten liggen, maar vergeleken met de meeste ongezonde zaken valt dat volgens mij nog altijd tegen hoor. Gezien de discussie over de prijs en seizoensgroenten verwacht ik ook niet al teveel verpakking eigenlijk, maar gewoon losse stuks.

Verder zie je in veel welvarende landen dat mensen minder koken, ik weet niet of dat noodzakelijk ligt aan wat je van ouders doorkrijgt of aan hoe gemakkelijk eten bestellen is geworden. Feit is dat leren koken wel een goede investering is, en zowat iedereen met "Ons Kookboek" aan de slag kan en van 0 kan beginnen. Maar dan kom je ook bij wat @Heroixx aanhaalt: vanuit ons referentiekader maken mensen met een lagere sociaal-economische status al eens "domme" beslissingen, terwijl dat net verbonden is met hun situatie en achtergrond.
Absoluut eens dat leren koken een goede investering is, zie dit als een van de belangrijke verantwoordelijkheden in de opvoeding eigenlijk. Waarmee we ook aan de determinanten komen die Heroixx aanhaalde: generatie-armoede en mensen die vaardigheden niet kunnen doorgeven omdat ze het zelf niet geleerd hebben.

Edit: misschien was die oude huishoudschool nog niet zo slecht.

Ik heb Reddit ook al redelijk wat klachten gezien over mensen die standaard een AI dub krijgt in de moedertaal van de kijker.

Pasta pesto = 6e voor 4 man. Andere ook 5.5 voor 2 man. Dat is 11e voor 4. Zelfs met een apart stuk vlees of nog wat extra zaken zoals kookroom vind ik dat toch niet duur. Brengt u op 20 euro of zo voor 4. Ne pizza is toch ook 3 tot 6 euro per persoon?
En de helft van die boxen is ook al met versneden groenten. Zelfs iemand die niks van koken kent zoals ik, kan daardoor een redelijk deftige maaltijd maken.

Maar zoals Noctilucus aangaf: het is natuurlijk veel complexer dan enkel financieel
Uit uw pasta pesto pakket:
  • Zelf toevoegen:. 30 g basilicum. 300 g kip(dij)filet. 300 g (volkoren) penne of pasta naar keuze. 40 g parmigiano reggiano poeder. 4 el (olijf)olie. 3 el water
uhu...

De lasagna van hierboven is €3,73/kg. Standaardportie is 400gr maar laat ons er nog 2 van ne kilo nemen om te verdelen onder 4 man: €7,58.
En de pizza's die je aanhaalt, zijn niet de goedkope waar we het over hebben hé. Denk huismerken zoals deze of deze of zelfs deze of de selectie uit den Aldi die dezelfde prijs heeft als Boni van de Colruyt. Laten we nog de duurdere speciale nemen en ook denken dat iedereen een volledige pizza opkrijgt. Dan nog is het maar €6,76 voor 4 personen.

Ik kom wel regelmatig brave honden tegen los, die blaffen niet als ze iemand zien
Ik kwam vorige week ne loslopende hond tegen die ontblootte zijn tanden, grommelde en blafte heel fel.

Ik zei dan gewoon: Hey ferme kerel! Ik heb hem gewoon geaaid en dat beest dat just niks naar mij.
Ineens kwam de eigenaar af: Ja het is ne luide hé maar ie doet niks hoor! --> Ik vind dat eigenlijk NOK.
Men had gewoon geluk dat ik het was.

Ik heb al meermaals ne frown gehad op posts over honden en cero cero angst, maar nogmaals: Het is gewoon zo.
Ik ben ooit 1x gebeten en that is it. Het is alsof honden echt ruiken bij mij van: Die mens heeft echt geen schrik van mij. 0,0.
Ik weet niet waarom juist maar ik heb echt niks schrik van (vreemde) honden.

Of mss heb ik gewoon geluk gehad tot op heden? Wie weet? Maar het is wat het is.

Laatst bewerkt:
De drang om uit te stappen en da kleppeke naar beneden te doen....

2rgXWKQ.png

Ik had een tijdje geleden hetzelfde gedacht, maar dat klepje gaat automatisch dicht tijdens het rijden - gaat vanzelf open om de parkeercamera zicht te geven, maar boven een bepaalde snelheid of weg van obstakels gaat het ook weer dicht.

Ik kwam vorige week ne loslopende hond tegen die ontblootte zijn tanden, grommelde en blafte heel fel.

Ik zei dan gewoon: Hey ferme kerel! Ik heb hem gewoon geaaid en dat beest dat just niks naar mij.
Ineens kwam de eigenaar af: Ja het is ne luide hé maar ie doet niks hoor! --> Ik vind dat eigenlijk NOK.
Men had gewoon geluk dat ik het was.

Ik heb al meermaals ne frown gehad op posts over honden en cero cero angst, maar nogmaals: Het is gewoon zo.
Ik ben ooit 1x gebeten en that is it. Het is alsof honden echt ruiken bij mij van: Die mens heeft echt geen schrik van mij. 0,0.
Ik weet niet waarom juist maar ik heb echt niks schrik van (vreemde) honden.

Of mss heb ik gewoon geluk gehad tot op heden? Wie weet? Maar het is wat het is.
Honden zijn roedeldieren, met hiërarchie, alphas etc. In een gezin (ook bij iemand alleen) hebben ze een baasje nodig die baas is.
Als je u niet bang toont en je boven hen stelt zijn er al veel die zich inhouden, een hond zal alleen bijten uit angst of agressie meestal. Better safe then sorry zeg ik met een hond die je niet kent. Zo'n dier ziet ook wel of jij rustig bent of niet.
Daarom ging die hond die gromde naar me toen ik gehurkt zat en me recht stelde en eerder kwaad keek omdat ie gromde naar me over op blaffen.

Een hond moet dus in een roedel honden zitten om nog hond te zijn vandaag :p

Terug
Bovenaan