Kaastopic

Avondland

Well-known member
Terwijl ik nog nageniet van een toast met époisses, een prachtige zachte kaas uit de Bourgogne, vraag ik me af of hier nog kaasliefhebbers zijn. Er zijn mensen die zweren bij een plakje jonge goudakaas tussen hun boterham en er zijn avonturiers die het zelfs aandurven om cazu marzu - de beruchte larvenkaas - te eten in Sardinië.

Op mijn pasta doe ik het liefst pecorino of parmeggiano (minder ziltpikant, maar the umami is strong), maar ik doe er ook wel eens graag een botermalse burrata onder, wat ricotta of mascarpone. Mijn ouders eten hun aarbeien wel eens met platte kaas. Van harde kazen vind ik een Comté, Gruyère of Appenzeller ook schitterend, want dat zijn bommen van smaak. Of er zijn heerlijke schimmelkazen die mooi combineerbaar zijn met wat rozijnbrood en een porto. En een goeie ouwe brokkelkaas met scherpe mosterd en een stevig biertje gaat er ook wel in. Een van de beste kazen die ik ooit heb gegeten heb ik gevonden in Iran in het Alborzgebergte, waar lokale bewoners feta-achtige geitenkaas maakten in emmers.

Ik beschouw mezelf wel als een kaasliefhebber maar niet in die mate dat ik een dessertbordje op restaurant zou inruilen voor een kaasplankje.

Of zijn er mensen die helemaal géén kaas lusten? Die zijn er ook.

Laatst bewerkt:
Absoluut een kaasliefhebber. Ik eet bijna dagelijks een boterham met kaas. Dat is dan gewoon een plakje Gouda, waar niets bijzonders aan is. Maar ik heb eigenlijk gewoonweg niet zo heel graag charcuterie tussen de boterham en eet het dan ook vrijwel nooit. Beschouw het als mijn manier om minder (bewerkt) vlees te consumeren.

Maar ik kan wel genieten van verschillende soorten kaas. In die mate dat mijn vrouw en ik meestal wél een kaasplankje bestellen als dessert. En net zoals met bv. bier vind ik het ook heel leuk om steeds nieuwe kazen te proeven. Uitgesproken favorieten heb ik niet, en ook geen uitgesproken dingen die ik niet lust. Al zou zo een cazu marzu me wel te ver gaan denk ik. Een stukje Herfse stinkkaas met wat brood met Luikse siroop is wel een plezier dat ik me zeer regelmatig gun :)

Het liefst wend ik me tot een kaasspeciaalzaak. De kwaliteit en smakelijkheid die je daar kan krijgen overstijgt toch meestal de supermarktkazen.

Qua food pairing vind ik bier trouwens een veel betere compagnon bij kaas dan wijn.

Zeer grote kaasfan hier, op restaurant laat ik mij meestal verleiden met een kaasbordje en ga regelmatig naar de lokale kaaswinkel om een plateau te laten samenstellen.

Ik vraag meestal om mij te verrassen en zo ontdek je verschillende onbekendere (voor mij althans) kazen.

Vorige week nog paar toppers geproefd:

- Alta Badia, kaas uit Zuid-Tirol die stevig is van textuur maar toch romig is
- Allgeuer, soort van brie maar dan van Duitsland, gepeperde smaak
- Le Poya, Zwitserse kaas vol van smaak
- ...

Enigste dat ik echt niet binnenkrijg zijn ver gevorderde schimmelkazen.

Kaas is gewoon een van mijn favoriete voedingsmiddelen. Ik heb al vaak gezegd dat ik nog wel vegetariër zou kunnen zijn, maar nooit kaas zou kunnen opgeven om veganist te worden. Vorige week nog een stuk Stilton Blue gekocht, en me volgegeten met simpele sneden bruin brood met daar die zoute smaakbom op.

Ik eet zowat alles graag eigenlijk, tenzij het om echt overrijpe Roquefort gaat. Het moet ook niet altijd speciaal zijn, zo'n industrieel product als een Caprice de Dieux smaakt evengoed, of een snee Passendaele.

Wij eten nu wel al eens een schotel gebaseerd op bonen, soortement Mexicaans gerecht, waar idealiter dan Queso Oaxaca bij past. Dat kan je hier niet echt vinden, dus kopen we van die Turkse witte, gepekelde, harde kaas (beyaz peynir dacht ik).

Zoon en ik eten graag kaas, madam niet.
Madam doet altijd boodschappen, maar brengt standaard jonge kaas.

Int weekend of op verlof probeer ik wel eens iets anders uit.

Die Alta is een hele goed. Het pikantje is ook een lekkere. Probeer ook wel streekkazen uit, voorkeur voor harde kazen, de zoon proeft altijd mee. Soms een succes soms niet.

Hier ook grote kaasliefhebbers.
In de frigo ligt altijd wel een blok parmezaan om te raspen, van die voorgeraspte zakjes komen hier quasi nooit in huis.

Voor bij de aperitief grote fan van oude brokkelkaas of net een zachte jonge gouda met slederijzout en mosterd.

Hier ook grote kaasliefhebbers.
In de frigo ligt altijd wel een blok parmezaan om te raspen, van die voorgeraspte zakjes komen hier quasi nooit in huis.

Voor bij de aperitief grote fan van oude brokkelkaas of net een zachte jonge gouda met slederijzout en mosterd.
Ik heb heel lang voorgeraspte zakjes (pamesello) gebruikt, maar sinds ik het zelf rasp zijn de schellen van mijn ogen gevallen.

Ik zou bij de lokale kaasboer wel eens moeten gaan kijken voor degelijke pecorino of parmezaan, al zijn die van Albert Heijn zeker niet slecht.

🙋 ook kaas fan!
Moet alleen opletten dat ik niet teveel eet want dat kan migraine triggeren bij me.

Ben denk ik nog geen kaas tegen gekomen die ik niet lust!
De Turkse en Griekse winkel vlakbij verkopen heerlijke kaas en stukken goedkoper dan in de Carrefour of AH.

Voor mij gaat er toch niks boven een goeie ouwe Comté. Ik lust eigenlijk alles wel, al heb ik wel een voorkeur voor de (semi-)harde kazen.

Terug
Bovenaan