Tja. we spenderen dan ook heel veel geld om landen te sponsoren en tegelijk hun armoezaaiers naar hier te halen :)

En los daarvan, die cultuur van tegenwoordig om steeds maar excuses te zoeken voor wangedrag is precies waarom de maatschappij in verval geraakt
we zoeken geen excuses, we zoeken oorzaken en van daaruit bekijken op welk stukje een invloed kunnen hebben. Nogmaals met zware straffen zorgt ge er niet voor dat deze toestanden niet gebeuren.

Streng straffen van jongeren werkt niet afschrikkend, maar verergerend
Yana Jaspers, professor Jeugdcriminologie VUB
Dat is een totaal ander debat dan de vraag in welke mate men verantwoordelijkheid dient te nemen voor eigen daden en keuzes.

Dat is een totaal ander debat dan de vraag in welke mate men verantwoordelijkheid dient te nemen voor eigen daden en keuzes.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...trokken-zouden-zijn-bij-de-dood-van-een-homo/ het artikel waar dit vandaan komt, is hier al eerder gepost.

Het gaat om jongens met waarschijnlijk verschillende problemen over verschillende levensdomeinen heen waardoor deze combinatie ervoor gezorgd heeft dat men dergelijke gedrag vertoont.

Als men dan zegt dat hun gedrag volledig eigen keuze is, ga ik totaal niet akkoord. Zijn zij verantwoordelijk dat zij ADHD hebben of een andere psychiatrische stoornis? Zijn zij verantwoordelijk in de buurt waarin zij opgroeien? Hoeveel inkomen hun ouders hebben? enz..

Nogmaals hebben ze geen enkele verantwoordelijkheid zeker niet, want voor deze 3 gasten zijn er 100 anderen die niet iemand vermoorden. Maar voor de volle 100% eigen keuze, zeker niet, wordt door verschillende studies trouwens bevestigd.

Zijn zij verantwoordelijk dat zij ADHD hebben
Nee. De maatschappij ook niet. Ik heb ook ADHD. Ik heb nochtans nooit homos doodgemept
of een andere psychiatrische stoornis?
Nee. De maatschappij ook niet.
Zijn zij verantwoordelijk in de buurt waarin zij opgroeien?
Hoeveel inkomen hun ouders hebben? enz..
ook hier draagt de maatschappij geen schuld. Kweek niet als ge uw kinderen niet kunt onderhouden.

En wat is dan wel haar oplossing? Preventie is allemaal goed en wel, maar eens de daden gepleegd zijn moeten die ook bestraft worden.

Zwarte piet verschuiven naar de maatschappij, calimero gedrag & bepamperen.
Ondertussen is er een man gestorven.

Ik kan dat ook niet begrijpen. Dat een aantal factoren gezorgd hebben tot dat gedrag, akkoord. Dat de maatschappij de facto verantwoordelijk is voor die factoren, niet akkoord.

Mooi zinnetje eruit geplukt, neem je dat andere er aub ook uit, waarbij ze zegt dat de opvolging & therapie ook geen oplossing biedt er dus gewoon op dit moment geen oplossing is?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...trokken-zouden-zijn-bij-de-dood-van-een-homo/ het artikel waar dit vandaan komt, is hier al eerder gepost.

Het gaat om jongens met waarschijnlijk verschillende problemen over verschillende levensdomeinen heen waardoor deze combinatie ervoor gezorgd heeft dat men dergelijke gedrag vertoont.

Als men dan zegt dat hun gedrag volledig eigen keuze is, ga ik totaal niet akkoord. Zijn zij verantwoordelijk dat zij ADHD hebben of een andere psychiatrische stoornis? Zijn zij verantwoordelijk in de buurt waarin zij opgroeien? Hoeveel inkomen hun ouders hebben? enz..

Nogmaals hebben ze geen enkele verantwoordelijkheid zeker niet, want voor deze 3 gasten zijn er 100 anderen die niet iemand vermoorden. Maar voor de volle 100% eigen keuze, zeker niet, wordt door verschillende studies trouwens bevestigd.
Ik ga akkoord met al die factoren hé, en ik vind dat gezever alsof iedereen een wit blad is tot ze iets mispeuteren ook storend, maar uiteindelijk is er natuurlijk individuele schuld. Zoals je zelf zegt uiteindelijk in je laatste zin.

Lijkt me dat men hier nogal sterk reageert zonder reden eigenlijk.

Nee. De maatschappij ook niet. Ik heb ook ADHD. Ik heb nochtans nooit homos doodgemept

ook hier draagt de maatschappij geen schuld. Kweek niet als ge uw kinderen niet kunt onderhouden.
het individuele schuldmodel is al lang achterhaald. Maar als ge uw gelijk wilt halen raad ik u Theodore Dalrymple zijn werk aan.

En wat is dan wel haar oplossing? Preventie is allemaal goed en wel, maar eens de daden gepleegd zijn moeten die ook bestraft worden.
akkoord, straffe zeker. Maar niet straffen om te straffen, maar als middel om tot gedragsverandering te komen.

Mooi zinnetje eruit geplukt, neem je dat andere er aub ook uit, waarbij ze zegt dat de opvolging & therapie ook geen oplossing biedt er dus gewoon op dit moment geen oplossing is?
Ik ga akkoord dat opvolging en therapie niet helpt, preventie en pro-actief handelen helpt wel.
Echter moet er ook voor deze gasten een plaats ergens in de samenleving zijn, want ook zij maken er deel van uit.

Ik ga akkoord met al die factoren hé, en ik vind dat gezever alsof iedereen een wit blad is tot ze iets mispeuteren ook storend, maar uiteindelijk is er natuurlijk individuele schuld. Zoals je zelf zegt uiteindelijk in je laatste zin.

Lijkt me dat men hier nogal sterk reageert zonder reden eigenlijk.
ik spreek liever van aandeel dan schuld. En mijn visie is redelijk uitgesproken, wat natuurlijk reactie veroorzaakt.

Ik vraag me af hoe je dat kan meten of bewijzen dat preventie of pro actief handelen werkt.
En als ik random wat volk een periode ga opsluiten, kan je stellen dat preventieve opsluiting ook werkt als zij nadien geen feiten plegen. Of misschien hadden ze er gewoon nooit gepleegd...?
Als zij een gevaar blijven voor de samenleving, hou ik dat liever gescheiden.

Niemand wordt 's morgens vroeg zomaar wakker met het gedacht we gaan vandaag iemand overvallen/vermoorden. Hetgeen wat gebeurd is, is een resultaat van een aaneenschakeling van factoren die ervoor zorgen dat er iemand vindt dat iemand overvallen/vermoorden kan.

Ik wil zeker niet zeggen dat die gasten geen aandeel/ verantwoordelijkheid hebben in deze situatie, maar als samenleving moet men ook durven kijken hoe het komt dat dit kon gebeuren en welk aandeel de maatschappij hierin heeft en vooral hoe men dit kan voorkomen.
Goh er zijn wel mensen (psychopaten) die dat wel doen, opstaan met problemen.

Wat betreft het merendeel van de criminelen; dat is niet de maatschappij die faalt, het zijn hun ouders die falen. Afwezige en agressieve ouders (zowel vader als moeder). Alcoholisme, drugs,... dat zijn zaken die invloed hebben op uw gedrag. We falen er als maatschappij enkel in dat we die mensen kinderen laten hebben.

Goh er zijn wel mensen (psychopaten) die dat wel doen, opstaan met problemen.

Wat betreft het merendeel van de criminelen; dat is niet de maatschappij die faalt, het zijn hun ouders die falen. Afwezige en agressieve ouders (zowel vader als moeder). Alcoholisme, drugs,... dat zijn zaken die invloed hebben op uw gedrag. We falen er als maatschappij enkel in dat we die mensen kinderen laten hebben.
en hoe komt dat die ouders afwezig en agressief zijn?

Ik gok: de schuld van de maatschappij.

Ze krijgen nergens werk aangeboden, worden in den drank geduwd. Er is nergens een huis ter beschikking, OCMW's weigeren ze ... ?
Krijgen geen kansen te ontplooien waardoor ze in problematisch gedrag vervallen enzo?

Laatst bewerkt:
Het is maar wie het zegt zeker?

strenger straffen kan wel degelijk werken
Prof.mr. T.A. (Theo) De Roos, hoogleraar straf- en strafprocesrecht aan de Universiteit van Tilburg.

Terug
Bovenaan