Geen ongekende voor het gerecht, staat gekend voor gelijkaardige feiten , blablabla...
Celstraf met uitstel. :angry:
Maar verdient zeker nog een 13de kans!

Geen ongekende voor het gerecht, staat gekend voor gelijkaardige feiten , blablabla...
Celstraf met uitstel. :angry:
" Zo kan hij blijven werken om het slachtoffer te vergoeden. Die heeft recht op 12.500 euro schadevergoeding."

Slachtoffer steeds werkonbekwaam & neurologische schade. Als gij vindt dat voor de dader 12.500 eur betalen voldoende is om te voorkomen dat er niet meer slachtoffers vallen... Hij mocht op zijn minst toch nog een opstel schrijven ook imo

Slachtoffer steeds werkonbekwaam & neurologische schade. Als gij vindt dat voor de dader 12.500 eur betalen voldoende is om te voorkomen dat er niet meer slachtoffers vallen... Hij mocht op zijn minst toch nog een opstel schrijven ook imo
Dat zeg ik niet. Er staat dat de rechter besloten heeft om niet op te sluiten omdat het slachtoffer anders naar zijn geld ging kunnen fluiten, wat je vorige post over de straf met uitstel nuanceert.

" Zo kan hij blijven werken om het slachtoffer te vergoeden. Die heeft recht op 12.500 euro schadevergoeding."
Ja, aan hoeveel per maand wordt dat dan geregeld?
Ons gerecht kennende gaat die dader het nooit voelen en gaat het slachtoffer nog jaren mogen wachten op zijn geld, maar tegen die tijd kan hij al in de problemen zitten.
Ik zou persoonlijk liever zien dat zo'n figuren hun schadevergoeding kunnen bijeensparen door te werken in de gevangenis, en niet kunnen vrijkomen zolang die niet afgelost is.

Ja, aan hoeveel per maand wordt dat dan geregeld?
Ons gerecht kennende gaat die dader het nooit voelen en gaat het slachtoffer nog jaren mogen wachten op zijn geld, maar tegen die tijd kan hij al in de problemen zitten.
Ik zou persoonlijk liever zien dat zo'n figuren hun schadevergoeding kunnen bijeensparen door te werken in de gevangenis, en niet kunnen vrijkomen zolang die niet afgelost is.
Assets aanslaan en verpatsen om alles dat hij niet meteen cash kan betalen, te vergoeden.

Dan den bak indraaien.

Wat een nuance... en is er een effectieve garantie dat die € 12500 wordt terugbetaald?

Ik vind dat ook maar een habbekrats voor levenslange schade aan de hersenen. Ik zou dan ook graag in zo'n gevallen een hogere schadevergoeding zien, eventueel zelfs levenslang alle bijbehorende medische facturen van het slachtoffer blijven betalen als zijn verzekering niet tussenkomt.

Trouwens werken kan je perfect combineren met huisarrest in de vrije tijd: naar het werk tijdens de werkuren, tijdens je vrije tijd: thuisblijven met uitzondering van een beperkt aantal uren om naar supermarkt/dokter/apotheek te gaan, misschien geen straf in tijden van corona, maar wél één keer deze miserie voorbij is. Uit te zitten tot het volledige bedrag is afbetaald. Zo sluit je ook uit dat de dader via zwartwerk nog aan inkomstenvergaring kan doen, want dat is ook niet ongebruikelijk in België.

En uiteraard zoals anderen hier al postten: indien er liquideerbare assets zijn: gedwongen verkopen tot een bepaald minimum. Eigen woning mag nog van de persoon zelf blijven, maar dan met een hypotheek die aangeslagen kan worden indien de schadevergoeding niet meer aan een deftig tempo wordt afbetaald.

Belgische justitie = kromstaat.

Jullie zijn wel snel met te oordelen zonder de details van de zaak te kennen. Afgaande uit het verhaal lijkt het slachtoffer mij bijvoorbeeld ook geen heilig boontje.

Wat ze in de artikels als straf schrijven is ook niet altijd volledig. Het kan goed zijn dat dit het bedrag is dat op vandaag bekend is, en er in de toekomst nog moet opgedraaid worden voor verdere kosten of ongeschiktheid.

Een vonnis is een uitvoerbare titel, dus het slachtoffer kan wel degelijk beslag leggen op de goederen van de dader.
Maar een steen kan je niet kaalplukken, dat zal hier in overweging genomen zijn door de rechter

Nog beetje victim blaming erbij lappen ?
Als het niet strookt met uw overtuiging is er dus
1. info tekort in de artikels
2. kennen we de zaak niet goed genoeg (jij wel?)
3. victim blaming

En tenslotte, als de rechter oordeelt dat je een steen niet kan pluimen, is de uitspraak wel héél triestig. Geen straf en amper schadevergoeding.
Kwestie van het welzijn van de dader voorop te stellen

Nog beetje victim blaming erbij lappen ?
Als het niet strookt met uw overtuiging is er dus
1. info tekort in de artikels
2. kennen we de zaak niet goed genoeg (jij wel?)
3. victim blaming

En tenslotte, als de rechter oordeelt dat je een steen niet kan pluimen, is de uitspraak wel héél triestig. Geen straf en amper schadevergoeding.
Kwestie van het welzijn van de dader voorop te stellen
1. Ik zeg enkel dat er mogelijke verklaringen voor zijn, ik ken de zaak niet en kan er mij niet over uitspreken.
Journalisten lezen ook maar kort wat er gebeurd en uitgesproken is, zonder juridische kennis. Een rechter heeft kennis van zaken, leest een dossier van duizend pagina's en denkt grondig na over zijn vonnis. Mijn eerste instinct is daarom nooit dat de rechter een fout heeft gemaakt. Er zijn ook wettelijke kaders waar een rechter niet buiten mag kleuren.

2. Nee, ik ook niet. Dat is net het punt, wij hebben het strafdossier niet gelezen en kennen er dus allebei helemaal niets van.

3. Och komop, als jij slaag krijgt en dan terugslaat zal het plots wel relevant zijn wat het slachtoffer daarvoor gedaan heeft.

De rechter wou er net voor zorgen dat het slachtoffer zijn geld zal zien, dat is het slachtoffer voorop stellen.

Straf dat jij uit een artikel kunt halen dat het om een wederzijds gevecht ging. En dat terwijl je zelf aanhaalt dat enkel de rechter het dossier van 1000 pagina's kan kennen.

Komen nog wel aardig wat kosten bij bovenop die 12500 EUR.
Rechtspleging vergoeding, zal ook wel moeten opdraaien voor al de medische kosten en toekomstige kosten.

Spreken hier gemakkelijk al over het dubbele van het bedrag.

Media is sensatie, ik daag u uit om eens een correctionele zitting te gaan bijwonen en daarna de krant te lezen... Hoe ver van de effectieve waarheid het soms ligt en hoe zij daar bepaalde oneliners uit halen die irrelevant zijn.

Zo'n mensen in de bak steken lost niets op. Komen daar enkel slechter uit. Als je nu een iets zou moeten geleerd hebben van de afgelopen weken dan is dat onze gevangenissen niet klaar zijn voor rehabilitatie.

Zoals eerder aangehaald: waarom ligt de focus op rehabilitatie bij een veelpleger ivp voorkomen van nog meer slachtoffers?

Fair enough, als je alle details niet kent kan je geen perfect oordeel vellen. Ik kan me echter geen enkele vorm van hersenschade inbeelden waarvoor een schadevergoeding van € 12500 zou volstaan wat mij betreft. Zelfs niet indien daar nog vergoeding voor de advocaat en medische kosten bijkomen.

Een kei kan je niet stropen gebruiken als excuus om iemand dan maar volledig vrij te laten vind ik ook niet oké. Dus als de dader wél € 12500 op z'n rekening had staan, hadden we hem wel in de gevangenis mogen steken?
Een tussenvorm waarbij de dader wél uit mag gaan werken maar geen vrije tijd meer heeft, zou perfect mogelijk moeten zijn.

Zo'n mensen in de bak steken lost niets op. Komen daar enkel slechter uit. Als je nu een iets zou moeten geleerd hebben van de afgelopen weken dan is dat onze gevangenissen niet klaar zijn voor rehabilitatie.

De grotere fouten bij hetgeen we dan de voorbije weken hebben gezien zijn te denken dat we bepaalde mensen nog moeten rehabiliteren en dus vrijlaten. Babydoders hebben geen meerwaarde voor de samenleving, het gevolg van zo'n mensen een tweede kans te geven, is de kans van iemand anders te ontnemen.

Zijn bepaalde mensen, kernpsychopaten, onbehandelbaar? Had de kleine Dean nog geleefd mocht zijn vermoedelijke moordenaar Dave De Kock tijdens en na zijn celstraf betere psychiatrische hulp gekregen hebben? "Dat is niet per definitie het geval, bepaalde mensen zijn onbehandelbaar", zegt Kirsten Catthoor, voorzitter Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.
Gezien de vele eerdere veroordelingen (& in totaliteit aantal recidive?) , is de rehabilitatie niet sluitend succesvol en vallen er onnodig extra onschuldige slachtoffers. Erkennen dat sommige mensen gewoon van slechte aard zijn & verhinderen van nog extra misdrijven te plegen

De grotere fouten bij hetgeen we dan de voorbije weken hebben gezien zijn te denken dat we bepaalde mensen nog moeten rehabiliteren en dus vrijlaten. Babydoders hebben geen meerwaarde voor de samenleving, het gevolg van zo'n mensen een tweede kans te geven, is de kans van iemand anders te ontnemen.

Ik weiger elk individu over dezelfde kam te scheren. Zelfs bij een kindermoordenaar, ja. Als er voldoende grond is om mee te werken en er voldoende schuldinzicht is dan zie ik een rehabilitatie wel als iets nuttig al is het maar om het leed van de slachtoffers af te betalen. Je kan hem inderdaad er na nog x-aantal jaren opvolgen tot levenslang maar eens ze terug op het goede pad zijn moet je dat ook gewoon kunnen aanvaarden.

Anyway, je kan deze twee zaken onmogelijk met mekaar vergelijken. Slag in het gezicht of een moordenaar. Daar zitten nog wel een aantal gradaties tussen. En nee, een agressiviteitscursus dat helpt ook niet...

Als de rehabilitatie succesvol is, dan voorkom je dat ook he.
Maar als ze faalt zijn het onschuldige mensen die de prijs betalen. En hun recht op een veilig leven is groter dan het recht van een reeds veroordeelde crimineel. Zeker als je weet dat meer dan de helft van de vrijgelaten hervalt en 78% daarvan binnen de 5 jaar. Het beschermen van onschuldige mensen is belangrijker dan het rehabiliteren van zware criminelen.

Maar als ze faalt zijn het onschuldige mensen die de prijs betalen. En hun recht op een veilig leven is groter dan het recht van een reeds veroordeelde crimineel. Zeker als je weet dat meer dan de helft van de vrijgelaten hervalt en 78% daarvan binnen de 5 jaar. Het beschermen van onschuldige mensen is belangrijker dan het rehabiliteren van zware criminelen.

Ja, absoluut mee eens. Maar hier in België heb je geen deftig rehabilitatiebeleid. Vergelijk de recidivecijfers met een land als Noorwegen waar men wel veel meer werk maakt van rehabilitatie en reïntegratie.

Op wat zijn die cijfers gebaseerd ?
Drugsdelicten, vechtdelicten, moordenaars, zedenzaken?

Terug
Bovenaan