zoals steeds: kwaliteit > kwantiteit Loser.
Als ge zoals deze naamgenoten van u, al een strafblad hebt van hier tot in Marrakesh voor uw 18, dan past ge niet in deze maatschappij.
Met al uw maatregeltjes en bepampering redt ge nog niet 1/10 van die mannen.
Wil je deel uitmaken van deze maatschappij, dan volg je de regels. En je kan al eens een paar misstappen begaan.
Als er daarna, met al de hulp die je krijgt, geen belletje gaat rinkelen... Dan ben je niets anders dan een kanker. En net zoals kanker verspreidt dat zich, zaait zich dat uit en verziekt heel het maatschappelijk weefsel.
En wie gaat er in jouw totalitaire maatschappij beslissen welke minderjarige er precies een kanker is en 80 jaar in de gevangenis moet rotten tot hij sterft? Zonder daarbij te luisteren naar de context van waarom ze op dat pad raken en hoe ze daar misschien af raken, want dat kan natuurlijk niet meer.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze allemaal een kanker zijn tot iemand dat niet is in jouw hoofd, en dat dat op niet veel meer gestoeld is dan puur buikgevoel. Met de levenslange straf op allerlei zaken die jij persoonlijk erg genoeg vindt, maar zonder objectieve reden waarom. Niet bepaald de rechtsstaat waarin ik zou willen leven.
Uitvergroten & op flessen trekken hoeft niet.
De essentie gaat over recidive , herhaaldelijke & zware criminaliteit.
Als er geen oplossing is, zomaar terug vrijlaten in de maatschappij is toch ook geen optie?
De daders hebben een keuze gemaakt om in de criminaliteit te stappen (en ja deze wordt soms gevormd door externe factoren zoals armoede, huiselijk geweld , etc). Maar die keuze ligt nog steeds bij hen.
De maatschappij heeft geen keuze en moet ondergaan als zo'n dader beslist van nog eens iets uit te spoken.
Maatschappij staat hier in een ondergeschikte positie, is kwetsbaar (in dit geval) en dient beschermd te worden.
Maar dat is niet op flessen trekken, dat is letterlijk wat Mini zegt: Permanent verwijderen uit de maatschappij van minderjarigen die een moord hebben gepleegd. Ga dan bij hem zeggen dat hij het op flessen trekt, hè!
Als er geen oplossing is, is zomaar terug vrijlaten in de maatschappij uiteraard geen optie. Maar ik vermoed ook dat het niet de conclusie was van je interview, of van die prof Jeugdcriminologie, dat de beste oplossing is ze gewoon vrijlaten? Nee, de beste oplossing die we nu hebben, is geen 100% oplossing. En erger nog, de uitvoering van die beste oplossing (die al niet ideaal is), verloopt met grote problemen.
En natuurlijk hebben de daders de keuze gemaakt om in de criminaliteit te stappen, zoals jij zegt. Dus daar moeten ze voor gestraft worden, en de maatschappij moet beschermd worden. Je doet alsof ik pleit om ze hiervoor gewoon vrij te laten? Dat is belachelijk, want dat zeg ik nergens. Mini wil minderjarigen levenslang opsluiten omdat ze een kanker zijn. Er zit daar nog wel een grijs gebied tussen, hè.