Welke boeken heb je in 2024 gelezen?
Via Appia - Fik Meijker
Monsieur - Gorik Goris
Wit a Mind to Kill - Anthony Horowitz
SPQR - Mary Beard
11.22.63 - Stephen King
Kernoorlog: het scenario - Annie Jacobsen
Billy Summers - Stephen King
1493 - Charles Mann
Dodenval - Christian De Coninck
Fairy Tale - Stephen King
AI - Lieven Scheire
Wil - Jeroen Olyslaegers (zit halverwege, geraakt voor 31/12 wel uit).
Wat is je favoriete boek dat je in 2024 hebt gelezen?
Moeilijke keuze:
Billy Summers vond ik echt heel sterk, atyisch King imo maar leest echt als een trein.
Wil van Olyslaegers is een andere categorie, een pak rauwer en een harde mep in't gezicht bij momenten maar ook een page turrner.
Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Monsieur. Een beetje bias misschien, ik heb ooit geschiedenisles gekregen van de auteur. Hij was vroeger één van m'n favoriete leerkrachten en mijn interesse in geschiedenis is zeker aangewakkerd door hem. Het boek gaat over de hertogen van Orléans, oftwel de broers van de koningen.
Sowieso een zeer interessante en turbulente tijd in onze geschiedenis en dit boek handelt over een meer atypisch onderwerp dan het klassieke Zonnekoning stuff. Interessant, begrijpbaar en vlot.
Welk boek was de grootste teleurstelling?
Dodenval: vooral omwille van de verwachtingen die anders lagen.
11.22.63: daar zat imo echt meer in. Echt teleurgesteld was ik niet maar na het héél sterke begin, zakte hij in't midden compleet weg. Het einde maakt het enigszins goed al vind ik daar de twist van het bovennatuurlijke op het einde dan ook weer een pak minder.
Welk boek vormde de grootste uitdaging?
1493: die had me meteen beet en het eerste derde vond ik heel interessant. Daarna wordt de focus wat verlegd en uitgebreid; simpel gezegd van de ontdekking en de directe gevolgen naar latere periodes en meer indirecte gevolgen. Ondanks het boeiend bleef toch moeite gehad met m'n focus te behouden.
Heb je je leesdoelstellingen voor 2024 behaald?
Ik had vrij triviaal een boek per maand vooropgesteld en da's gelukt.
Wat zijn je leesambities voor 2025?
Nog meer lezen! Niet persé in aantal boeken maar gewoon nog wat meer tijd investeren in lezen.
Er is weinig zo leuk als je in je zetel ploffen met een goed boek en je te laten meesleuren door de woorden van de verteller.
Nog effe als bonus vermelden:
naast bovenstaande nog veel voorgelezen. De oudste was al zot van Roald Dahl, nu hebben we voor het eerst dit jaar ook
De Heksen voorgelezen aan de zoon. Die is er vijf en nog niet echt mee met alle mopjes maar hij vond het algemene verhaal heel boeiend.
Zijn favorieten zijn
De f
antastische meneer Vos en
Pluk van de Petteflet.
Voor de oudste heb ik m'n Marc De Bel boeken van zolder gehaald.
Het ei van Oom Trotter en
De zusjes Kriegel waren voltreffers.
Zelf duikt ze ook graag in strips.
De jongste dochter is er vier en die houdt het voorlopig bij prentenboeken. Maar bv
De Griezlels of
De fantastische meneer Vos zou ik komend jaar toch ook willen proberen voor te schotelen.
En tot slot:
de Fantastische meneer Vos heeft een
mooie editie met veel prenten in kleur.