Je glimlach van vandaag

Mijn Deense partner is protestants opgevoed (niet-praktiserend. En ik ben een uitgesproken atheïst), maar ik dacht: “ik neem ze eens mee naar de katholieke middernachtmis, want tradities enzo”. Kathedraal van Antwerpen gekozen, en ‘t was het volledige pakket: latijn, zware gezangen,…

Ze wist niet waar eerst kijken, “amai, zo schuldig voelen over alles, bij ons is alles veel vrolijker”

Mijn Deense partner is protestants opgevoed (niet-praktiserend. En ik ben een uitgesproken atheïst), maar ik dacht: “ik neem ze eens mee naar de katholieke middernachtmis, want tradities enzo”. Kathedraal van Antwerpen gekozen, en ‘t was het volledige pakket: latijn, zware gezangen,…

Ze wist niet waar eerst kijken, “amai, zo schuldig voelen over alles, bij ons is alles veel vrolijker”
Bij Kerst wordt op plekken gospel gedaan.
Neem ze daar es mee heen!

Bij Kerst wordt op plekken gospel gedaan.
Neem ze daar es mee heen!
Klopt. Maar ik wilde haar eens kennis laten maken met "echte Belgische kersttradities". Al van sinds wij elkaar kennen is zij zo verbaasd over hoe doordrongen Belgen zijn van dat hardnekkige katholieke juk van schuld en boete waardoor wij constant met de handrem op lijken te leven, daar waar protestanten veel vrijer & vrolijker in het leven staan. Ik heb haar al meermaals gezegd van dat dat komt door onze opvoeding in het (conservatieve) katholiek onderwijs. Dus nu heeft ze dat eens meegemaakt, en ze begrijpt het helemaal.

*Maar nee, over al de gemolesteerde jongentjes voelt men zich heus niet schuldig.*

Max Verstappen is te jong om met een snelle Mercedes te rijden

Test.jpg

Gisteren voor de eerste keer plasma gegeven en nu een cinema ticket in de pocket :coolbrows:
Voor bloed zijn er maar liefst 40 locaties in de buurt (zelfs eentje achter de hoek)
Voor plasma slechts 1 en dan nog op een half uur rijden (heen)

Ze mogen toch een beetje meer moeite doen.

Alle ik ben al eens plasma gaan geven daar maar als de locatie dichterbij zou zijn zou ik daar op de x maanden staan.
Nu dus niet. Ik geef dan maar af en toe gewoon bloed.

Klopt. Maar ik wilde haar eens kennis laten maken met "echte Belgische kersttradities". Al van sinds wij elkaar kennen is zij zo verbaasd over hoe doordrongen Belgen zijn van dat hardnekkige katholieke juk van schuld en boete waardoor wij constant met de handrem op lijken te leven, daar waar protestanten veel vrijer & vrolijker in het leven staan. Ik heb haar al meermaals gezegd van dat dat komt door onze opvoeding in het (conservatieve) katholiek onderwijs. Dus nu heeft ze dat eens meegemaakt, en ze begrijpt het helemaal.
Goh, dat is ook allemaal relatief hé. Als je dan weer kijkt hoe Bourgondisch het katholieke Vlaanderen is en hoe spaarzaam en vrekkig het protestantse Nederland is ... En niet elke protestant is hetzelfde, in Denemarken zal dat nogal meevallen maar je hebt toch ook protestantse denominaties die véél soberder en strenger zijn dan de gemiddelde katholiek in dit land - voor zover er nog échte katholieken zijn.

En een orthodoxe mis lijkt me nog zwaarmoediger om mee te maken, maar dat heeft ook weer een schoonheid.

Enkele jaren geleden heb ik een tridentijnse mis meegemaakt - zoals je die had voor het Tweede Vaticaanse Concilie - en dat vond ik wel heel indrukwekkend.

Enkele jaren geleden heb ik een tridentijnse mis meegemaakt - zoals je die had voor het Tweede Vaticaanse Concilie - en dat vond ik wel heel indrukwekkend.
Da's gelijk bij voetbal. De saaiste sport ooit. Maar zet mij tussen een supportersgroep die volkeels een ganse wedstrijd hun team aanmoedigen en na 20minuten en anderhalf pintje ben ik gewoon een geconverteerde idioot. De nood aan samenhorigheid breekt iedereen wel.

Terug
Bovenaan