Je sociale afkomst als determinant voor "succes"

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Je moet op voorhand al een bepaalde mindset hebben om succesvol op latere leeftijd de switch naar IT te maken.

De meeste die een succesvolle overgang maken zijn al heel hun leven bezig met prullen met allerhande technische uitdagingen. Ze hacken een site in elkaar voor een vereniging, hebben een Home assistant setup, ...
Niet mee eens. Het helpt natuurlijk om at wat technische bagage te hebben, maar de beste IT'ers hebben vooral een achtergrond in niet-IT, zodat ze vlugger "den business" snappen en niet enkel vanuit een IT-logica snappen.

Dus, bij wijze van spreken, een orderpicker die naast zijn uren een IT-hobbykamer heeft, zal zeker vlug meekunnen. ZIjn groeimarge zal echter vaak beperkt zijn. Een socioloog met enkele jaren ervaring in het werkveld die IT'er wordt, zal eerst trager groeien, maar heeft een grotere kans om later verder te geraken.

Niet mee eens. Het helpt natuurlijk om at wat technische bagage te hebben, maar de beste IT'ers hebben vooral een achtergrond in niet-IT, zodat ze vlugger "den business" snappen en niet enkel vanuit een IT-logica snappen.

Dus, bij wijze van spreken, een orderpicker die naast zijn uren een IT-hobbykamer heeft, zal zeker vlug meekunnen. ZIjn groeimarge zal echter vaak beperkt zijn. Een socioloog met enkele jaren ervaring in het werkveld die IT'er wordt, zal eerst trager groeien, maar heeft een grotere kans om later verder te geraken.
Waarom zou die socioloog verder geraken dan die orderpicker?

Vind dat nu toch ook geen heldere reden die je daar opgeeft JPV. Lijkt me toch vooral een beetje anekdotisch voorbeeld. Mindset kan juistzitten zowel bij een ex orderpicker als bij een ex socioloog. Als ik zou moeten kiezen zou ik eventueel zelfs een omgekeerd argument durven maken..

Vind dat nu toch ook geen heldere reden die je daar opgeeft JPV. Lijkt me toch vooral een beetje anekdotisch voorbeeld. Mindset kan juistzitten zowel bij een ex orderpicker als bij een ex socioloog. Als ik zou moeten kiezen zou ik eventueel zelfs een omgekeerd argument durven maken..

Kans dat de mindset beter zit bij iemand met een hoger diploma is toch gemiddeld genomen nét iets hoger lijkt me dan bij iemand die meestal door redenen die volledig bij zichzelf liggen niet heeft verder gestudeerd.

Het gaat niet over mindset, het gaat over de ervaring van werken andere diensten, die bij een socioloog gemiddeld een stuk breder is dan die van een orderpicker. Iedere job kan natuurlijk over zijn specifieke taak wel iets zeggen, dus een orderpicker kan puur omwille van zijn job zeker ook nuttige info geven, maar die zal minder breed zijn.

Kans dat de mindset beter zit bij iemand met een hoger diploma is toch gemiddeld genomen nét iets hoger lijkt me dan bij iemand die meestal door redenen die volledig bij zichzelf liggen niet heeft verder gestudeerd.
De wieg waarin je geboren is nog steeds (meestal) de determinant voor uw latere diploma.
Papa/mama 'arbeider' : kinderen later meestal ook 'arbeider'.

De wieg waarin je geboren is nog steeds (meestal) de determinant voor uw latere diploma.
Goh, dat is het laatste decennium toch wel veranderd denk ik.
Zeker in het onderwijsstelsel in België waar hogeschool en universiteit toch vrij toegankelijk/betaalbaar zijn voor iedereen.

(Persoonlijk zelf een kind van 'arbeiders', met een universitair diploma - voor wat het waard is)

Wat een flauwekul, haal je die uitspraak ergens van of is dat gewoon à l'improviste? Ben hier eventjes gaan nadenken over bij ons op kantoor (25 collega's) welke collega's er uit een arbeidersgezin komen en welke uit een bedienden/zelfstandige gezin, ongeveer 30% komt uit een arbeidersgezin, mezelf incluis. Toch vreemd dat wij dan uiteindelijk geen arbeiders geworden zijn.

Goh, dat is het laatste decennium toch wel veranderd denk ik.
Zeker in het onderwijsstelsel in België waar hogeschool en universiteit toch vrij toegankelijk/betaalbaar zijn voor iedereen.

(Persoonlijk zelf een kind van 'arbeiders', met een universitair diploma - voor wat het waard is)
N=1. Ik dacht dat ook, wilde statistieken opzoeken, maar blijf op mijn honger zitten.

Blijkbaar valt die sociale mobiliteit toch wel tegen in België, zie bvb:
(lijkt me een gekleurde bron, maar ik weet niet hoe juist)

Wat een flauwekul, haal je die uitspraak ergens van of is dat gewoon à l'improviste? Ben hier eventjes gaan nadenken over bij ons op kantoor (25 collega's) welke collega's er uit een arbeidersgezin komen en welke uit een bedienden/zelfstandige gezin, ongeveer 30% komt uit een arbeidersgezin, mezelf incluis. Toch vreemd dat wij dan uiteindelijk geen arbeiders geworden zijn.
Als je het puur op "arbeider" vs "bediende" gaat bekijken, ja dan is dat flauwe kul.
Gewoon al het aantal arbeidersjobs is gewoon fel afgenomen generatie op generatie.
Maar de sociale mobiliteit gaat over meer dan dat.
Een bediende verdient zeker niet automatisch meer als een arbeider op het einde van de maand.

Zie tekst in link rubenvb:
onderwijs bestendigt ongelijkheid. Uit onderzoek van Kristof De Witte en Jean Hindriks blijkt dat kinderen uit een gegoede en stabiele familie met twee werkende ouders tot zeven (7!) keer meer kans hebben om tot de sterke leerlingen van de klas te behoren in vergelijking met de ‘onderste laag’ van de bevolking. Samengevat: rijke ouders, goede punten. Vlaanderen is qua onderwijsongelijkheid één van de slechtste leerlingen uit de OESO-klas, en dat zal er gezien de perfecte storm waarin ons onderwijs verzeild is geraakt wellicht niet direct op verbeteren.

onderwijs bestendigt ongelijkheid. Uit onderzoek van Kristof De Witte en Jean Hindriks blijkt dat kinderen uit een gegoede en stabiele familie met twee werkende ouders tot zeven (7!) keer meer kans hebben om tot de sterke leerlingen van de klas te behoren in vergelijking met de ‘onderste laag’ van de bevolking. Samengevat: rijke ouders, goede punten. Vlaanderen is qua onderwijsongelijkheid één van de slechtste leerlingen uit de OESO-klas, en dat zal er gezien de perfecte storm waarin ons onderwijs verzeild is geraakt wellicht niet direct op verbeteren.

Misschien - heel misschien - is er een genetische component... Wat waren weer de 2 meest penetrante genetische componenten? ohja, lengte en intelligentie.

Ik mis hier een zeer belangrijk gegeven, nl. immigratieachtergrond. Als ik een wilde gok doe is een groot deel van de ongelijkheid in het onderwijs doordat de zwakkeren in de klas gewoon geen Nederlands kunnen. Dat is zeer schrijnend voor de kinderen zelf (en voor de ouders), ik hoor het echter langs alle kanten van leerkrachten in het lager onderwijs dat ze "weer X aantal buitenlandse kindjes hebben bijgekregen die geen NL kunnen" en dan op één of andere manier moeten zien dat die iets leren terwijl ze niet 80% van hun tijd kunnen steken in 10% van de kinderen.

Geen idee of dat mee werd opgenomen in het onderzoek van het boek waar je naar verwijst maar ik steek er mijn hand voor in het vuur.

Ik mis hier een zeer belangrijk gegeven, nl. immigratieachtergrond. Als ik een wilde gok doe is een groot deel van de ongelijkheid in het onderwijs doordat de zwakkeren in de klas gewoon geen Nederlands kunnen. Dat is zeer schrijnend voor de kinderen zelf (en voor de ouders), ik hoor het echter langs alle kanten van leerkrachten in het lager onderwijs dat ze "weer X aantal buitenlandse kindjes hebben bijgekregen die geen NL kunnen" en dan op één of andere manier moeten zien dat die iets leren terwijl ze niet 80% van hun tijd kunnen steken in 10% van de kinderen.

Geen idee of dat mee werd opgenomen in het onderzoek van het boek waar je naar verwijst maar ik steek er mijn hand voor in het vuur.
Niet alleen omwille vd taal en niet alleen bij allochtonen. Als je opgroeit in een laaggeschoold gezin zijn er andere culturele normen en waarden. Als de mama of de papa niet zegt dat je uw huiswerk moet maken of uw agenda nakijken of nadruk leggen op uw best doen op school....

Een diploma hoger onderwijs is bijna erfelijk​

113759.webp

'Dan krijg je het nature-nurture-debat', zegt Dylan Couck. Want als kinderen van hoogopgeleide ouders het systematisch beter doen in het hoger onderwijs, dan zijn er mensen die beweren dat het vooral een kwestie van genetica is.

Zelf wijst Couck evenzeer op de verschillen naargelang de secundaire school: afstuderen aan de ene school met 80% houdt niet per se dezelfde competenties in als afstuderen aan de andere school met hetzelfde percentage. Er zijn verschillen tussen het niveau waar scholen voor zorgen.

Van Houtte staat vrij sceptisch over aanleg als hoofdverklaring. Wanneer in analyses rekening wordt gehouden met bekwaamheid, blijkt dit doorgaans weinig uit te maken voor de vastgestelde sociale verschillen. Hoogopgeleide ouders geven immers veel meer door dan enkel genen.

Alle studies ten spijt is het imo véél eenvoudiger dan dat: basis opvoeding:
  • op tijd komen
  • verantwoordelijkheidsgevoel aanleren/tonen
  • respect tonen naar anderen
  • inzet
  • ...
zo simpele dingen, directe familie werkt al jaren bij VDAB en alleen al die 4 zaken zijn nefast voor zowat alles wat met betaald werk te maken heeft - de taal nauwelijks begrijpen is uiteraard een handicap maar voor tal van zaken niet doorslaggevend.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alle studies ten spijt is het imo véél eenvoudiger dan dat: basis opvoeding:
  • op tijd komen
  • verantwoordelijkheidsgevoel aanleren/tonen
  • respect tonen naar anderen
  • inzet
  • ...
zo simpele dingen, directe familie werkt al jaren bij VDAB en alleen al die 4 zaken zijn nefast voor zowat alles wat met betaald werk te maken heeft - de taal nauwelijks begrijpen is uiteraard een handicap maar voor tal van zaken niet doorslaggevend.
Ja natuurlijk, de genetische component is toch vrij beperkt: de meeste jongeren met een gemiddeld iq kunnen toch een bachelor behalen in een menswetenschappelijke richting....
Het is vooral de opvoeding dus de cultuur die doorslaggevend is.

Ja natuurlijk, de genetische component is toch vrij beperkt: de meeste jongeren met een gemiddeld iq kunnen toch een bachelor behalen in een menswetenschappelijke richting....

Yep, stomme anekdote die eigenlijk wel iets aangeeft: hier in de buurt is een pizza/Italiaans restaurant - die is hier al +10 jaar en wanneer je daar gaat eten zet die olijven en ciabatta brood op tafel: als je daarvan eet rekent die 2,5 €/persoon aan.

Besluit: integratie, onder de vorm die de doorsnee Belg bedoeld, is onmogelijk

Nog eentje: ik heb even in Egypte gewerkt en als je daar niet specifiek vroeg aan de mensen om iets te doen deden die gewoon niets, ook al is er werk voor 2 miljoen mensen binnen een straal van 50cm.

Het is eerder een combinatie van beiden. Het is niet Nature OF Nurture maar eerder Nature & Nurture. Nutteloos debat.

Terug
Bovenaan