Kalm Waes

Waes slaagt wel in zijn opzet om de kijkers te laten indutten met een overdaad aan mindfullness en andere saaie zaken.
Steekt iedereen in een verlaten hut in een bos met niks om handen en je zult wel kalm worden op den duur.
Vind ik ook, van zodra het programma gedaan is zal hij wel vervallen in oude gewoontes

Ze doen ook alsof Tom Waes écht de ideale persoon is hiervoor. En wat met de vele mama’s wiens dag begint om 6u30, kindjes klaarmaken, naar school, zelf werken, kindjes van school halen, eten maken, strijken, … en dag nadien exact hetzelfde

90% van de Belgen heeft een stressvol leven, of toch diegene met werk en kinderen.

Dat Tom Waes het allemaal fantastisch vind… had ik niet verwacht… mannekes mannekes
#ironisch

Het werd me toch iets te zweverig allemaal deze aflevering.

Die Tibetaanse lama vond ik interessant, incl. het concept van mediteren.

Maar wat erger ik me aan Steven Laureys en ook die 2 psychologen. De scène waar Tom een rozijn op eet, goh, zelden zo'n belachelijk stukje tv gezien. Een mens zou er zelfs stress van krijgen :unsure:

De rol van Pascal de klankman + de cameraman voegt in deze reeks ook weinig tot niks toe. Dat zijn 2 kleine kinderen die alles in het belachelijke willen trekken.

Grappig, Waes zit in dezelfde hut waarin ik en m'n vriendin een weekend in hebben doorgebracht enkele jaren terug. Was zalig rustig. Zelfs hertjes gespot in die wei in de ochtend.

Steekt iedereen in een verlaten hut in een bos met niks om handen en je zult wel kalm worden op den duur.
Ik zou dat niet durven zeggen. Kijk naar Waes zelf. Die liep voor hij een taak kreeg gewoon te ijsberen omdat hij niet kon relaxen. Er zouden er veel de muren oplopen, om niet te zeggen iedereen. https://en.wikipedia.org/wiki/Cabin_fever

Ik heb zelf 1 aflevering gezien en die vond ik best OK. Voorlopig kijk ik verder. Schone hut ook waar hij zit, wel mijn ding. Alleen dat bed, dat lijkt me heel klein. Waes kon er nog NET in precies.

Het Tibetiaanse meditatie resort was interessant om te weten, wat ik op zich ook zelf eens zou willen doen, maar voor de rest is dit slaapverwekkend. Ze hebben het een beetje te letterlijk genomen.

Ik vind het wel leuk om te zien. Veel van de dingen die hij doet, doe ik ook of heb ik ook al gedaan. Freediving doe ik frequent, in dat klooster in Hoei ben ik ook al geweest, een slaaponderzoek zoals in de volgende aflevering heb ik er ook al genoeg van gehad. Maar het lijkt wel alsof het bij hem allemaal veel meer effect heeft dan bij mij :ROFLMAO: bv bij dat apneuduiken gaat hij direct 3 minuten onder water, hij zegt dat hij daar een onbeschrijfelijke rust uithaalt maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Idem bij mediteren, ik mediteer niet veel en als ik het doe helpt het wel een beetje maar is dat geen levensveranderende ervaring terwijl het bij hem lijkt alsof de poorten van de hemel opengaan. Hetzelfde met zijn ademen, het lijkt alsof hij daar ook een extreme rust kan uithalen door zijn ademhaling te vertragen, bij mij is dat toch precies allemaal zo intens niet. En je kan zeggen dat het showmanship is maar 3 minuten onder water blijven kan je niet faken dus het moet toch zijn dat hij op een of andere manier die extreme rust kan vinden?

Mss omdat hij ooit professioneel duiker was? Zelf nooit gedoken met flessen, maar kan mij voorstellen dat focus op u ademhaling daar mss ook een factor is?

Vind ik ook, van zodra het programma gedaan is zal hij wel vervallen in oude gewoontes

Ze doen ook alsof Tom Waes écht de ideale persoon is hiervoor. En wat met de vele mama’s wiens dag begint om 6u30, kindjes klaarmaken, naar school, zelf werken, kindjes van school halen, eten maken, strijken, … en dag nadien exact hetzelfde

90% van de Belgen heeft een stressvol leven, of toch diegene met werk en kinderen.

Dat Tom Waes het allemaal fantastisch vind… had ik niet verwacht… mannekes mannekes
#ironisch
Wat maakt dat nu uit? Wat maakt dat iemand stress mag hebben of niet, ik heb zelf kinderen en een druk leven maar dat maakt toch niet dat ik maar mag beslissen dat iemand anders minder "recht" heeft op stress? Waes is van nature ook gewoon een rusteloos persoon, wat hij hier wil doen is laten zien dat onze levens zeer veel bepaald worden door drukte, sociale media, smartphonegebruik, ...

Gelukkig heeft hij nu de juiste technieken geleerd om hier rustig mee om te gaan :hurrr:

Vorige week al gedacht dat dit programma stukken minder interessant is dan gebruikelijk voor Waes.

Het is ook zo raar gemonteerd, met die wetenschappelijke commentaren er tussendoor. Lijkt op wat ze gedaan hebben in Het Verhaal van Vlaanderen, alleen werkt het hier totaal niet.

Vorige week al gedacht dat dit programma stukken minder interessant is dan gebruikelijk voor Waes.

Het is ook zo raar gemonteerd, met die wetenschappelijke commentaren er tussendoor. Lijkt op wat ze gedaan hebben in Het Verhaal van Vlaanderen, alleen werkt het hier totaal niet.

De vorige aflevering vond ik ook maar een saai dieptepunt, ik vind die wetenschappelijke commentaar niet perse slecht maar het blijft allemaal zo oppervlakkig. Er worden vaak interessante zaken opgeworpen maar ze worden amper uitgewerkt.

Dit is ook totaal niet het soort programma wat mensen van Waes verwachten. Eerste keer kijken ze 'om eens te zien', daarna meh laat maar. Totale miscast van Delaplace &co.

Ik denk dat het te veel oplossingen probeert zonder er echt diep op te kunnen ingaan en aangezien Waes niet bepaald een onderzoeksjournalist is of wetenschapper krijgen we als resultaat enkel (eentonige) indrukken waar we niet meteen wijzer van worden.

De "talking heads" nemen spreekminuten in beslag maar de halfslachtige uitleg geeft je een richting zonder echt verhelderend te zijn.

Er zijn verschillende manieren om te onthaasten maar dat maakt dat een rode draad ontbreekt en het alle kanten opgaat. Mss typeert het eerder het karakter van Waes, die heeft een doel maar zonder echte (achtergrond)kennis is het onbeholpen zoeken. Dat is toch mijn indruk.

Terug
Bovenaan